عمومی

ثبت نام آزمون آیلتس

هر ساله تعداد زیادی از افراد در سرتاسر جهان تصمیم می گیرند به کشورهای بزرگ که از نظر استانداردهای زندگی و اقتصادی در سطح بالایی قرار دارند، مهاجرت کنند. نوع مهاجرت بر حسب شرایط فرد مانند هدفش از مهاجرت، میزان تحصیلات، سن، تمکن مالی و مواردی از این دست متفاوت است. اما آنچه در همۀ انواع مهاجرت ها به کشورهای خارجی یکسان می باشد این است که فرد باید به یک زبان بین المللی که در بیشتر کشورها قابل استفاده باشد، مسلط شود و مدرک آن را ارائه دهد. به همین دلیل باید یک آزمون جامع باشد که به طور یکسان سطح سواد افراد در زبان انگلیسی را با معیارهای یکسان بین المللی بسنجد. با این که برخی از کشورهای آمریکایی و اروپایی مدارک آزمون های دیگر را هم قبول دارند اما در حال حاضر مدرک آزمون آیلتس از همۀ مدارک معتبرتر است. در ادامه شما را با اهمیت این آزمون و نکات مربوط به ثبت نام آزمون آیلتس آشنا خواهیم کرد.

اهمیت آزمون آیلتس

با این که در مقدمه به این موضوع اشاره کردیم که این آزمون از معتبرترین آزمون های سنجش مهارت زبان در سطح بین الملل است، این آزمون تنها مختص افرادی که تصمیم به مهاجرت دارند، نمی باشد. در واقع بسیاری از کسانی که در کلاس های آموزش زبان انگلیسی شرکت می کنند، هدفشان این است که در نهایت در آزمون آیلتس موفقیت لازم را کسب نمایند. زیرا نتیجۀ این آزمون می تواند در داخل کشور نیز موقعیت های تحصیلی و شغلی بسیار بهتری را برای افراد در هر رشته ای ایجاد کند. به عنوان مثال کسانی که تصمیم دارند در دورۀ دکتری در رشتۀ خود در داخل کشور ادامۀ تحصیل بدهند، اگر نمرۀ بالای 7 در این آزمون داشته باشند از امتیاز بسیار بالایی برای پذیرش برخوردار هستند.

تعریف آزمون آیلتس

آیلتس (IELTS) مخفف عبارت  (International English Language Testing System) به معنی سیستم سنجش زبان انگلیسی در سطح بین الملل است. این نام گذاری به این دلیل است که آزمون آیلتس یک آزمون رسمی شناخته شده در سطح جهانی است و معیارهای سنجش مهارت های زبان انگلیسی را برای همۀ افراد شرکت کننده یکسان در نظر می گیرد. در نتیجه از نظر بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی معیار بسیار خوبی از سطح زبان فرد محسوب می شود. در حال حاضر این آزمون توسط سازمانی به نام (British council)  کنترل و اجرا می شود. همان طور که می دانید نتیجۀ آزمون آیلتس برای نشان دادن و اثبات دانش زبان انگلیسی به ویژه برای مؤسسات آموزش عالی سراسر دنیا بسیار معتبر است.

انواع مختلف آزمون آیلتس

انواع مختلف آزمون آیلتس

آن چه همیشه در مورد این آزمون به گوشمان خورده است، تنها نام آزمون آیلتس می باشد. اما باید بدانید که دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد که عبارتند از:
•    آزمون جنرال (General IELTS)
•    آزمون آکادمیک (Academic IELTS)
این که بهتر است در کدام یک از این آزمون ها شرکت کنید به هدف شما از داشتن مدرک آیلتس بستگی دارد. در واقع اگر بخواهید به قصد مهاجرت به کشورهایی که در آن ها زبان انگلیسی زبان رسمی است برای کار و اهدافی غیر از تحصیل در این آزمون شرکت کنید، بهتر است آیلتس جنرال را انتخاب کنید. اما در صورتی که قصد دارید از آن برای ادامۀ تحصیل استفاده نمایید بهتر است در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که این دو آزمون چه تفاوتی با هم دارند؟ در بخش های سنجش مهارت شنوایی (Listening) و گفتاری (speaking) این دو آزمون هیچ تفاوتی با هم ندارند. اما در بخش خواندنی (Reading) و مهارت نوشتن (writing) تفاوت هایی بین آزمون جنرال و آکادمیک وجود دارد. در آزمون آکادمیک بیشتر سؤالات این دو بخش حالت تحلیلی و علمی دارند. در حالی که در آزمون جنرال بیشتر حالت عمومی دارند.

