سوئیس: از سری مقالات زندگی کاری پس از تحصیل - آنچه باید بدانید

آینده کاری فارغ التحصیلان در سوئیس

پس از اتمام تحصیل در هر کشوری یکی از گزینه‌ها ماندن و ادامه‌ی زندگی در همان کشور است. در این مقاله با وضعیت شغلی در سوئیس آشنا می‌شوید.


گردآورنده: جابر جعفریان
209
ذخیره سازی
1399/07/30

آینده کاری در سوئیس

پس دوره‌ی تحصیلی‌تان را تمام کرده‌اید، تعدادی دوست پیدا کرده‌اید و عاشق سوئیس شده‌اید. خب، قدم بعدی چیست؟ هنوز لازم نیست به کشور خود برگردید. در این مطلب نکاتی در مورد چشم‌اندازهای شغلی پس از فارغ‌التحصیلی در سوئیس برای کمک به شما در تصمیم‌گیری فراهم آورده‌ایم. 

وضعیت بازار کار در سوئیس برای فارغ‌التحصیلان چطور است؟

سوئیس یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان میانگین حقوق را بین کشورهای اروپایی دارد و در حال حاضر وضعیت اشتغال در این کشور پررونق است، که خبر خوبی برای فارغ‌التحصیلان به شمار می‌آید. 
نرخ بیکاری در سوئیس در حال حاضر فقط 3% است که به شکل قابل ملاحظه‌ای کمتر از حد میانگین اتحادیه‌ی اروپاست (%8.2). سوئیس در بخش دولتی هم با افزایش چشمگیری در زمینه‌ی ایجاد اشتغال مواجه بوده است. از سال 2005 تنها در بیمارستان‌ها، اقامتگاه‌های مراقبت از بیماران، مراکز پرستاریِ روزانه و دانشگاه‌ها بیش از 65.000 موقعیت شغلی ایجاد شده است. 

همچنین شرکت‌های چندملیتی بزرگی مثل Dell، Microsoft و Rolex همگی دفاتری در ژنو دارند، که می‌توانند موقعیت‌های شغلی بسیار مناسبی برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی فراهم کنند. 

پیتر ژیسکرا، مدیر بازاریابی و از دانشجویان سابق مؤسسه‌ی هتلداری و گردشگری (NTMi) در سوئیس می‌گوید که ارتباط بین دانشگاه‌‌ها و شرکت‌های بزرگ به دانشجویان کمک می‌کند درکی واقعی از بازار کار پیدا کنند. 

«دانشگاه‌ها جلساتی برگزار می‌کنند که شرکت‌های بزرگ هم می‌توانند در آنها شرکت کنند و پروژه‌های خود را برای اجرا در اختیار دانشجویان بگذارند و این بدان معناست که بین دانشگاه و این شرکت‌های بزرگ مجرای ارتباطی و دسترسی برقرار است و این خبر خوبی برای دانشجویان است. این همان چیزی است که به دانشجویان کمک می‌کند تا برای بازار کار و صنعتی که بدان علاقه‌مند هستند آماده شوند.» 

کدام حوزه‌ی شغلی از بیشترین میزان تقاضا برخوردار است؟

صنایع بزرگ سوئیس در زمینه‌های نیروی کار ماهر، مهندسی، فناوری اطلاعات، الکترونیک و ساخت‌و‌ساز و املاک بازار کار بسیار پذیرایی به شمار می‌آید. البته انتظار می‌رود که صنایع شیمیایی و دارویی هم در سال‌های آینده گسترش بیشتری بیابند.
صنعت مهمانداری و خدمات مربوطه هم یکی دیگر از حوزه‌های حیاتی در بازار کار سوئیس است و چهارمین صنعت صادراتی این کشور به شمار می‌آید. شریف محمود، که در مؤسسه‌ی آموزش مهمانداری EHL (Ecole hôtelière de Lausanne) به عنوان مأمور ارتباطات مشغول کار است شخص مناسبی برای توضیح این مطلب است.

او می‌گوید «صنعت مهمانداری ریشه‌ای کهن در فرهنگ سوئیس دارد. سوئیس جایی است که اولین دانشگاه مدیریت مهمانداری (EHL) در آن شروع به کار کرده و بیش از صد سال است که مشغول ارتقاء سطح کیفی این صنعت و خدمات مربوطه بوده است. همچنین توجه به این مطلب هم اهمیت زیادی دارد که فرهنگ و اقتصاد سوئیس به شدت خدمت-محور هستند. فرهنگ کیفیت برتر خدمات در سوئیس را می‌توان در بانکداری، سلامت و درمان، محصولات و خدمات تجملی و دیگر حوزه‌های کاریِ مشتری-محور مشاهده کرد.» 

