تحصیل در خارج از کشور: از سری مقالات هزینه و بورسیه تحصیلی

درک مفاهیم کمک هزینه تحصیلی و بورسیه

برای تحصیل در خارج از کشور چندین گزینه کمک مالی در دسترس است. شناخت انواع این کمک هزینه‌ها و ویژگی‌های هر یک می‌تواند در تصمیم گیری و انتخاب شما بسیار مهم باشد.


گردآورنده: مهدی گلستانی
62
ذخیره سازی
1399/09/01

«بسیاری از کلمات انگلیسیِ خاص این حوزه معادل دقیق فارسی ندارند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم عنوان انگلیسی آنها را به خاطر بسپارید تا در روند تحقیق، ثبت‌نام و درخواست‌های مربوط به کمک‌هزینه‌ها دچار ابهام نشوید.»

یکی از علت‌های بی‌قراری و بی‌خوابی دانشجویانی که در پی تحصیل در خارج از کشور هستند تأمین هزینه‌های مالی است. انتخاب دانشگاه‌ مقصد و وجود کمک‌هزینه‌های احتمالی در دانشگاه‌های مختف از مهم‌ترین ملاحظات مربوط به تصمیم‌گیری در مورد انتخاب محل تحصیل است. خوشبختانه چند نوع کمک‌هزینه‌ی تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. اما این کمک‌هزینه‌ها ساختارهای متفاوتی دارند و آگاهی از شرایط مورد نیاز برای آغاز فرایند ثبت‌نام برای‌ این کمک‌هزینه‌ها اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این ممکن است عناوین و تعاریف دانشگاه‌های مختلف با هم فرق داشته باشند، بنابراین تحقیق امری کاملاً ضروری است. 

کمک‌هزینه‌ی تحصیلی - Academic scholarship

اعطای کمک‌هزینه‌ی تحصیلی بر اساس دستاوردها، مزایا و پتانسیل‌های آکادمیک صورت می‌پذیرد. این کمک‌هزینه‌ها به صورت بلاعوض برای پوشش هزینه‌های تحصیلی دانشجویان ارائه می‌شوند. باید به یاد داشته باشید که علاوه بر دستاوردها و امتیازات آکادمیک، معیارهای دیگری هم برای انتخاب دانشجویان واجد شرایط برای دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های مختلف مورد توجه است. این معیارها تا حد زیادی به هدفِ تعیین‌شده‌ی آن کمک‌هزینه‌ی تحصیلی خاص و به ارزش‌های مورد نظر اعطا‌کنندگانِ آن بستگی دارد. برای مثال برخی از کمک‌هزینه‌ها فقط مختص دانشجویان بین‌المللی، یا موضوعاتی خاص یا برای دوره‌ای مشخص در نظر گرفته می‌شوند.
کمک‌هزینه‌های تحصیلی در مورد آنچه که تحت پوشش قرار می‌دهند هم با هم فرق دارند. کمک‌هزینه‌ها در برخی موارد می‌توانند شامل تمام هزینه‌ها باشند، از جمله هزینه‌ی اقامت، شهریه‌ها و... و در مواردی هم می‌توانند فقط یک هدف خاص مثل اقلام مورد نیاز آن رشته یا بخشی از شهریه را مد نظر داشته باشند. معمولاً برای احراز شرایط دریافت کمک‌هزینه‌ی تحصیلی باید از سطح آکادمیک بالایی برخوردار باشید، اما موارد دیگری هم مثل شواهد و مدارکی دال بر خدمات ویژه و کارهای داوطلبانه علاوه بر نیاز مالی دانشجو مورد نظر قرار می‌گیرند. مطالعه‌ی شرایط دریافت کمک‌هزینه و اطمینان یافتن از پیروی دقیق از راهنمای دانشگاه اهمیت زیادی دارد. قطعاً هیچ‌کس دوست ندارد تقاضایش به خاطر ارسال مدارک اشتباه یا عدم ارسال انگیزه‌نامه رد شود.

کمک‌هزینه‌ی ورزشی

کمک‌هزینه‌های ورزشی به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که مهارت و کیفیت بالایی را در یک رشته‌ی ورزشی به اثبات برسانند. ممکن است برخی از کمک‌هزینه‌های ورزشی برای یک رشته‌ی خاص طراحی شده باشند یا به شکلی عمومی‌تر رشته‌های ورزشی مختلفی را تحت پوشش قرار دهند. به یاد داشته باشید که علی‌رغمِ اعطای این کمک‌هزینه‌ها بر اساس قابلیت‌های ورزشی، معمولاً معیارهای آکادمیک هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اگر دانشجو به حد نصاب قابل‌قبولی در زمینه‌ی نمرات تحصیلی دست نیابد، ممکن است این نوع کمک‌هزینه‌ها را از دست بدهد. 
ورزش در فضاهای دانشگاهی پررونق است و مؤسسات آمریکایی کمک‌هزینه‌های ورزشی گسترده‌ای را اعطا می‌کنند. یکی از رایج‌ترین شکل‌های دریافت این کمک‌هزینه برای آمریکایی‌ها تحصیل در کالج فوتبال است، که بسیار محبوب است و از پشتوانه‌ی مالی خوبی هم برخوردار است. در برخی موارد چنین کمک‌هزینه‌هایی موجب حضور دانشجویانی در سطح تحصیلات عالی می‌شود که بدون این کمک‌هزینه‌ها شاید نتوانند تحصیلات خود را ادامه دهند. معیارهای انتخاب برای اهدای کمک‌هزینه‌های ورزشی هم اثبات مهارت‌های ورزشی را در بر می‌گیرند، هم ارائه‌ی توصیه‌نامه از سوی مربیان و شواهد و مدارک موفقیت‌های ورزشی‌. معیارهای درخواست کمک‌هزینه و شرایط مورد نیاز آن معمولاً با جزئیات بسیار همراه است و توجه به این جزئیات اهمیت زیادی دارد. همیشه تماس با مؤسسه‌ی مورد نظر برای اطلاع دقیق از موارد مورد نیاز پیش از ثبت درخواست تصمیم درستی است. 

بورسیه - bursary

بورسیه‌ها برای کمک مالی به دانشجویان در دنبال‌کردنِ اهداف تحصیلی‌شان طراحی شده‌اند. بورسیه‌ها ممکن است از جانب مؤسسات، سازمان‌ها یا شرکت‌ها در قالب کمک‌های مالی ارائه شوند. در انگلیس به جای کلمه‌ی scholarship از کلمه‌ی bursary برای اشاره به این کمک‌هزینه‌ی تحصیلی استفاده می‌شود، اما در دیگر کشورهای جهان ماهیت و ساختار بورسیه دقیقاً معادل scholarship نیست. برای مثال در برخی موارد ممکن است عودتِ کمک‌هزینه‌ پس از گذشتِ زمانی مشخص از پایان تحصیلات و آغاز اشتغال ضروری باشد. کسب اطلاعات در مورد جزئیات کمک‌هزینه و آگاهی از تعهدات‌تان بسیار مهم است. 
بورسیه‌ها معمولاً نه بر اساس عملکرد دانشجو، بلکه بر اساس نیازها و شرایط او تخصیص می‌یابند. مسئولینی که درخواست‌های بورسیه‌ها را بررسی می‌کنند، معمولاً پس‌زمینه‌ی اقتصادی و وضعیت مالی خانواده‌ی متقاضی را در کنار پتانسیل‌های خودِ دانشجو مورد ارزیابی قرار می‌‌دهند. ساختار بورسیه‌ها کاملاً شبیه هم نیستند و ممکن است میزان متغییری از هزینه‌ها را برای بازه‌ی مشخصی از زمان یا برخی رشته‌های خاص پوشش بدهند. 

کمک‌هزینه‌ی تحصیلی - Fellowship

فلوشیپ یکی از اشکال کمک‌هزینه‌ی تحصیلی است که برای پشتیبانی از یک مطالعه، پژوهش و گسترش دانش در رشته‌ای خاص در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. این مطالعه و پژوهش معمولاً توسط گروهی از افراد دانشجو و دانشگاهی با اهدافی مشترک انجام می‌پذیرد. فلوشیپ در مقطع تحصیلات تکمیلی و معمولاً در دوره‌ی دکتری ارائه می‌شود. فلوشیپ از وجهه‌ی خاصی برخوردار است و معمولاً بیانگرِ یک دستاورد آکادمیک قابل توجه است. مقدار کمک‌هزینه‌های اعطایی متفاوت است، اما معیار اصلی ارائه‌ی تمام فلوشیپ‌ها دستاوردهایِ مهم آکادمیک است. فرایند درخواست فلوشیپ می‌تواند روند دشواری شامل ارائه‌ی پروپوزال پایان‌نامه و شواهدی دال بر پژوهشی متناسب و قابل‌قبول باشد. علاوه بر اینها انگیزه‌ی استوار در مورد میزان تأثیرگذاری این پژوهش می‌تواند در دریافت فلوشیپ بسیار مهم باشد.

کمک‌هزینه‌‌ی تحصیلی - Grant

گرنت نوع خاصی از کمک‌هزینه‌ی آکادمیک یا بورسیه است. گرنت‌ها معمولاً توسط شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات سرمایه‌گذاری برای کمک به تأمین هزینه‌های تحصیل به دانشجویان اعطا می‌شوند. گرنت‌ها اغلب برای رشته‌ها و پژوهش‌هایی خاص در نظر گرفته می‌شوند. تعهدات و شرایط مربوط به عودت‌ِ گرنت‌ها از سوی دانشجویان با هم فرق دارند و هر یک مجموعه‌ای از شرایط را برای این منظور در نظر دارند که آشناشدن با آنها خالی از لطف نیست. برای مثال اگر دانشجویان از یک گرنت سوبسیدی (یارانه‌ای) استفاده کنند، نیازی به عودت آن نخواهد بود. اما اگر دانشجویی از گرنت غیرسوبسیدی استفاده کند، شرایطی برای میزان هزینه‌ای که باید پس از پایان تحصیلات عودت دهد وجود خواهد داشت. گرنت‌های شرکت‌ها معمولاً با هدف جذب دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی به آنان اعطا می‌شود. بنابراین دریافت یک گرنت می‌تواند آغاز خوبی برای ورود به فضای کار حرفه‌ای باشد. 

وام

وام مبلغی است که با اطمینان از توانایی دانشجو یا ضامن او برای عودتِ آن در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد. مطلب مهمی که در مورد وام باید به خاطر داشت این است که معمولاً باید تمامِ مبلغ وام به علاوه‌ی بهره‌ی آن به دانشگاه عودت داده شود. معنی این حرف این است که دانشجو باید، با توجه به نرخ بهره‌ی وام، مبلغی بیش از آنچه دریافت کرده به دانشگاه پس بدهد. ممکن است وام‌ها توسط دولت‌ها تأمین شوند، اما در اغلب موارد وام از یک بانک دریافت می‌شود. بانک‌ها سیاست‌ها، نرخ‌های بهره‌ و معیارهای متفاوتی دارند، بنابراین بررسی تمام این مؤلفه‌ها پیش از دریافت وام مهم است. بازپرداخت وام معمولاً بعد از پایان تحصیلات و آغاز اشتغال، یا پس از گذشتِ بازه‌ی زمانی مشخصی پس از پایان تحصیلات شروع می‌شود. 
تصمیم‌گیری در مورد انتخاب یکی از گزینه‌های کمک‌هزینه‌ی تحصیلی به اولویت‌ها و شرایط شما بستگی دارد. اما روش‌هایی برای تأمین هزینه‌های تحصیل‌تان وجود دارد که اطمینان‌بخش‌اند و موجب ایجاد انگیزه می‌شوند. فراموش نکنید که تمام جزئیات مربوط به هر یک از گزینه‌های کمک‌هزینه‌ی تحصیلی، مخصوصاً شرایط دریافت و بازپرداختی احتمالی هر گزینه را مطالعه کنید. هنگام درخواست کمک‌هزینه‌های تحصیلی باید مطمئن شوید که تعهدات وارده بر هر گزینه را به خوبی درک کرده‌اید. فرایند درخواست کمک‌هزینه‌ی تحصیلی می‌تواند دشوار باشد و جزئیات بسیاری داشته باشد، مثل احراز شرایط مورد نیاز دریافت یک جایزه. اما سخت‌کوشی‌تان با شکوفاکردنِ قابلیت‌های آکادمیک و جشن پایان تحصیلات‌تان در خارج از کشور به ثمر خواهد نشست.
 

در پایگاه داده آرمان‌من دوره‌های تحصیلی خارج از کشور را جستجو کنید. در هر مرحله از اخذ پذیرش که باشید با ما تماس بگیرید و از مشاوره تحصیلی رایگان آرمان‌من استفاده کنید.


مشاوره رایگان