انگلستانمقاطع تحصیلی انگلستان

تحصیل در مقطع لیسانس در انگلستان

انگلستان یکی از کشورهای تراز اول اروپایی است که البته بزرگ ترین کشور تحت حکومت بریتانیا نیز محسوب می شود. پایتخت آن شهر لندن بوده و حدود 55 میلیون نفر جمعیت دارد. زبان رسمی در این کشور زبان انگلیسی است و از آن جایی که یکی از پیشرفته ترین سیستم های آموزشی را دارد، هر ساله افراد زیادی از سرتاسر جهان برای تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان و البته سایر مقاطع تحصیلی به مؤسسات آموزشی و دانشگاه های این کشور درخواست می دهند. در ادامه بیشتر با شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور پیشرفته آشنا خواهید شد.

اهمیت تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان

به طور کلی نظام آموزشی در انگلستان از سطح بسیار بالایی برخوردار است و تاکنون توانسته شرایط خیلی خوبی را برای دانش آموزان و دانشجویان خود در مقاطع مختلف فراهم کند که یکی از این مقاطع اصلی نیز دورۀ لیسانس است. به همین دلیل تحصیل در این کشور در مقطع کارشناسی برای بسیاری از جوانان خارج از این کشور رؤیا شده که البته خیلی هم دور از دسترس نیست. البته خارج از رؤیا پردازی، شما موظف هستید هر کشوری را که برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می کنید، به طور دقیق بررسی کرده و تمامی جوانب و شرایط زندگی در آن کشور را بسنجید تا بعداً به مشکل برنخورید. به خصوص اگر قصد دارید بعد از تحصیل نیز در همان کشور بمانید و به کار مشغول شوید، باید کشوری را انتخاب کنید که نرخ بیکاری در آن کم است.
به هر حال کشور انگلستان یکی از کشورهای تراز اول در جهان از هر لحاظ محسوب می شود و تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    تحصیل در یکی از بهترین و پیشرفته ترین کشورهای جهان
•    تحصیل در دانشگاه های دارای رنکینگ های بالای جهانی
•    کیفیت بالای تحصیلی در این کشور
•    نظام آموزشی فوق العاده
•    آیندۀ روشن شغلی به خصوص با تحصیل در دانشگاه هایی نظیر آکسفورد، کالج لندن و کمبریج

اهمیت تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان

پیش نیاز تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان

نکتۀ اولی که باید برای تحصیل در این مقطع در انگلستان به آن توجه داشته باشید این است که نظام آموزشی انگلستان کاملاً با ایران متفاوت است. البته در این کشور نیز دانش آموزان انگلیسی می توانند در مدارس دولتی غیر انتفاعی درس بخوانند. برای این که هر دانش آموز بتواند وارد مقطع کارشناسی در دانشگاه های این کشور شود باید تا سن 18 سالگی به تحصیلات اولیۀ خود ادامه دهد. این دوران به این شکل است که به صورت اجباری تا 16 سالگی، فرد باید در مدرسه باشد و از 16 تا 18 سالگی یعنی به مدت 2 سال باید وارد یک کالج شود. البته کالج برای افرادی است که بیشتر دوست دارند رشته های تجربی یا فنی و حرفه ای را یاد بگیرند. کسانی که می خواهند مستقیم وارد دانشگاه شوند تا به صورت آکادمیک به تحصیل در رشتۀ مورد علاقۀ خود ادامه دهند، باید در برخی آزمون ها مانند (GSCE) و چند آزمون دیگر که برایشان در نظر گرفته می شود، شرکت کنند. نمرۀ آزمون (GSCE) دانش آموزان، مشخص می کند که آیا آن ها صلاحیت ورود به دانشگاه را دارند یا بهتر است به جای ادامۀ تحصیل وارد بازار کار شوند.
این موضوع برای دانش آموزان بین المللی مانند افرادی که در ایران تصمیم می گیرند برای تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان به ادامۀ تحصیل بپردازند به این صورت است که باید مدرک دیپلم خود را به شکل ترجمه شده در مدارک درخواست اپلای خود به دانشگاه مورد نظر ارائه دهند. شایان ذکر است این دانش آموزان نیز باید برای تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان ابتدا در آزمونی به نام آزمون (A-Level) شرکت کنند و اگر نتوانند نمرۀ قبولی این آزمون را کسب کنند باید قبل از ورود به دانشگاه به مدت یک سال در این کشور دورۀ پیش دانشگاهی بگذرانند که خود هزینۀ جداگانه ای در بر دارد. بعد از آن می توانند وارد دانشگاه مورد نظرشان شوند.

فرایند تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان

مدت زمان دورۀ کارشناسی در کشور انگلستان به رشتۀ مورد نظر بستگی دارد. معمولاً این دوره در انگلستان 3 ساله است. اما برای برخی از رشته ها مانند علوم و برخی از شاخه های مهندسی ممکن است تا 4 سال نیز ادامه یابد.
به طور کلی دورۀ لیسانس در دانشگاه های انگلستان، از نظر آموزشی شامل موارد زیر می شود:
•    سمینارها
•    کارگاه های آموزشی
•    کلاس های تئوری
مانند دانشگاه های ایران، در دانشگاه های انگلستان نیز گذراندن برخی از واحدهای درسی کاملاً اختیاری است و دانشجو می تواند آن ها را طبق علاقۀ خود انتخاب کند. توجه داشته باشید که در برخی از دانشگاه های انگلستان و برای بعضی از رشته ها شرایطی وجود دارد که دانشجو می تواند خیلی سریع و تنها در مدت دو سال موفق به اخذ مدرک کارشناسی خود شود و وارد بازار کار گردد. اما این دوره های دو ساله برای همۀ رشته ها برگزار نمی شود و تنها دانشجویان ممتاز می توانند از این دوره ها استفاده کنند. شرایط دیگری نیز برای شرکت در دوره های کارشناسی دو ساله در کشور انگلستان وجود دارد که عبارتند از:
•    ارائۀ گواهی تحصیلات عالی که اخذ آن نیازمند تحصیل به مدت یک سال به طور تمام وقت و دو سال به صورت نیمه وقت است.
•    دیپلم تحصیلات عالی که شامل یک دورۀ دو ساله و تمام وقت است.
نکتۀ قابل توجه این است که بعد از شرکت در این دوره های دو ساله با این که شما مدرک کارشناسی دریافت می کنید، نمی توانید از آن برای ادامۀ تحصیل در مقاطع بالاتر استفاده کنید و تنها به درد بازار کار می خورد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان

در ادامه مدارک عمومی مورد نیاز که تمامی دانشگاه ها برای بررسی درخواست شما به آن نیاز دارند را توضیح می دهیم. توجه داشته باشید که این مدارک حالت عمومی دارند و شما باید علاوه بر این موارد اطلاعات مربوط به دانشگاه مورد نظر را از سایت خود دانشگاه استخراج کنید و اگر مدارک خاصی لازم است، آن ها را نیز تهیه کنید. این امر بسیار ضروری است و از برگشت درخواستتان به دلیل نقص مدارک جلوگیری می کند و روند پذیرش شما دچار تأخیر نخواهد شد. به هر حال مدارک کلی عبارتند از:
•    سوابق تحصیلی
•    ریز نمرات
•    مدرک زبان معمولاً برای مقطع کارشناسی، نمرۀ 6.5 به بالای آزمون آیلتس مورد قبول است. اما باید در نظر داشته باشید که نمرۀ بالاتر امتیاز بیشتری برای پذیرش شما به دنبال دارد. از طرفی برخی از دانشگاه های انگلستان مدرک تافل را برای پذیرش قبول می کنند.

هزینۀ تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان

هزینۀ تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان

هزینه های کلی تحصیل شما در این کشور شامل شهریۀ دانشگاه و هزینه های زندگی است که هر دو را باید در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که کشور انگلستان یکی از کشورهای گران در دنیاست و تمکن مالی لازم برای راحتی در این دوران اهمیت زیادی دارد. شهریۀ دانشگاه در دوران کارشناسی در انگلستان بین 12000 الی 40000 پوند، بسته به نوع رشته و دانشگاه مورد نظر متفاوت خواهد بود.
هزینه های زندگی در کشور انگلستان با توجه به شهر محل اقامت متفاوت است. به عنوان مثال هزینه های زندگی در خارج از لندن سالیانه 12200 پوند است اما در داخل شهر لندن 15200 پوند می باشد. زیرا اجارۀ مسکن در خود شهرها گران تر از خارج شهر خواهد بود.

معرفی بهترین رشته ها برای تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان

خارج از رشته های پزشکی که در تمامی کشورهای دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و سعی می شود بهترین دانشگاه ها و امکانات برای دانشجویان این رشته ها در نظر گرفته شود، رشته های غیر پزشکی که در دانشگاه های انگلستان از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند عبارتند از:

مهندسی نفت

رشتۀ مهندسی نفت در بهترین دانشگاه های انگلستان در تمامی مقاطع از لیسانس گرفته تا دکتری ارائه می شود. اگر دورۀ کارشناسی این رشته را در ایران گذرانده باشید، برای ادامۀ تحصیل در مقطع ارشد باید مدرک کارشناسی رشتۀ شیمی مکانیک و زمین شناسی را به همراه مدرک زبان ارائه دهید و پذیرش گرفتن در این رشته کار آسانی نخواهد بود.

طراحی مد و مدلینگ

رشتۀ طراحی مد و مدلینگ یکی از رشته های بسیار پرطرفدار دنیاست که البته تنها برخی از دانشگاه های دنیا مانند دانشگاه های انگلستان در این زمینه به صورت تخصصی کار می کنند و مدرکشان در سرتاسر جهان اعتبار بالایی دارد.

معرفی بهترین رشته ها برای تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان

هنرهای نمایشی و سینما

هنرهای نمایشی و سینما از جمله رشته های خاص است که در هر کشوری ارائه نمی شود و اگر هم ارائه شود قطعاً سطح کیفی دانشگاه های انگلستان را ندارند. دانشجویانی که در این رشته ها به تحصیل خود در انگلستان ادامه می دهند، نه تنها از نظر عملی و تئوری نسبت به علم سینما ورزیده می شوند، بلکه مهارت های آن ها با فعالیت های فراوان گروهی، نظم و انضباط و خلاقیت در این رشته نیز افزایش پیدا می کند. این افراد به خصوص اگر به کشور خود برگردند فرصت های کسب درآمد بسیار خوبی خواهند داشت.

موسیقی

رشته های موسیقی به صورت تخصصی در دانشگاه آکسفورد، کالج سلطنتی موسیقی و آکادمی سلطنتی موسیقی در این کشور ارائه می شود. در واقع انگلستان یکی از کشورهای پیشرو در جهان در زمینۀ موسیقی است. به همین دلیل سعی می شود مهارت های دانشجویان این رشته ها در دانشگاه های انگلستان از هر نظر افزایش پیدا کند و دانشجو را به نوازنده یا آهنگسازی حرفه ای و متخصص تبدیل خواهند کرد.

حقوق

رشتۀ حقوق از جمله رشته هایی است که در سال های اخیر متقاضیان زیادی در انگلستان برای مقطع لیسانس داشته است. بهترین دانشگاه ها برای رشتۀ حقوق در این کشور شامل کالج لندن، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج هستند.

خلبانی

کشور انگلستان همیشه یکی از کشورهای برتر در زمینۀ آموزش های خلبانی محسوب شده و هم اکنون نیز این رشته در سطح بالایی در دانشگاه آکسفورد ارائه می شود. البته در حال حاضر به دلیل تحریم هایی که برای ایران از سمت کشورهای اروپایی و آمریکایی ایجاد شده، دانشجویان ایرانی حق ورود به آکسفورد را ندارند. اما می توانند برای رشتۀ خلبانی به کالج های هوانوردی انگلستان درخواست دهند. نکتۀ بسیار مهم این است که افرادی که بتوانند بعد از تحصیل در این رشته در کشور انگلستان مانده و ویزای خود را به ویزای کار تبدیل کنند، از درآمد بسیار بالا و زندگی مرفهی برخوردار خواهند شد. بر خلاف رشته های دیگر هزینۀ تحصیل این رشته نیز بالا بوده و سالیانه 65 هزار دلار تنها برای شهریه باید پرداخت شود.

