آمریکا: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

ساختار آموزش عالی آمریکا به زبانی ساده

اگر به تحصیل در آمریکا علاقه دارید، کسب شناخت از سیستم آموزش عالی این کشور جزو ضروری‌ترین مطالب است. در این مقاله سعی شده تا به زبانی ساده، ساختار آموزش عالی در آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی شرح داده شده است.


گردآورنده: محمد زرقانی
1188
ذخیره سازی
1399/05/18

US-higher-education-system

تجربه کالج در آمریکا مشابه با هیچ کشور دیگری نیست. باوجود تعداد زیادی از دانشگاه‌های درجه‌یک در کلاس جهانی و مؤسسات تخصصی منحصربه‌فرد، طیف گسترده‌ای از گزینه‌های تحصیلی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری، برای دانشجویان از سراسر جهان وجود دارد. هرچند سر درآوردن از جزئیات نظام آموزش عالی آمریکا بسیار مشکل است.
در آمریکا مؤسسات آموزش عالی متعددی در سطوح مختلف وجود دارند، که بسته به نوع مدرک اعطایی، حوزه مطالعاتی و نوع مدیریت اجرایی (یعنی دولتی یا خصوصی) متفاوت هستند. شهریه‌ها هم بر همین اساس متفاوت است. در اینجا ما مبانی ابتدایی نظام آموزش عالی آمریکا را، برای کمک به شما در برنامه‌ریزی برای تحصیل در خارج از کشور، آورده‌ایم.

کالج‌های انجمنی و مؤسسات فناوری

کالج‌های انجمنی که به نام "کالج‌های کوچک" نیز خوانده می‌شوند، در دوره‌های دوساله مدرک کاردانی (Associate Degrees) ارائه می‌دهند که می‌تواند به‌عنوان مدرکی برای ورود به یک دوره کارشناسی چهارساله استفاده شود. مؤسسات فنی نیز برای کارهایی که نیمه‌حرفه‌ای محسوب می‌شوند، مانند تکنیسین دندانپزشکی یا تکنسین پزشکی، مدارک کاردانی اعطا می‌کنند.
پس از گذراندن دوره دوساله، دانشجویان می‌توانند اعتبار تحصیلی خود را به یک دانشکده یا دانشگاه منتقل کنند، تا با دو یا سه سال دیگر تحصیل، دوره لیسانس خود را طی کنند. هزینه تحصیل در کالج انجمنی نیز، به‌طور متوسط، کمتر از نصف هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و تقریباً یک‌دهم هزینه دانشگاه خصوصی است. کالج‌های انجمنی نمرات پایین‌تری در آزمون‌های زبان انگلیسی را می‌پذیرند، و هم دوره‌های فشرده زبان انگلیسی (IEPs) و هم دورة انگلیسی به‌عنوان زبان دوم (ESL) را ارائه می‌دهند. علاوه بر دوره‌های کاردانی که می‌تواند برای ورود به دوره کارشناسی باشد، دانشجویان می‌توانند در دوره‌های تقویتی، دوره‌های رایگان آموزش نیروی کار و سایر کلاس‌های آموزشی دیگر شرکت کنند.

کالج یا دانشگاه‌های دولتی/خصوصی

اصطلاح «کالج» معمولاً اشاره به زمانی دارد که دانشجویی مشغول تکمیل اولین دوره تحصیلی بعد از دیپلم خود، در یک دانشگاه دولتی یا خصوصی است. دانشگاه‌های دولتی، مؤسساتی ایالتی هستند، و توسط فرمانداری آن ایالت تأمین مالی می‌شوند. این مؤسسات در اکثر زمینه‌های عمومی مطالعات تحصیلی ارائه می‌دهند؛ و شهریه‌شان برای دانشجویان اهل آن ایالت کمتر است. دانشگاه‌های خصوصی معمولاً گران‌تر و دارای گزینه‌های بیشتری برای انتخاب هستند. این مؤسسات امکانات و موضوعات تخصصی‌تری را ارائه می‌دهند.

