کره ی جنوبی: از سری مقالات مدیریت زندگی دانشجویی

آداب معاشرت در متروی سئول

این اولین سفرتان به سئول است؟ در این مطلب به برخی از نکات حیاتی که شایسته است هنگام سوار شدن به قطارهای مترو در کره‌ی جنوبی به یاد داشته باشید پرداخته‌ایم.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
378
ذخیره سازی
1399/06/04

آداب معاشرت در متروی سئول

وقتی در شهری مثل سئول زندگی می‌کنید استفاده از مترو امری اجتناب‌ناپذیر است. مترو هم سریع است، هم ارزان و هم بسیار راحت و مناسب.
ذهن مردم کره‌ی جنوبی از لحاظ اجتماعی بسیار شهری است. به همین دلیل باید در جریان برخی از قوانین نانوشته قرار داشته باشید و هنگام حضور در قطارهای مترو آنها را رعایت کنید. 

روی صندلی‌هایی با برچسب «اولویت نشستن» ننشینید

شاید روز سختی داشته‌اید، پشت سر هم امتحان داشته‌اید و پایان مهلت ارائه‌ی یک تکلیف دیگر هم در راه است. از لحاظ روحی و جسمی خسته‌اید و تمام صندلی‌های قطار، به جز صندلی‌هایی با برچسب «اولویت نشستن» اشغال شده‌اند. نشستن روی این صندلی‌ها می‌تواند بسیار وسوسه‌کننده باشد، اما نباید این کار را انجام دهید. کره‌ای‌ها هرگز روی این صندلی‌ها نمی‌نشینند، چون این صندلی‌ها برای کودکان، کهنسالان و خانم‌های باردار خالی نگه داشته می‌شوند. در صورتی که خیلی نیاز داشته باشید، می‌توانید روی این صندلی‌ها بنشینید و به محض اینکه کسی به آن نیاز داشت جای خود را به او بدهید؛ البته قاعده‌ی مرسوم در کره‌ی جنوبی این است که این صندلی‌ها همیشه خالی بمانند. 

صندلی خود را در اختیار کسی بگذارید که بیش از شما به آن نیاز دارد

وقتی صندلی‌های قطار پر هستند، معمولاً کسانی که روی صندلی‌ها می‌نشینند افراد کهنسال‌اند. حتی اگر روی صندلی‌هایی نشسته‌اید که برچسب «اولویت» ندارند، وقتی کسی را می‌بینید که بیش از شما به آن نیاز دارد، دادن صندلی‌تان به او کار بسیار پسندیده‌ای تلقی می‌شود. صندلی خود را در اختیار کهنسالان، افراد کم‌توان، خانم‌های باردار، افراد آسیب‌دیده و کودکان بگذارید. 
در حال انجام این کار می‌توانید به کسی که صندلی‌تان را در اختیارش قرار می‌دهید، بگویید «anjeuseyo»، که یعنی «لطفاً بنشینید». 

در آسانسور در سمت راست بایستید

در مالزی هر کسی که عجله ندارد در سمت چپ می‌ایستد تا برای کسانی که وارد آسانسور می‌شوند فضای خالی ایجاد کند. در کره‌ی جنوبی مردم در سمت راست آسانسور می‌ایستند. در جاهایی که ازدحام جمعیت زیاد است، چیزی ناراحت‌کننده‌تر از عبور از میان کسانی که در سر راه ایستاده‌اند و باز کردن جا در میان آنها ممکن سخت است وجود ندارد. 

هل دادن و فشردن دیگران یک رفتار عادی است

به دلایل نامعلوم هل دادن و فشردن دیگران کاری است که به شکلی گسترده پذیرفته‌شده است. شاید خوش‌شانس باشید و با وجود استفاده‌ی زیاد از قطارهای مترو هیچ‌وقت در این وضعیت قرار نگیرید، اما همه همیشه اینقدر خوش‌شانس نیستند. شاید علت این امر این باشد که کره‌ای‌ها از حرف زدن با غریبه‌ها خوش‌شان نمی‌آید، اما اگر متوجه شدید کسی شما را هل می‌دهد و به شما فشار وارد می‌کند تعجب نکنید، فقط سعی کنید خیلی زود از سر راهش کنار بروید. شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید، اما به جای این کار می‌توانید فقط بگویید «jamsimanyo» که یعنی «عذر می‌خوام»، یا «naerilgeyo» که یعنی «اجازه بدین پیاده شم». 

باید‌ها و نباید‌ها در متروی سئول

این موارد ممکن است چیزهایی خیلی عادی به نظرتان بیایند. اما فقط برای اطمینان به بیان چند نکته می‌پردازیم که هنگام استفاده از مترو در سئول بهتر است آنها را به یاد داشته باشید. 

  • حد معمول صدا را رعایت کنید. این موضوع در مورد هدفون‌ها و جوک‌های خنده‌دار هم صدق می‌کند.
  • قطارهای زیادی وجود دارند. لازم نیست درها را با فشار باز نگه دارید تا سوار شوید؛ می‌توانید منتظر قطار بعدی بمانید.
  • صندلی‌ها برای نشستن آدم‌ها تعبیه شده‌اند. کیف‌ها، کیسه‌ها و پاکت‌های‌تان را در قفسه‌ی مخصوص بار قرار دهید.
  • خوابیدن در قطار اشکالی ندارد، فقط مواظب باشید که روی دیگران لم ندهید و آنها را از روی صندلی‌شان هل ندهید.

امیدواریم در سئول به شما خوش بگذرد.

 

 

اگر علاقه‌مند تحصیل در کره‌ی جنوبی هستید، با جستجو در پایگاه داده‌های آرمان من دوره‌ی تحصیلی مناسب خود را بیابید.

برای اطلاع از شرایط دریافت پذیرش دانشگاه، اخذ ویزای تحصیلی و شرایط ویزای کار پس از تحصیل در کره‌ی جنوبی با شماره‌گیری 02141276 از مشاوره‌ی رایگان آرمان من بهره‌مند شوید.


آنچه باید بدانید

راهنمای زندگی در کره ی جنوبی برای دانشجویان بین المللی

راهنمای زندگی در کره ی جنوبی برای دانشجویان بین المللی

می‌خواهید در کره‌ی جنوبی ادامه‌ی تحصیلی بدهید؟ در این مطلب به زیر و بم زندگی در این کشور و راه‌های بردن بیشترین لذت از اقامت در کره‌ی جنوبی می‌پردازیم.
5 کار تفریحی که باید در کره ی جنوبی تجربه کنید

5 کار تفریحی که باید در کره ی جنوبی تجربه کنید

کره‌ی جنوبی پر از کارهای تفریحی و چیزهای هیجان‌انگیزی است که باید در طول دوران تحصیل خود در خارج از کشور تجربه کنید. در این مطلب به برخی از این موارد پرداخته‌ایم.
مشاوره رایگان