انگلستان: از سری مقالات راهنمای اخذ ویزا

شرایط ویزاهای تحصیلی مختلف برای کار دانشجویی در انگلستان

گزارشی مشروح درباره گزینه‌های کاری برای دانشجویان بین‌المللی که در انگلستان تحصیل می‌کنند.


گردآورنده: مهدی گلستانی
123
ذخیره سازی
1399/08/12

کار دانشجویی در انگلستان

شما بسته به شرایطتان، ممکن است بتوانید هنگام تحصیل در انگلستان کار پاره‌وقت انجام دهید. داشتن درآمد ممکن است بخشی از هزینه‌های زندگی شما را تأمین کند، اما برای همه هزینه‌ها کافی نخواهد بود. بنابراین مهم است که شما بودجه کافی برای تمام طول دوره تحصیل خود داشته باشید. حق کار کردن شما در انگلستان در درجه اول به اینکه به ویزا نیاز دارید یا نه، و بعد به نوع ویزای خاصی که لازمه دوره تحصیلی شماست، بستگی دارد. این مطلب به بررسی جامع حقوق کار دانشجویان بین‌المللی در انگلستان می‌پردازد؛ و می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

دانشجویان اهل اتحادیه اروپا

اگر شما دانشجویی از یک کشور عضو اتحادیه اروپا باشید، برای ورود به انگلستان نیازی به ویزا ندارید. در انگلستان هیچ محدودیتی برای اشتغال دانشجویان اهل اتحادیه اروپا وجود ندارد.

دانشجویان اهل کشورهای خارج از اتحادیه اروپا

اگر شما دانشجویی از یک کشور خارج از اتحادیه اروپا باشید، برای تحصیل در انگلستان، بسته طول دوره تحصیلتان، باید یا ویزای دانشجویی بازدیدکننده (Student Visitor visa) و یا ویزای دانشجویی درجه ۴ (عمومی) (Tier 4 General Visa) بگیرید.
اگر دوره تحصیل شما شش ماه یا کمتر باشد، می‌توانید برای ویزای دانشجویی بازدیدکننده اقدام کنید. با این ویزا شما نمی‌توانید در انگلستان کار یا فعالیت تجاری کنید. همین‌طور این ویزا را بعد از اتمام دوره آن نمی‌توانید تمدید کنید.
اگر دوره تحصیل شما بیشتر از شش ماه باشد، باید برای ویزای دانشجویی درجه ۴ (عمومی) اقدام کنید. دانشجویان دارای این ویزا در برخی شرایط خاص مجاز به کار کردن هستند.

ویزای دانشجویی درجه ۴ (عمومی)- Tier 4 (General) Visa

با داشتن این ویزا تنها درصورتی‌که دانشگاه محل تحصیل شما در هر دو لیست مؤسسات موردحمایت UKBA و «مؤسسات رسمی»، ثبت‌شده باشد، و برچسب روی گذرنامه یا کارت شناسایی‌تان عبارت «کار ممنوع» نداشته باشد، شما مجاز به کار کردن هستید. احتمالاً بسته به برنامۀ تحصیلی و شرایط خاص دیگر، شما محدودیت‌های مختلفی برای کار کردن داشته باشید، این محدودیت‌ها در ویزای تحصیلی شما توضیح داده شده است. به‌طورکلی دانشجویانی که مشغول به تحصیل در درجات عالی (کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد) و دوره مدرک پایه هستند، مجاز به انجام کار پاره‌وقت به مدت حداکثر 20 ساعت در هفته در طول ترم تحصیلی و تمام‌وقت در طول تعطیلات هستند. و دانشجویانی که مشغول به تحصیل در دوره‌های پایین‌تر، غیر از دوره مدرک پایه، هستند، مجاز به انجام کار پاره‌وقت به مدت حداکثر ۱۰ ساعت در هفته در طول ترم تحصیلی و تمام‌وقت در طول تعطیلات هستند. شما می‌توانید انواع کارها را به‌جز موارد زیر انجام دهید:
•    مشاغل آزاد
•    اشتغال به‌عنوان ورزشکار یا مربی حرفه‌ای
•    اشتغال به‌عنوان خواننده، بازیگر و.. به‌صورت حرفه‌ای
•    استخدام در کارهای دائمی و تمام‌وقت
•    اشتغال به‌عنوان پزشک یا دندان‌پزشک، مگر اینکه این‌ها جزئی از دوره تحصیلی باشد.
اگر ویزای شما اجازه می‌دهد تا ضمن تحصیل در انگلستان، به‌طور پاره‌وقت کار کنید، باید شماره بیمه ملی (NIN) بگیرید و حتی مالیات بر درآمد بپردازید.
چک کنید که آیا دانشگاه مورد نظر شما در لیست مؤسسات موردحمایت UKBA هست؟
چک کنید که آیا دانشگاه مورد نظر شما در لیست «مؤسسات رسمی» هست؟

