آمریکا: از سری مقالات راهنمای انتخاب رشته تحصیلی

تحصیل رشته تجارت در آمریکا

این مقاله مصاحبه‌ای مفصل با مارتین راث، از مقامات عالی دانشکده تجارت دانشگاه هارتفورد، است. او در این گفتگو به برخی از پرتکرارترین سوالات دانشجویان بین‌المللی درباره تحصیل در رشته‌های مربوط به تجارت در آمریکا پاسخ می‌دهد.


گردآورنده: محمد زرقانی
1034
ذخیره سازی
1399/05/28

Study-Business-US

مارتین راث، ریاست دانشکده تجارت بارنی در دانشگاه هارتفورد، با ما نشستی داشت تا در مورد تحصیل درزمینه‌ی کسب‌وکار در آمریکا صحبت کنیم. او درباره‌ی انتقال از دوره کارشناسی کسب‌وکار به دوره‌هایی مانند MBA، قابل‌توجه‌ترین فارغ‌التحصیلان این دانشکده، نحوه‌ی پذیرش موفق در یک دوره‌ی کسب‌وکار و بسیار چیزهای دیگر سخن گفت.

مصاحبه‌ی ما با او را در زیر بخوانید:

چرا دانشجویان بین‌المللی باید آمریکا را برای تحصیل درزمینه‌ی تجارت انتخاب کنند؟

«شما چنین گستره‌ی عظیمی از شرکت‌ها را ازنظر اندازه، صنایع و مکانی که در کشور هستند، را فقط در آمریکا پیدا می‌کنید. البته این موضوع، به اینکه شما از کجا آمده‌اید و تصورتان از محل کار چیست نیز، بستگی دارد.»

دانشجویان باید چه انتظاری از مباحثی که در یک دوره کسب‌وکار یا MBA مطرح می‌شود، داشته باشند؟

«بیشتر دوره‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که در ابتدا دانشجویان یک سری دروس پایه را می‌گذرانند. این آموزش‌ها آنها را در شرف ورود به مباحث کارکردی در تجارت مانند حسابداری، امور مالی، بازاریابی، نیروی انسانی و غیره قرار می‌دهد.»
«دانشجویان سپس شروع به اخذ دروس انتخابی در یک یا چند حوزه مختلف، با توجه به علاقه خاص خود، می‌کنند. و بنابراین می‌توانند تجربه و تخصص زیادی در آن حوزه‌ها کسب کنند. همچنین ممکن است دوره‌ای بیابید که به شما فرصت می‌دهد تا در یک حوزه مشخص عمیق شوید. همچنین دانشجویانی که علایق مختلفی دارند، به دنبال دوره‌ای که دارای طیف گسترده‌ای از دروس انتخابی باشد، هستند.»
«هنگام تحصیل MBA، دروس مختلفی وجود دارد. ما درس‌هایی داریم که آنها را "درس‌های اصلی" می‌نامیم ، که می‌تواند برای دانشجویانی که قبلاً هیچ‌گونه آموزشی درزمینه‌ی کسب‌وکار نداشته‌اند، مناسب باشد. در پایان اکثر دوره‌های MBA، آنچه را ما "خشت آخر" یا "درس نهایی" می‌نامیم، خواهید داشت. که به وجود آمده تا فرصتی واقعی فراهم کند، که دانشجویان ببینند چگونه همه بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار باید در کنار هم قرار بگیرند تا این کسب‌وکار به‌خوبی کار کند. اغلب این درس نهایی شبیه‌سازی کاملاً جامعی از یک کسب‌وکار خواهد داشت.»

وجود چگونه مواردی در بیانیه‌ی شخصی متقاضیان MBA به شانس پذیرش آنها کمک می‌کند؟

«شفاف باشید! اگر عملکرد چندان خوبی نداشته‌اید، مقداری اطلاعات در مورد اینکه چرا چنین شده است، به ما ارائه دهید. سعی کنید در امتحانات پذیرش خود بهترین عملکرد را داشته باشید؛ چراکه این امتحانات بسیار مهم هستند. اگر می‌خواهید تا حد امکان درخواست پذیرشی قوی ایجاد کنید، و نشان دهید که می‌توانید به هارتفورد بیایید؛ خود را با فرهنگ دانشکده‌ی کسب‌وکار وفق دهید، اطلاعات جمع‌آوری کنید و با همکلاسی‌هایتان تعاملات مؤثری داشته باشید.»
«این چیزهایی است که شما باید در بیانیه‌ی شخصی شرح دهید: اهدافی که از تحصیل در MBA دنبال می‌کنید، و چیزی که باعث می‌شود آن دانشکده‌ی به‌خصوص برای دستیابی به آن اهداف مناسب باشد. اگر در مورد اینکه دقیقه به چه‌کاری علاقه‌مند هستید، قبلاً تصمیم گرفته‌اید؛ کار شما کمی ساده‌تر خواهد شد زیرا می‌توانید از حالا شروع به تحقیق کنید. می‌توانید بگویید: "من واقعاً به کار برای یک شرکت خدمات بیمه علاقه دارم. پس باید به مکان‌هایی مانند هارتفورد و شیکاگو نگاه کنم که در این صنعت شرکت‌های بسیار قدرتمندی دارند.»
«همیشه ایده خوبی است که دوره‌ی MBA خود را در مکانی بگذرانید، که شرکت‌های زیادی در آنجا فعالیت می‌کنند. این موضوع مزایای زیادی به شما می‌دهد؛ مثلاً همکاری پروژه محور با شرکت‌ها، کارآموزی و پیوستن به یک سازمان در یک حوزه عملکردی خاص یا رهبری برنامه‌های چرخشی (rotational programs).  البته تحصیل در دانشکده‌ای که در یک مکان دور و زیبا قرار دارد نیز مزایایی دارد؛ اما در نظر داشتن تحصیل در مکانی که تجارت در آن انجام می‌شود، بسیار مهم است. از اینها گذشته شما در حال تحصیل در دوره‌ی MBA برای یادگیری در مورد کسب‌وکار هستید تا بتوانید تجارت کنید.»

درباره برخی از قابل‌توجه‌ترین فارغ‌التحصیلان دوره‌ی MBA خود برای ما بگویید.

«مدیرعامل شرکت Cigna، که یک شرکت بیمه سلامت در سطح جهان است، فارغ‌التحصیل دوره‌ی MBA ما است. ما فارغ‌التحصیلانی در دوره MBA داریم که دارای موقعیت‌های عالی مختلفی، در بسیاری از بانک‌های سرمایه‌گذاری مختلف در وال‌استریت در شهر نیویورک، در شرکت‌های بیمه در بوستون و فیلادلفیا و شرکت‌های تولیدکننده مانند استنلی، بلک و دکر که تولیدکننده ابزار در سطح جهانی است، هستند. اگر به ۱۰۰۰ شرکت دارای بیشترین دارایی در دنیا نگاه کنید، درمی‌یابید که تعداد معدودی از آنها مدرک MBA خود را کسب نکرده‌اند. و عموماً افراد دارای این مدرک، در آمریکا تحصیل کرده‌اند.»
«MBA آموزشی عالی برای مدیریت کسب‌وکار است. و دلیل اصلی آن آموزش‌هایی است که شما در مورد چگونگی تبدیل‌شدن به یک مدیر و رهبر مؤثر، نحوه تمرکز بر روی تعامل خوب با مردم و عمل به‌عنوان بخش مؤثری از یک گروه و تمرین رهبری، که شامل کار با افراد در موقعیت‌های مختلف کاری و مناطق متنوع جغرافیایی است، می‌آموزید.»
«بیشتر دوره‌های MBA نه‌تنها اهمیت این مفاهیم را گوشزد می‌کنند؛ بلکه آنها با درگیر کردن شما در فعالیت‌ها، این مفاهیم را به‌صورت عملی به شما آموزش می‌دهند. شما درگیر انبوهی از مطالعات موردی، شبیه‌سازی‌ها، پروژه‌هایی برای شرکت‌های حقیقی، کارآموزی و فعالیت‌های مفید بسیاری خواهید شد؛ تا مهارت‌های رهبری، مدیریتی و تصمیم‌گیری به دست آورید. و به‌واسطه‌ی این مهارت‌ها بتوانید با همکاری مؤثر با افراد دیگر، یک سازمان را برای رسیدن به مقاصد و اهدافش یاری کنید.»

انتقال از دوره کارشناسی کسب‌وکار به MBA چگونه است؟ دانشجویان باید چگونه برای این انتقال آماده شوند؟

«به نظر من این یک انتقال بسیار جالب‌توجه است که بیشتر دانشجویان آن را تجربه می‌کنند. خب همه‌چیز سرعت بیشتری دارد؛ و اطلاعات سریع‌تر به دست شما می‌رسد. بنابراین ، شما باید مهارت‌هایی برای پردازش سریع‌تر اطلاعات و مدیریت درک و ارائه مطالب در کلاس‌هایتان یاد بگیرید. چراکه اتفاقات با سرعت بیشتری نسبت به آنچه در دوره‌ی کارشناسی تجربه کرده‌اید روی می‌دهند.»
«همچنین خواهید دید که تمرکز بیشتری روی کار گروهی و همکاری هست. اگر تجربه کارشناسی شما ۲۵ درصد کار گروهی و 7۵ درصد کار فردی بوده است، حتماً در MBA این تقسیم بیشتر به شکل 50/50 خواهد بود. و بیشتر مسئولیت شما بر مبنای انجام تکالیف و کار پروژه با همکاری دیگر همکلاسی‌هایتان است. که بخشی از آن تجربه‌ی یادگیری به‌صورت عملی است. یک مدیر مفید یا یک رهبر مؤثر بودن بدان معنی است که شما باید مهارت‌های ارتباطی بسیاری داشته باشید.»
«بنابراین دوره‌ی MBA به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های شخصی، خصوصیات شخصیتی و تمایلاتی که در کار با افراد دیگر دارید را ارزیابی کنید. وقتی شما درک درستی از این موضوعات پیدا کردید، فرصتی واقعی برای عملی کردن آن نیز خواهید یافت. به آن مانند دوچرخه‌سواری فکر کنید. اولین روزی که والدین شما چرخ‌های تمرینی را برداشتند، را با اشتیاق به‌عنوان روزی که دوچرخه‌سواری را یاد گرفتید، به یاد می‌آورید. اما احتمالاً دوچرخه‌سوار خیلی خوبی نبودید. اما بعد از دوچرخه‌سواری در بقیه تابستان، شما دوچرخه‌سوار شدید – می‌توانستید سریع‌تر بروید، می‌توانستید بیشتر ادامه دهید و .... مدیریت خوب و مؤثر نیز مشابه همین است: شما می‌توانید آنچه لازم است را یاد بگیرید، اما باید آنچه لازم است را واقعاً تمرین کنید. و در یک دوره خوب MBA دانش کاربردی و تجربی فراوانی وجود دارد.»
«تفاوت سوم این است که حجم مطالب و میزان مسئولیت‌ها افزایش خواهد یافت. که بخشی از آن مقدمات آماده‌سازی شما برای ورود به یک شرکت و مدیریت آن شرکت است. در آنجا سازمان‌یافتگی کمتر و مسئولیت‌های بیشتری خواهد بود. این به شما بستگی خواهد داشت که چگونه بین فعالیت‌هایی که در حوزه مسئولیت شما قرار دارند تعادل برقرار کنید.»
«ما درحالی‌که در دوره MBA می‌خواهیم مدیریت چندین درس، پروژه و فعالیت به‌صورت هم‌زمان را تمرین کنید. گذراندن ۵ تا 7 درس در طول یک ترم در دوره MBA معمول است. بعضی از درس‌ها ممکن است کار پروژه‌ای گسترده‌ای برای بخشی از ترم یا کل آن داشته باشند. ما سعی داریم طیف وسیعی از موارد مختلف را به شما ارائه دهیم. بنابراین شما می‌توانید موقعیت‌هایی را که لزوماً به‌اندازه‌ی موقعیت‌های تمرینی سازمان‌یافته نیستند، مدیریت کنید. و این بخش چالش‌برانگیز دوره‌ی MBA است.»

دانشکده‌ی تجارت تا چه اندازه به دانشجویان تسهیلاتی برای تجربه کار مطمئن، کارآموزی یا اشتغال در آینده ارائه می‌دهد؟

«هنگامی‌که قصد دارید در کسب مدرک MBA خود در آمریکا سرمایه‌گذاری کنید، بسیار مهم است که تجربیاتی که شما را با کسب‌وکارها مرتبط کند، داشته باشید. شما در هر مکانی می‌توانید کتاب‌های درسی را مطالعه کرده و به تماشای سخنرانی‌های آنلاین بپردازید. اما شما نیاز دارید که در معرض تجارت، جایی که فرصت ملاقات مستقیم با مجریان و مدیران کسب‌وکارها وجود دارد، باشید. یکی از مواردی که ما در اینجا، در دانشکده تجارت بارنی، به آن توجه می‌کنیم، استفاده از موقعیت مکانی‌مان است. هارتفورد حدود ۵۰۰ شرکت بزرگ را در خود جای داده است؛ و در کل کانکتیکات نیز همین‌طور. و البته ما در نزدیکی بوستون و شهر نیویورک قرار داریم.»
«هر هفته ، چندین مدیرعامل یا مدیر اجرایی به دانشگاه می‌آیند و با دانشجویان در تعامل هستند. آنها به‌عنوان سخنران مهمان یا برای برگزاری جلسات "ناهار و یادگیری" در مورد فرصت‌های شغلی در شرکتشان، چالش‌های کلیدی‌ای که شرکتشان با آنها روبرو هستند و استراتژی‌هایی که جهت تلاش برای غلبه بر این چالش‌ها در نظر دارند، یا روندهای عمده‌ای که در صنعت مشاهده می‌کنند و می‌تواند بر نوع استعدادهایی که برای ورود به صنعت لازم است تأثیر بگذارد، در دانشگاه حضور می‌یابند.»
«ما عصرها سمپوزیوم‌ها، پنل‌ها و سخنرانی‌هایی داریم که افراد مهمی را از بوستون یا نیویورک به هارتفورد دعوت می‌کنیم. اینها واقعاً تجربیات بسیار مهمی هستند؛ زیرا نه‌تنها فرصتی برای شنیدن سخنان آن افراد، بلکه فرصت ملاقات با آنها نیز هست. شما می‌توانید به سمت آنها بروید، دستشان را بفشارید، کارت ویزیتشان را بگیرید، خودتان را معرفی کنید، رزومه خود را به آنها بدهید، با آنها در LinkedIn ارتباط برقرار کنید و واقعاً از دوره‌ی MBA برای توسعه‌ی ارتباطات حرفه‌ای خود استفاده کنید.»
«با افرادی که در تجارت موفق هستند، صحبت کنید. به‌طورمعمول این‌گونه نیست که آنها در یک شرکت یا سازمان باقی مانده و در یک مسیر شغلی ازپیش‌تعریف‌شده، پیش رفته‌اند. بیشتر آنها به دنبال فرصت‌هایی رفته‌اند، که به خاطر ارتباطاتی که در طول حرفه خود ایجاد کرده‌اند، برایشان ایجاد شده است. ما می‌خواهیم که شما این ارتباطات را در اینجا و در دوره‌ی MBA ما، برقرار کنید.»
«ما همچنین می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که شما از فرصت‌های کارآموزی و موقعیت‌های ورود به شرکت‌ها که به‌طور خاص برای دارندگان مدرک MBA هست، آگاه هستید. بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که برای برخی موقعیت‌های خاص، دانشجویان دارای مدرک کارشناسی را استخدام نکنند. آنها دانشجویانی که از دوره‌ی MBA فارغ‌التحصیل می‌شوند را می‌خواهند. دانشجویانی که 6 ماه تا یک سال از طریق انجام تکالیف مختلف در یک دوره مهارت‌های مدیریتی‌شان توسعه یافته و کاملاً با زیروبم تجاری یک شرکت آشنا شده‌اند.»

یک روز عادی برای دانشجوی MBA چطور است؟

«روز عادی برای یک دانشجوی MBA احتمالاً خیلی متوسط نیست زیرا روزها غالباً متفاوت هستند. اما یکی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم و احتمالاً در مقایسه با بسیاری از دوره‌های MBA کمی منحصربه‌فرد است، برگزاری بخش زیادی از کلاس‌ها در عصرها است. هدف ما این است که دانشجویان شاغل در طول روز، بتوانند عصر در کلاس شرکت کنند، و همچنین به ما فرصت بیشتری می‌دهد تا در کلاس‌ها از سخنرانان خارجی استفاده کنیم.»
«مدیران اغلب در طول روز بسیار مشغول هستند، اما آنها عصر می‌توانند به دانشگاه بیایند تا با دانشجویان ارتباط برقرار کنند. همچنین به این دلیل که بیشتر کلاس‌های خود را عصر می‌گذرانید، در طول روز تمرکز خود را بر مطالعه، آماده‌سازی خود را برای کلاس‌ها، کار روی پروژه‌ها، تکالیف، کار تیمی و موارد دیگر خواهید گذاشت. همین‌طور شما در طول روز آزاد می‌توانید در کارهایی مانند کارآموزی شرکت کنید. بسیاری از دانشجویان ما در پردیس دانشگاه کار می‌کنند؛ و بسیاری هر هفته 20 تا 40 ساعت در هارتفورد مشغول به کارهایی در حیطه تجارت هستند.»
«بیشتر کلاس‌ها یک یا دو بار در هفته تشکیل می‌شوند. دانشجویان در هر روز کلاس‌های مختلفی خواهند داشت؛ و هر روز در یک کلاس متفاوت و در ترکیب متفاوتی از دانشجویان خواهند بود. هر روز کمی با روز دیگر متفاوت است. همچنین فعالیت‌های مختلف بسیاری در پردیس دانشگاه وجود دارد که ما دانشجویان را تشویق به مشارکت در آنها می‌کنیم.»

تفاوت آزمون‌های GRE و GMAT در چیست؟ آیا نکته خاصی برای کمک به دانشجویان در آمادگی برای این آزمون‌ها دارید؟

«اغلب دوره‌های MBA مایل‌اند که دانشجویان متقاضی آزمون GMAT یا GRE را گذرانده باشند. ازنظر تاریخی اکثر دانشکده‌های تجارت از نمره آزمون GMAT استفاده می‌کنند، زیرا این آزمون به‌طور خاص برای تحصیلات تکمیلی درزمینه‌ی مدیریت طراحی شده است. بااین‌حال دانشجویانی که هنوز در مورد زمینه تحصیلات تکمیلی خود تصمیم قاطعی نگرفته‌اند، به‌احتمال‌قوی امتحان GRE را ترجیح می‌دهند؛ زیرا این آزمون در دوره‌های مختلف تحصیلات تکمیلی، غیر از تجارت، بیشتر پذیرفته می‌شود.»
«اگر پیشینه اشتغال درزمینه‌ی مدیریت کسب‌وکار داشته باشید، آزمون GMAT انتخاب مناسب‌تری برای شما می‌باشد. احتمالاً نوع سؤالات برای شما راحت‌تر خواهد بود. چراکه این آزمون درباره مدیریت طراحی شده است. و اگر زمینه کاری شما زمینه‌های دیگر بوده است، پس شاید با آزمون GRE راحت‌تر باشید. منابع متعددی مانند نمونه سؤالات، راهنماها و... وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا قالب هر آزمون را بررسی کنید.»
«انواع مختلفی از روش‌های آمادگی برای این امتحانات وجود دارد؛ منابع آنلاین، کتاب‌هایی که می‌توان آنلاین خرید، خودآموز‌ی، سرویس‌هایی که می‌توان از آن استفاده کرد ، تدریس خصوصی و ... . اگر احساس می‌کنید که در اولین بار شانسی برای قبول شدن ندارید، شاید تمرین کردن مفید واقع شود. تا وقتی وارد آزمون اصلی در مرکز آزمون یا آزمون آنلاین می‌شوید، برای اولین بار با این سؤالات یا قالب‌ها مواجه نشوید. تمام مؤسسات به بهترین نمره‌ی شما نگاه می‌کنند، نه به سابقه‌ی آزمون‌هایتان.»

در دانشجویان آینده چه ویژگی‌هایی را جستجو می‌کنید؟

«آیا دانشجویان توانایی‌های علمی کافی برای تسلط بر مطالب را دارند؟ آیا آنها مهارت‌های اجتماعی مناسب دارند تا به‌طور طبیعی یا به‌عنوان بخشی از تجربه MBA خود در گروه‌ها به‌طور مؤثر کار کنند و توانایی هدایت گروه را به دست آورند؟ آیا آنها از انگیزه کافی برخوردارند؟ آیا آنها برای به انجام رساندن یک هدف واقعی می‌خواهند وارد دوره MBA ما شوند؟ آیا آنها می‌دانند که از سرمایه‌گذاری بزرگی که در دوره MBA ما انجام می‌دهند، چه نتایجی می‌خواهند؟ از دانشجویان می‌خواهم از منظر ما نیز به این پرسش‌ها فکر کنند؛ چون ما هم سرمایه‌گذاری بزرگی را انجام می‌دهیم.»
«ما دنبال دانشجویانی هستیم که برای حضور در اینجا پرانگیزه و هیجان‌زده و متعهدانه به دنبال استفاده هرچه بیشتر از دوره MBA باشند. پس اینکه شما چه نوع فردی هستید، دقیقه چیزی است که ما سعی خواهیم کرد تشخیصش دهیم.»

پیشینه اساتیدی که در دانشکده تجارت تدریس می‌کنند چیست؟

«اکثر اساتید دانشکده‌ی ما هم دانشجویان کارشناسی و هم MBA را آموزش می‌دهند. دلیل این امر این است که ما در عصر تخصصی‌سازی هستیم. ما سعی می‌کنیم اساتیدی را در دانشکده جذب کنیم که در یک حوزه‌ی خاص واقعاً عالی هستند؛ و از آنها انتظار داریم که دانش، تخصص، راهنمایی و مشاوره‌های خود را در اختیار دانشجویانی، که به آن حوزه‌ی خاص علاقه دارند، قرار دهند. خواه مانند دانشجویان لیسانس واقعاً مشتاق مدیریت هستند، یا دانشجویانی باتجربه‌تر هستند که می‌خواهند با گذراندن دوره‌ی MBA ما، خود را به سطح بعدی برسانند.»
«اکثر اساتید تمام‌وقت دانشکده دارای بالاترین درجه ممکن در رشته خود هستند. بنابراین بیشتر آنها دارای مدرک دکترا در حوزه‌ای که در آن تحقیق و تدریس می‌کنند، هستند. اما آنها معمولاً رزومه‌های گسترده‌تری نیز دارند. بیشترشان سابقه کار در صنعت را دارند. آنها در حوزه‌هایی مشغول به کار بوده‌اند که دانششان را به اشتراک می‌گذارند. درنتیجه آنها ارتباطات بسیاری دارند که می‌توانند از آنها برای دعوت مهمان به دانشگاه استفاده کنند؛ تا دانشجویان را با شرکت‌های خاص در ارتباط قرار دهند.»
«اکثریت همچنان مشغول آموزش اجرایی و یا مشاوره برای شرکت‌های فعال هستند. بنابراین شما می‌توانید با اساتیدی که در بالاترین سطح آموزش دیده‌اند، تجربه کاری گسترده‌ای دارند و همچنان به فعالیت در جامعه تجاری می‌پردازند، تعامل برقرار کنید.»
«ما در اینجا حدود 40 استاد تمام‌وقت داریم. نکته جالب اینجاست که این گروه به‌اندازه کافی بزرگ است که بتوانیم طیف کاملی از آموزش‌های مدیریتی و تجاری را پوشش دهیم؛ و درعین‌حال به‌اندازه کافی کوچک است که همه آنها یکدیگر را بشناسند. دقیقه همان‌طور که می‌خواهیم یک محیط همکاری برای دانشجویان خود داشته باشیم، در بین اساتید و کارمندان ما نیز محیطی بسیار همدلانه وجود دارد. آنچه در این فضا در دانشکده تجارت ایجاد می‌شود، فرهنگ همکاری است.»

دانشجویان فعالیت‌های کدام شرکت‌ها را باید از نزدیک دنبال کنند؟

«دانشجویان به‌خودی‌خود به دنبال کردن برخی شرکت‌ها را علاقه دارند: شرکت اپل نمونه‌ای عالی از شرکتی است که همچنان مرزهای نوآوری را چه درزمینه‌ی فناوری و چه زیبایی‌شناسی درمی‌نوردد. کسانی که قادر به شناسایی انواع جدید فناوری برای رفع نیازهای شرکت هستند. و آن فناوری را به محصولاتی تبدیل می‌کنند که مشتریان از کار کردن با آنها واقعاً لذت می‌برند. بنابراین ، اپل یک شرکت بسیار مهم برای بررسی ازلحاظ نوآوری است.»
« اکنون چندین دهه است که جنرال الکتریک ازنظر فرآیندهای تجاری از استاندارد بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از مفاهیم خیلی جدیدی که ما در مورد مدیریت پروژه، مدیریت زنجیره تأمین، شش سیگما و ... آموزش می‌دهیم؛ یا از جنرال الکتریک منشأ یافته و یا در آنجا پالوده شده است. شرکتی آنها برای ده‌ها سال مفتخر به داشتن بهترین روند برای مدیریت سازمان‌های بزرگ و پیچیده هستند.»
«شرکت دیگری که دانشجویان آینده بد نیست نگاهی بیندازند، نیسان، تولیدکننده بزرگ و جهانی خودرو است. آنها طی دهه گذشته کارهای خارق‌العاده‌ای انجام داده‌اند: دوباره فرآیندهای برند سازی و توسعه محصول خود را از ابتدا بازسازی کرده و هویت بصری خود را ارتقاء داده‌اند. درنتیجه سهم بازار خود را نه‌تنها در آمریکا، بلکه در بازارهای جهانی هم به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده‌اند.»

منتظر چه هستید؟ از همین حالا در پایگاه داده آرما‌ن‌من جستجو برای یافتن دوره MBA را شروع کنید. و از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۱۲۷۶ می‌توانید با مشاورین ما در تماس باشید


آنچه باید بدانید

رشته های تحصیلی مطرح در آمریکا

رشته های تحصیلی مطرح در آمریکا

در این مطلب در مورد سه رشته تحصیلی مهم، که برای تحصیل در آمریکا می‌توانید در نظر داشته باشید، توضیحات جامعی ارائه شده است.
مشاوره رایگان