سوئد: از سری مقالاتِ زندگیِ کاریِ پس از تحصیل - آنچه باید بدانید

آینده کاری فارغ التحصیلان در سوئد

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث ماندن افراد در کشورهای مختلف می‌شود وضعیت شغلی و موقعیت‌های کاری کشور مقصد است. در این مقاله به آینده کاری فارغ التحصیلان در سوئد بررسی می‌شود.


گردآورنده: جابر جعفریان
330
ذخیره سازی
1399/08/04

کار در سوئد

انتخاب سوئد برای آغاز یک حرفه در سوئد پس از فارغ‌التحصیلی، با تاریخچه‌ی درخشانش در زمینه‌ی فناوری، مهارت خلاقانه و صنایع قدرتمند جهانی چیزی است که نیازی به فکر کردن ندارد. اما اگر دوست دارید پس از اتمام تحصیلات‌تان در سوئد بمانید باید از قوانینی تبعیت کنید که می‌تواند با توجه به این مسئله که شهروند کشوری از اعضای اتحادیه‌ی اروپا هستید یا خیر، تفاوت‌هایی داشته باشد. در این مطلب به گزینه‌های پیش روی دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی در سوئد پرداخته‌ایم تا فرصت‌های موجود را برای‌تان روشن کنیم و به آغاز حرفه‌تان کمک کنیم. 

وضعیت بازار کار در سوئد برای فارغ‌التحصیلان چطور است؟

سوئد که جایگاه ششم رقابتی‌ترین اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است، یکی از کشورهایی است که کمترین میزان بدهی را در مجموعه‌ی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا دارد. فارغ‌التحصیلان در سوئد که نرخ بیکاری‌‌اش 8.6% است، با یکی از کشورهایی که کمترین درصد فقر و بالاترین میزان تولید ناخالص سرانه را دارد روبه‌رو خواهند شد. 

همچنین سوئد با یک اقتصاد نیرومند متکی بر صادرات که علاقه‌مند صنایعی مثل فناوری، چوب، برق و سنگ آهن است، و با فرهنگ نیرومندی در زمینه‌ی نوآوری و جسارت در حوزه‌ی فناوری، در پس پرده‌ی تولید محصولانی چون Skypr، Soundcloud، GPS، H&M و IKEA حضور دارد. مهارت‌های قابل انتقال فارغ‌التحصیلان مهندسی به شکلی خاص مورد توجه بازار کار هستند و تقاضا برای متخصصین حوزه‌های فنی و توسعه مثل طراحی، علوم کامپیوتری و کسب‌و‌کار بسیار چشمگیر است. بخش مهندسی سوئد به تنهایی مسئول 50% از مجموع تولیدات و صادرات است. 

همچنین بخش‌های ارتباطات، خودروسازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات صنایع دارویی سوئد با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌هایی که این صنایع را تحت سلطه‌‌ی خود دارند، به شکلی خاص قدرتمند است و این خبر خوبی برای دانشجویان علوم اطلاعات، داروسازی و مهندسی شیمی و مواد است. 

بازار کشور سوئد در ابعاد جهانی بازار کوچکی است، اما تفکر پیشرو و فرهنگ نوآور نام سوئد را به عنوان «قطب استعداد» جهان بر سر زبان‌ها انداخته است. بنابراین شاید حرفه‌ای که بتواند شما را به طور مستقیم به رشته‌ی تحصیلی‌تان پیوند بزند مثل بسیاری از نقاط دیگر در دسترس نباشد، اما در سوئد همیشه این فرصت وجود دارد که مهارت‌های قابل انتقال خود را به کار بگیرید و به شکلی خلاقانه یک ایده‌ی تازه را مطرح کنید و پیش ببرید. 

آیا می‌توانم پس از فارغ‌التحصیلی در سوئد بمانم؟

دانشجویان شهروند کشورهای EU برای تحصیل و کار در سوئد نیازی به ویزا ندارند، اما می‌بایست به محض شروع کارشان نام خود را در مراجع ذیصلاح به ثبت برسانند. 

اگر شهروند کشوری از اعضای EU نیستید، باید به منظور اقامت در سوئد با هدف اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی اجازه‌ی اقامت دریافت کنید. به این منظور باید پیش از فارغ‌التحصیلی یک پیشنهاد کاری از یک کارفرمای سوئدی داشته باشید. کارفرمایان باید فرم «پیشنهاد اشتغال» را که جزئیات مربوط به اطلاعات بیمه و اطلاعات شغلی، از قبیل حقوق در آن آمده پر کنند. پس از دریافت پیشنهاد اشتغال تکمیل‌شده می‌توانید برای درخواست اجازه‌ی اقامت اقدام کنید. 

درخواست اجازه‌ی کار را باید به صورت آنلاین به ثبت برسانید. پیش از این کار باید از داشتنِ یک ایمیل معتبر، یک مسترکارت یا ویزاکارت برای پرداخت هزینه‌های درخواست و تمام مدارک مورد نیاز در قالب دیجیتال اطمینان حاصل کنید: یک فتوکپی از صفحه‌ی عکس پاسپورت، پیشنهاد کاریِ دریافت‌شده از کارفرما و نظرِ مشورتی یک اتحادیه‌ی مرتبط (این را هم از کارفرمای خود دریافت خواهید کرد). همچنین باید قابلیت کامپیوترتان در باز کردن فایل‌هایی با پسوند PDF را هم بررسی کنید. نتیجه‌ی بررسی درخواست‌تان در قالب ایمیل برای‌تان ارسال خواهد شد. 

وب‌سایت وزارت آموزش سوئد راهنمای گام به گام فرایند درخواست اجازه‌ی اقامت را برای کمک به شما در دسترس قرار داده است. 

اگر نمی‌توانید به صورت آنلاین درخواست خود را به جریان بیندازید و هنگام ارائه‌ی درخواست در سوئد حضور ندارید، می‌توانید فرم درخواست آنلاین را دانلود کنید، آن را تکمیل کنید و سپس آن را برای سفارتخانه‌ یا کنسول‌گری محلی سوئد در کشور خودتان ارسال نمایید. باید پیش از ارائه‌ی فرم درخواست خود با همین سفارتخانه‌ تماس بگیرید و آنها را در جریان دریافت پیشنهاد کار در سوئد و قصد خود مبنی بر درخواست اجازه‌ی کار قرار بدهید. آنها در تهیه‌ی مدارک و آماده‌کردن درخواست کمک خواهند کرد. 

چطور می‌توانم شغلی در سوئد پیدا کنم؟

بسیاری از اهالی سوئدی بر زبان انگلیسی مسلط هستند، اما یاد گرفتن کمی زبان سوئدی می‌تواند هنگام جستجوی کار به نفع‌تان باشد. مشاغل زیادی به زبان انگلیسی در سوئد وجود دارند، اما اگر بتوانید سوئدی را حتی در سطح پایه بفهمید، بنویسید و صحبت کنید گزینه‌های پیش روی‌تان را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهید داد. با این کار به کارفرمای‌تان هم نشان می‌دهید که برای ماندن در سوئد جدی هستید و برای این کار گام‌های مهم ابتدایی را هم برداشته‌اید. روش‌های یافتن شغل با توجه به اینکه شهروند یکی از کشورهای عضو EU هستید یا نه با هم فرق دارند. 

اگر از کشورهای عضو اتحادیه‌ی EU هستید... 

دانشجویان شهروند یکی از کشورهای عضو EU می‌توانند با تمام روش‌هایی که در دسترس یک دانشجوی سوئدی محلی است دنبال کار بگردند، اما احتمالاً جستجوی‌شان محدود به وب سایت‌ها و تالارهای گفتگوی انگلیسی‌زبان خواهد بود. می‌توانید جستجوی خود را از سامانه‌های آنلاین شغلی مثل Jobbsafari  و Stepstone شروع کنید. احتمالاً بسیاری از وب‌سایت‌های کاریابی به زبان سوئدی خواهند بود، بنابراین به یک ابزار ترجمه برای درک معنای واژه‌های کلیدی و اطلاعات تماس برای پیگیری موقعیت شغلی مورد نظر خود نیاز خواهید داشت. 

تقاضا برای برخی از مشاغل در سوئد به شکل خاصی بالاست. اگر شغل مورد نظر شما در این فهرست قرار دارد، جستجو و یافتن موقعیت شغلی مطلوب‌تان ساده‌تر خواهد بود. می‌توانید در وب‌سایت Work in Sweden website فهرست موقعیت‌های شغلی موجود را ببینید. از طریق بخش انگلیسی معرفی و جستجوی مشاغل در Göteborg Daily و the Local هم می‌توانید این کار را انجام بدهید. 

همچنین می‌توانید به طور مستقیم در مورد شرکت یا سازمان خاصی جستجو کنید و شغل مورد نظر خود را از این طریق پیگیری کنید. بسیاری از شرکت‌ها موقعیت‌های شغلی خود را به طور خصوصی در وب‌سایت خود معرفی می‌کنند و در برخی موارد هم حتی متقاضیان احتمالی را می‌پذیرند. 

اگر از کشورهای عضو اتحادیه‌ی EU نیستید... 

دانشجویانی که شهروند یکی از کشورهای عضو EU نیستند تنها می‌توانند برای مشاغلی که از طریق پرتال EURES معرفی شده‌اند اقدام کنند. این پرتال یک سرویس خدمات شغلی عمومی اروپایی است که تمام مشاغل موجود در سازمان اشتغال سوئد(SEA)  در آن موجود است. اما در برخی موارد می‌توانید برای شغلی که توسط یک شرکت یا سازمان به صورت خصوصی معرفی شده درخواست بدهید و این فقط در صورتی امکان‌پذیر است که شرکت یا سازمان مربوطه با اعلام این موقعیت شغلی در پرتال SEA موافقت کند. اگر در این فهرست موقعیتی می‌بینید که دوست دارید برای احراز آن اقدام کنید، می‌توانید به صورت مستقیم با سازمان مورد نظر تماس بگیرید و از آنها بخواهید که آن موقعیت شغلی را در پرتال SEA معرفی کنند. اگر با این کار موافقت کنند می‌توانید برای آن موقعیت شغلی درخواست بدهید و در لیست انتخاب قرار بگیرید. باید از این مطلب هم اطمینان حاصل کنید که موقعیت شغلی مورد نظر حداقل 10 روز پیش از درخواست اجازه‌ی کار از سوی شما به صورت عمومی در این پرتال معرفی شده باشد. 

آیا دانشگاهم می‌تواند به من کمک کند؟

دانشگاه‌های سوئدی می‌دانند که جستجوی شغل در سوئد برای دانشجویان بین‌المللی، مخصوصاً آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که شهروند کشورهای عضو EU نیستند تا چه حد می‌تواند دشوار باشد، به همین دلیل سعی می‌کنند هر جا که بتوانند به شما کمک کنند. دانشگاه‌های مختلف شیوه‌های متفاوتی برای کمک به دانشجویان و پشتیبانی از آنها پیش می‌گیرند، اما همیشه می‌توانند حداقل با نشان دادن مسیر درست برای جستجوی شغل و بهترین شیوه‌ی معرفی خودتان به کارفرمای سوئدی به شما کمک کنند. 

برای مثال دانشگاه لوند چند سرویس راهنمایی شغلی دارد که دانشجویان را در مواردی مثل نکات مهم در نوشتن رزومه تا مشاوره‌های خاص اساتید پشتیبانی می‌کند. دانشجویان می‌توانند قرار ملاقاتی با مشاوران شغلی تنظیم کنند تا از راهنمایی‌های آنها در مورد گزینه‌های پیش رو و تصمیم‌گیری در مورد بهترین راه در مسیر پیدا کردن شغل و درخواست اجازه‌ی اقامت شغلی بهره‌مند شوند. همچنین این فرصت در اختیار دانشجویان قرار دارد که با ثبت نام در وب‌سایت Careers Services از بیش از 1.000 موقعیت‌ شغلی در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در سراسر کشور مطلع شوند. 

حال که از موقعیت‌های کاری سوئد باخبر شدید، رشته مورد علاقه خود را از میان رشته‌های تحصیلی سوئد بیابید.

و با مشاورین مجموعه آرمان من تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان آرمان من بهره‌مند شوید.


مشاوره رایگان