شماره بیمه ملی (NIN) و مالیات بر درآمد

اگر شما در طی یک سال مالیاتی بیشتر از میزان مشخصی درآمد کسب کنید، باید به دولت مالیات بر درآمد بپردازید. برخی از کشورها در مورد دانشجویانی که ساکن یک کشور بوده، اما از کشور دیگری درآمد دریافت می‌کنند، «توافق‌نامه مالیات مضاعف» دارند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک دانشجو در انگلستان مقیم باشد، اما از سرمایه‌گذاری در کشور دیگری درآمد کسب کند. «توافق‌نامه مالیات مضاعف» برای حصول اطمینان از اینکه دانشجو برای یک درآمد دو بار مالیات پرداخت نکند، به وجود آمده است. همچنین اینکه کدام کشور حق دریافت مالیات را دارد و نیز میزان مالیات را تعیین می‌کند. دانشجویانی که مشغول کار پاره‌وقت در انگلستان هستند، ممکن است با توافق‌نامه‌ای مانند این در برخی حالات از پرداخت مالیات معاف شوند.
شما برای یافتن شغل در انگلستان نیازی به داشتن شماره بیمه ملی (NIN) ندارید، اما هنگامی‌که مشغول به کار شدید باید شماره بیمه ملی بگیرید. شماره بیمه ملی (NIN)، عددی است که دولت از آن برای ثبت مشارکت‌های شما در بیمه ملی استفاده می‌کند. عواید این کار برای تأمین بودجه نظام‌های مزایای ملی مانند بازنشستگی و سایر کمک‌هزینه‌های رفاهی استفاده می‌شود. شما می‌توانید به‌صورت آنلاین یا با رفتن به نزدیک‌ترین Jobcentre Plus برای دریافت شماره بیمه ملی درخواست بدهید. برای مصاحبه، به گذرنامه معتبر، ویزای دانشجویی خود و سایر مدارک شناسایی نیاز دارید.
میزان درآمد مجاز سالانه (معاف از مالیات) را چک کنید.
قوانین حال حاضر «توافق‌نامه مالیات مضاعف» را مطالعه کنید.
دربارة NIN بیشتر بخوانید.

بعد از فارغ‌التحصیلی

تمام دانشجویان اهل کشورهای غیر اتحادیه اروپا که مایل‌اند بعد از فراغت از تحصیل برای کار کردن در انگلستان بمانند، باید برای ویزای کاری به آژانس مرزی انگلستان (UK Border Agency) درخواست بدهند. چند ویزای مختلف برای فارغ‌التحصیلان وجود دارد:

ویزای درجه ۲ (عمومی) - Tier 2(General) Visa

فارغ‌التحصیلان دارای درجات کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری از دانشگاه‌های رسمی انگلستان، که از یک کارفرمای مجاز پیشنهاد اشتغال حرفه‌ای و درآمد سالانه بالغ‌بر 20300 پوند (33643 دلار) دارند، واجد شرایط این ویزا هستند.

ویزای درجه ۱ (فارغ‌التحصیل کارآفرین) - Tier 1 (Graduate Entrepreneur) Visa

دانشجویانی که در حال توسعه ایده یک کسب‌وکار جدید هستند، کسانی که توانایی پیگیری موفقیت‌آمیز ایده‌هایشان و ساختن کسب‌وکار خودشان در انگلستان را داشته باشند، ممکن است از جانب دانشگاه خود موردحمایت قرار گیرند. 

ویزای درجه ۴ (دانشجویی) - Tier 4 (Student) Visa

این ویزا برای دانشجویانی است که تحصیلات دکتری خود را در یک موسسه عالی انگلستان به اتمام رسانده و مورد تائید دانشگاهشان می‌باشند. دانشجویان دارای این ویزا می‌توانند بعد از اتمام تحصیل تا حداکثر 12 ماه با حق کار نامحدود در انگلستان بمانند.

ویزای درجه ۵ طرح پویایی جوانان - Tier 5 Youth Mobility Scheme Visa

فقط دانشجویان از ملیت‌های منتخب می‌توانند از این ویزا استفاده کنند. این ویزا به دانشجویان اجازه می‌دهد بعد از اتمام تحصیلشان تا دو سال در انگلستان زندگی و کار کنند.

ببینید آیا شما واجد شرایط ویزای درجه ۵ طرح پویایی جوانان هستید؟
در اینجا هم می توانید درباره شرایط ویزا و مهاجرت به انگلستان بیشتر مطالعه کنید.

اکنون‌که حقوق کار هنگام تحصیل در انگلستان را می‌دانید، چرا از همین حالا جستجوی دوره‌های انگلستان در سایت آرمان من را شروع نمی‌کنید؟


آنچه باید بدانید

درخواست ویزای تحصیلی انگلستان

درخواست ویزای تحصیلی انگلستان

با خواندن این مقاله اطلاعاتی در رابطه با چگونگیِ دریافتِ، هزینه‌ و انواع ویزاهای تحصیلی انگلستان به دست خواهید آورد.
مشاوره رایگان