هلند: از سری مقالات انتخاب راهنمای انتخاب رشته تحصیلی

تحصیل رشته پزشکی در هلند

پزشکی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای افراد علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور است. با توجه به تفاوت‌های تحصیل پزشکی در ایران و هلند، در نظر داریم تا در این مقاله به شرایط تحصیل رشته پزشکی در هلند بپردازیم.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
843
ذخیره سازی
1399/03/12

سیستمِ آموزش رشته‌ی پزشکی در کشور هلند، هم از لحاظ دروس و هم زمانی‌بندی با ایران تفاوت دارد. اخذ مدرک پزشکی در کشور هلند، شامل سه دوره‌ی تحصیلی است

    • کارشناسی در رشته پزشکی (۳ سال)
    • کارشناسی ارشد در رشته پزشکی (۳ سال)
    • کارورزی (۱ سال)

امکان گذراندن سه سال اول تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های هلند وجود دارد. اما، تنها دو دانشگاه در هلند، دوره‌ی کارشناسیِ پزشکی به زبان انگلیسی ارا‌ئه می‌دهند و موقعیت‌های بسیار محدودی برای دانشجوهای ایرانی موجود است.
در دانشگاه Groningen و Maastricht امکان تحصیل در مقطع کارشناسی در دو رشته‌ی بهداشت جهانی و زیست سلولی و مولکولی وجود دارد. در حالی که این دوره‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، آموختن زبان هلندی (زبان رسمی کشور هلند) در کنار سایر دورس الزامی است.
اهمیت یادگیری زبان هلندی تنها برای ارتباط با بیماران نیست، بلکه، امکان گذراندن دوره کارشناسی ارشدِ پزشکی به زبان انگلیسی، در هیچ‌یک از دانشگاه‌های هلند وجود ندارد. البته امکان اخذ مدرک کارشناسی ارشد در برخی از رشته‌های مرتبط  با پزشکی به زبان انگلیسی وجود دارد. اما، تحصیل در این رشته‌ها، شرایط رسیدن به مدرک پزشکی را برایتان فراهم نخواهد کرد. به عنوان مثال، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته زیست مولکولی در دانشگاه Radboud کمکی به رویای پزشک شدن شما نخواهد کرد.
دانشجویان رشته پزشکی در سال آخر تحصیل خود در بیمارستان‌های هلند مشغول به کار می‌شوند و نقشِ داشتنِ دانشِ زبانِ هلندی برای ارتباط با بیماران بیش از پیش نمایان خواهد شد.
به طور خلاصه، تحصیل در رشته پزشکی در هلند به زبان انگلیسی امکان پذیر نیست و برای تحصیل در این رشته باید برای تحصیل به زبان هلندی آماده شوید.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در کشور هلند

عموماً، شرایط ورود به رشته‌ی پزشکی در دانشگاه‌های هلند آسان نیست. در رشته پزشکی، مهلت اخذ پذیرش، زودتر از سایر رشته‌ها به پایان می‌رسد (غالبا 15 ژانویه) و از آنجا که رشته پزشکی تابع قوانین Numerus Fixus است، امکان اقدام برای اخذ پذیرش از چندین دانشگاه به صورت هم زمان وجود ندارد.
اگر مایل به تحصیلِ پزشکی در خارج از کشور هستید، احتمالا هلند گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. به عنوان مثال شما می‌توانید از گزینه‌های بسیار مناسب دیگری در کشوری همانند انگلستان بهره‌مند شوید.

تحصیل در رشته‌ی پزشکی در انگلستان بدون آزمون ورودی
تحصیل در رشته‌ی داروسازی در انگلستان بدون آزمون ورودی

 

اگر به تحصیل در کشور هلند علاقه‌مندید در پایگاه داده آرمان من، دوره ی مناسب خود را جست‌وجو کنید و یا از مشاوره تلفنی رایگان آرمان من استفاده کنید.


آنچه باید بدانید

رشته های تحصیلی مطرح در هلند

رشته های تحصیلی مطرح در هلند

در این مقاله با 3 حوزه تحصیلی اصلی مهندسی، علوم انسانی و علوم تجربی برای علاقه‌مندان به تحصیل در کشور هلند آشنا خواهید شد.
مشاوره رایگان