آمریکا: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

فرآیند پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا کمی پیچیده‌تر از سایر کشورهاست، به همین منظور در این مقاله فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکا شرح داده شده است.


گردآورنده: عبدو ارشادی نیا
2229
ذخیره سازی
1399/05/18

study-in-US

دانشگاه‌های آمریكا پیوسته در زمینه‌های بی‌شمار ازجمله تحقیقات و نوآوری در رتبه‌های برتر جهانی قرارگرفته، و به دانشجویان بین‌المللی از کشورهای دنیا دوره‌های تحصیلی ارزشمندی ارائه می‌دهند. باوجود بیش از 5500 دانشگاه، حوزه‌های مطالعاتی بی‌شمار و تنوع دانشجویی، جای تعجب ندارد که رقابت برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا فوق‌العاده زیاد باشد. شاید روند درخواست پذیرش از دانشگاه‌های آمریكا پیچیده و سخت به نظر برسد، اما اگر با صبر و پشتکار با آن روبرو شوید، خواهید توانست به‌راحتی از آن عبور کنید. مرور کلی ما در مورد چگونگی عملکرد این فرآیند، کمک می‌کند تا امور برای شما آسان‌تر شود.

تحقیق کنید!

باوجود قوانین سخت‌گیرانه درزمینه مهاجرت و سیستم دانشگاهی منحصربه‌فرد، به دانشجویان توصیه می‌شود به‌منظور داشتن زمان کافی، دو سال قبل از فارغ‌التحصیلی‌شان در مقطع فعلی، تحقیق در مورد مؤسسات و دوره‌ها را شروع کنند.
دانشگاه‌های آمریکایی در مقطع کارشناسی از الگوی عمومی آموزش پیروی می‌کنند. بنابراین دانشجویانی که دوره‌های خاصی را در کشور خود گذرانده‌اند، ممکن است برای یافتن دوره معادل ازلحاظ واحد، نیاز به تحقیق بسیار دقیق در مورد دوره‌ها داشته باشند. اکثر دانشگاه‌ها دفترچه‌های دانشگاهی سالانه خود را از طریق وب‌سایت خود در دسترس دانشجویان قرار می‌دهند.
سال‌به‌سال دروسی که ارائه می‌شود، بسته به استادی که آنها را ارائه می‌دهد، تغییر می‌کنند. پذیرش واحدهای درسی دانشجو در دوره نیز مشروط است و بعضی‌اوقات تا شروع ترم نیز تأیید نمی‌شود. به دانشجویان توصیه می‌شود برای چنین شرایطی، تعداد کافی واحدهای اضافی اخذ کنند و آماده باشند تا قبل از اینکه دیر شود در کلاس دیگری ثبت‌نام کنند.
در برخی از کشورها ازجمله استرالیا و انگلستان، نمایندگان دانشگاه‌های آمریکایی سمینارهایی جهت تشریح روند تقاضای پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکا برگزار می‌کنند.

مهلت نهایی ارسال درخواست پذیرش

آخرین مهلت ارسال درخواست پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی برای ورود در ترم اول سال تحصیلی آمریکا (سپتامبر) از ژانویه تا مارس همان سال است. البته بیشتر درخواست‌ها در ژانویه ارسال می‌شود. دانشجویان باید درخواست پذیرش خود را تا این تاریخ ارسال کرده و نمره آزمون مهارت در زبان انگلیسی را به این درخواست ضمیمه کنند. دانشجویان معمولاً نتیجه درخواست خود را در اواخر مارس یا اوایل آوریل دریافت می‌کنند. متقاضیان برای ورود در ترم دوم سال تحصیلی معمولاً تا حدود ماه ژوئیه-آگوست سال قبل فرصت دارند تا درخواست خود را ارسال کنند. بسیاری از دانشگاه‌ها درخواست‌های دانشجویان بین‌المللی را تقریباً یک سال قبل از تاریخ شروع دوره موردنظر می‌پذیرند.
مهلت ارسال درخواست پذیرش تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی توسط هر موسسه تعیین می‌شود و حتی ممکن است بسته به زمینه‌های مطالعاتی و شرایط لازم دوره متفاوت باشد. همچنین بسته به اینکه دانشگاه در مالکیت عمومی یا خصوصی باشد نیز مهلت ارسال درخواست پذیرش متفاوت است.
گاهی اوقات دانشجویان می‌توانند در "لیست انتظار" بمانند، به این معنی که ظرفیت این دوره تکمیل است، اما اگر بعداً یک جای خالی ایجاد شود، ممکن است دانشجو پذیرفته شود.

درباره لیست انتظار بیشتر بدانید.

آزمون‌های مهارت

آمریکا دارای سیستم دانشگاهی منحصربه‌فردی است که مدارک تحصیلی دانشجویان از بعضی کشورها را به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین شاید لازم باشد دانشجویان در آزمون‌های ورودی مانند SAT یا ACT شرکت کنند. دانشجویانی که زبان مادری‌شان انگلیسی نیست، باید گواهی مهارت در زبان انگلیسی داشته باشند. بیشتر مؤسسات نمرات آزمون‌های IELTS و TOEFL را می‌پذیرند.
تقریباً در همه موارد دانشجویان متقاضی پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی باید یا در امتحان ورودی شرکت کنند و یا نتایج آزمون‌هایی که مختص پذیرش دانش‌آموختگان هستند، مانند GMAT یا LSAT، را ارائه دهند.

درباره آزمون‌های پذیرش آمریکا بیشتر بدانید.
برای ادامه تحصیل در آمریکا باید چه آزمون‌هایی را گذراند؟

ارسال درخواست

اکثر دانشگاه‌ها از طریق نوعی پورتال داخلی، که دانشجویان باید در آن ثبت‌نام و جزئیات ورود به پورتال را تعیین کنند، درخواست‌ها را مستقیماً و به‌صورت آنلاین قبول می‌کنند. دانشجویان معمولاً اسناد خود را به‌صورت الکترونیکی بارگذاری و وضعیت درخواست خود را از صفحه نمایه خود رصد می‌کنند.
همچنین یک فرآیند متمرکز درخواست پذیرش به نام Common Application وجود دارد که بیش از 475 دانشگاه آمریکا از آن استفاده می‌کنند. هرچند حدود دوسوم دانشگاه‌هایی که از این سرویس استفاده می‌کنند، از متقاضیان می‌خواهند که مدارک ضمیمه را مستقیماً به آنها تحویل دهند.

مدارک موردنیاز

دانشگاه‌های آمریكا مدارک همه مقاطع تحصیلی شما، مانند رونوشت مدارک دانشگاهی و دبیرستانی، توصیه‌نامه‌های اساتید فعلی یا قبلی، بیانیه‌های مالی برای اثبات توانایی مالی شما برای تأمین هزینه‌های تحصیل در آمریکا و مدارک شناسایی مانند فتوکپی از صفحه عکس‌دار گذرنامه شما و کارت ملی را می‌خواهند.
تقریباً همه دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند که انگیزه‌نامه خود را ارائه کنید و در آن دلایلتان برای تحصیل در آمریكا، و دوره خاصی که متقاضی گذراندن آن هستید، بیان کنید. این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های درخواست پذیرش شماست. همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند به سؤالاتی دربارة درخواستتان در قالب یک مقاله پاسخ دهید. بعدازاینکه از موسسه موردنظر پیشنهاد رسمی دریافت کردید باید برای اخذ ویزا اقدام کنید.

درباره اخذ ویزای دانشجویی آمریکا بیشتر بخوانید.

چند نکته کلیدی در مورد درخواست پذیرش

برای دانشگاه‌های آمریکا انگیزه‌نامه به‌اندازه تحصیلات دانشگاهی و نمرات آزمون‌های ورودی شما اهمیت دارد. ورود به دانشگاه‌های آمریکا بسیار رقابتی است و بسیاری از دانشگاه‌ها تنها بخش معدودی از ظرفیت خود را به دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌دهند. نوشتن انگیزه‌نامه‌ای که بتواند مسئولان پذیرش را متقاعد کند که شما بهترین انتخاب هستید فوق‌العاده حیاتی است. پس برای نوشتن انگیزه‌نامه‌‌تان زمان و تلاش کافی بگذارید.
هرگونه تجربه کاری یا سابقه فعالیت‌های فوق‌برنامه که جدیت، منش کاری و توانایی‌‌های شخصیتی شما را نشان می‌دهد، را باید در انگیزه‌نامه ذکر کنید. حتماً در انگیزه‌نامه بیان کنید که حضور در این دوره چگونه به اهداف آکادمیک شما کمک می‌کند و حتماً از لحنی متقاعدکننده در انگیزه‌نامه‌تان استفاده کنید. ادبیات دانشگاهی آمریکا بسیار صریح است، و دانشجویان نباید از تعریف کردن از خودشان، مخصوصاً اگر در اثبات توانایی‌شان برای ورود به دوره کمک‌کننده است، خجالت‌زده شوند. اما درعین‌حال مراقب باشید که بیش‌ازحد از خودتان تعریف نکنید، و به دام خودستایی نیفتید.
دانشگاه‌های آمریکا به‌دقت تمام بخش‌های درخواست شما را بررسی کرده و سعی می‌کنند به یک تصویر کلی از شما دست یابند. اینکه چگونه در مصاحبه ظاهر می‌شوید، چگونه بخش‌های مختلف درخواستتان را تکمیل کرده‌اید و چیزهایی که در توصیه‌نامه شما ذکرشده همه در یک درخواست موفق اهمیت اساسی دارد.

حالا که به یک درک کلی از روند درخواست پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا رسیدید، می‌توانید در پایگاه داد آرمان‌من دوره‌های تحصیلی آمریکا را جستجو کنید. و برای تحصیل خود در خارج از کشور برنامه‌ریزی کنید. همچنین می‌توانید با تماس با شماره ۰۲۱۴۱۲۷۶ از آخرین دوره‌های آمریکا اطلاع پیدا کنید.

لینک‌های کاربردی

«نظام آموزش عالی در آمریکا به زبانی ساده»
«آزمون GRE موضوعی»
«GMAT: مسیر ورود به دانشکده تجارت»
«نکات مهمی در نوشتن انگیزه‌نامه»

 
 
 

آنچه باید بدانید

ساختار آموزش عالی آمریکا به زبانی ساده

ساختار آموزش عالی آمریکا به زبانی ساده

اگر به تحصیل در آمریکا علاقه دارید، کسب شناخت از سیستم آموزش عالی این کشور جزو ضروری‌ترین مطالب است. در این مقاله سعی شده تا به زبانی ساده، ساختار آموزش عالی در آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی شرح داده شده است.
نکاتی کلیدی درخواست پذیرش از دانشگاه های آمریکا

نکاتی کلیدی درخواست پذیرش از دانشگاه های آمریکا

اگر برای درخواست پذیرش در مؤسسات آمریکا نیاز به کمک دارید؛ در این مقاله راهنمایی‌هایی توسط متخصصان شاغل در سیستم پذیرش دانشگاه‌های آمریکا ارائه شده است.
سه نکته مهم در مورد درخواست پذیرش تحصیلی در آمریکا

سه نکته مهم در مورد درخواست پذیرش تحصیلی در آمریکا

در این مقاله نکاتی درباره اینکه چگونه می‌توانید درخواست پذیرش دانشگاه خود را به شکلی مثبت برجسته سازید، خواهید خواند.
GRE یا GMAT در کدام آزمون باید شرکت کنیم؟

GRE یا GMAT در کدام آزمون باید شرکت کنیم؟

اگر نمی‌دانید که برای پذیرش تحصیلات تکمیلی در آمریکا، بین GRE و GMAT کدام آزمون را بگذرانید؟ مقایسه ما در این رابطه را بخوانید تا آزمون مناسب برای خود را پیدا کنید.
مشاوره رایگان