پیتر ژیسکرا می‌گوید که صنعت مهمانداری سوئیس از سوی نظام آموزشی هم مورد توجه خوبی قرار داشته است. 
«تصویر صنعت مهمانداری که به عنوان یک نام خوش‌آوازه‌ی سوئیسی در این کشور شکل گرفته، یکی از قدرتمند‌ترین‌ها در زمینه‌ی تخصصیِ خود در جهان است. از هر کسی که در این زمینه‌ مشغول است درباره‌ی سوئیس سؤال کنید، بدون درنگ به کارکنان فوق‌العاده ماهر و باکیفیت و آموزش مهمانداری در سطحی عالی در سراسر کشور اشاره خواهد کرد.» 

همچنین یک بخش مهندسی فوق‌العاده نیرومند هم در ژنو، در مرکز پژوهشی CERN وجود دارد و زوریخ پایتخت بانکداری و صنعت بیمه در کشور به حساب می‌آید. 

در سوئیس حرکتی هم به سوی جامعه‌ای آگاه در جریان بوده و این بدان معناست که در حوزه‌ی آموزش و سلامت و درمان با افزایش موقعیت‌های شغلی روبه‌رو هستیم. بنابراین اگر قصد اشتغال در این حوزه‌ها را داشته باشید، شانس هم با شما یار خواهد بود. 

آیا می‌توانم پس از فارغ‌التحصیلی به قصد اشتغال در سوئیس بمانم؟

دانشجویان شهروند کشورهایی که عضو EU نیستند می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی با هدف جستجوی موقعیت شغلی در حوزه‌ی تخصصی خود به مدت شش ماه در سوئیس بمانند. اما این دسته از دانشجویان تنها در صورتی که اجازه‌ی اقامت دریافت کنند می‌توانند در کشور بمانند. در این دوره‌ی اقامت شش‌ماهه‌ی مبتنی بر اجازه‌ی اقامت و در حال جستجوی شغل هم می‌توانید تا حداکثر 15 ساعت در هفته کار کنید. 

سولن وولف، مشاور اشتغال در دانشگاه ETH زوریخ می‌گوید که آگاهی از این مطلب برای فارغ‌التحصیلان اهمیت زیادی دارد که «اقامت در سوئیس برای دانشجویان بین‌المللی خارج از کشورهای حوزه‌ی اتحادیه‌ی اروپا دشوار است، چون ویزا باید از سوی مسئولین صادر شود. این وضعیت در تمام کشورهای جهان برقرار است و شرکت‌ها باید بتوانند ثابت کنند که نتوانسته‌اند نیروی کار مورد نظر خود را در سوئیس یا در میان شهروندان کشورهای اتحادیه‌ی اروپا بیابند و چاره‌ای جز استخدام نیروی کار خارج از اتحادیه‌ی اروپا نداشته‌اند.» 

اما شهروندان حوزه‌ی اتحادیه‌ی اروپا می‌توانند بر اساس موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی سفر در کشورهای عضو این اتحادیه‌ آزادانه محل کار و زندگی خود را انتخاب کنند، بنابراین یافتن موقعیت‌های شغلی برای این دسته از فارغ‌التحصیلان آسان‌تر است. 

نکات راهنما در زمینه‌ی اشتغال در سوئیس پس از فارغ‌التحصیلی:

•    این فرایند را هر چه سریع‌تر شروع کنید. اگر از شهروندان حوزه‌ی اتحادیه‌ی اروپا نباشید، پیش از اتمام مهلت اجازه‌ی اقامت خود فقط 6 ماه فرصت دارید. پس باید جستجو برای کار را در طول ترم آخرتان شروع کنید.
•    سطم زبان‌تان را در حوزه‌ی تخصصی خود ارتقاء ببخشید. سوئیس از این نظر که چهار زبان ملی دارد کشوری منحصربه‌فرد است. باید با زبانی که اهالی محلی با آن صحبت می‌کنند آشنا باشید و سعی کنید آن را بیاموزید. هرچندکه اغلب دانشگاه‌ها دوره‌هایی به زبان انگلیسی برگزار

ی‌کنند، اما یافتن شغل به زبان انگلیسی دشوار خواهد بود. سولن وولف می‌گوید «بسیاری از مشاغل در سوئیس نیازمند سطح مطلوبی از زبان آلمانی هستند که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی در این زمینه موفق نیستند.» تأکیدِ ما را در این مورد به یاد داشته باشید.

•    رزومه‌‌ی خود را با استفاده از نکات راهنمای ما در مورد نوشتنِ رزومه به‌یاد‌ماندنی کنید.
•    وقت‌شناس باشید. نمی‌توانیم به قدر کافی روی این مطلب تأکید کنیم، بنابراین سعی کنید در روز مصاحبه وقت کافی برای رسیدن به محل تعیین‌شده در نظر بگیرید.

وب‌سایت‌های مفید برای پیدا کردن شغل در سوئیس:

•    Jobs.ch 
•    http://www.success-and-career.ch/
•    https://switzerland.xpatjobs.com/
•    https://www.thelocal.ch/jobs/

اگر به تحصیل در سوئیس علاقه‌مند شدید رشته‌ی مورد علاقه خود را در لیست رشته‌های دانشگاه‌های سوئیس پیدا کنید. یا با تماس با آرمان‌من از مشاوره رایگان این مجموعه استفاده کنید.


مشاوره رایگان