زبان مورد استفاده در آزمون آیلتس

شاید وقتی این تیتر را خواندید حسابی تعجب کردید و پیش خودتان گفتید همه می دانند که زبان مورد استفاده در این آزمون انگلیسی است. اما حتماً برایتان جالب است که بدانید با این که آیلتس یک آزمون بین المللی برای سنجش زبان انگلیسی است، در قسمت های مختلف آن ممکن است از لهجه های زبان انگلیسی مختلف مانند آمریکایی، بریتانیایی، نیوزلندی و استرالیایی استفاده شود تا بهتر بتواند مهارت های زبان فرد شرکت کننده را محک بزند.

آشنایی با قسمت های مختلف آزمون آیلتس

آزمون زبان انگلیسی آیلتس، مهارت های زبان انگلیسی شما را در 4 مهارت خواندن (Reading)، شنیدن (Listening)، صحبت کردن (speaking) و نوشتن (Writing) می سنجد. در ادامه به شما خواهیم گفت هر کدام از این بخش ها شامل چه مواردی می شوند:

قسمت اول – (Listening)

قسمت (Listening) یا مهارت شنیداری، خود شامل 4 قسمت مجزاست که در مجموع 40 سؤال را در بر می گیرد. برای این که بتوانید به این سؤالات پاسخ دهید، ابتدا متن مکالمه ای در هر قسمت برایتان پخش می شود و بعد طبق آن باید به سؤالات پاسخ دهید.

قسمت دوم – (Reading) 

در قسمت دوم یعنی (Reading)  مهارت روخوانی شما ارزیابی می شود. این قسمت نیز شامل 40 سؤال است که برای کل سؤالات 3 الی 5 متن جداگانه نوشته شده است. معمولاً در آزمون آیلتس آکادمیک در این قسمت شما با 3 متن طولانی که از کتاب ها و ژورنال های تخصصی استخراج می شوند، روبرو خواهید شد. اما متن های این قسمت در آزمون جنرال شامل 5 متن کوتاه تر هستند که بیشتر از روزنامه ها و منابع خبری گرفته شده اند.

قسمت سوم – (Writing)

در قسمت سوم یعنی در بخش (Writing) یا مهارت نوشتاری در آزمون آیلتس، حدود 1 ساعت به شما زمان داده می شود و از شما می خواهند که دو متن با ویژگی های مشخص شده را بنویسید. در آزمون آکادمیک باید اطلاعات مربوط به یک گراف، جدول یا نمودار را تحلیل کنید، توضیح یا تغییر دهید و بعد یک متن بلند بنویسید. اما در آزمون آیلتس جنرال باید ابتدا یک نامۀ توضیحی یا درخواستی نوشته و بعد یک متن بلندتر بنویسید.

قسمت چهارم – speaking

آخرین قسمت مربوط به مهارت های گفتاری است که شامل 3 بخش مختلف می شود. در بخش اول باید به سؤالاتی در مورد خودتان، علایق، کار، تحصیلات، اوقات فراغت و مواردی از این دست پاسخ دهید. در بخش دوم باید راجع به یک موضوع مشخص حدود 1 الی 2 دقیقه صحبت کنید و در بخش آخر باید بحثی کلی در مورد موضوع بخش دوم داشته باشید. این بخش به صورت مصاحبۀ حضوری انجام می شود.

مدت زمان آزمون آیلتس

کل زمان شما برای به پایان رساندن این آزمون 2 ساعت و 45 دقیقه است. از این زمان 30 دقیقۀ آن مربوط به بخش شنیداری، 60 دقیقه مربوط به مهارت روخوانی، 60 دقیقه برای سنجش مهارت نوشتاری و 11 الی 15 دقیقه برای مصاحبۀ حضوری بوده که البته بخش مصاحبه بسته به تصمیم مؤسسۀ برگزار کننده ممکن است در یک روز مجزا برگزار شود و همزمان با آزمون کتبی نباشد.

نحوۀ امتیاز بندی در آزمون آیلتس

نحوۀ امتیاز بندی در آزمون آیلتس

نتیجۀ این آزمون و نمره ای که دریافت می کنید، به خصوص برای پذیرش تحصیلی در مقاطع مختلف بسیار مهم است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نتیجۀ آزمون آیلتس به صورت قبولی یا مردودی نبوده و امتیازدهی آن متفاوت است. این آزمون دارای سیستم امتیازدهی بین 1 الی 9 است که در آن 1 کمترین نمره و 9 بالاترین نمره است. افرادی که نمرۀ آن ها بین 1 الی 3.5 می شود برابر با سطح (A1) و (A2) زبان انگلیسی یعنی دانش پایۀ این زبان هستند. نمرات بین 4 تا 5 معادل سطح (B1) دانش زبان انگلیسی است که متوسط محسوب می شود و نمرات بین 5.5 الی 6.5 معادل سطح (B2) یعنی متوسط به بالاست. امتیاز بین 7 الی 8.5 معادل سطح (C1) است که سطح پیشرفته محسوب می شود و نهایتاً نمرۀ 9 معادل سطح (C2) است که نشان دهندۀ تخصص و تسلط کامل شما در زبان انگلیسی است. این امتیازها برای هر مهارت هم به صورت جداگانه و هم به صورت کلی بعد از آزمون نمایش داده می شوند.

نحوۀ اعلام نتایج آزمون آیلتس

معمولاً بعد از 15 روز از امتحان آیلتس نتایج به شما ارائه می شود. می توانید هنگام ثبت نام آزمون آیلتس درخواست دهید که نتایج آزمون مستقیماً به مؤسسۀ مورد نظر شما ارسال شود. اگر در بار اول نمرۀ مطلوبی در این آزمون به دست نیاوردید، می توانید مجدداً در آن شرکت کنید. اعتبار این آزمون در حال حاضر بسیار بالاست و تقریباً تمامی کشورهای اروپایی و آمریکایی نتایج آن را قبول دارند. در واقع اگر شما نتیجۀ قابل قبولی از آیلتس داشته باشید، حتی نیاز به شرکت در برخی از آزمون های زبان برای ورود به بعضی از کشورها و دانشگاه ها نیست.

مهم ترین نکات در مورد ثبت نام آزمون آیلتس

همان طور که می دانید اولین اقدام برای اخذ مدرک آیلتس، ثبت نام آزمون آیلتس است. در کشور ما ثبت نام و برگزاری مراحل مختلف آزمون آیلتس به عهدۀ برخی از مؤسسات آموزشی زبان می باشد. اولین نکته ای که هنگام ثبت نام آزمون آیلتس باید حتماً به آن توجه داشته باشید، پیدا کردن نزدیک ترین مرکز برگزاری آزمون به محل اقامت شماست تا در تاریخ برگزاری آزمون راحت تر بتوانید در ساعت مقرر در جلسۀ آزمون حضور داشته باشید. آزمون آیلتس در همۀ دنیا همزمان برگزار نمی شود. بلکه در تاریخ ها و مرکزهای متفاوتی در سرتاسر جهان برگزار خواهد شد. خوبی ثبت نام این آزمون این است که معطلی ندارد و شما می توانید از طریق اینترنت یعنی به صورت آنلاین ثبت نام آزمون آیلتس را انجام دهید و هزینۀ شرکت در آزمون را نیز به صورت اینترنتی پرداخت کنید. هر مرکزی که برای ثبت نام آزمون انتخاب کنید تاریخ و زمان برگزاری آزمون را به شما اعلام خواهد کرد. معمولاً آزمون های کتبی و شفاهی نهایتاً با فاصلۀ زمانی 7 روزه برگزار می شوند.

نکات ثبت نام آزمون آیلتس

مراحل ثبت نام آزمون آیلتس

برای ثبت نام آزمون آیلتس به صورت اینترنتی باید به سایت بین المللی این آزمون به آدرس (https://my.ieltsessentials.com)  مراجعه نمایید. بعد از باز شدن صفحۀ اصلی روی لینک سمت چپ صفحه با عنوان (register for your IELTS test) کلیک کنید. پس از این قسمت وارد صفحه ای خواهید شد که می توانید محل برگزاری آزمون را مشخص نمایید. در این بخش باید کشور، استان و شهر مورد نظر را انتخاب کنید. در بخش بعدی نوبت به انتخاب نوع آزمون می رسد.
همان طور که قبلاً هم توضیح دادیم آزمون آیلتس در دو نوع آکادمیک و جنرال برگزار می شود و داوطلبان باید با توجه به هدف خود از شرکت در این آزمون، نوع آزمون را مشخص نمایند. بعد از انتخاب نوع آزمون، صفحۀ جدیدی برای شما باز خواهد شد که فهرست مکان های برگزاری آزمون را نمایش می دهد و شما باید طبق فهرست ارائه شده از مراکز برگزاری آزمون، مؤسسه یا شعبۀ مورد نظر خود را به منظور تعیین محل برگزاری آزمون انتخاب کنید. همچنین باید تاریخ مورد نظرتان برای شرکت در آزمون را انتخاب کرده و سپس روی گزینۀ (continue) کلیک کنید.
در مرحلۀ بعدی باید یک پنل کاربری برای خودتان در این سایت بسازید. برای این کار کافی است روی گزینۀ (create new user) کلیک کنید. سپس صفحه ای به روی شما باز خواهد شد که اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شمارۀ موبایل، آدرس محل سکونت و ایمیل را از شما می خواهد که باید به صورت صحیح و دقیق وارد نمایید. بعد از آن که این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشتید، نام کاربری شما به ایمیلتان ارسال می شود. سپس باید تصویر صفحات اول و دوم پاسپورت خود را نیز روی سایت آپلود کنید.
اگر دانشگاه شما عضو سیستم دانلود الکترونیکی باشد، باید ابتدا اطلاعات مربوط به دانشگاه را وارد کنید. در غیر این صورت روی گزینۀ (continue) کلیک کنید تا به مرحلۀ بعد بروید. در مرحلۀ بعد گزینۀ (Terms and Conditions) را انتخاب کرده و با کلیک روی گزینۀ (Continue) به مرحلۀ بعد بروید. برای پرداخت هزینۀ آزمون به صورت آنلاین باید روی گزینۀ (Pay Online) کلیک کنید. اگر از طریق مؤسسه اقدام به ثبت نام در آزمون می کنید، در بیشتر مؤسسات این هزینه را می توانید از طریق درگاه بانکی که در سایت قرار دارد، پرداخت کنید. هزینۀ ثبت نام آزمون آیلتس هر ساله توسط سازمان سنجش تعیین می شود و در حال حاضر حدود 6 میلیون تومان است.

مراحل ثبت نام آزمون آیلتس

معرفی مراکز برگزار کنندۀ آزمون آیلتس

مؤسسات مورد تأیید سازمان سنجش برای برگزاری آزمون آیلتس در ایران عبارتند از:
•    دانشگاه آزاد اسلامی
•    موسسۀ فرهنگی و هنری ایرسافام که دارای نه شعبه در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، ساری، اهواز، جزیرۀ کیش و کرمان است.
•    موسسۀ آموزش عالی عصر دین و دانش
•    آیلتس تهران با ۴ شعبه در شهرهای تهران، کرج، جزیرۀ کیش و شیراز
•    موسسۀ آموزش عالی آزاد پروشات نوین در تهران
•    موسسۀ پارسیان در تهران
•    موسسۀ فرهنگی هنری مهر آریا دانش
•    موسسۀ آموزشی علوم و فنون پاراکس
به منظور ثبت نام آزمون آیلتس از طریق این مؤسسات می توانید به سایت هر کدام از این مؤسسات مراجعه نمایید.

جمع بندی

در حال حاضر مدرک آزمون آیلتس معتبر ترین مدرک بین المللی در زمینۀ ارزیابی دانش زبان انگلیسی بوده که می توان گفت اگر آن را برای هر نوع مهاجرتی ارائه دهید، قابل قبول است. حتی اگر قصد مهاجرت هم نداشته باشید این مدرک می تواند موقعیت شما را در ایران از نظر شغلی و تحصیلی بهتر کند. اگر در زمینۀ حد نصاب نمره برای انواع مهاجرت ها سؤالی در ذهنتان است و یا برای شرکت و قبولی در این آزمون نیاز به راهنمایی دارید، می توانید با شماره تلفن 02141276 تماس حاصل نموده و یا با پر کردن فرم مشاوره رایگان از مشاوران مجرب مؤسسۀ آرمان من کمک بگیرید.

به این مقاله رتبه دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا