انگلستان: از سری مقالات راهنمای انتخاب رشته تحصیلی

تحصیل در دوره MBA در انگلستان

دوره MBA به عنوان یکی از محبوب‌ترین و رقابتی‌ترین دوره‌ها همواره جزو اهداف اصلی دانشجویان بین‌المللی است. در این مطلب با کم و کیف تحصیل این رشته در انگلستان آشنا خواهید شد.


گردآورنده: مهدی گلستانی
526
ذخیره سازی
1399/08/11

تحصیل MBA در انگلستان

بی‌شک یکی از پرطرفدارترین مدارک تحصیلی، کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) است. این مسیری است که دانشجویان بین‌المللی قطعاً موردنظر خواهند داشت. علی‌الخصوص اگر هدفشان موفقیت در تجارت و مدیریت باشد.
در یک محیط پررقابت داشتن مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) بسیار مفید و بعضاً حتی پیش‌شرط یک موقعیت شغلی است. کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار، هم برای افراد شاغل و هم برای کسانی که به فضای کسب‌وکار علاقه دارند، دوره‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود. این دوره برای افراد با زمینه‌های مختلف کاری یا تحصیلی، مناسب است: از بازاریابی گرفته تا مدیریت مالی یا منابع انسانی و حتی حسابداری. یکی از مزایای منحصربه‌فرد دوره کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار، رشد ارتباطات بین دانشجویان یا جوانان شاغل و شرکت‌های بزرگ است. ما نگاهی کلی به عناصر اصلی این دوره انداخته و چند نکته مهم برای شما فراهم آورده‌ایم. تا بتوانید تصمیم بگیرید: آیا MBA برای شما مناسب است؟

ساختار دوره

طول دوره MBA عموماً بین ۱۲ تا ۲۴ ماه، بسته به دانشگاه یا موسسه، متفاوت است. و احتمالاً روش هرکدام جهت ارائه مباحث دوره متفاوت است. بااین‌حال باید انتظارِ پروژه‌های درسی، دروس اختیاری، بازدیدهای کلاسی و کارآموزی را داشته باشید. مثلا، دوره MBA دانشگاه شهر بیرمنگام هدفش آموزش مهارت‌هایی است که در یافتن کار به دانشجویان کمک می‌کند. بعضی بخش‌های مورد توجه این دوره کارآفرینی، استراتژی و مدیریت پروژه است. مدرک MBA بسیار پرطرفدار است؛ پس مدیریت زمان و برنامه‌ریزی دقیق ضروری است.

هزینه‌ها

شهریه دوره MBA در موسسات مختلف بسیار متفاوت است. بعضی موسسات نرخ سالانه و بعضی شهریه را برای کل دوره تعیین می‌کنند. هزینه‌های شما احتمالا به نسبت کشورتان و هزینه‌های جانبی تغییر می‌کند. چک کردن هزینه‌های تحصیل و هرگونه کمک مالی یا بورس تحصیلی، که ممکن است به شما تعلق بگیرد، بسیار مهم است.

اعتباربخشی

طبیعتاً شما می‌خواهید از کیفیت دورة مورد نظرتان مطمئن شوید. این موضوع در آینده شغلی و سرمایه‌گذاری شخصی‌تان بسیار موثر است. اعتباربخشی به دوره MBA مسیر طولانی استانداردسازی و تضمین اصالت مدرک را دربر می‌گیرد. در انگلستان انجمنی برای اعتباربخشی به دوره‌های MBA بوجود آمده (AMBA)، که مسئول نظارت و کنترل کیفیت دوره‌ها است. انگلستان موسسات سطح بالا و عالی زیادی دارد که دوره MBA ارائه می‌کنند. بعضا موسساتی در انگلستان، هم توسط AMBA و هم نهادهای بین‌المللی تایید شده‌اند. از تاییدیه موسسه و همچنین اعتبار نهاد صادرکننده آن اطمینان حاصل کنید. 

شرایط مورد نیاز برای ورود به دوره MBA

برای ورود به دوره MBA باید واجد شرایط معینی باشید؛ و احتمالا به یکی از شروط زیر نیاز خواهید داشت. اولی داشتن مدرک کارشناسی با نمره خوب یا عالی از دانشگاهی معتبر است. لزومی ندارد مدرک شما در زمینه تجارت، مدیریت و یا حتی مربوط به مدیریت مالی باشد؛ اما در بعضی موارد شما باید انگیزه‌تان برای تحصیل MBA را ارائه دهید. دومی توانایی اثبات حداقل سه سال سابقه کار در محیط کسب‌وکار حرفه‌ای است. که باید شامل کار در پروژه‌ها و تجارب مدیریتی باشد. شما ممکن است بتوانید بدون مدرک وارد دوره MBA شوید؛ اما باید به‌یاد داشته باشید: موسسه از شما مدارک قابل توجهی طلب می‌کند، که توانایی شما برای ورود به دوره را نشان دهد.
اگر دانشجوی بین‌المللی هستید باید در زبان هم مهارت داشته باشید. شما حداقل به نمره آیلتس بین ۶ تا ۶.۵ (با حداقل نمره ۵.۵ در هر بخش) و یا تافل بالای ۵۸۰ نیاز خواهید داشت. بسیاری از موسسات مدرک زبان سایر نهادهای معتبر را هم می‌پذیرند؛ و بعضی دوره زبان قبل از شروع ترم را پیشنهاد می‌کنند. حتما مهارت زبان مورد نیاز موسسه را به‌دقت بررسی کنید. و مطمئن شوید که مهارت لازم را دارید.

جنبه‌های مثبت و منفی MBA

انتخاب یک رشته مناسب برای تحصیل تصمیم سختی است. و همانطور که دیدید MBA نیز دورة چندان آسانی نیست. ما برای کمک به شما در تصمیم‌گیری، چند جنبه‌ی مثبت و منفی MBA را در زیر آورده‌ایم.

جنبه‌های مثبت

•    در دوره MBA شما به درکی عمیق‌تر و وسیع‌تر از موضوع دست خواهید یافت.
•    مدرک MBA توانایی شما برای یافتن شغل و رقابت در بازاری پرچالش را افزایش می‌دهد.
•    دانش و مهارت‌هایی که شما در این دوره کسب می‌کنید، می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها به‌کار بیاید.
•    دوره MBA به شما فرصت ارتباط گرفتن با دامنه وسیع و گوناگونی از آدم‌ها و سازمان‌ها می‌دهد. این ارتباطات می‌تواند به تماس‌های حرفه‌ای یا فرصت‌های شغلی بدل شود.
•    در دوره MBA شما مهارت‌های لازم و اساسی برای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی را فرا خواهید گرفت.

جنبه‌های منفی

•    به احتمال زیاد دوره MBA سرمایه‌گذاری مالی مهمی است؛ اما تضمین یافتن شغلی پر درآمد نیست.
•    دوره MBA تعهد و کوشش بسیاری نیاز دارد؛ پس شما وقت آزاد چندانی نخواهید داشت.
•    MBA لزوما به‌اندازة سایر رشته‌ها منعطف نیست.
•    وفق پیدا کردن با محیط دانشگاهی، برای کسی که سابقة اشتغال در محیط کسب‌وکار دارد، کار چندان آسانی نیست.
•    دوره MBA، شما را ملزم به کار با گروه‌ها یا درون سازمان‌هایی، که شناختی از ایشان ندارید، خواهدکرد.

MBA تنها مدرک کارشناسی‌ارشد ، که به‌کار می‌آید، نیست. به‌عنوان مثال مدرک کارشناسی‌ارشد در مباحث مربوط به تجارت نیز به‌کار گرفته می‌شود. برای دیدن سایر گزینه‌ها می‌توانید به بخش جستجوی رشته‌های سایت ما سر بزنید.
یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند تصمیم گیری، کسب اطمینان از یافتن اطلاعات کامل است. این شامل صحبت کردن با افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند، خواندن مقالات، شرکت در همایش‌ها، صحبت با مشاوران تحصیلی، و از همه مهم‌تر گفتگو با موسسات است. شما از طریق شماره ۴۱۲۷۶-۰۲۱ می‌توانید از مشاوره تحصیلی رایگان آرمان من استفاده کنید. همچنین مقدار زیادی اطلاعات آنلاین در دسترس شما قرار دارد. وقتی‌که به‌قدر کافی جستجو کردید، می‌توانید انتخاب مناسبی داشته‌باشید؛ و برای پذیرش اقدام کنید.


آنچه باید بدانید

رشته های تحصیلی مطرح در انگلستان

رشته های تحصیلی مطرح در انگلستان

در این مقاله سه رشته‌ی تحصیلی اصلی در کشور انگلستان مورد بررسی قرار گرفته است. به صورت اختصاصی وضعیت کاری این رشته‌ها در انگلستان و دانشگاه‌های ارائه دهنده‌ی این رشته‌ها مورد بررسی قرار گرفته شده است.
مشاوره رایگان