انگلستان: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه

ساختار آموزش عالی انگلستان به زبانی ساده

در این مطلب به بررسی کلیات ساختار آموزش عالی انگلستان جهت آشنایی دانشجویان بین‌المللی پرداخته‌ایم.


گردآورنده: مهدی گلستانی
558
ذخیره سازی
1399/08/12

ساختار آموزش عالی در انگستان

انگلستان مهد زبان انگلیسی، کریکت و بسیاری از دانشگاه‌های عالی‌رتبة دنیاست؛ و هرساله مقصد تحصیلی انتخابی هزاران دانشجوی بین‌المللی می‌باشد. با وجود تعداد انبوهی از موسسات آموزشی که دوره‌های بسیاری در زمینه‌های متعدد ارائه می‌کنند؛ ممکن است در شروع برنامه‌ریزی برای تحصیل خارج از کشور دست‌پاچه شده یا حتی بترسید. اما نگران نباشید. ما نظام آموزش عالی انگلستان را به تفکیک برای شما شرح داده و به شما در انتخاب مسیرتان کمک می‌کنیم.

انواع موسسات آموزشی

موسسات آموزش عالی در انگلستان دو نوع هستند. شامل نهادهای رسمی (recognised bodies) مانند دانشگاه‌ها و کالج‌ها، که قابلیت اعطای درجات علمی دارند؛ و نهادهای غیررسمی (listed bodies) که قابلیت اعطای درجات علمی نداشته و دوره‌هایشان بیشتر جهت ورود به نهادهای رسمی است. دانشجویان باید جزئیات و ماهیت دوره موردنظرشان را مستقیما از موسسه مربوطه جویا شوند.

نهادهای رسمی: دانشگاه‌ها و کالج‌ها

در سراسر انگلستان تعداد ۱۶۰ دانشگاه و کالج وجود دارد؛ که دوره‌های تحصیلی در همه سطوح و در همه زمینه‌ها ارائه می‌کنند. نهادهای رسمی اجازه دارند به دانشجویان درجات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و بعضی درجات دیگر با توجه به نوع موسسه اعطا کنند. برای اینکه بدانید آیا دانشگاه شما جزو نهادهای رسمی است اینجا کلیک کنید.

نهادهای غیررسمی و سایر موسسات

چنانکه ذکر شد این موسسات حق اعطای درجات علمی ندارند. این موسسات تعدادی دوره، با تمرکز بر حرفه‌های مختلف و برنامه‌های آماده‌سازی ارائه می‌کنند. گذراندن این دوره‌ها برای پیدا کردن شغل، ادامه تحصیل در نهادهای رسمی و یا تمرکز بر گسترش یک مهارت تکنیکال خاص کارآمد است. برای اینکه بدانید آیا موسسه شما جزو نهادهای غیررسمی است اینجا کلیک کنید.

دوره کارشناسی

دوره کارشناسی در انگلستان مدارج متفاوتی دارد؛ که شامل درجه لیسانس (Bachelor)، درجه پایه (foundation)، کاردانی (DipHE)، دیپلم عالی ملی (HND)، گواهی‌نامه عالی ملی (HNC) و گواهی‌نامة تحصیلات عالی می‌شود. معمولا دوره لیسانس به‌صورت تمام وقت، سه سال زمان می‌برد. عموما دانشجویان ابتدا یک دورة عمومی را می‌گذرانند. سپس در آن حیطه، تخصصی را انتخاب کرده و تحصیلاتشان را روی آن متمرکز می‌کنند. موضوعی که بر روی آن متمرکز شده را «گرایش» می‌نامند. برای مثال عنوان یک مدرک می‌تواند لیسانس علوم با گرایش آناتومی باشد. درجه لیسانس بسته به سطح موفقیت‌های دانشگاهی دانشجویان به دو نوع «معمولی» و «افتخاری» تقسیم می‌شود. معمولا درجه افتخاری دورة لیسانسی با سطح سختی بالاتر است، که در زمانی یکسان با دوره معمولی طی می‌شود. در اسکاتلند دورة افتخاری دوره‌ای چهار ساله و تمام‌وقت است؛ و دوره معمولی سه ساله است.
مدرک پایه تلفیقی از دروس آکادمیک با آموزش‌های عملی با تمرکز با کار به‌همراه کارفرماست. این دوره می‌تواند به‌عنوان دوره آماده‌سازی جهت حضور در سال آخر دوره لیسانس در نظر گرفته شود.
مدارکی مانند دیپلم عالی ملی (HND) و گواهی‌نامة عالی ملی (HNC) نیز به‌طور مشابه می‌توانند جواز حضور در سال سوم دوره لیسانس باشند. مدرک کاردانی (DipHE) هرچند دوره‌ای آکادمیک است؛ اما معمولا با یک حرفه مشخص، مانند پرستاری، ارتباط مستقیم دارند. اما دوره HND مطالعات عمومی‌تری را پیش می‌نهد. گواهی‌نامه تحصیلات عالی پایه‌ای‌ترین مدرک ارائه شده بوده و برای ورود به دانشگاه، دوره کاردانی و یا دوره کامل درجه افتخاری به‌کار می‌آید.

تحصیلات تکمیلی

در انگلستان تحصیلات تکمیلی شامل دوره‌های گوناگونی می‌شود. دانشجویان می‌توانند از بین دوره کارشناسی‌ارشد، دوره دکتری، تعدادی گواهی تکمیلیِ کاری یا حرفه‌ای و یا دوره‌های تبدیلی انتخاب کنند. مطالعات این سطح به نسبت دوره کارشناسی، بر روی یک حیطه کوچکتر متمرکز و از قوت بیشتری برخوردار است. دوره‌های کارشناسی‌ارشد به‌صورت آموزش‌محور یا پژوهش‌محور بوده، و عموما یک سال زمان می‌برد؛ حال آنکه دوره دکتری تا هفت سال هم به‌طول می‌انجامد. بالاترین درجه در دانشگاه‌های انگلستان PhD است.
گواهی‌نامه‌های تکمیلی هم می‌توانند به‌عنوان مدرک برای ورود به دوره کارشناسی‌ارشد و هم برای گسترش مهارت‌ها و دانش کسب شده در دورة کارشناسی جهت فعالیت‌های کاری استفاده شوند. این دوره‌ها بسته به هر موسسه می‌توانند مدت و حوزه مطالعاتی متفاوتی داشته و یا حتی صرفا متمرکز بر حیطة کاری باشند. دوره‌های حرفه‌ای و کاری جهت تقویت مهارت‌های کاربردی و عملی برای مشاغل به‌خصوص شکل گرفته‌اند.
دوره‌های تبدیلی برای فارغ‌التحصیلان مقاطع پایین‌تر که قصد تغییر حوزه تحصیلشان را دارند، است؛ و دانش مورد نیاز برای ورود به دوره بعدی را فراهم می‌کند. این دوره‌ها برای فعالیت‌های کاری نیز کاربرد دارند.

فرهنگ دانشگاهی

فرهنگ آکادمیک انگلستان ابتکار عمل را ارج می‌نهد؛ و از دانشجویان می‌خواهد مستقلاً تمرین‌های کلاسی و روند دانشگاهی را پی بگیرند.
هرچند کلاس‌ها ماهیتاً متفاوت هستند اما اغلب شامل دو بخش آموزش/سمینار و بخش‌های عملی می‌باشند. در کلاس درس دانشجویان تشویق به شرکت در بحث و ابراز عقیده‌شان، هرچند که مخالف نظر استاد باشد، می‌شوند. و این به معنی درگیر شدن و درک هرچه بهتر موضوع مورد بحث است. مطالبی که در کلاس توسط استاد ایراد می‌شود، نقطه شروعی برای بحث‌های کلاسی است. دانشجویان تشویق می‌شوند تا بر مبنای درکشان از مفاهیم، عقیده شخصی‌شان را بسازند. اساتید هر هفته مطالعه و تمرین برای ارزیابی دانشجویان تعیین می‌کند. این تمرین‌ها به‌ندرت نمره دارند و بیشتر جهت افزایش درک دانشجویان و تفسیر مطالب اساسی کلاس هستند.
ارزشیابی کلاسی بیشتر به‌صورت بلند مدت و شامل مقالات پژوهشی و تحقیقات گسترده است. امتحان گرفتن بسیار معمول است و بخش اعظم نمره نهایی را شکل می‌دهد. در بعضی درس‌ها تمام نمره به‌واسطه امتحان آخر ترم تعیین می‌شود.
تمام دانشگاه‌ها مجهز به اینترنت داخلی و سامانه دانشجویی هستند که دانشجویان به‌جای نوشتن تکالیفشان را روی کاغذ، از طریق آن ارسالشان می‌کنند. قبل از شروع دوره، جزئیات ورود به این سامانه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. امور دیگری مانند ثبت‌نام و اخذ واحد هر ترم و همچنین دسترسی به منابع از طریق این سامانه انجام می‌شود. بعضی از اساتید مباحث کلاسی را ضبط کرده و برای دسترسی دانشجویان برای مرور بر روی این سامانه قرار می‌دهند. این کار به دانشجویانی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند در کلاس شرکت کنند نیز کمک می‌کند.

ارزیابی و رده‌بندی

دوره کارشناسی

•    ۷۰٪ و بالاتر   سطح اول(1)
•    ۶۰-۶۹.۹۹٪  سطح دوم-بخش اول(2:1)
•    ۵۰-۵۹.۹۹٪  سطح دوم-بخش دوم(2:2)
•    ۴۰-۴۹.۹۹٪  سطح سوم(3)
•    ۰-۳۹.۹۹٪    مردود

تحصیلات تکمیلی

•    ۷۰٪ و بالاتر   ممتاز
•    ۶۰-۶۹٪       شایسته
•    ۴۰-۵۹٪       قبول
•    ۰-۳۹٪         مردود

حالا که آشنایی کافی با نظام آموزش عالی انگلستان پیدا کردید؛ چرا از همین حالا برنامه‌ریزی برای تحصیل در خارج و جستجوی دوره‌های دانشگاهی در انگلستان در سایت آرمان‌من را آغاز نمی‌کنید؟


آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های انگلستان

اخذ پذیرش از دانشگاه های انگلستان

به چه روشی می‌توان برای دانشگاه‌های انگلستان اپلای کرد؟ اگر علاقه‌مند به تحصیل در انگلستان هستید، راهنمایِ جامع ما برای فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلستان را مطالعه کنید. در این مقاله نکاتی در رابطه با مهلت اخذ پذیرش از دانشگاه‌هایِ انگلستان، نکات کاربردی برای اخذ پذیرش و ... گردآوری شده است.
مسیرهای تحصیلی مقطع کارشناسی در انگلستان

مسیرهای تحصیلی مقطع کارشناسی در انگلستان

دانش‌آموزان بین‌المللی می‌توانند با گذراندن دوره‌های یک ساله در کشور انگلستان پیش‌نیازهای ورود به دانشگاه، در مقطع کارشناسی در انگلستان را به دست آورند. در ادامه با این دوره‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.
نکات کلیدی درخواست پذیرش از دانشگاه های انگلستان

نکات کلیدی درخواست پذیرش از دانشگاه های انگلستان

طبیعی است اگر در مسیر پذیرش گرفتن در دانشگاه‌های خارجی کمی دچار نگرانی شوید. ما نکات و توصیه‌های مهمی، که از مشورت با مسئولان پذیرش دانشگاه‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم را برای کمک به شما در درک فرآیند بررسی درخواست‌های پذیرش ارائه کرده‌ایم.
مشاوره رایگان