انگلستان: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

نکات کلیدی درخواست پذیرش از دانشگاه های انگلستان

طبیعی است اگر در مسیر پذیرش گرفتن در دانشگاه‌های خارجی کمی دچار نگرانی شوید. ما نکات و توصیه‌های مهمی، که از مشورت با مسئولان پذیرش دانشگاه‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم را برای کمک به شما در درک فرآیند بررسی درخواست‌های پذیرش ارائه کرده‌ایم.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
1361
ذخیره سازی
1399/08/12

اخذ پذیرش از دانشگاه های انگلستان

برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی درگیر شدن در فرآیند درخواست پذیرش همچون جدالی دشوار به نظر می‌رسد. شما ممکن است ندانید چه چیزهایی در درخواستتان بگنجانید، یا چه مدت طول می‌کشد تا دانشگاه پاسخ شما را بدهد؛ و یا بهترین راه برای افزایش تأثیر مثبت در شخصی که درخواست شما را ارزیابی می‌کند، کدام است. با توجه به این موضوع ما تصمیم گرفتیم تا طرز تفکر کسانی که تصمیم‌گیرنده هستند، مسئولان پذیرش، را برای شما شرح دهیم. ما دسترسی اختصاصی به اطلاعات داخلی بخش‌های پذیرش را در اختیار شما می‌گذاریم، که می‌تواند هنگام درخواست پذیرش دانشگاه‌ها تفاوت‌ها را رقم بزند.

چهارچوب زمانی

اولین نکته در نکات کلیدی درخواست پذیرش از دانشگاه های انگلستان هنگامی‌ است که درخواست خود را ارسال کردید. در این زمان، دپارتمان‌های پذیرش در طی دو روز پاسخ می‌دهند. البته این زمان برای درخواست‌های پذیرش استاندارد است که نیازی به مداخله دانشکده و یا ارزیابی‌های پیشرفته ندارند. اگر دانشکده نیز باید درخواست شما را ارزیابی کند، شما باید برای پاسخ زمانی در حدود ۵ روز کاری در نظر بگیرید. درخواست‌ها توسط افرادی آموزش‌دیده و باتجربه مورد بررسی قرار می‌گیرد. این افراد به آنچه برای درخواست پذیرش در هر دوره و درجه تحصیلی خاص لازم است اشراف کامل دارند. در بعضی موارد ممکن است بر اساس ارزیابی مسئول پذیرش، دوره‌ای غیر از دوره‌ای که در ابتدا برای آن درخواست ارائه کرده‌اید، به شما پیشنهاد شود. این موارد شاید بازخورد سازنده‌ای دربارۀ چگونگی دستیابی به پذیرش مناسب برای دوره دلخواهتان باشد.

مراجع دانشگاهی

هنگامی‌که صحبت از مراجع دانشگاهی می‌شود، مسئولان پذیرش می‌خواهند بدانند دانشجویان دارای توانایی‌های لازم برای مشارکت و موفقیت در دوره موردنظر خود هستند. آن‌ها دستاوردهای علمی و شرایط تحصیلی شما را در نظر می‌گیرند.
نحوۀ ارائه اطلاعات نیز نقش بسیار مهمی در درخواست پذیرش شما دارد. با توجه به محدودیت زمانی، مسئولان پذیرش به دنبال دسترسی آسان به مطالبی که در مورد آن‌ها تحصیل می‌کنید یا کرده‌اید و شرح مختصری از هرکدام می‌باشند. شما باید از یک متخصص در مدرسه/کالج/دانشگاهی که در آن ثبت‌نام کرده‌اید یا از آن فارغ‌التحصیل شده‌اید، توصیه‌نامه یا اطلاعاتی داشته باشید. حتماً موضوعاتی که به دوره موردنظرتان ارتباط بیشتری دارد را در ابتدای درخواستتان بیاورید.
در حالت ایده‌آل منابع شما باید اظهاراتی را که در بیانیه شخصی‌تان درج کرده‌اید، پشتیبانی و تقویت کرده و تأییدکننده توانایی‌های شما باشند. و احتمالاً عناصر شخصیتی شما مانند خود انگیزش یا خلاقیت را برجسته کند. فراموش نکنید به داورتان اطلاع دهید که برای چه دوره‌ای اقدام کرده‌اید، تا دقیقاً این موضوع را در نامه خود ارجاع دهند. همچنین ذکر آرزوهایتان برای آینده شغلیِ مرتبط با دوره‌ای که برای آن اقدام کرده‌اید، می‌تواند در نشان دادن انگیزه شما برای تحصیل در آن دوره خاص، مفید باشد.

توصیه‌نامه شخصی (Personal references)

اگر شما برای مدتی از محیط تحصیلات دانشگاهی دور بوده‌اید، توصیه‌نامه شخصی بسیار برایتان کارآمد خواهد بود. حتی اگر مشغول به کار بوده‌اید، دریافت توصیه‌نامه‌ای از کارفرما یا مدیرتان، که بیشتر می‌تواند معرفی شخصیت و مهارت‌های شما باشد، بسیار مفید است. این توصیه‌نامه باید شامل مهارت‌های قابل انتقال و تجارب کاری شما باشد که برای تحصیل در این دوره مفید است.

نمرات و مدارک تحصیلی

اگر متقاضی تحصیل در خارج از کشور هستید، حتماً برایتان جای سؤال دارد که مسئولان پذیرش چگونه درجه و نمرات معادل شما را تعیین می‌کنند. آن‌ها سیستم‌ها و ابزارهای متعددی برای انجام این کار دارند؛ به‌عنوان ‌مثال «دفتر ملی شناخت مهارت‌های خارج از کشور» در انگلستان، همه کسانی که در بخش پذیرش فعالیت می‌کنند، از تمام تحولات اخیر در دوره‌های آموزش عالی مطلع و آگاه هستند.

کسب اطلاعات و راهنمایی

چندین روش جهت کسب اطلاعات و راهنمایی در مورد فرآیند پذیرش وجود دارد. شما می‌توانید مستقیماً با مسئولان پذیرش موسسه تماس گرفته و یا بخش پذیرش را در وب‌سایت دانشگاه مطالعه کنید. همچنین شما می توانید بسته‌های اطلاعاتی از دانشگاه دریافت کنید، که منحصراً برای کمک به شما در طی فرآیند پذیرش تهیه شده‌اند. معمولاً هنگامی‌که نامه پذیرش موفق برای شما ارسال می‌شود، همراه آن اطلاعات حنبی برای کمک به شما در فرآیند اخذ ویزای تحصیلی نیز هست. 

چگونه درخواست را تکمیل کنیم

شما باید تمام بخش‌های درخواست پذیرش را به‌طور کامل و با جزئیات هرچه بیشتر تکمیل کنید. مسئولان پذیرش همچنین به دنبال توضیحی برای وقفه‌های در تحصیلات و سابقه کار شما خواهند بود؛ برای مثال وقفه‌ای یک‌ساله یا ناتمام ماندن دورۀ تحصیلی. و به این صورت شما بیشتر مسیر بهبود درخواست پذیرشتان را رفته‌اید.

چگونه مصاحبه‌ای عالی انجام دهیم

ممکن است برای دوره‌ها و مدارک تحصیلی مشخصی، لازم باشد که در مصاحبه شرکت کنید. معمولاً مصاحبه برای دوره‌هایی دارای جنبه عملی یا تحقیق تخصصی هستند. از شما انتظار می‌رود موارد درخواست شده را از قبل تهیه‌کرده و دانش و تجربه خود را در رابطه با رشته‌ای که می‌خواهید دنبال کنید نشان دهید.
هیچ مجموعه سؤالات ثابتی که از شما پرسیده شود وجود ندارد، بااین‌حال بهتر است که آماده پاسخ گفتن به سؤالاتی چون: چرا برای تحصیل در این دورۀ مشخص اقدام کرده‌اید، یا چرا این موسسه یا کشور خاص را انتخاب کرده‌اید، باشید. فراموش نکنید که احتمالاً از شما دربارۀ اهداف و آرزوهایتان برای پس از اتمام دوره تحصیلی، سؤال خواهد شد: بنابراین یک پاسخ آماده داشته باشید.

انگیزه نامه‌ای درخشان بنویسید

احتمالاً سؤال اصلی که از خودتان می‌پرسید این است: چه چیزی باعث می‌شود که انگیزه نامه من برجسته شود؟. بر اساس گفته‌های مسئولان پذیرش، که ما با آن‌ها صحبت کردیم، اصل موضوع اطمینان یافتن از انگیزه و استعداد شما برای تحصیل در دوره موردنظر و دانستن اینکه شما در حد توان و امکان تمام تلاشتان را می‌کنید تا مهارت‌هایتان را ارتقا دهید. اشتباه رایج در نوشتن انگیزه نامه نداشتن جنبۀ شخصی در نوشته است. برخی از مواردی که شاید بخواهید ذکر کنید:
•    چرا شما این دوره یا دوره‌ها را انتخاب کرده‌اید؟
•    دلیل علاقۀ شما به این زمینۀ موضوعی چیست؟
•    جنبه‌های مرتبط تحصیلات فعلی شما که با دورۀ موردنظرتان ارتباط دارد.
•    چرا فکر می‌کنید که شما دانشجوی موفقی خواهید بود؟
•    مشاغل، کاریابی، تجارب کاری یا کارهای داوطلبانه‌ای که بر عهده داشته‌اید، علی‌الخصوص اگر با دورۀ موردنظرتان مرتبط باشد.
•    سرگرمی‌ها، علایق و فعالیت‌های اجتماعی که نشان‌دهندۀ رشد شخصیتی شما است.
•    مدارک غیررسمی و دیگر دستاوردهایی که به آن‌ها افتخار می‌کنید. (مثل عضویت در تیم ملی کریکت)
•    جزئیات موقعیت‌هایی که در مدرسه و یا خارج از آن مسئولیت بر عهده داشته‌اید. (مثل نماینده مدرسه یا کالج)
•    هر ویژگی که شما را جذاب، خاص یا منحصربه‌فرد جلوه دهد.
•    برنامه‌های آینده شما در مورد چگونگی استفاده از دانش و تجربه‌ای که به دست آورده‌اید.

برای یافتن دوره‌های انگلستان می توانید در وب سایت آرمان من جستجو کنید و برنامه ریزی خود برای تحصیل در کشور انگلیس را شروع کنید. همچنین با تماس با شماره ۴۱۲۷۶-۰۲۱ از مشاوره تحصیلی رایگان آرمان‌من بهره‌مند شوید.


آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های انگلستان

اخذ پذیرش از دانشگاه های انگلستان

به چه روشی می‌توان برای دانشگاه‌های انگلستان اپلای کرد؟ اگر علاقه‌مند به تحصیل در انگلستان هستید، راهنمایِ جامع ما برای فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلستان را مطالعه کنید. در این مقاله نکاتی در رابطه با مهلت اخذ پذیرش از دانشگاه‌هایِ انگلستان، نکات کاربردی برای اخذ پذیرش و ... گردآوری شده است.
مسیرهای تحصیلی مقطع کارشناسی در انگلستان

مسیرهای تحصیلی مقطع کارشناسی در انگلستان

دانش‌آموزان بین‌المللی می‌توانند با گذراندن دوره‌های یک ساله در کشور انگلستان پیش‌نیازهای ورود به دانشگاه، در مقطع کارشناسی در انگلستان را به دست آورند. در ادامه با این دوره‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.
مشاوره رایگان