مهندسی مواد

شما می توانید برای ادامۀ تحصیل در این رشته از برخی بورسیه های تحصیلی نیز استفاده کنید. رشتۀ مهندسی مواد از آن دسته رشته هایی است که علاوه بر اعتبار بالایی که به خاطر دانشگاه های انگلستان کسب می کنید، بیکار نخواهید ماند.

ادبیات انگلیسی در انگلستان

بدون شک انگلستان یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی برای دانشجویان علاقمند به تحصیل در رشتۀ ادبیات انگلیسی است. زیرا دانشجویان می توانند از نزدیک با فرهنگ مردم این کشور و سایر دانشجویان مهاجر آشنایی پیدا کنند و به طور مستقیم منابع تاریخی و آثار ادبی این کشور که جزء غنی ترین موارد در سطح دنیا محسوب می شوند را بررسی نمایند. به همین دلیل هر ساله دانشجویان زیادی از سرتاسر دنیا برای ادامۀ تحصیل در رشته های ادبیات در این کشور درخواست می دهند. البته اخذ پذیرش تحصیلی در رشته های ادبیات از دانشگاه های انگلستان کار بسیار دشواری است و رقابت بسیار سنگین می باشد.

معماری

رشتۀ مهندسی معماری یکی از رشته های تاپ مهندسی در کشور انگلستان محسوب می شود و دانشگاه هایی که این رشته را ارائه می دهند از رنکینگ های بالایی برخوردار هستند. دانشجویان این رشته باید پس از به پایان رساندن دورۀ تحصیلی خود در امتحانات (RIBA) شرکت کنند و در صورت قبولی می توانند عضو انستیتو رویال معماران انگلستان ‌شوند و به عنوان یک معمار فعالیت های حرفه ای خود را آغاز کنند.

جغرافیا

دانشگاه های انگلستان از معتبر ترین دانشگاه های جهان برای ادامۀ تحصیل در رشتۀ جغرافیا هستند. تا جایی که در سال 2019 سه دانشگاه از این کشور توانستند رتبۀ اول تا سوم را در بین بهترین دانشگاه های جهان در رشتۀ جغرافیا کسب نمایند.

مدیریت

مدیریت در اکثر کشورهای تراز اول از رشته های پرطرفدار محسوب می شود و انگلستان نیز یکی از بهترین مقاصد در این زمینه است. دانشگاه های آکسفورد و کمبریج شهرت زیادی برای این رشته در سطح جهان دارند.

بورسیۀ تحصیلی برای تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان

اصولاً بورسیه هایی که در مقطع کارشناسی به دانشجویان تعلق می گیرد، بسیار محدود هستند. به همین دلیل کشورهایی مانند انگلستان، ابتدا دانشجویان بومی خودشان را برای اعطای این بورسیه ها در اولویت قرار می دهند. با این حال اگر سوابق تحصیل بسیار درخشانی داشته باشید شما نیز این شانس را دارید که از بورسیه های دانشگاه هایی مانند کمبریج استفاده کنید.

بورسیۀ تحصیلی برای تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان

جمع بندی

تحصیل در هر مقطعی در دانشگاه های انگلستان برای بسیاری از جوانان در سرتاسر جهان یک رؤیاست که می توان با تلاش به آن رسید. زیرا کشور انگلستان یکی از قدرتمند ترین سیستم های آموزشی دنیا را دارد که هر کسی موفق به استفاده از آن شود، در زندگی آیندۀ خود موقعیت های بهتری خواهد داشت. اگر در این زمینه و انتخاب بهترین دانشگاه برای خودتان در انگلستان، نیاز به راهنمایی دارید مشاوران مجرب ما در مؤسسۀ آرمان من همیشه آمادۀ پاسخگویی به شما عزیزان هستند. برای گرفتن ارتباط با مشاوران ما می توانید فرم مشاوره رایگان را پر کرده و یا از شماره تلفن 02141276 استفاده نمایید.

به این مقاله رتبه دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا