کره‌ی جنوبی: از سری مقالات مدیریت زندگی دانشجویی

راهنمای زندگی در کره ی جنوبی برای دانشجویان بین المللی

می‌خواهید در کره‌ی جنوبی ادامه‌ی تحصیلی بدهید؟ در این مطلب به زیر و بم زندگی در این کشور و راه‌های بردن بیشترین لذت از اقامت در کره‌ی جنوبی می‌پردازیم.


گردآورنده: محمد زرقانی
1178
ذخیره سازی
1399/05/28

woman-live-South-Korea

می‌خواهید در کره‌ی جنوبی ادامه‌ی تحصیلی بدهید؟ در این مطلب به زیر و بم زندگی در این کشور و راه‌های بردن بیشترین لذت از اقامت در کره‌ی جنوبی می‌پردازیم. 
موج کره‌ای به آهستگی حرکت می‌کند، اما بدون شک جنبشی آرام در سراسر جهان ایجاد کرده است و تعجبی ندارد که این کشور به یکی از مقاصد تحصیلی تبدیل شده که محبوبیت‌اش رو به افزایش است. در واقع بر اساس داده‌های KTO (سازمان گردشگری کره‌ی جنوبی)، شمار گردشگرانی که از کره‌ی جنوبی بازدید می‌کنند سالانه به طور میانگین 10% افزایش یافته است.

کره‌ی جنوبی به خاطر کیمچی (ترشی سبزیجات ترش و شور، مخصوصاً کلم و تربچه) و همچنین لوازم آرایشی معروفش برای انواع پوست‌ها، لباس‌های مدِ روز و آدم‌های مشهور فوق‌العاده زیبا در جهان معروف است. به این فهرست می‌توان شگفتی‌های زمین‌شناسی و فناوری پیشرفته را هم اضافه کرد؛ کره‌ی جنوبی چیزی برای عرضه به همه دارد. 
کره‌ی جنوبی با اقتصادی شکوفا و نام‌های تجاری بین‌المللی موفقی چون سامسونگ، هیوندای، کیا و ال جی از تاریخ، فرهنگ و چشم‌اندازهای طبیعی غنی هم برخوردار است. 
شما در کلان‌شهرهایی مثل سئول (که در شمال غربی کشور واقع شده) مشغول تحصیل خواهید شد که به داشتنِ گسترده‌ترین شبکه‌ی مترو جهان و اینترنت واقعاً پرسرعت به خود می‌بالد. دیگر شهرهای بزرگ کره‌ی جنوبی عبارتند از پوهانگ (یک شهر بندری و صنعتی در ساحل شرقی کشور)، پوسان (در ساحل جنوبی قرار گرفته و به خاطر ذخایر طبیعی‌اش معروف است) و دائجون (که در مرکز کشور واقع شده و پارک علم و فناوری فوق‌العاده‌‌ای در آن قرار دارد). 
صرف نظر از شهری که در آن مشغول ادامه‌ی تحصیل هستید، باید پیش از سفر به کره‌ی جنوبی چند نکته را در مورد این کشور بدانید.

آداب و رسوم کره‌ی جنوبی

کره‌ی جنوبی کشوری است که در سطحی گسترده تک‌زبانی و تک‌نژادی است، و احساس نیرومندی در زمینه‌ی فرهنگ مشترک بین‌ کره‌ای‌ها برقرار است. درست مثل تمام کشورهایی که فرهنگی متفاوت از کشور مادریِ شما دارند، آداب و ارزش‌هایی در کره‌ی جنوبی برقرار است که با کشور شما فرق دارد. مردم کره‌ی جنوبی مردمی محترم هستند. در این کشور با کهنسالان با احترام و عزت برخورد می‌شود. نظام طبقاتی اجتماعی در کره‌ی جنوبی چنان است که همیشه حس می‌کنید باید نسبت به کسی که از شما بزرگ‌تر است محترمانه برخورد کنید. تعظیم کردن و سر فرود آوردن نشانه‌ی ادب و احترام و حس نیت است، و انجام این کار از سوی شما باعث می‌شود هم‌کلاسی‌های کره‌ای‌تان تحت تأثیر قرار بگیرند. در کره‌ی جنوبی حتی وقتی کسی با دیگری دست می‌دهد، دست راست طرف مقابل را به نشانه‌ی ادب با دست چپ می‌فشارد. از خطاب قرار دادن دیگران با اسم کوچک خودداری کنید، مگر اینکه مشخصاً اجازه‌ی این کار به شما داده شود. 

آداب غذا خوردن در کره‌ی جنوبی

چیزهای زیادی در این زمینه وجود دارند که باید به خاطر بسپارید. کارهایی که باید انجام دهید تا آداب نشستن سر میز غذا و غذا خوردن به شیوه‌ی کره‌ای را به جا بیاورید از این قرار هستند: 
•    منتظر بمانید که ابتدا پیرترین فرد جمع شروع به خوردن غذا بکند.
•    وقتی برای کسی نوشیدنی الکلی می‌ریزید، این کار را با استفاده از دو دست انجام دهید.
•    وقتی کسی برای شما نوشیدنی الکلی می‌ریزد، برای گرفتنِ لیوان یا فنجان خود از هر دو دست استفاده کنید
•    غذاهای سنتی کره‌ای بشقاب‌هایی هستند که تمام افراد حاضر بر سر میز به طور اشتراکی از آن استفاده می‌کنند، به علاوه‌ی برنج و سوپی که برای خود در ظرف‌تان می‌ریزید. چوب‌های غذاخوری و قاشق‌تان را در سمت راست ظرف سوپ (یا روی دستمال یا پایه‌ی نگه‌دارنده‌ی چوب‌های غذاخوری) بگذارید، سپس برنج‌تان را در سمت چپ ظرف سوپ قرار دهید.
•    کره‌ای‌ها به همان شیوه و با همان لحنی که ژاپنی‌ها می‌گویند «Itadakimasu!»، هنگام شروع غذا به هم می‌گویند « Jal meog-gaet-seum-nida»، که یعنی «نوش جان». 
•    اولین تعارف نوشیدنی الکی را بپذیرید (حتی اگر اهل نوشیدن نیستید)، اما می‌توانید تعارف‌های بعدی را در کمال احترام رد کنید. 
•    سعی کنید سرعت خوردن غذای‌تان با بقیه‌ی افراد حاضر بر سر میز یکی باشد. کند خوردن و تند خوردن کاری بی‌ادبانه تلقی می‌شود. 

کارهایی که نباید انجام دهید:

•    از کسی نخواهید که از سویِ دیگر میز دستش را دراز کند تا ظرفی را به شما بدهد. درخواست چیزی که نیاز دارید، از کسی که خودش مشغول خوردنِ غذاست، کاری بی‌ادبانه به شمار می‌آید. 
•    سر میز بینی خود را تمیز نکنید.
•    پیش از آنکه پیرترین فرد حاضر غذایش را تمام نکرده و میز را ترک نکرده، از سر میز بلند نشوید. 

زبان کره‌ای بیاموزید

اگر شما هم سریال‌ها و برنامه‌های مختلف کره‌ای را با زیرنویس تماشا می‌کنید، بد نیست که چند عبارت کلیدی را یاد بگیرید. البته مثل تمام کشورهای خارجی که زبان انگلیسی زبان ملی‌شان نیست، پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر به کره در یک دوره‌ی زبان‌آموزی شرکت کنید. اپلیکیشن‌های فراوانی هم در Apple store و هم در Google Playstore وجود دارند که می‌توانید برای آموزش زبان کره‌ای و ترجمه‌ی عبارت‌های مهم استفاده کنید. به طور میانگین 25 تا 30% از کلاس‌های‌تان به زبان انگلیسی برگزار خواهند شد. بنابراین آموختن زبان کره‌ای به شما کمک خواهد کرد که بتوانید با هم‌کلاسی‌ها و اساتید خود ارتباط برقرار کنید. 

عبارت‌های مهم کره‌ای

Eol ma ae yo?  (قیمتش چند است؟)
An yong ha sae yo. Jeo nun (Alex) im ni da. (سلام. اسم من الکس است.)
Ireumi mwoyeyo?  (اسم شما چیست؟)
Je ireumeun (Alex) imnida. (اسم من الکس است.)
Ne (بله) 
A ni yo (نه)
Mashi soyo.  (خوشمزه است.)
Ko-pi  (قهوه)
U-yu  (شیر)
Sul (نوشیدنی)
Soe go gi  (گوشت)
Pi-ja  (پیتزا)
Ju-Bang  (آشپزخانه)
Jeo eun (America) eseo was eoyo. (من آمریکایی هستم.)
Joesong hamnida  (متأسفم.)
Kamsahamnida  (متشکرم.)
Yeong-eo hal-su is-seoyo? (می‌توانید انگلیسی صحبت کنید؟)
Hangu georeul jogeum hal su isseumnida.  (کمی زبان کره‌ای بلدم.)
Han gukeo mo tae uo.  (نمی‌توانم کره‌ای صحبت کنم.)
Sil lae hab ni da.  (عذرخواهی می‌کنم.)

