مالزی: از سری مقالات هزینه و بورسیه تحصیلی - آنچه باید بدانید

شهریه دانشگاه های مالزی

هزینه‌های دانشگاه از هزینه‌های اصلی مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود و خیلی از اوقات نقش اصلی را در تصمیم‌گیری برای انتخاب مقصد تحصیلی دارد. در این مقاله شهریه‌های دانشگاه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
126
ذخیره سازی
1399/05/11

شهریه دانشگاه‌های مالزی

شهرهای مالزی با زندگی مدرن رو به پیشرفت و ظهور سبک زندگی در کلان‌شهرها، هر سال پذیرای تعداد بیشتری از دانشجویان بین‌المللی هستند. بخش آموزش عالی مالزی که در تصمیمی بلندپروازانه قصد دارد تا سال 2020 به ششمین کشور در فهرست صادرکنندگان تحصیلات خارجی قرار بگیرد، به سرعت در حال پیشرفت است تا این کشور را به مقصد تحصیلی محبوبی برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کند. 

در مالزی در کنار دانشگاه‌های دولتی سه نوع مؤسسه‌ی آموزشی خصوصی نیز وجود دارند: کالج‌های خصوصی، شعبه‌های دانشگاه‌های خارجی و دانشگاه‌های خصوصی مالزیایی. 

دانشجویان بین‌المللی این گزینه‌ی منحصربه‌فرد را هم در اختیار دارند که در حال تحصیل در مالزی در برنامه‌های مشترک (twinning) شرکت کنند. دوره‌های مشترک این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که دوره‌ی کارشناسی خود را در دو کشور مختلف، در دانشگاه‌های کشورهای همکار با مؤسسات مالزیایی به پایان برسانند. کشورهای همکار دانشگاه‌های مالزی شامل انگلیس، استرالیا، کانادا، نیوزلند، فرانسه، آلمان و آمریکا هستند. 

شهریه‌هایی که در ادامه‌ی این مطلب آمده‌اند فقط یک راهنما هستند؛ توصیه می‌کنیم که همیشه برای اطلاع از میزان دقیق شهریه‌‌ی دوره‌های مورد علاقه‌تان با مؤسسه‌ی مورد نظر تماس حاصل کنید. 

شهریه‌ی دوره‌های کارشناسی

شهریه‌ها بین مؤسسات و رشته‌های مختلف فرق دارند، اما شهریه‌ی دوره‌های کارشناسی در تمام مالزی نسبتاً پایین هستند. شعب دانشگاه‌های خارجی معمولاً گران‌ترین هستند، اما شهریه‌های دانشگاه‌ها و کالج‌های خصوصی مالزی با توجه به مؤسسه‌ی مورد نظر و رشته‌ی انتخابی با هم فرق دارند. شهریه‌های دانشگاه‌های دولتی معمولاً از همه پایین‌تر هستند. به طور میانگین شهریه‌ی شعب دانشگاه‌های خارجی شهریه‌های دوره‌های شعب دانشگاه‌های خارجی، با توجه به رشته‌ی مورد نظر بر اساس جدول زیر خواهد بود. 

شهریه شعبه دانشگاه‌های خارجی

شهریه‌ی دانشگاه‌های دولتی

بودجه‌ی دانشگاه‌های دولتی توسط دولت تأمین می‌شود و با مدیریت خود دانشگاه مصرف می‌شود و معمولاً ارزان‌ترین گزینه‌ی دانشجویان به شمار می‌آید. برای مثال شهریه‌های دانشگاه دولتی پوترا مالزی بر اساس رشته‌های زیر از این قرار هستند:

شهریه دانشگاه های دولتی مالزی

همچنین دانشجویان باید مبلغی بین 500 تا 2000 رینگیت نزد دانشگاه به صورت ودیعه‌ای شخصی بگذارند که با توجه به کشور مبدأ آنها پس از فارغ‌التحصیلی به ایشان عودت داده خواهد شد. 

دانشگاه‌های خصوصی

دانشجویان با توجه به رشته‌ی انتخابی‌شان باید در دانشگاه‌های خصوصی مالزی سالانه شهریه‌هایی حدود مبالغ زیر بپردازند: 

دانشگاه های خصوصی

 کالج‌های خصوصی

دانشجویان با توجه به رشته‌ی انتخابی‌شان باید در کالج‌های خصوصی مالزی سالانه شهریه‌هایی حدود مبالغ زیر بپردازند: 

شهریه کالج های خصوصی

برخی از مؤسسات خاص در مالزی گزینه‌ی کمک‌هزینه‌های تحصیلی را هم در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند. جزئیات این کمک‌هزینه‌ها در وب‌سایت دانشگاه‌های مربوطه موجود است. 

تحصیلات تکمیلی

شهریه‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی در مالزی بسیار رقابتی هستند، و شهریه‌ی مؤسسات آموزشی مختلف نیز، درست مثل دوره‌های کارشناسی، با هم فرق دارند. اما به طور میانگین شهریه‌ی مدرک کارشناسی مدیریت کسب‌و‌کار در مؤسسات خصوصی چیزی بین 35.000 تا 58.000 رینگیت و 15.000 تا 20.000 رینگیت در دانشگاه‌های دولتی است. 

برای مثال شهریه‌ها در دانشگاه بین‌المللی پزشکی، که یک مؤسسه‌ی خصوصی است، به جای رشته بر دروس اعمال می‌شود، و شهریه‌ی برخی از دوره‌های کارشناسی به صورت ترمی از دانشجو دریافت می‌شود. دانشجویان بین‌المللی باید مبلغی بین 2.700 تا 5.500 رینگیت بابت هر درس در دوره‌ی کارشناسی ارشد بپردازند. اطلاعات جزئیات شهریه‌های رشته و دیگر هزینه‌های ویژه‌ی دوره‌های کارشناسی ارشد را می‌توان از طریق وب‌سایت مؤسسات کسب کرد. 

باز هم تأکید می‌کنیم که اطلاعات مربوط به شهریه‌ی دوره‌های تحصیلی مختلف را از مؤسسه‌ یا دانشکده‌ی مورد نظر بگیرید. 

 

اگر به تحصیل در مالزی علاقه‌مندید دوره‌های تحصیلی مالزی را مطالعه کنید.

در هر مرحله از مهاجرت تحصیلی هستید با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان استفاده کنید.


آنچه باید بدانید

هزینه های زندگی دانشجویی در مالزی

هزینه های زندگی دانشجویی در مالزی

در این مقاله قیمت‌های اقلام ضروری برای زندگی دانشجویی در مالزی آمده است. با مطالعه این مقاله می‌تواندید حدود هزینه زندگی دانشجویی در مالزی را تخمین بزنید.
بورسیه های تحصیلی مالزی

بورسیه های تحصیلی مالزی

در این مقاله با راه‌های پیدا کردن و سیستم اعطا بورس دانشگاه‌های مالزی آشنا می‌شوید. بسیاری از دانشگاه‌ها اگر سابقه تحصیلی مناسبی داشته باشید با اعطا بورس بخش بزرگی از هزینه‌های تحصیلی شما را پوشش می‌دهند.
مشاوره رایگان