تحصیل در خارج از کشور: از سری مقالات نکات پیش از سفر

چطور والدین خود را برای اجازه تحصیل در خارج از کشور متقاعد کنیم؟

چگونه والدین خود را متقاعد می کنید که اجازه تحصیل در خارج از کشور را بدهند؟ راهنمای ما را بخوانید تا بفهمید چگونه موضوع را مطرح کنید، چه بگویید و ...


گردآورنده: مهدی گلستانی
684
ذخیره سازی
1399/09/01

شاید شما مشتاق تحصیل در خارج از کشور باشید، اما ممکن است والدین یا سرپرستان شما چنین احساسی نداشته باشند. علتش این نیست که می‌خواهند رؤیاهای شما را نابود کنند یا ناراحت‌تان کنند، علتش این است که به شما اهمیت می‌دهند و اگر برای اولین بار اینقدر از آنها دور شوید نگران‌تان خواهند شد. در بعضی موارد ممکن است مشکل مالی هم در کار باشد و آنها نتوانند از لحاظ مالی از شما پشتیبانی کنند. 
اگر هنوز به 18 سال نرسیده باشید، به اجازه‌ی آنها برای تحصیل در خارج از کشور نیاز خواهید داشت و آنها باید مدارک مربوط به درخواست پذیرش و ویزا را برای‌تان امضاء کنند. علاوه بر این، آگاهی از اینکه والدین ضمن حمایت از شما،  تصمیمات شما را درست هم می‌دانند حسی خوبی ایجاد می‌کند.
بنابراین در اینجا به بیان چند نکته برای ترغیب والدین‌تان در مورد تحصیلِ شما در خارج از کشور به شما ارائه می‌کنیم. 

موضوع را خیلی زود با آنها در میان بگذارید

اگر روزی ناگهان به فکر تحصیل در خارج از کشور بیفتید، سخت می‌توان تصور کرد که برای فکر کردن در این مورد وقت کافی صرف کرده‌ باشید. والدین‌تان این تصمیم را مثل هوسی زودگذر خواهند دید که طی چند روز یا چند هفته به فراموشی سپرده خواهد شد. درباره‌ی این موضوع خیلی زود، دو یا سه سال پیش از آغاز تحصیل در خارج از کشور با آنها صحبت کنید. به این ترتیب آنها زمانی را برای پذیرفتنِ مسئله خواهند داشت و چنین تصمیمی به نظرشان زیاد عجیب نخواهد رسید. اینکار را به تدریج انجام دهید. اگر والدین‌تان از لحاظ مالی از شما پشتیبانی می‌کنند، باید برنامه‌ی مالی‌شان را برای دوران پیش، حین و پس از تحصیل شما تنظیم کنند. به یاد داشته باشید که فقط شما در این ماجرا درگیر نیستید، مخصوصاً اگر خانواده‌ی بزرگی با اعضای دیگر دارید که آنها هم دوست دارند به دانشگاه بروند. 

بهترین رفتار را پیش بگیرید

اگر والدین‌تان احساس کنند که شما ناپخته و بی‌مسئولیت هستید از تحصیل شما در خارج از کشور استقبال نخواهند کرد. اگر شب دیر به خانه برمی‌گردید یا در مدرسه مدام دردسر به پا می‌کنید، آنها در مقابل این درخواست شما به سادگی سر تعظیم فرود نمی‌آورند (مخصوصاً اگر پشتیبان مالی شما باشند). اما اگر بتوانند به شما اعتماد کنند، حداقل خیال‌شان راحت خواهد بود که شما مراقب خودتان هستید. به آنها نشان بدهید که شما این ویژگی‌های خوب را دارید و می‌توانید چند تعهد را بر عهده بگیرید. یک شغل پاره‌وقت، گرفتنِ نمراتِ خوب در مدرسه، مراقبت از یک حیوان خانگی یا کار داوطلبانه به مدتی قابل توجه می‌توانند از جمله‌ کارهای خوب باشند. بعضی از والدین نگران این هستند که تحصیل در خارج از کشور فقط یک تعطیلات یا پارتی بزرگ باشد (که اینطور نیست)، و این مشکلی است که شما باید آن را از سر راه بردارید. 

اطلاعات کافی کسب کنید.

موضوع را تنها با جمله‌ی «من می‌خوام خارج درس بخونم» با والدین خود مطرح نکنید. این لحن نه تنها مثل یک درخواست متوقعانه به نظر می‌رسد، بلکه نشان می‌دهد که زیاد در این مورد فکر نکرده‌اید. تحقیق کنید تا نشان دهید که جدی هستید و بتوانید به سؤالاتی که برای‌شان مطرح می‌شود پاسخ بدهید. منابع آنلاین و مدارکی را که پرینت گرفته‌اید و جمع کرده‌اید، به آنها نشان دهید. بخش‌های مهم را مشخص کنید (این کار بهتر از این است که تعدادی متن طولانی پیش روی آنها بگذارید تا خودشان متوجه موضوع شوند). اگر خودتان این کار را انجام بدهید آنها متوجه می‌شوند که شما مشتاق و آماده‌ی پذیرش مسئولیت برنامه‌ریزی برای تحصیل در خارج از کشور هستید. 

بر مزایای شغلیِ تحصیل در خارج از کشور تأکید کنید.

تحصیل در خارج از کشور مزیت‌های زیادی دارد، اما تأثیری که می‌تواند بر آینده‌ی شغلی‌تان داشته باشد چیزی است که والدین شما به شکلی خاص به آن اهمیت می‌دهند. به هر حال آنها دوست دارند شما تا حد امکان خوب زندگی کنید. باز هم تکرار می‌کنیم که نشان دادنِ اینکه به فکر آینده‌تان هستید و یک برنامه‌ی شغلی دارید به معنی پختگی و بلوغ فکری شماست؛ اگر در این برنامه مسیری هم طراحی کرده باشید که چه بهتر! بهره گرفتن از مزایای شغلی برای ترغیب والدین‌تان در مورد تحصیل در خارج از کشور به این معنی است که زمانی که طی این مدت خارج از کشور صرف می‌شود نوعی سرمایه‌گذاری است، تا اینکه سفری فقط تفریحی باشد، چیزی که والدین همیشه نگران آن هستند. 
 

در پایگاه داده آرمان‌من دوره‌های تحصیلی خارج از کشور را جستجو کنید. در هر مرحله از اخذ پذیرش که باشید با ما تماس بگیرید و از مشاوره تحصیلی رایگان آرمان‌من استفاده کنید.


آنچه باید بدانید

راهنمای سلامت روان برای دانشجویان بین‌المللی

راهنمای سلامت روان برای دانشجویان بین‌المللی

در این مطلب اطلاعاتی درباره خدمات ارائه شده برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه های سراسر جهان ارائه شده است.
مشاوره رایگان