مالزی: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

راهنمای آزمون MUET

برای ورود به دانشگاه‌های مالزی باید آزمون زبان انگلیسی MUET را بگذرانید. در این مقاله به معرفی جامع این آزمون و برخی نکات برای موفقیت در این آزمون می‌پردازیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
269
ذخیره سازی
1399/05/09

راهنمای آزمون MUET

آزمون MUET چیست؟

آزمون MUET (The Malaysian University English Test، آزمون زبان انگلیسی دانشگاه‌های مالزی) آزمونی شبیه آیلتس یا تافل است که دانشگاه‌های مالزی برای ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی دانشجویان آینده‌ی خود پیش از آغاز دوره‌ی تحصیلی استفاده می‌کنند. البته این آزمون فقط توسط دانشگاه‌های مالزی برای ورود به دانشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت در آزمون MUET پیش‌نیاز تحصیل در برخی از دانشگاه‌ها سنگاپور هم هست. 

آزمون MUET کی برگزار می‌شود؟

این آزمون سه نوبت در سال، در ماه‌های مارس، جولای و نوامبر برگزار می‌شود.

چه کسانی در آزمون MUET شرکت می‌کند؟

متقاضیان حضور در آزمون STPM، دانشجویان ثبت‌نامی و دانش‌آموزانی هستند که مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی دارند و می‌خواهند در یک دوره‌ی کارشناسی در یکی از دانشگاه‌های محلی تحصیل کنند. 

چطور می‌توانیم در آزمون MUET شرکت کنیم؟

باید از طریق وب‌سایت شورای امتحانات مالزی (که ناظر آزمون‌ها هستند) ثبت‌نام کنید. هزینه‌ی ثبت‌نام برای آزمون MUET 100.00 رینگیت است. اگر نتیجه‌ی مطلوبی از آزمون نگرفتید، می‌توانید با 70.00 رینگیت بیشتر درخواست کنید نتایج‌تان مورد بررسی مجدد قرار بگیرد. معمولاً بخش‌های Writing، Reading و Listening آزمون در یک روز برگزار می‌شوند و بخش Speaking آزمون در روز دیگری نزدیک به تاریخ آزمون برگزار می‌شود. 

ساختار آزمون MUET

آزمون MUET به چهار بخش Writing، Reading، Listening و Speaking تقسیم می‌شود. باید به تمام سؤالات این بخش‌ها پاسخ دهید. 

Wrtiting

زمان آزمون: 90 دقیقه
مجموع نمرات: 90 نمره
سهم این بخش در آزمون: 30%
تعداد سؤالات: 2

نوع سؤالات: شرح و تفسیر اطلاعات از یک متن کوتاه و نوشتن متنی با موضوع ارائه‌شده. متن‌های مورد استفاده می‌توانند شامل یک گزارش یا نامه باشند. 
نکته: ابتدا تکلیف شماره‌ی 2 را انجام دهید که نمره‌ی بیشتری دارد. نظرات بی‌منطق و اتفاقی ندهید؛ هر چه را که می‌نویسید با حقایق قابل‌اثبات پشتیانی کنید. 

Reading:

زمان آزمون: 90 دقیقه
مجموع نمرات: 120 نمره
سهم این بخش در آزمون: 40%
تعداد سؤالات: 50

نوع سؤالات: سؤالات چندگزینه‌ای درباره‌ی 6 متن (برای مثال مقالات روزنامه، متون دانشگاهی، مقالات مجلات و...)
نکته: از خواندن کامل سؤالات و تمام اطلاعات ارائه‌شده اطمینان حاصل کنید؛ به هر حال اسم این بخش Reading است! زیر کلمات و عباراتی که نمی‌فهمید یا برای‌تان آشنا نیست خط بکشید. وقتی برای آزمون MUET آماده می‌شوید، در ساعات شخصی و اوقات بیکاری خود را در معرض متونی قرار دهید که خوب نوشته شده‌اند. این متون باید چیزهایی از منابع مشهور و قابل‌اطمینانی مثل بی‌بی‌سی یا نیویورک تایمز باشند که استاندارد مطلوبی در زبان انگلیسی را رعایت می‌کنند و به شما کمک می‌کنند که گنجینه‌ی واژگان خود را غنی‌تر کنید و توانایی درک متون مختلف را به دست بیاورید. 

Listening

زمان آزمون: 30 دقیقه
مجموع نمرات: 45 نمره
سهم این بخش در آزمون: 15%
تعداد سؤالات: 20

نوع سؤالات: سؤالات این بخش چندگزینه‌ای با پاسخ‌های کوتاهی برگرفته از یک فایل ضبط‌شده‌ی سخنرانی، بحث و گفت‌و‌گو، مکالمه یا خبر هستند، که دانشجویان باید در پاسخ به آنها مهارت‌هایی مثل بازگویی (با تغییر ساختار متن اولیه) و تشخیص حقایق از مطالب داستانی و غیرواقعی را به نمایش بگذارند.
نکته: با گوش‌کردنِ انتخابیِ مهم‌ترین بخش‌های یک فایل صوتی و تهیه‌ی سریع یادداشت از این مطالب، مهارت‌های خود را در این زمینه‌ به آزمون بگذارید و تمرین کنید. فایل‌های صوتی باید حاوی انگلیسی استاندارد باشند، اما گوش‌کردن به برخی لهجه‌های محلی هم می‌تواند دست‌کم موجب آشنایی‌تان با تفاوت‌ها در ادای کلمات، و در نهایت افزایش اعتماد‌به‌نفس‌تان در مواجهه با افرادی از مناطق و لهجه‌های مختلف شود. در هفته‌ی منتهی به آزمون برنامه‌های تلویزیون و فیلم‌هایی به زبان انگلیسی، بدون زیرنویس به زبان مادری خودتان، ببینید. 

Speaking

زمان آزمون: 30 دقیقه
مجموع نمرات: 45 نمره
سهم این بخش در آزمون: 15%
تعداد سؤالات: 20

نوع سؤالات: ارائه‌ی پاسخ به صورت انفرادی (2 دقیقه برای آماده‌شدن، 2 دقیقه برای ارائه‌ی پاسخ) و بحث گروهی با سه دانشجوی دیگر (2 دقیقه برای آماده‌شدن، 10 دقیقه برای بحث)
نکته: وقتی برای آزمون آماده می‌شوید، با دوستان و اعضای خانواده انگلیسی صحبت کنید تا مهارت‌های زبانی‌تان تقویت شوند. در بخش بحث و گفت‌و‌گوی Spaeking، با مطرح‌کردنِ سؤال بحث را پیش ببرید. باید از دیده‌شدن مشارکت‌تان در بحث اطمینان حاصل کنید؛ به همین خاطر بلند و واضح صحبت کنید و نگذارید دیگر اعضای گروه شما را از کانون توجه خارج کنند و بین حرف‌تان صحبت کنند. 

نمره‌دهیِ آزمون MUET به چه ترتیبی صورت می‌گیرد؟

نمرات آزمون MUET از 300 محاسبه می‌شود و در شش دسته‌بندی قرار می‌گیرد:

دسته‌ی ششم (نتایج بین 260 تا 300):

یک متقاضی بسیار خوب با تسلط عالی بر زبان. زبان انگلیسی بسیار معنادار (معادل کلمه‌ی Expressive، که به اشاره‌های درست زبانی با معنایی روشن دلالت دارد) و روان، صحیح و مناسب. اشتباهات نادر. درک بسیار خوب از زبان و بافت زبانی. عملکرد عالی در زمینه‌ی زبان. 

دسته‌ی پنجم (بین 220 تا 259):

یک متقاضی خوب با تسلط مطلوب بر زبان. زبان انگلیسی معنادار، روان، صحیح و مناسب با اشتباهات کوچک. درک خوب از زبان و بافت زبانی. عملکرد خوب در زمینه‌ی زبان. 

دسته‌ی چهارم (بین 180 تا 219):

متقاضی شایسته با تسلطی رضایت‌بخش بر زبان. با زبانی تا حد رضایت‌بخشی معنادار و روان، مناسب، اما با خطاهایی گاه‌به‌گاه. درک رضایت‌بخشی از زبان و بافت زبانی. عملکردی رضایت‌بخش در زمینه‌ی زبان. 

دسته‌ی سوم (بین 140 تا 179):

تسلط متوسط بر زبان. زبانی در حدی متوسط معنادار، روان و مناسب، اما با اشتباهاتی قابل‌توجه. درک متوسطی از زبان و بافت زبانی. قادر به ارائه‌ی عملکرد متوسط زبانی.

دسته‌ی دوم (بین 100 تا 139):

تسلط محدود بر زبان. فقدان دلالت‌های معنادار زبانی، روانی و تناسب. استفاده‌ی ناصحیح از زبان که موجب گسست رابطه می‌شود. درک محدودی از زبان و بافت زبانی. توانایی محدود در ارائه‌ی عملکرد زبانی. 

دسته‌ی اول (زیر 100):

یک متقاضی فوق‌العاده محدود و ضعیف. تسلط ناکافی بر زبان. عدم توانایی در بیان ایده‌ها، استفاده‌ی نادرست از زبان که پیوسته منجر به گسست رابطه می‌شود. درک کم یا بسیار کم از زبان و بافت زبانی. به سختی قادر به ارائه‌ی عملکردی زبانی است. 

باید در کدام یک از این دسته‌ها قرار بگیرید؟

بسته به دانشگاه و رشته‌ای که برایش درخواست می‌دهید، نیاز به گرفتن نمره‌ای خاص و قرار گرفتن در یک دسته‌ی مشخص از مجموعه‌ی بالا خواهید داشت. رشته‌های مختلف به نمرات مختلفی نیاز دارند، و ورود به رشته‌ی حقوق و پزشکی معمولاً نیازمند ارائه‌ی بالاترین نمرات و دسته‌های این تقسیم‌بندی است. شما باید تلاش کنید بالاترین نمره‌ی ممکن را کسب کنید و در بالاترین دسته (ترجیحاً یکی از دو دسته‌ی نخست) قرار بگیرید. در صورتی که دانشگاه با درخواست پذیرش شما موافقت کند و شما در آزمون MUET در دسته‌های پایین‌تر قرار گرفته باشید، باید در دوره‌های انگلیسی دیگری (به صورت فوق‌العاده) حضور پیدا کنید.

 

برای مهاجرت تحصیلی به مالزی با ما تماس بگیرید.

برای شروع، دوره مورد نظر خود را از میان دوره‌های تحصیلی مالزی انتخاب کنید.


آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های مالزی

اخذ پذیرش از دانشگاه های مالزی

برای ورود و حتی تصمیم گیری شروع فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مالزی نیاز به مقدمات و آشنایی با فضا و مراحل این کار دارید. در این مقاله برخی از این اطلاعات برای شما جمع‌آوری شده است.
ساختار آموزش عالی مالزی به زبان ساده

ساختار آموزش عالی مالزی به زبان ساده

بی شک شناخت ساختار نظام آموزش عالی از مهم‌ترین ارکان موفقیت در دانشگاه و هر نظام آموزشی‌ است. در این مقاله به توصیف نظام آموزشی مالزی خواهیم پرداخت.
مشاوره رایگان