انگلستانرشته های تحصیلی انگلستان

تحصیل در رشته روانشناسی در انگلستان

روانشناسی

به طور کلی علم روانشناسی ذهن و رفتارهای انسان و ماهیت پیچیدۀ موجود در آن ها را مورد مطالعه قرار می دهد. علم روانشناسی علمی پیچیده است و برای این که یک روانشناس شایسته باشید، به یک آموزش عالی نیاز دارید. بدون شک، تحصیلات عالیۀ روانشناسی در انگلستان یکی از معدود مکان هایی است که شما می توانید در این سطح از تحصیلات استثنائی آن را به دست آورید. همان طور که می دانید انگلستان از نظر سیستم آموزشی یکی از سیستم های برتر جهان است و هر ساله دانشگاه های این کشور رنکینگ های بالای جهانی را کسب می کنند. روانشناسی در انگلستان یکی از رشته های پرطرفدار است که دارای دوره های متعددی می باشد و از سطح بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به این که روانشناسی در انگلستان در دانشگاه های مختلفی تدریس می شود ممکن است برای انتخاب دانشگاه مناسب نیز دچار سردرگمی شوید که در ادامه شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.

تحصیل در رشته روانشناسی در انگلستان
نحوۀ تحصیل در رشتۀ روانشناسی در انگلستان

به دلیل رتبۀ بالایی که دانشگاه های انگلستان در رشتۀ روانشناسی در دنیا دارند، اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور کمی سخت است. با این حال روند درخواست تحصیل در این رشته در انگلستان مانند سایر رشته ها بوده و تفاوت چندانی ندارد. تنها تفاوت در معیارهایی است که دانشگاه های انگلیس برای امتیاز دهی به دانشجویان این رشته در نظر می گیرند. دروس روانشناسی در انگلستان مانند کشورهای دیگر شامل دروس پایه، تخصصی و عمومی است که برنامۀ آن در دانشگاه های مختلف، متفاوت است. تفاوت دانشگاه های انگلستان در رشتۀ روانشناسی با سایر دانشگاه های دنیا این است که برخی از آن ها تمرکز زیادی روی ارائۀ واحدهای تخصصی بیشتر برای افزایش سطح علمی دانشجویان خود دارند. توجه داشته باشید که این رشته اصلاً آسان نیست و به همین دلیل تنها علاقه مندان واقعی به آن می توانند تحصیلات خود را به پایان برسانند.

گرایش های مختلف رشتۀ روانشناسی در انگلستان

دانشگاه های انگلستان در زمینۀ روانشناسی تقریباً دانشگاه های کاملی هستند و می توانید هر گرایشی که دوست داشته باشید را انتخاب نمایید. با توجه به اینکه رفتارهای انسانی و ذهن انسان بسیار پیچیده است و جنبه های بسیار متفاوتی را در بر می گیرد، علم روانشناسی نیز نمی تواند در قالب یک گرایش به صورت تخصصی به همۀ آن ها بپردازد و باید در شاخه های جداگانه آن ها را بررسی نماید. به علاوه رشتۀ روانشناسی در انگلستان و همۀ دنیا با رشته هایی مانند انسان شناسی، جامعه شناسی، فلسفه و زیست شناسی ارتباط تنگاتنگی دارد و همین امر در ایجاد گرایش های جدید روانشناسی تأثیر گذاشته است. در ادامه مهم ترین گرایش هایی که می توانید به عنوان رشتۀ روانشناسی در انگلستان ادامه دهید را توضیح خواهیم داد.

گرایش های مختلف رشته روانشناسی در انگلستان

گرایش روانشناسی بالینی (Clinical Psychology)

روانشناسی بالینی یکی از شاخه های اصلی روانشناسی در سرتاسر دنیا می باشد که در انگلستان نیز به صورت تخصصی در دانشگاه های مختلف این کشور که در جهان مطرح هستند تدریس می‌شود. این شاخه از روانشناسی بیشتر به بررسی اختلالات روانی حاد یا خفیف، مشکلات اجتماعی، ناهنجاری های رفتاری و موارد مشابه می پردازد. در این رشته علاوه بر بررسی این مشکلات، روش های تشخیص آن ها با استفاده از آموزش تست های روانشناسی مختلف تدریس می شود. در نهایت نیز به دانشجویان روش های درمانی اختلالات روحی و روانی در زمینه های مختلف با استفاده از روان درمانی، روانکاوی، رفتار درمانی و سایر روش های درمانی مناسب آموزش داده خواهد شد. می توان گفت روانشناسی بالینی یکی از اصلی ترین گرایش های این رشته است که کمک فراوانی به رهایی افراد مبتلا به بیماری های روانی کرده است. به همین دلیل افراد زیادی علاقه مند به تحصیل در رشتۀ روانشناسی در انگلستان با گرایش بالینی هستند.

گرایش روانشناسی کودکان استثنایی (Psychology of Exceptional Children)

گرایش روانشناسی کودکان استثنایی یکی از گرایش های مهم روانشناسی در انگلستان است که همۀ جوامع دنیا به آن نیاز دارند. این گرایش نیز در دانشگاه های مختلف انگلستان ارائه می شود و افراد علاقه مند می توانند در این زمینه درخواست دهند. اساس دروس این گرایش در رابطه با یادگیری مهارت های رفتاری با این نوع کودکان می باشد. این رشته به طور خاص مسائل مربوط به کودکان استثنایی شامل کودکان عقب افتاده، کودکان تیز هوش، کودکان کم بینا و نابینا و همچنین کودکان دارای ناتوانی های ذهنی و جسمی می پردازد.
دانشجویان در این رشته یاد می گیرند که چگونه می توانند مسائل و مشکلات مربوط به این کودکان را بررسی کرده و راه حل های کاربردی برای حل آن ها را در اختیار والدین قرار دهند. بحث آموزش به این نوع کودکان بسیار پیچیده و پر چالش است که حتماً باید در کنار مربیان و والدین روانشناسان گرایش کودکان استثنائی نیز وجود داشته باشند. دانشجویان این رشته برای موفقیت نیاز به صبر و حوصله بسیار زیادی دارند زیرا شرایط کودکانی که قرار است بعداً در محیط کار با آن ها روبرو شوند واقعاً متفاوت و استثنایی است.

گرایش روانشناسی صنعتی و سازمانی در انگلستان (Industrial and organizational psychology)

روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از بهترین و زیباترین گرایش های روانشناسی در انگلستان و سایر کشورها می‌باشد. بسیاری از شرکت های خصوصی و دولتی بزرگ برای برنامه ریزی و بالا بردن سطح بهره وری کارمندان در بخش منابع انسانی نیاز به متخصصین تحصیل‌کرده در این رشته دارند. به علاوه در خود انگلستان و کشورهای پیشرفته جهان به دلیل ساخت انواع کارخانجات صنعتی بزرگ نیاز بیشتری به متخصصین این رشته به وجود آمده است. آنچه در همۀ دروس تخصصی این گرایش به دانشجویان روانشناسی در انگلستان آموزش داده می شود مربوط به یک موضوع واحد یعنی بررسی رابطه میان انسان و دنیای کار از نظر علمی است. اگر با دقت بررسی کنید متوجه خواهید شد افراد در محیط کار با مشکلات و چالش های بسیار متعددی روبرو هستند که بسیاری از آن ها بار روانی داشته و توسط فارغ التحصیلان رشتۀ روانشناسی صنعتی و سازمانی قابل حل هستند.

دانشگاه های انگلستان در رشته روانشناسی

گرایش روانشناسی اجتماعی در انگلستان (Social Psychology)

شما می توانید در دانشگاه های انگلستان گرایش روانشناسی اجتماعی را نیز انتخاب کنید. در این گرایش بیشتر به بررسی رفتارهای اجتماعی افراد، نحوۀ تفکر اجتماعی، احساس و رفتار درست با افرادی که با آن ها در ارتباط هستیم مانند رفتار با همسر، رفتار با همکار و موارد مشابه بررسی می شوند. این گرایش با رشته هایی مانند جامعه شناسی، علوم سیاسی، انسان شناسی و علوم اقتصادی وجه اشتراک های زیادی دارد.

گرایش روانشناسی رشد در انگلستان (Developmental Psychology)

این گرایش از رشتۀ روانشناسی در انگلستان بسیار جذاب است. این شاخه به بررسی تغییر و تحولات افراد از تولد تا مرگ می پردازد و بررسی می کند که چه مواردی می تواند روی آن ها تأثیر داشته باشد. این تغییرات شامل جنبه های مختلفی مانند جنبه های شناختی، روانی، انگیزشی و رفتارهای اجتماعی افراد می باشد. این گرایش به جهت تأثیر ژنتیک افراد در رفتارها و تغییرات مختلف با علم پزشکی نیز در ارتباط می باشد.

گرایش روانشناسی مدرسه در انگلستان (School Psychology)

روانشناسی مدرسه یکی از گرایش های روانشناسی در انگلستان است که شاید کمتر نام آن به گوشتان خورده باشد. این گرایش مختص بررسی جنبه های روانی دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف است که فارغ التحصیلان آن نیز به عنوان مشاوران مدارس مشغول به کار می شوند. در این گرایش دانشجویان موارد مختلف مانند رفتارهای هیجانی دانش‌آموزان، رفتارهای اجتماعی و مشکلات تحصیلی که بار روانی دارند و می‌توان آن ها را حل نمود، می آموزند. با اینکه این گرایش جدید است اما بازار کار بسیار خوبی دارد.

