انگلستان: از سری مقالات راهنمای انتخاب رشته تحصیلی

تحصیل در رشته علم داده در انگلستان

در این مطلب پیتر کلو، استاد دانشگاه شفیلد، به ما می‌گوید که چرا دوره‌ی کارشناسی‌ارشد علم داده‌های این دانشگاه در عصر «کلان داده»ها پر اهمیت است. و چرا مهارت‌های آموزش داده شده در این دوره همه‌جا، حتی موزه‌ها، به‌کار می‌آید.


گردآورنده: محمد زرقانی
697
ذخیره سازی
1399/08/12

students-Data-Science-University-of-Sheffield

«انقلاب داده‌ها» یکی از پیشرفت‌های بارز قرن ۲۱ است. اما سازمان‌ها برای مشارکت در این انقلاب نیاز به افراد با مهارتی برای مدیریت، تحلیل، تفسیر داده‌ها دارند تا بتوانند به فهم مناسبی از این داده‌ها دست پیدا کنند. هدف دوره‌ی کارشناسی ارشد علم داده‌های دانشگاه شفیلد تدریس این مهارت‌ها است.

کدام جنبه از دوره‌ی کارشناسی‌ارشد علم داده‌ها برای شما حائز اهمیت ویژه‌ای است و چرا؟

«دوره‌ی کارشناسی‌ارشد علم داده‌ها بسیار نوپا است. من در روند ایجاد این برنامه‌ی تحصیلی از همکاری با سازمان‌های مختلف برای برقراری ارتباط بین نظریه علم داده‌ها با عمل و بعد جای دادن این‌ عناصر در این برنامه بهره بردم. دو سازمان در این برنامه مشارکت فعالی داشته‌اند. اولی شرکت Peak Indicators که اصالتی انگلیسی دارد و در زمینه هوش تجاری (Business Intelligence) فعالیت می‌کند. دومی Intranet Focus که یک موسسه مشاور در زمینه‌ی مدیریت اطلاعات است و توسط یکی از اساتید مدعو دانشکده‌ی داده و اطلاعات تاسیس شده‌است. هر دو سازمان ارتباطاتی با متخصصان صنعتی دارند که می‌توان به طرق مختلف از مشارکت آن‌ها در دوره‌ی علم داده‌ها بهره جست. به‌عنوان مثال، می‌توان از آن‌ها جهت آموزش علم داده‌ها به‌شکل عملی در یک سری مطالعات موردی، دعوت به همکاری کرد.
افزون بر این، جنبه‌ی دیگر علم داده‌ها، که همواره برای من جذاب بوده، چگونگی تحلیل داده‌ها و شناخت الگوهای جذاب و ناشناخته درون آن‌ها است. دانشجویان خواهند آموخت که چطور تکنیک‌های داده‌کاوی و مصورسازی داده‌ها در استخراج اطلاعات علمی از داده‌ها به‌کار می‌رود. ایجاد چالش‌های معین، آموزه‌های تکنیکال بسیاری را از طریق تلاش برای حل آن‌ها، به دانشجویان آموزش می‌دهد.»

یک مقدار راجع به دانشکده و اعضای دپارتمان و اینکه از کجا می‌آیند، برای ما بگویید.

«اعضای دپارتمان پیوندی بسیار قوی با این تخصص دارند؛ بعضی از طریق همکاری‌های پژوهشی، بعضی از عضویت در موسسات پژوهشی حرفه‌ای و در بعضی موارد داشتن سابقه‌ی کار در سازمان‌های حرفه‌ای. هرکدام هم پیش‌زمینه‌ی متفاوتی دارند: علوم اجتماعی، علوم کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، شیمی، علوم کامپیوتر و.. . بنابراین ما دپارتمانی بین‌رشته‌ای، به‌معنای واقعی، داریم. تعلیمات ما بسیار مربوط به مصالح پژوهش‌های حال حاضر دارد؛ و این چیزی است، که تحصیل در اینجا را مهیج می‌سازد. از آنجاکه دپارتمان ما بسیار کوچک است؛ دانشجویان به‌سادگی فرصت آشنایی و صحبت‌کردن با اعضای دپارتمان را دارند. اعضای دپارتمان از سراسر دنیا، از خاور دور تا آمریکای شمالی، آمده و تجربه‌ی مهاجرت به انگلستان را دارند. و می‌توانند با دانشجویان خارجی که در این دوره شرکت می‌کنند ارتباط مناسبی برقرار کنند.»

مزایای تحصیل علم داده‌ها در دانشگاه شفیلد چیست؟

«دانشکده‌ی داده و اطلاعات دانشگاه شفیلد، در نوع خودش، در انگلستان بهترین است. ما در همه ارزیابی‌های پژوهشی (RAE) و همچنین در چهارچوب تعالی پژوهشی (REF) در سال ۲۰۱۴ رتبه‌ی نخست را کسب کرده‌ایم. همینطور ما اولین دانشکده در انگلستان بودیم که به آی‌اسکولز (ischools.org) پیوستیم. آی‌اسکولز یک کانون بین‌المللی برای دانشکده‌های اطلاعات است؛ که امسال ۵۰ ساله خواهد شد. در آخر مفهوم «فارغ‌التحصیل شفیلد» نیز به‌روشنی بعضی از ویژگیهای مهمی که از مدرک شما برداشت می‌شود را بیان می‌کند.‌»

