سوئد: از سری مقالات اسکان دانشجویی - آنچه باید بدانید

اسکان دانشجویی در سوئد

در این قاله به یکی از مهم‌ترین موضوعات مهاجرت تحصیلی یعنی اسکان دانشجویی می‌پردازیم. در این مقاله با راه‌های تهیه مسکن در سوئد آشنا می‌شوید.


گردآورنده: جابر جعفریان
732
ذخیره سازی
1399/08/03

اسکان دانشجویی در سوئد

سوئد که اغلب به عنوان یک بهشت زمستانی و پر از مردم موطلایی و خوش‌خنده تصور می‌شود، با مؤسسات آموزش عالی معتبر و مورد احترام خود مقصد وسوسه‌کننده‌ای برای ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور به شمار می‌آید. 8% از دانشجویانی که در حال حاضر مشغول تحصیل در سوئد هستند دانشجویان بین‌المللی‌اند و میزان دانشجویانی که از خارج از حوزه‌ی اروپا در سوئد هستند دوبرابر تعداد دانشجویان اروپاییِ مقیم سوئد است. تهیه‌ی محل اقامت در سوئد، به ویژه در شهرهای بزرگ ممکن است دشوار باشد، اما به هیچ وجه غیرممکن نیست. ما در این مطلب گزینه‌های اقامت دانشجویی در سوئد را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا در برنامه‌ریزی تحصیل در خارج از کشور در سوئد به شما کمک کنیم. 

نکته: 1 کرون سوئدی = 0.085 پوند = 0.097 یورو

در زمینه‌ی اقامت دانشجویی چه گزینه‌هایی در دسترس قرار دارند؟

گزینه‌های شما برای انتخاب نوع امکانات اقامتی‌تان به این بستگی دارد که کشورتان عضو کشورهای اتحادیه‌ی اروپا (EU) یا کشورهای عضو اتحادیه‌ی تجارت آزاد اروپا (EEA) باشد یا نه. اقامتگاه‌هایی که توسط دانشگاه‌ها سازمان‌دهی می‌شوند تنها در دسترس دانشجویان خارج از EU و EEA هستند. اما تمام گزینه‌های دیگر هم در اختیار دانشجویان EU و EEA هستند و هم دانشجویان دیگر. 

اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه (On Campus) برای دانشجویان شهروند کشورهای خارج از EU و EEA

در سوئد یک سیستم ملی برای سامان‌دهی امکانات اقامتی دانشجویان وجود ندارد. در واقع دانشگاه‌های سوئد از سوی قانون از کمک به دانشجویان شهروند کشورهای EU و EEA منع شده‌اند. برخی از دانشگاه‌ها خدمات اسکان به دانشجویان بین‌‌المللی و دانشجویانی که با تفاهم‌نامه‌های تبادل دانشجو از کشورهای خارج از حوزه‌ی EU وارد سوئد شده‌اند قرار می‌دهند و در برخی موارد می‌توانند تعداد محدودی اتاق در خوابگاه‌ها یا خانه‌های دانشجویی در اختیار آنان قرار دهند. معمولاً تعداد دانشجویان متقاضی بیشتر از تعداد اتاق‌های موجود است و بر اساس قاعده‌ی «هر که زودتر ثبت نام کند صاحب اتاق خواهد شد» در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. به دانشجویان توصیه می‌شود که به محض دریافت نامه‌ی تأیید درخواست پذیرش از یک دانشگاه سوئدی برای تهیه‌ی امکانات اقامتی ثبت‌نام کنند. اگر فرصت اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی را از دست بدهید، وارد لیست انتظار خواهید شد، که به این معنی است که به محض خالی شدن یک اتاق شما به عنوان گزینه‌ی بعدیِ اقامت در آن در نظر گرفته خواهید شد. اما هیچ ضمانتی در کار نیست که بتوانید در این خوابگاه‌ها اتاقی به دست بیاورید. بنابراین بهتر است توجه خود را به گزینه‌های دیگر هم معطوف کنید. برخی از دانشگاه‌ها برای دانشجویانی که از طریق بورسیه‌ی اراسموس وارد سوئد شده‌اند، ساز و کار متفاوتی را در پیش می‌گیرند. 

برای مثال دانشگاه اوپسالا سهمیه‌ای در اتاق‌های خوابگاهی اقامتگاه‌های دانشجویی دارد، که مالک هر کدام آژانس‌های مختلف مسکن هستند و در نقاط مختلف اوپسالا پراکنده‌اند. این اتاق‌ها تنها در دسترس دانشجویانی هستند که در یکی از دانشگاه‌های طرف قرارداد تبادل دانشجو ثبت‌نام کرده‌اند. هزینه‌ی امکانات اولیه‌ی زندگی و اینترنت در اجاره گنجانده شده‌اند و تمام اتاق‌ها مبلمان‌شده هستند. در این مورد هم دانشجویان ضمانتی برای به دست آوردن اتاق ندارند و باید برنامه‌ی جایگزین دیگری برای وقتی که با درخواست‌شان موافقت نشود داشته باشند. اجاره‌ها به صورت ماهانه پرداخت می‌شوند و دانشجویان برای اتاقی در خوابگاه‌های دانشجویی محله‌ی فلوگستا در اوپسالا در سال آکادمیک 2013-2014 مبلغ 3769 کرون سوئدی (590 دلار آمریکا) پرداخت کرده‌اند. این خوابگاه‌ها آشپزخانه‌ و رختشویخانه‌ی مشترک دارند، اما هر اتاق مجهز به یک سرویس بهداشتی مستقل است. دانشگاه اوپسالا گزینه‌های اقامتی متفاوتی برای دانشجویان دوره‌ی کارشناسی ارشد و دانشجویان پژوهشگر دارد. 

اسکان ضمانت‌شده برای دانشجویان شهروند کشورهای خارج از EU و EEA

برخی از دانشگاه‌ها، مثل دانشگاه لوند با ساز و کاری به نام «اسکان ضمانت‌شده» با دریافت هزینه و برای دانشجویان شهروند کشورهای خارج ازEU  کار می‌کنند. این بدان معناست که در طول دوره‌ی تحصیلی‌تان، به شرط پرداخت هزینه‌های مربوطه و اجاره‌ی مورد توافق، امکانات اقامتی شما به صورت ضمانت‌شده از سوی دانشگاه لوند تأمین خواهد شد. دانشجویان بدون استفاده از گزینه‌ی «اسکان ضمانت‌شده» هم می‌توانند برای دریافت امکانات اقامتی ثبت‌نام کنند، اما هیچ ضمانتی برای دریافت این امکانات وجود نخواهد داشت. 

دانشجویان پس از پذیرش از سوی دانشگاه ایمیلی حاوی اطلاعات مربوط به دریافت امکانات اقامتی دریافت خواهند کرد. دانشجویان تا زمانی که اولین بخش از شهریه‌ی خود را پرداخت نکنند، پیشنهاد امکانات اقامتی را از سوی دانشگاه دریافت نخواهند کرد. باید در مهلت مشخصِ اعلام‌شده، که حوالی نیمه‌ی ژوئن برای شروع ترم اول سال آکادمیک سوئد (سپتامبر) است، گزینه‌ی اقامتی مورد نظر خود را انتخاب کنید و آن را به ثبت برسانید.

نکته:

تمام دانشجویان خارج از EU و EEA باید اجازه‌ی اقامت تحصیلی در سوئد را داشته باشند، چیزی که باید پیش از ورود به سوئد درخواست شده و تهیه شده باشد. همچنین دانشجویان متقاضی اجازه‌ی اقامت در سوئد باید مدارکی دال بر تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های خود در زمان تحصیل در سوئد به میزان ماهانه حداقل 3700 کرون سوئدی (580 دلار آمریکا) به مدت ده ماه ارائه بدهند. هزینه‌ی درخواست اجازه‌ی اقامت حدود 2000 کرون سوئدی (313 دلار آمریکا) است. 

اقامتگاه‌های خارج از محوطه‌ی دانشگاه (Off Campus) برای تمام دانشجویان

وابسته به دانشگاه و تحت مدیریت آن

زندگی در امکانات اقامتی خارج از محوطه‌ی دانشگاه که به نوعی وابسته به دانشگاه است گزینه‌ی معمول و مرسومی است. دانشجویان در این گزینه معمولاً اتاقی را در یک آپارتمان مشترک اجاره می‌کنند که توسط 3 یا چهار دانشجوی دیگر به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از دانشگاه‌ها توافق‌هایی با آژانس‌های املاک دارند و شما را یا از طریق وب‌سایت خود به صورت مستقیم به آنها ارتباط می‌دهند، یا اطلاعات تماس آنها را در اختیارتان قرار می‌دهند. نه تمام امکانات اقامتی دانشگاه‌ها، اما اغلب آنها، حتی اگر امکانات اقامتی خارج از محوطه‌ی دانشگاه باشند، در اختیار دانشجویان برنامه‌های تبادل دانشجوی کشورهای خارج از EU قرار دارند. 