نحوۀ گرفتن پذیرش از دانشگاه های مختلف در رشتۀ روانشناسی در انگلستان

همان طور که قبلاً هم گفتیم به دلیل برتر بودن دانشگاه های انگلیس در زمینۀ روانشناسی هر ساله میزان تقاضا برای تحصیل در رشتۀ روانشناسی در انگلستان بسیار بالاست. به همین دلیل برخی از دانشگاه های خاص این کشور داشتن مدرک (A-Level) و نمرۀ عالی در سه درس خاص را از شرایط الزامی پذیرش قرار دادند. اما دانشگاه های عادی این کشور، این شرایط را ندارند و روند کار مانند سایر رشته ها می باشد. همۀ دانشجویان درخواست کنندۀ پذیرش در انگلستان به مدرک زبان انگلیسی بین المللی و معتبر نیاز دارند. نمرۀ آیلتس مورد قبول برای مقطع کارشناسی 6.5، برای مقطع ارشد 6.5 و برای مقطع دکتری 7 است.

پذیرش رشته روانشناسی در انگلستان

هزینۀ تحصیل رشته روانشناسی در انگلستان

به طور کلی تحصیل در دانشگاه های انگلستان نسبت به سایر کشورهای خارجی گران تر است. حتی اگر موفق به اخذ بورسیه شوید، باز هم تنها قسمتی از هزینه جبران می شود و بورسیۀ صد درصدی در انگلیس وجود ندارد؛ مگر اینکه واقعاً شرایط علمی خاصی داشته باشید. شهریۀ دانشگاه های انگلستان متفاوت و بر اساس رتبۀ آن ها و میزان امکاناتشان می باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی رشتۀ روانشناسی در انگلستان سالیانه 25000 پوند است که حدود 3 سال طول می کشد. مقطع ارشد در این کشور یک سال بوده و هزینۀ آن تقریباً 25000 پوند است. مقطع دکتری 3 سال  و هزینۀ سالیانه آن تقریباً 24500 پوند است. گرفتن بورسیه و کمک هزینه در مقطع دکتری بسیار راحت تر از مقاطع پایین تر است.

بهترین دانشگاه های روانشناسی در انگلستان

دانشگاه های مختلفی در انگلستان گرایش های روانشناسی را تدریس می کنند. انتخاب یک دانشگاه مناسب می تواند در آیندۀ شغلی شما تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. همۀ فارغ التحصیلان رشتۀ روانشناسی در گرایش های مختلف مانند بالینی، مدرسه و موارد دیگر می توانند در زمینه های مختلف مشاوره، منابع انسانی و بخش های مختلف جامعه فعالیت داشته باشند. به طور کلی بهترین دانشگاه های انگلستان در رشتۀ روانشناسی عبارت اند از:
•    دانشگاه کمبریج
•    کالج کینگ لندن
•    دانشگاه سنت اندروز
•    دانشگاه بث
•    دانشگاه آکسفورد
•    دانشگاه کالج لندن
•    دانشگاه کامبریا
•    دانشگاه چیچستر
•    دانشگاه یورک
•    دانشگاه کاردیف

مشاغل موجود برای فارغ التحصیلان رشتۀ روانشناسی در انگلستان
خود انگلستان به دلیل اینکه یکی از کشورهای بسیار پیشرفته در جهان است بازار کار خیلی خوبی برای گرایش های مختلف روانشناسی دارد. به علاوه افرادی که از دانشگاه های انگلستان در این رشته فارغ التحصیل می شوند در سایر کشورها جایگاه ویژه ای در بازار کار خواهند داشت و مدرکشان از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. فارغ التحصیلان روانشناسی می توانند در طیف گسترده ای از نقش های بخش دولتی و خصوصی از جمله منابع انسانی، مددکاری اجتماعی، مراقبت های بهداشت روان، روان درمانی، تبلیغات، بازاریابی و آموزش مشغول به کار شوند. میانگین شروع حقوق افراد غیر حرفه ای فارغ التحصیل روانشناسی در انگلستان 22000 پوند در سال و برای افراد حرفه ای تا 55000 پوند در سال می باشد که در بین مشاغل این کشور درآمد خوبی است.

مشاغل موجود برای فارغ التحصیلان رشته روانشناسی

آنچه کارفرمایان از فارغ التحصیلان رشته روانشناسی انتظار دارند چیست؟

کارفرمایان به دنبال مواردی هستند که خودشان در محیط کاری به آن‌ نیاز دارند؛ بنابر این علاوه بر مدرک تحصیلی شما در یک گرایش خاص مهارت هایی مانند درک زیاد در زمینۀ روانشناسی، قدرت تحلیل مسائل، ارائۀ راه حل های کاربردی برای رفع مشکلات، مهارت های ارتباطی، مدیریت پروژه، مهارت های عددی و مذاکره را انتظار دارند.

سخن آخر

بسیاری از دانشگاه های برتر انگلستان که در سطح جهانی مطرح هستند، گرایش های مختلف روانشناسی را برای علاقه مندان این رشته ارائه می دهند. همان طور که توضیح دادیم اخذ پذیرش از برخی دانشگاه های انگلستان سخت است و نیاز به شرایط خاص و امتیازهای بیشتری دارد؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم برای صرفه جویی در وقت و هزینه همین حالا با کارشناسان مجرب مؤسسۀ آرمان من با شماره تلفن 02141276 تماس حاصل نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی کرده و دانشگاه متناسب با شرایط شما را معرفی نمایند.

به این مقاله رتبه دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا