سوئد: از سری مقالات راهنمای اخذ ویزا - آنچه باید بدانید

درخواست ویزای تحصیلی سوئد

دریافت ویزا همیشه از مراحل مشکل مهاجرت بوده است. راهنمای دریافت ویزای تحصیلی سوئد را در این مقاله می‌خوانید و با روند آن آشنا می‌شوید.


گردآورنده: جابر جعفریان
376
ذخیره سازی
1399/08/03

ویزای تحصیلی سوئد

شاید سوئد سرد باشد و در یکی از دور‌افتاده‌ترین نقاط جهان واقع شده باشد، اما فرصت لذت بردن از آموزش عالی در سوئد چیزی نیست که بتوان به سادگی آن را از دست داد. فرایند درخواست ویزای دانشجویی در سوئد کمی دشوار است، اما اگر این مراحل را گام به گام طی کنید، دلیلی ندارد که نتوانید به رؤیای برفیِ خودتان برای ادامه‌ی تحصیل در سوئد دست پیدا کنید. اگر به فکر ادامه‌ی تحصیل در سوئد هستید، در این مطلب سعی می‌کنیم فرایند درخواست ویزای دانشجویی را برای‌تان شرح بدهیم تا این مرحله از برنامه‌ریزی برای مهاجرت تحصیلی به سوئد را برای‌تان ساده‌تر کنیم.

آیا به ویزا نیاز خواهید داشت؟ 

نیاز به داشتنِ ویزا برای تحصیل در سوئد به این مطلب بستگی دارد که کشور مبدأتان کجاست و طول دوره‌ی تحصیلی‌تان چقدر خواهد بود. نوع ویزایی هم که نیاز خواهید داشت به طول دوره‌ی تحصیلی‌تان بستگی دارد. 

اگر از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا (EU)، کشورهای اسکاندیناوی و سوئیس هستید...

دانشجویانی که شهروند کشورهای EU، کشورهای اسکاندیناوی یا سوئیس هستند، برای ورود به سوئد و تحصیل در این کشور، صرف نظر از طول دوره‌ی تحصیلی‌شان، نیازی به ویزا ندارند.
اما این قانون به برگزیت و نتیجه‌ی نهایی آن بستگی دارد که می‌تواند بر قانون فعلی تأثیر بگذارد.

دانشجویانی که شهروند کشورهای EU هستند و طول دوره‌ی تحصیلی‌شان بیشتر از سه ماه است، باید حق اقامت خود را در کمیته‌ی مهاجرت سوئد به ثبت برسانند. این دسته از دانشجویان باید به محض ورود به سوئد برای این نوع از مجوز اقامت درخواست بدهند. دانشجویانی که شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا سوئیس هستند نیازی به ثبت نام ندارند. 

دانشجویان سوئیسی که دوره‌ی تحصیلی‌شان بیشتر از سه ماه است باید درخواست اجازه‌ی اقامت بدهند. 

اجازه‌ی اقامت

دانشجویانی که نیاز به ثبت نام برای اجازه‌ی اقامت دارند، باید این کار را به صورت آنلاین و حداکثر تا فاصله‌ی سه ماه پس از ورود به سوئد به انجام برسانند. پیش از تکمیل فرم باید در وب‌سایت کمیته‌ی مهاجرت سوئد یک حساب کاربری بسازید. یک ایمیل معتبر به همراه تمام مدارک مورد نیاز در قالب دیجیتال را آماده کنید. از قابلیت کامپیوترتان در باز کردن فایل‌های PDF هم اطمینان حاصل کنید. 
وقتی فرم آنلاین را تکمیل کنید، ایمیلی مبنی بر تأیید ثبت‌نام به دست‌تان خواهد رسید. در ادامه مدارک ثبت‌نام شما از طریق پست به آدر‌س‌تان در سوئد ارسال می‌شود و تا زمانی که در سوئد اقامت دارید معتبر خواهد بود. 

برای درخواست ویزای دانشجویی سوئد به چه مدارکی نیاز خواهید داشت؟

برای درخواست ویزای دانشجویی سوئد باید نسخه‌ی دیجیتال مدارک زیر را هنگام ثبت درخواست ارائه بدهید:

•    کپی صفحه‌ی عکسِ پاسپورت یا یک کارت شناسایی ملی، مثل گواهینامه‌ی رانندگی کشور خودتان که شهروندی شما، اطلاعات شخصی و تاریخ انقضاء آن را ثابت می‌کند. به یک کپی از هر دو رویِ کارت شناسایی هم نیاز خواهید داشت. 
•    مدرکی دال بر تأیید موافقت با درخواست پذیرش شما از یک مؤسسه‌ی آموزش عالی سوئدی
•    یک کپی دیجیتال از بیمه‌ی سلامت‌تان

ثبت نام در کمیته‌ی مهاجرت سوئد هزینه‌ای برای‌تان در بر نخواهد داشت. 

اگر از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا (EU)، کشورهای اسکاندیناوی و سوئیس نیستید...

ویزای ورود (ویزای شنگن): برای دوره‌های تحصیلی کوتاه‌تر از سه ماه

تنها دانشجویانی که شهروند کشورهای منتخب هستند و دوره‌ی تحصیلی‌شان کوتاه‌تر از سه ماه است باید ویزای ورود به سوئد را دریافت کنند. دانشجویان باید حداقل 15 روز پیش از تاریخ ورود به سوئد یک درخواست کامل را در سفارتخانه‌ یا کنسول‌گری محلی سوئد به ثبت برسانند. شما نمی‌توانید زودتر از سه ماه از این تاریخ درخواست ویزا بدهید. وقتی فرم درخواست ویزا را در نزدیک‌ترین سفارتخانه‌ یا کنسول‌گری محلی سوئد ثبت کنید از شما عکس و اثر انگشت گرفته خواهد شد.

ابتدا باید با سفارتخانه‌ یا کنسول‌گری محلی سوئد تماس بگیرید و آنها را در جریان برنامه‌ی خود برای درخواست ویزا قرار بدهید. باید فرم درخواست انگلیسی و فرم جزئیات مربوط به خانواده به زبان انگلیسی را دانلود کنید. پس از آنکه هر دو فرم را پرینت گرفتید و تکمیل کردید، باید مدارک پشتیبان را هم به آنها الصاق کنید و فرم‌ها را به صورت حضوری به سفارتخانه‌ یا کنسول‌گری محلی سوئد تحویل بدهید. 

اجازه‌ی اقامت: برای دوره‌های تحصیلی کوتاه‌تر از سه ماه

تمام دانشجویان کشورهایی که عضو اتحادیه‌ی اروپا (EU)، کشورهای اسکاندیناوی و سوئیس نیستند و برای دوره‌هایی طولانی‌تر از سه ماه ثبت‌نام کرده‌اند، باید پیش از ورود به سوئد اجازه‌ی اقامت دریافت کرده باشند. 

می‌توانید به صورت آنلاین درخواست اجازه‌ی اقامت خود را به ثبت برسانید. وقتی فرم را تکمیل کردید، تمام مدارک پشتیبان را هم به فرم الصاق کردید و هزینه‌های درخواست اجازه‌ی اقامت را پرداخت کردید، درخواست‌تان به صورت مستقیم به کمیته‌ی مهاجرت سوئد ارسال می‌شود. وقتی در مورد وضعیت ویزای شما تصمیم گرفته شود، ایمیلی برای‌تان ارسال خواهد شد. دانشگاه میزبان‌تان هم به صورت همزمان ایمیلی در مورد وضعیت ویزای شما دریافت خواهد کرد. 

اگر فرایند درخواست اجازه‌ی اقامت شما موفقیت‌آمیز باشد باید درخواست یک قرار ملاقات با سفارتخانه‌ یا کنسول‌گری محلی سوئد کنید و برای دریافت اجازه‌ی اقامت خود به صورت حضوری مراجعه کنید. باید یک پاسپورت معتبر همراه داشته باشید و آماده‌ی پرداخت هزینه‌های درخواست اجازه‌ی اقامت هم باشید. هنگام دریافت اجازه‌ی اقامت از شما عکس و اثر انگشت گرفته خواهد شد.

به چه مدارکی نیاز خواهید داشت؟

هنگام آماده‌کردن درخواست ویزا باید مدارک زیر را هم ضمیمه‌ی درخواست کنید:

•    دو عکس در اندازه‌های مناسب پاسپورت که بیش از 6 ماه از زمان گرفته‌شدن عکس‌ها نگذشته باشد.
•    فرم تکمیل‌شده‌ی درخواست ویزا
•    فرم تکمیل‌شده‌ی جزئیات مربوط به خانواده
•    کپی صفحه‌ی عکسِ پاسپورت یا یک کارت شناسایی ملی، مثل گواهینامه‌ی رانندگی کشور خودتان که اطلاعات شخصی را ثابت می‌کند. 
•    مدارکی دال بر تمکن مالی شما برای تأمین هزینه‌های خودتان در زمان تحصیل در سوئد به میزان روزانه 450 کرون سوئدی. 

باید 1.000 کرون سوئدی هم هنگام ثبت درخواست خود بپردازید که این مبلغ در صورت عدم موفقیت شما در اخذ ویزا غیرقابل بازگشت است. این هزینه معمولاً با ارز محلی با نرخ روز پرداخت می‌شود و به سمت نزدیک‌ترین عدد رُند می‌شود. 

هنگام ثبت درخواست آنلاین برای درخواست اجازه‌ی اقامت به نسخه‌ی دیجیتالی مدارک زیر نیاز خواهید داشت: 

•    کپی صفحه‌ی عکسِ پاسپورت که به روشنی نشان‌دهنده‌ی ملیت، جزئیات شخصی، تاریخ انقضاء و اجازه‌ی اقامت شما در کشور (یا کشورهایی) به جز کشور مبدأ خودتان باشد. 
•    نامه‌ی تأیید پذیرش‌تان در یک مؤسسه‌ی آموزش عالی سوئدی
•    مدارک بیمه‌ی سلامت برای دانشجویانی که دوره‌ی تحصیلی‌شان کمتر از یک سال است.
•    مدارکی دال بر تمکن مالی شما برای تأمین هزینه‌های خودتان در زمان تحصیل در سوئد به میزان ماهانه حداقل 8.370 کرون سوئدی
•    مدارک تأیید پرداخت بخشی از شهریه‌ها (مؤسسه‌ی میزبان شما پس از دریافت شهریه این نامه را برای‌تان خواهد فرستاد)

همچنین باید یک ویزا کارت یا مستر کارت معتبر هم برای پرداخت هزینه‌های درخواست ویزا به مبلغ 1.000 کرون سوئدی در اختیار داشته باشید. 

حال که با یکی از مشکل‌ترین مراحل مهاجرت آشنا شدید، رشته تحصیلی خود را از میان رشته‌های تحصیلی سوئد انتخاب کنید.

در هر مرحله از مهاجرت تحصیلی هستید با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان آرمان من استفاده کنید. 


مشاوره رایگان