چرا اکنون زمان مناسبی برای انتخاب رشته‌ی علم داده‌ها محسوب می‌شود؟

«در گزارشی که اخیرا e-Skills UK and SAS منتشر کرده، تخمین زده شده که در پنج سال آینده نیاز به افراد با مهارت در زمینه کلان‌داده‌ها تا ۹۲٪ افزایش خواهد یافت. نیاز سازمان‌ها به مدیریت هوشمندانه داده‌ها و افرادی که قادر به تحلیل و اتخاذ تصمیم بر مبنای داده‌ها باشند، رو به افزایش است. این نیاز توسط افرادی که در سه زمینه مهارت پیدا کرده‌اند، رفع خواهدشد: مدیریت داده (ذخیره و مرتبط سازی داده‌ها)، تحلیل داده (شامل خوانش داده‌) و بینش استراتژیک و تجاری (آگاهی از شرایط)؛ که هر سه مورد فوق در دوره‌ی کارشناسی‌ارشد علم داده‌ها آموزش داده می شود.
برنامه بسیاری از موسسات در زمینه علم داده‌ها، متمرکز بر تکنولوژی‌های پایه‌ای و نیاز به شناخت علوم کامپیوتر می‌باشد. چیزی که دوره‌ی شفیلد را متمایز می‌کند؛ کمک کردن به رشد فهم دانشجویان از تئوری، پیاده‌سازی آن در عمل و کاربرد آن در شرایط کار سازمان‌ها می‌باشد. دانشجویان تجارب کاربردی بسیاری در تحلیل داده‌ها و همچنین بیشتر موضوعات تئوری علم داده‌ها کسب خواهند کرد. البته به موضوعاتی همچون حریم و اخلاقیات در استفاده از داده‌ها و نیاز به تلفیق انواع رویکردها (کیفی و کمی) در حین تحلیل و تفسیر داده‌ها نیز پرداخته می‌شود.»

«کلان داده» چیست؟

«اصطلاح «کلان داده» عموما در رابطه با داده‌های که دارای چهار خاصیت زیر باشند به‌کار می‌رود: حجم (مقدار داده‌های تولید شده)، تنوع (محدوده‌ی انواع داده و منابع که شامل داده‌های ساختاریافته و بدون‌ساختار می‌باشد)، سرعت (نرخ جمع‌آوری، به‌اشتراک‌گذاری و تحلیل داده‌ها) و صحت(اعتبار داده‌ها). چندین فرصت در زمینه کلان داده‌ها وجود دارد؛ که شامل بالابردن کارایی عملیاتی، بهتر کردن خدمات مشتریان و شناسایی بازارهای جدید می‌باشد. به‌علاوه فواید متعددی برای جامعه در مقیاس بزرگ در حیطه‌هایی همچون دولت محلی و خدمات درمانی نیز دارد. البته استفاده از کلان داده با چالش‌هایی نظیر مسائل تکنولوژیک، تحلیل داده‌های عظیم و جمع‌آوری داده از منابع قابل اتکا مواجه است.»

فارغ‌التحصیل‌های این رشته معمولا در چه موقعیت‌ها و مشاغلی کار می‌کنند؟

«مهارت‌ها و کیفیات کسب شده در دوره علم داده‌ها باید بتواند دانشجویان را برای انواع مشاغل مدیریت و تحلیل داده آماده کند. بااین‌حال فرصت‌هایی در سازمان‌های عمومی، خصوصی و غیرانتفاعی نیز موجود است. این نقش‌ها می‌تواند با تاکید بر تجارت، مانند تحلیلگر تجاری یا تحلیلگر هوشمندی تجارت؛ و یا با تاکید بر داده، مانند پژوهشگر/مهندس داده، تحلیلگر داده، معمار داده و مهندس داده‌کاوی باشد.
علم داده‌ها در بسیاری از زمینه‌ها قابل اجرا بوده و تعداد بسیاری مشاغل مرتبط با آن می‌تواند بوجود بیاید. برای مثال یک آگهی شغلی اخیر موزه‌ی ملی تاریخ (لندن، انگلستان) درخواست معمار اطلاعات و داده، کرده‌است: «سرپرستی ماموریتی علمی: تطابق و سازمان دادن داده‌های یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تاریخ طبیعی در دنیا و ایجاد دسترسی گسترده به آن، به‌صورت آنلاین. فرد مورد نظر طراحی و اجرای مدل‌ها، سیستم‌ها و فرآیندهایی برای مدیریت بهینه داده‌های علمی ما درون یکی از بزرگترین موسسات دنیا با بیش از ۲۵۰ دانشمند و ۸۰ میلیون نمونه بر عهده خواهد داشت.» این شغل مهارت‌های بسیاری که در دوره‌ی علم داده آموزش داده شده را دربر می‌گیرد.»

اگر در انتخاب رشته و مقصد تحصیلی خود تردید دارید، بگذارید تا ما کمکتان کنیم. در سایت آرمان من مجموعه به روز و کاملی از دوره‌های انگلستان را برای فراهم کرده ایم. همچنین می توانید از طریق تماس تلفنی از مشاوره تحصیلی رایگان آرمان من استفاده کنید.


آنچه باید بدانید

رشته های تحصیلی مطرح در انگلستان

رشته های تحصیلی مطرح در انگلستان

در این مقاله سه رشته‌ی تحصیلی اصلی در کشور انگلستان مورد بررسی قرار گرفته است. به صورت اختصاصی وضعیت کاری این رشته‌ها در انگلستان و دانشگاه‌های ارائه دهنده‌ی این رشته‌ها مورد بررسی قرار گرفته شده است.
مشاوره رایگان