نیوزیلند: از سری مقالات اسکان دانشجویی

اسکان دانشجویی در نیوزیلند

اسکان دانشجویی یکی از دغدغه‌های اصلی دوران تحصیل است. در این مقاله با گزینه‌های موجود اسکان دانشجویی در نیوزیلند و هزینه‌های آن آشنا می‌شوید.


گردآورنده: جابر جعفریان
271
ذخیره سازی
1399/04/23

اقامت دانشجویی در نیوزیلند

گذشته از چشم‌اندازهای زیبای نیوزلند و فرهنگ مشهور مردم این کشور در رابطه با محیط‌های بیرونی و فضای باز، شما هنگام تحصیل در خارج از کشور در نیوزلند به جایی نیاز دارید که خانه‌ی خود بنامید. دستورالعمل‌های مربوط به دانشگاه‌های خارجی و قوانین مهاجرتی، حتی بدون موقعیت‌های اضطراری اضافه برای یافتن یک اقامتگاه دانشجویی مناسب، به قدر کافی موجب ایجاد استرس هستند. اما نگران نباشید. ما در این مطلب نگاهی به گزینه‌های اقامتی مختلف برای دانشجویان بین‌المللی در نیوزلند انداخته‌ایم که می‌تواند از نگرانی‌های شما در برنامه‌ریزی برای تحصیل در خارج از کشور در نیوزلند بکاهد. 

اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی در محوطه‌ی دانشگاه (On-campus)

اکثر دانشگاه‌ها امکان استقرار دانشجویان بین‌المللی را در خوابگاه‌های دانشجویی در محوطه‌ی دانشگاه یا واحدهای آپارتمانی مشترک فراهم می‌کنند. این خوابگاه‌ها با کارکنانی که معمولاً برای رفع هر نوع مشکل محتملی که می‌تواند گریبانگیر دانشجویان شود، در محل حضور دارند، مجهز به خدمات و پشتیبانی مشفقانه‌ی دانشجویی هستند. شاید این خوابگاه‌ها شلوغ و پرجمعیت به نظر برسند، اما زندگی در آنها فرصت و روش بسیار خوبی برای یافتن دوستان جدید و مشارکت در زندگی دانشگاهی است. در این خوابگاه‌ها همه‌ی دانشجویان با هم در کانون کسب تجارب مختلف قرار می‌گیرند، بنابراین هر کسی در جستجوی آشنایی با آدم‌های تازه خواهد بود. 
برای مثال خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه آکلند اتاق‌های تک‌نفره یا اشتراکی با سالن غذاخوری مشترک، اتاق‌ نشیمن، سرویس بهداشتی و رختشویخانه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. هر خوابگاه‌ به عنوان جامعه‌ای مجزا در دل یک جامعه‌ی دانشجویی بزرگ‌تر عمل می‌کند، و رویدادهایی مثل رقابت‌های ورزشی بین خوابگاه‌ها و مسابقات بستنی‌خوری برای کمک به آغاز زندگی اجتماعی دانشجویان برگزار می‌شود. هزینه‌ی این خوابگاه‌ها بر اساس طول مدت اقامت محاسبه می‌شوند؛ برای مثال هزینه‌ی یک اتاق تک‌نفره در گرفتون هال برای 38 هفته اقامت در مجموع 13.462 دلار نیوزلند (11.451 دلار آمریکا) خواهد بود. 
همچنین برخی از دانشگاه‌ها، مثل دانشگاه مسی، فرصت زندگی در آپارتمان‌ها یا استودیوهای مشترک در محوطه‌ی دانشگاه را هم فراهم می‌کنند. هر یک از این آپارتمان‌ها بین سه تا پنج دانشجو به صورت مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرند، و مجهز به آشپزخانه‌ای با تمام تجهیزات و مقداری اثاث مورد نیاز اتاق‌خواب هستند. تسهیلات مورد نیاز زندگی (مثل آب، برق، گاز و...) و هزینه‌های مربوطه توسط خود دانشجویان سامان‌دهی و پرداخت می‌شوند. دانشجویان برای یک طبقه‌ی استودیویی در کریک ویلج، در محوطه‌ی دانشگاهی آلبانی، صرف‌نظر از ودیعه‌ای به مبلغ 1082 دلار نیوزلند (922 دلار آمریکا)، هفته‌ای 320 دلار نیوزلند (273 دلار آمریکا) می‌پردازند و این مبلغ هزینه‌ی تسهیلات مورد نیاز زندگی را هم پوشش می‌دهد. 

اقامت در خارج از محوطه‌ی دانشگاه (Off-campus)

اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی در محوطه‌ی دانشگاه گزینه‌ای است که مورد پسند بسیاری از دانشجویان است، اما اقامت در خارج از محوطه‌ی دانشگاه هم، که توسط خود دانشگاه مدیریت می‌شود، فوق العاده محبوب است. برای مثال، بیش از 90% از دانشجویان در دانشگاه وایکاتو خارج از محوطه‌ی دانشگاه زندگی می‌کنند. زندگی در یک خانه یا آپارتمان مشترک در نیوزلند تحت عنوان «flatting» شناخته می‌شود و رایج‌ترین شکل اقامت در خارج از محوطه‌ی دانشگاه است. این خانه‌ها و آپارتمان‌ها معمولاً در فاصله‌ی کوتاهی از محوطه‌ی اصلی دانشگاه قرار دارند و می‌توان این مسیر را با پای پیاده پیمود. 
تقریباً تمام دانشگاه‌های نیوزلند خدماتی ارائه می‌دهند که به استقرار شما در واحدهای مختصِ خارج از محوطه‌ی دانشگاه کمک می‌کنند. این کار یا مستقیماً با مدیریت امور مربوط به اقامت شما صورت می‌گیرد یا کمک به شما از طریق برقراری ارتباط با آژانس‌های خارج از دانشگاه. هزینه‌ی اقامت در خارج از محوطه‌ی دانشگاه برای دانشجویان دانشگاه وایکاتو هفته‌ای 90 تا 120 دلار نیوزلند (77 تا 102 دلار آمریکا)، به علاوه‌ی 15 تا 20 دلار نیوزلند (13 تا 17 دلار آمریکا) برای هزینه‌ی هفتگیِ برق است. همچنین اداره‌ی اقامت دانشجویی و خدمات مذاکره‌ی دانشگاه وایکاتو (ACSO) مشاوره‌های مربوط به اقامت را همراه با کمک به دانشجویان در پیدا کردن و عقد قرارداد زندگی در اقامتگاه‌های خصوصی خارج از محوطه‌ی دانشگاه ارائه می‌کند. 
اقامت در خارج از محوطه‌ی دانشگاه تجربه‌ی مستقل‌تری در زمینه‌ی تحصیل در خارج از کشور در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، اما حسِ زندگی اجتماعی خوابگاه‌های دانشجویی را ندارد. دانشجویان باید در مورد آن نوع از تجربه‌ی تحصیلی که در جستجویش هستند خوب فکر کنند، زیرا نوع اقامتی که انتخاب می‌کنند بر این تجربه تأثیر مستقیم خواهد گذاشت. 