برای مثال اداره‌ی اسکان بین‌المللی (IHO) در دانشگاه اومئو 450 اتاق دانشجویی را در 5 اقامتگاه خارج از محوطه‌ی دانشگاه ارائه می‌کند که هم در اختیار دانشجویان برنامه‌های تبادل دانشجو است و هم دانشجویانی که به دانشگاه اومئو شهریه می‌پردازند. این اتاق‌های خصوصی هر کدام یک حمام اختصاصی دارند و آشپزخانه‌ی مشترکی برای استفاده‌ی تمام دانشجویان مقیم خوابگاه تعبیه شده است. اجاره‌ها به صورت ترمی/نیم‌‌سال پرداخت می‌شوند و از 10.500 تا 17.000 کرون سوئدی (1.645 تا 2.663 دلار آمریکا) در نوسان هستند و هزینه‌ی خدمات، امکانات و اینترنت را هم پوشش می‌دهند. دانشجویان نیازی به ثبت درخواست جداگانه برای دریافت این اتاق‌ها ندارند و فقط هنگام درخواست پذیرش از دانشگاه اوموئو باید این نکته را برای IHO مشخص کنند که مایل‌اند اجاره را به صورت ترمی یا سالانه بپردازند. 

دانشجویان دانشگاه استکهلم می‌توانند به عضویت اتحادیه‌ی دانشجویی درآیند و اسم‌شان را در لیست انتظار اقامتگاه‌های دانشجویی ثبت کنند. دانشگاه استکهلم در کنار ارائه‌ی امکانات اقامتی به دانشجویان برنامه‌های تبادل دانشجو از کشورهای خارج از EU ارتباطاتی را با آژانس‌های املاک خارج از دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که مشاوره‌های جامعی در این زمینه به دانشجویان ارائه می‌دهند. اجاره‌ها و امکانات اقامتی خارج از محوطه‌ی دانشگاه بستگی به نوع ملک و محل قرارگیری آن دارد، اما برای مثال اجاره‌ی نیم‌سال یک استودیوی آپارتمانی در منطقه‌ی ایدون در نزدیکی مرکز شهر استکهلم 14.000 کرون سوئدی (2193 دلار آمریکا) است که هزینه‌های اینترنت، آشپزخانه‌ی خصوصی، سرویس بهداشتی و امکانات اولیه‌ی زندگی را هم در بر می‌گیرد. 

ملت‌ها

دانشجویان در سوئد می‌توانند به عضویت یکی از 13 سازمان دانشجویی «ملت‌ها» درآیند که گاهی می‌توانند به صورت مستقیم برای‌شان امکانات اقامتی فراهم کنند یا در این راه به آنها کمک کنند. اتحادیه‌ی «ملت‌ها» در شهرهای دانشجویی‌تری مثل لوند و اوپسالا مثل یک جامعه‌ی دانشجویی خودکفا عمل می‌کنند و اعضاء می‌بایست با انجام کارهای پاره‌وقت سهمی در اجرای امور اتحادیه داشته باشند. هر «ملت» به انجام برخی از فعالیت‌ها و خدمات دانشجویی مبادرت می‌ورزد و همه‌شان به خاطر ارائه‌ی زندگی پویای شبانه‌ی معرو‌ف‌اند. دانشجویان باید مبلغی برای عضویت بپردازند، اما همیشه می‌توانند در ادارات محلی از تخفیفات بهره‌مند شوند. شما می‌توانید با ادارت محلی «ملت‌ها» از طریق اتحادیه‌ی دانشجویی دانشگاه خودتان یا به صورت مستقیم از طریق وب‌سایت‌شان تماس برقرار کنید. 

اجاره‌ی ملک خصوصی

به احتمال زیاد دانشجویان شهروند کشورهای عضو EU هنگام تحصیل در سوئد به شکل خاص مجبورند یک ملک مستقل اجاره کنند. بازار املاک سوئد فوق‌العاده قانونمند است و می‌توان ملکی را با توافقی به صورت دست اول یا دست دوم اجاره کرد. 
برای امضاء اجاره‌نامه‌ی «دست اول» معمولاً یک کد ملی سوئدی یا ارائه‌ی مدرکی دال بر درآمدِ تضمین‌شده مورد نیاز است، و به شکل طبیعی از دسترس دانشجویان بین‌المللی خارج است. اما زندگی در آپارتمان‌های اجاره‌ای با قرارداد «دست دوم» امری متداول است، که در آن اجاره‌نامه بین دانشجو و مالک آپارتمان یا دارنده‌ی اجاره‌نامه‌ی «دست اول» امضاء می‌شود. دانشجویان باید از امضاء قرارداد به عنوان مدرکی دال بر اجاره‌ی ملک اطمینان حاصل کنند. 

در سوئد معیارهای زندگی و هزینه‌ها نسبتاً بالا هستند و به طور کلی می‌توان گفت که میانگین اجاره‌بهایِ یک آپارتمان 3 اتاقی حدود 7.000 تا 8.000 کرون سوئدی (1.097 تا 1.253 دلار آمریکا) خواهد بود. فراهم‌کردن امکانات اقامتی در شهرهای بزرگی مثل استکهلم و گوتنبرگ و شهرهای دانشجویی مثل لوند و اوپسالا سخت‌ است. اجاره‌ی ماهانه‌ در حالتی خیلی کلی در یک ملک مشترک در شهرهای سوئد حدود 2.500 تا 4.500 کرون سوئدی (705 تا 392 دلار آمریکا) است، در حالی که اجاره‌ی اتاقی در شهری کوچک‌تر حدود 2.000 تا 3.500 کرون سوئدی (548 تا 313 دلار آمریکا) است.

Erasmusu.com

Akademisk kvart.com 

نکات دیگر

آماده باشید که به محض پیدا شدن یک اتاق یا هر فضای خالی دیگری به سرعت نقل مکان کنید. میزان تقاضای امکانات اقامتی برای دانشجویان به شکلی باورنکردنی بالاست و اگر به موقع دست‌به‌کار نشوید، شخصی دیگر از راه خواهد رسید و جالی خالی را پر خواهد کرد. 

مؤسسات آموزش عالی سوئدی و آژانس‌های املاک نسبت به دشواری‌های تهیه‌ی امکانات اقامتی آگاه‌اند، و اغلب اوقات، صرف نظر از اینکه شما دانشجویی از کشورهای عضو EU هستید یا نه، منابعی در اختیار دارند که می‌توانند به شما در یافتن جایی برای زندگی کمک کنند. برای مثال وب‌سایت‌های مفیدی مثل www.sl.se می‌توانند در پیدا کردن امکانات اقامتی در فاصله‌ی مناسب از دانشگاه به شما کمک کنند. اکثر دانشگاه‌ها به دانشجویان اجازه می‌دهند که اطلاعات مربوط به فضاهای خالی اقامتی را در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. پیدا کردن جایی برای زندگی ترسناک به نظر می‌رسد، اما مردم آماده‌اند که به شما کمک کنند؛ تنها چیزی که شما باید بدانید این است که به کجا مراجعه کنید. همچنین دانشجویان می‌توانند به سفارتخانه‌‌ی محلی کشور خود در سوئد مراجعه کنند و از آنها بخواهند که یک آگهی برای جستجوی محل اقامت منتشر کنند. 

همیشه از این مطلب که صاحبخانه یا مأمور آژانس املاک یک حساب بانکی سوئدی دارد و خودش مکان مورد نظر را به شما نشان خواهد داد اطمینان حاصل کنید. علیرغم وسوسه‌ی خوشایند ورود به سوئد و اسکان فوری در محل جدیدتان، از پذیرفتن قراردادها و پرداخت هزینه‌ به کسانی که قول می‌دهند کلید آپارتمان را به نشانی‌تان در کشور خودتان بفرستند خودداری کنید. مبالغ ودیعه و پیش‌پرداخت را تنها به مأمورین معتبر املاک یا صاحبخانه‌ای که یک حساب بانکی سوئدی معتبر دارد و کسی که یک قرارداد قانونی را به شما پیشنهاد می‌کند، بپردازید. همیشه یک نسخه از قرارداد را به زبان انگلیسی درخواست کنید؛ اگر این نسخه را در اختیارتان قرار ندادند، قرارداد را امضاء نکنید. 

همیشه در نظر داشتن یک هاستل به عنوان برنامه‌ی جایگزین، تا زمانی که گزینه‌های اقامتی دیگر محقق شوند، فکر خوبی است. معمولاً می‌توانید در لحظات آخر اتاقی در یک هاستل رزور کنید و در لحظات آخر هم آن را لغو کنید. 

اکنون که فهمیدید تهیه مسکن در سوئد به آن سختیی که در ذهن شما بود نیست، رشته ‌مورد علاقه خود را از میان رشته‌های دانشگاهی سوئد انتخاب کنید و برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید


مشاوره رایگان