مقطع کارشناسی

دوره درجه کارشناسی در آمریکا از یک الگوی آموزش عمومی پیروی می‌کند. به این معنی که دانشجویان در یک زمینه کلی مطالعاتی را تکمیل می‌کنند، که در طی آن آنها در یک حوزة خاص، که «رشته» آنها نامیده می‌شود، تخصص می‌یابند. به‌عنوان‌مثال، یک دانشجو، دورة لیسانس هنر (B.A) در روزنامه‌نگاری را می‌گذراند. هدف این است که دانشجویان پیش از تخصص درزمینه تحصیلی خود، حجم گسترده‌تری از دانش جمع‌آوری کنند. دانشجویان باید قبل از ورود رسمی به دوره تحصیلی، گرایش‌های اصلی خود را اعلام کنند؛ که هر یک بسته به مؤسسه و حوزه تحصیلی، مجموعه‌ای از ملزومات متفاوت را می‌طلبد. برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا این ملزومات را در وب‌سایت خود فهرست می‌کنند.
دوره‌های متداول درجه کارشناسی یا لیسانس علوم (B.Sc) و یا لیسانس هنر (B.A) هستند. دوره‌های کمتر متداول شامل لیسانس هنرهای زیبا (B.F.A)، لیسانس مهندسی (B.Eng) یا لیسانس فلسفه (B.Phil) می‌شود. صلاحیت‌های حرفه‌ای مانند پزشکی، دندانپزشکی و حقوق فقط در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا ارائه می‌شود.
مدت‌زمان تکمیل یک دوره تحصیلی کارشناسی به‌اندازه زمانی که دانشجو برای گذراندن تعداد واحدهای لازم نیاز دارد، است. یک دوره کارشناسی استاندارد در آمریکا شامل 120 الی 130 واحد است؛ و بیشتر دروس معادل 3 واحد هستند. دانشجویان بین‌المللی برای حفظ وضعیت ویزا باید حداقل 12 واحد در هر ترم در بگذرانند. برای دانشجویان تمام‌وقت، زمان تکمیل اکثر دوره‌های کارشناسی چهار سال طراحی شده است. دانشجویان بر اساس سال ورود به دانشگاه، به ترتیب افزایشی، جدیدالورود، سوفمور (sophomore)، جونیور و ارشد نامیده می‌شوند. از دانشجویان انتظار می‌رود بر وضعیت واحدهای خود نظارت کنند و برای هر ترم جداگانه ثبت‌نام نمایند.
درباره حفظ وضعیت ویزا خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

رشته، دو رشته‌ای و رشته فرعی (minor)

معمولاً در آغاز سال سوم تحصیل دانشجویان موظف به انتخاب و اعلام رشته تحصیلی خود هستند. شما در هر زمانی که بخواهید، می‌توانید رشته خود را تغییر دهید. اما تا زمانی که تمام شرایط لازم دوره اصلی خود را برآورده نکنید، لیسانس خود را دریافت نمی‌کنید. تغییر رشته تحصیلی منجر به افزایش طول دوره تحصیلی شما می‌شود و متعاقباً هزینه بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.
دانشجویان همچنین گزینه "دو رشته‌ای" را دارند، به این معنی که آنها باید الزامات دو رشته مهم جداگانه که انتخاب کرده‌اند را انجام دهند. در این حالت دانشجویان همچنان با یک درجه لیسانس فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ اما هر دو رشته در عنوان مدرک آنها ذکر خواهد شد. "رشته فرعی" دانشجو، یک رشته تحصیلی ثانویه است که آنها برای انجام الزامات آن نسبت به رشته اصلی سختگیری کمتری خواهند داشت. گذراندن رشته فرعی به‌عنوان بخشی از مقطع لیسانس در همه مؤسسات اجباری نیست. کلیه الزامات رشته اصلی، دو رشته‌ای و رشته فرعی در مؤسسات و بخش‌های مختلف، متفاوت است و باید مستقیماً از دانشگاه میزبان دانشجو پیگیری شود.

مقطع کارشناسی‌ارشد

دوره‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی‌ارشد، مطالعه پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر را در یک حوزه ارائه می‌دهد؛ یا به سمت حرفه خاصی مانند قانون یا پزشکی سوق می‌یابد. شرایط ورود، الزامات دوره و شهریه دوره‌های تحصیلات تکمیلی بین مؤسسات مختلف متفاوت است، و به دانشجویان توصیه می‌شود قبل از ارسال درخواست پذیرش، تحقیق کاملی انجام دهند. طیف گسترده‌ای از مدارک تحصیلی کارشناسی‌ارشد در دسترس است، که رایج‌ترین آنها کارشناسی‌ارشد هنر (M.A) و کارشناسی‌ارشد علوم (M.Sc) می‌باشد. 
عموماً در دوره‌های کارشناسی‌ارشد نیاز به گذراندن ۶ الی ۸ درس پیشرفته، و همچنین انجام یک پروژه مطالعاتی فشرده و/یا ارائه یک پایان‌نامه دارد. برخی از دوره‌های به دانشجویان فرصت استفاده از دوره‌های کارآموزی، که در تحصیل آنها موثر است، می‌دهند.
در سطح کارشناسی‌ارشد، دانشجویان فقط دروسی را، که مستقیماً مربوط به رشته آنهاست، می‌آموزند. در بعضی از دوره‌ها ممکن است دانشجویان حتی حق انتخاب هیچ‌یک از موضوعات دروس خود نداشته باشند. مانند دوره کارشناسی، مدت‌زمان دوره تحصیلی کارشناسی‌ارشد به‌اندازة زمانی که دانشجو برای اتمام واحد‌های خود نیاز دارد است؛ اما برای دانشجویان تمام‌وقت، زمان تکمیل اکثر دوره‌های کارشناسی‌ارشد به‌مدت دو سال طراحی شده است.
از یک فارغ‌التحصیل بین‌المللی که تحصیلات تکمیلی را در آمریکا گذرانده است، در مورد آزمون‌های لازم برای موفقیت در پذیرش و چگونگی آن بشنوید.

فرهنگ دانشگاهی

فرهنگ دانشگاهی آمریكا بسیار متمرکز بر همکاری، ابراز عقیده و مشارکت فعالانه در موضوعاتی ارائه شده در کلاس است. عموماً اساتید در پایان هر کلاس تکالیف مختصری را تعیین می‌کنند، تا دانشجویان را برای محتوای کلاس بعدی آماده کنند. این تکالیف ممکن است از یک برگه کوتاه تا خواندن کتاب‌های درسی تا مقاله‌ای کوچک باشد و همیشه نمره‌دهی نمی‌شوند. آنها بیشتر برای ارتقاء درگیری مستمر دانشجویان با محتوای دوره در نظر گرفته شده‌اند.
شرکت در کلاس الزامی است و حضوروغیاب همیشه انجام می‌شود. اگر شرایط لازم حضوروغیاب را برآورده نکنید، احتمالاً آن واحد را رد خواهید شد. همچنین دانشجویان اغلب با توجه سطح مشارکتشان در کلاس نمره‌ای دریافت می‌کنند، که درصدی از نمره نهایی آنها را تشکیل می‌دهد.
معمولاً اساتید بدون اطلاع قبلی آزمون‌های کوچکی (pop quizzes) می‌گیرند. هدف از این امتحانات ارزیابی دنبال کردن محتوای دوره توسط دانشجویان و همچنین تشویق آنها به ادامه دادن مباحث به‌طور مستقل است. این آزمون‌ها به‌ندرت در نمره نهایی تأثیر دارند. بیشتر واحدها هم امتحان میان‌ترم و هم امتحان پایان‌ترم دارند.
اساتید انتظار دارند که دانشجویان در کلاس نظرات خود را ابراز کنند، سؤال کنند و به‌طورجدی در بحث‌های کلاسی شرکت کنند. و دانشجویان را تشویق می‌کنند تا در خارج از کلاس با آنها ملاقات کنند. و در مورد موضوعاتی که مطرح‌شده گفتگو کنند یا برای انجام تکالیف کمک بگیرند. ارزیابی نهایی معمولاً به‌وسیله تعدادی از تکالیف مختلف، که ممکن است ازنظر ماهیت متفاوت باشد (به‌عنوان‌مثال ممکن است یک ارائه باشد، دیگری یک مقاله رسمی)، و همچنین با در نظر گرفتن نمرات مشارکت کلاسی و نمرات امتحان، انجام می‌شود.

حال که دید وسیع‌تری از نحوه عملکرد سیستم آموزش عالی در آمریکا دارید، می‌توانید هم‌اکنون جستجوی دوره‌های آمریکا در پایگاه داده آرمان‌من را شروع و برای تحصیل خود در خارج از کشور برنامه‌ریزی کنید. همچنین با شماره‌گیری ۰۲۱۴۱۲۷۶ می‌توانید از آخرین دوره‌های آمریکا اطلاع یابید.

مطالعه بیشتر
شهریه دانشگاه‌های آمریکا
درخواست ویزای دانشجویی آمریکا


آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

فرآیند پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا کمی پیچیده‌تر از سایر کشورهاست، به همین منظور در این مقاله فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکا شرح داده شده است.
نکاتی کلیدی درخواست پذیرش از دانشگاه های آمریکا

نکاتی کلیدی درخواست پذیرش از دانشگاه های آمریکا

اگر برای درخواست پذیرش در مؤسسات آمریکا نیاز به کمک دارید؛ در این مقاله راهنمایی‌هایی توسط متخصصان شاغل در سیستم پذیرش دانشگاه‌های آمریکا ارائه شده است.
سه نکته مهم در مورد درخواست پذیرش تحصیلی در آمریکا

سه نکته مهم در مورد درخواست پذیرش تحصیلی در آمریکا

در این مقاله نکاتی درباره اینکه چگونه می‌توانید درخواست پذیرش دانشگاه خود را به شکلی مثبت برجسته سازید، خواهید خواند.
GRE یا GMAT در کدام آزمون باید شرکت کنیم؟

GRE یا GMAT در کدام آزمون باید شرکت کنیم؟

اگر نمی‌دانید که برای پذیرش تحصیلات تکمیلی در آمریکا، بین GRE و GMAT کدام آزمون را بگذرانید؟ مقایسه ما در این رابطه را بخوانید تا آزمون مناسب برای خود را پیدا کنید.
مشاوره رایگان