چیزهایی که باید در مورد حضور در کره‌ی جنوبی به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی بدانید

کره‌ی جنوبی قوانین سختگیرانه‌ای در مورد بازیافت زباله دارد، بنابراین بهتر است پیش از دور انداختن زباله‌های خود سطلی برای جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت تهیه کنید. شاید این مطلب چیزی کاملاً معمولی به نظرتان برسد. اما مردم کره‌ی جنوبی افرادی با ذهنی بسیار شهری هستند. آشغال نریزید و در وسایل حمل و نقل عمومی جای صندلی خود را در اختیار افراد کهنسال و خانم‌های باردار قرار دهید. 
سعی کنید با دیگران ارتباط اجتماعی برقرار کنید. در دانشگاه وقت ناهار میزی پیدا کنید که چهر‌ه‌های آشنایی دور آن نشسته باشند، یا سعی کنید با دانشجویان سال‌های قبل بنشینید. تنها نشستن هنگام ناهار کار خوبی تلقی نمی‌شود. هر چند که تنها نشستن در بسیاری از کشورها به معنای استقلال است، اما در کره‌ی جنوبی معنای این کار چیز دیگری است. 
در دانشگاه‌های کره‌ی جنوبی وقتی عضو یک باشگاه یا انجمن می‌شوید، دوره‌های آموزشی اجباری برای عضویت وجود دارند که باید در آنها شرکت کنید. هدف این دوره‌ها کمک به دانشجویان جدیدالورود برای آمیخته‌شدنِ بهتر با محیط و فضای تازه است، جایی که در آن با دانشجویان تازه‌وارد و قدیمی‌ترها آشنا می‌شوند.

مفهوم Naeri sarang 

فرهنگ رابطه‌ی احترام‌آمیز بین کوچک‌ترها و بزرگ‌ترها در کره امری کاملاً واقعی است. معمولاً قدیمی‌ترها تازه‌واردها را سر وعده‌های غذایی خود می‌پذیرند، غذای‌شان را با آنها شریک می‌شوند و انتظار دارند که در مواقع نیاز به آنها مراجعه کنند. در سال اول از تمام کمک‌ها و محبت‌های قدیمی‌ترها برخوردار خواهید شد و از شما انتظار می‌رود که همین برخورد را نسبت به تازه‌واردهای سال‌های آتی پیش بگیرید. 

مشاغل نیمه‌وقت

فرصت‌های زیادی در کره‌ی جنوبی در زمینه‌ی کارهای پاره‌وقت وجود دارد. اکثر دانشجویان در کره‌ی جنوبی کار می‌کنند تا بتوانند شهریه‌های تحصیلی خود را پرداخت کنند یا مقداری پول ذخیره کنند تا بتوانند با دوستان خود به تفریح و خوشگذرانی بپردازند. دانشگاه‌ها معمولاً دانشجویان خود را برای انجام کارهای مختلف در محوطه‌ی پردیس دانشگاه به کار می‌گیرند. شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه خود نسبت به بازار کار بیرون از دانشگاه فرصت‌های شغلی منحصر‌به‌فرد بیشتری خواهید داشت. اما اگر نتوانید کار مناسبی در دانشکده‌ی خود پیدا کنید، همیشه این فرصت را دارید که به دیگران آموزش بدهید. 

آرام باشید و سعی کنید خود را با محیط جدید تطبیق بدهید

شما همراه با تمام تجربیاتِ همراه با تحصیل در خارج از کشور، هر قدر هم که خود را آماده کرده باشید دچار شوک فرهنگی خواهید شد. البته می‌توانید به سرعت خود را با فرهنگ تازه‌ی کشور میزبان تطبیق دهید، و با حفظ آرامش و آموختنِ این مطلب که بهتر است خود را به جریان بسپارید، بدون هیچ مانعی تحصیل‌ در خارج از کشور را تجربه کنید.

 

اگر علاقه‌مند تحصیل در کره‌ی جنوبی هستید، با جستجو در پایگاه داده‌های آرمان من دوره‌ی تحصیلی مناسب خود را بیابید.

برای اطلاع از شرایط دریافت پذیرش دانشگاه، اخذ ویزای تحصیلی و شرایط ویزای کار پس از تحصیل در کره‌ی جنوبی با شماره‌گیری 02141276 از مشاوره‌ی رایگان آرمان من بهره‌مند شوید.


آنچه باید بدانید

5 کار تفریحی که باید در کره ی جنوبی تجربه کنید

5 کار تفریحی که باید در کره ی جنوبی تجربه کنید

کره‌ی جنوبی پر از کارهای تفریحی و چیزهای هیجان‌انگیزی است که باید در طول دوران تحصیل خود در خارج از کشور تجربه کنید. در این مطلب به برخی از این موارد پرداخته‌ایم.
آداب معاشرت در متروی سئول

آداب معاشرت در متروی سئول

این اولین سفرتان به سئول است؟ در این مطلب به برخی از نکات حیاتی که شایسته است هنگام سوار شدن به قطارهای مترو در کره‌ی جنوبی به یاد داشته باشید پرداخته‌ایم.
مشاوره رایگان