آژانس‌های دانشجویی و اجاره‌ به صورت خصوصی

اگر ترجیح می‌دهید خودتان محل زندگی‌تان را پیدا کنید، آژانس‌هایی هستند که تخصص‌شان در زمینه‌ی تأمین اقامتگاه‌های دانشجویی است و معمولاً با دانشگاه‌های نیوزلند در ارتباط هستند. برای مثال آژانس زندگی در دهکده‌های دانشجویی نیوزلند به صورت مستقیم با 6 دانشگاه نیوزلند ارتباط کاری دارد، از جمله دانشگاه کانتربری، دانشگاه آکلند و دانشگاه ویکتوریای ولینگتون، و گزینه‌های اقامتی کاملاً مستقل، تک‌نفره و اشتراکی را در سراسر کشور به دانشحویان عرضه می‌کند. 
اگر اقامت مستقل را انتخاب کنید، گزینه‌های پیش روی‌‌تان، با توجه به موقعیت جغرافیایی، فاصله‌اش از شهر، بودجه‌تان و شکل جایی که در جستجویش هستید، واقعاً بی‌پایان خواهند بود. به طور میانگین اجاره‌ی یک اتاق در ملکی اشتراکی بین 3 تا 5 نفر چیزی حدود هفته‌ای 70 تا 150 دلار نیوزلند (60 تا 128 دلار آمریکا) خواهد بود، که این مبلغ هزینه‌ی قبض‌ها را هم پوشش می‌دهد. میانگین اجاره‌ی ماهیانه برای یک آپارتمان کوچک تک‌اتاقی در آکلند، با امکانات رفاهی حدود 212 دلار نیوزلند (181 دلار آمریکا) است، در حالی که همین آپارتمان در کرایست چرچ حدود 140 دلار نیوزلند (119 دلار آمریکا) خواهد بود. دانشجویانی که تمایل به انتخاب گزینه‌ی اقامت خصوصی دارند، باید خود را با شرایط محلی اجاره، که توسط قوانین نیوزلند تعیین شده، وفق دهند. 

چند نکته‌ی دیگر:

برخی از مؤسسات آموزشی در نیوزلند نسبت به دیگر مؤسسات در فضاهای حومه‌ای‌تر و روستایی‌تر واقع شده‌اند، و به همین دلیل ممکن است از گزینه‌های اقامتی محدودتری برای دانشجویانی که می‌خواهند خارج از محوطه‌ی دانشگاه زندگی کنند، برخوردار باشند. برای مثال دانشگاه‌هایی که دور از شهرهای بزرگ قرار دارند احتمالاً گزینه‌ی اقامت در خارج از محوطه‌ی دانشگاه را کمتر پیشنهاد می‌کنند یا ارائه می‌دهند. همیشه سعی کنید از دانشگاه مورد نظر تصویری در ذهن‌تان شکل بدهید. اگر وب‌سایت دانشگاه یک تور مجازی کامل در اختیارتان قرار نمی‌دهد، چرا از طریق سرویس Google streetview یا یوتیوب تلاش نمی‌کنید؟
توصیه می‌کنیم که نه فقط درباره‌ی موقعیت جغرافیایی و بازار املاک محلی پیرامون دانشگاه، بلکه در مورد روح و فضای حاکم بر خود محوطه‌ی دانشگاه هم تحقیق کنید. پیش از آنکه درخواست گزینه‌ی اقامتی خود را به ثبت برسانید، از خود بپرسید: آیا اکثر دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی محوطه‌ی دانشگاه زندگی می‌کنند؟ آیا در محوطه‌ی دانشگاه فعالیت‌هایی ترتیب داده شده‌اند؟ پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی و تالارهای (forum) گفتگوی دانشجویی بهترین جاها برای دست یافتن به اطلاعات اولیه و نکاتی است که دانشجویان پیشین و فعلی هر دانشگاه درباره‌ی آن گفته و می‌گویند. 
بسیاری از دانشگاه‌ها فرم‌های درخواست اقامت را حتی پیش از رسیدن نامه‌ی رسمی دانشگاه به دست دانشجو می‌پذیرند. تقاضا برای برخی از گزینه‌های اقامتی تحت مدیریت دانشگاه‌ها، به ویژه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی محوطه‌ی دانشگاه بسیار زیاد است، و شما همیشه می‌توانید در صورتی که درخواست‌تان از سوی دانشگاه مورد موافقت قرار نگرفت اقامتگاه خود را پس بدهید. به دانشجویانی که در جستجوی خوابگاه‌های دانشجویی محوطه‌ی دانشگاه هستند توصیه می‌کنیم که هر چه سریع‌تر درخواست خود را ارائه بدهند، حتی اگر پذیرش‌شان در دانشگاه هنوز قطعی نشده است. 

اگر به تحصیل در نیوزیلند علاقه‌مندید، دوره تحصیل مورد علاقه خود را از میان دوره‌های تحصیلی نیوزیلند بیابید.

در هر نقطه‌ای از مهاجرت تحصیلی هستید با ما تماس بگیرید. مشاورین ما آماده پاسخگویی به شما هستند.
 


مشاوره رایگان