مالزی: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

ساختار آموزش عالی مالزی به زبان ساده

بی شک شناخت ساختار نظام آموزش عالی از مهم‌ترین ارکان موفقیت در دانشگاه و هر نظام آموزشی‌ است. در این مقاله به توصیف نظام آموزشی مالزی خواهیم پرداخت.


گردآورنده: جابر جعفریان
612
ذخیره سازی
1399/05/11

ساختار آموزش عالی

مالزی به عنوان کانون روبه‌رشدی برای دانشجویان بین‌المللی در زمینه‌ی کسب‌و‌کار و تحصیلات هر ساله هزاران دانشجوی خارجی را در مؤسسات آموزش عالی خود می‌پذیرد. 93.000 دانشجوی بین‌المللی در سال 2011 از 100 کشور جهان تحصیلات عالی خود را در مالزی به پایان رسانده‌اند.
درک نظام آموزش عالی مالزی با وجود همکاری‌های بین‌المللی زیاد، ساز و کار تحصیل و گزینه‌های منحصربه‌فرد در زمینه‌ی مدارک تحصیلی، ممکن است کمی دشوار به نظر بیاید. خوشبختانه ما این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا برنامه‌ریزی تحصیلی را برای شما ساده‌تر کنیم.

انوع مؤسسات آموزشی

تمام مؤسسات آموزش عالی مالزی اعم از خصوصی یا دولتی زیر نظر وزارت آموزش مالزی فعالیت می‌کنند. دولت به حدود 60% یارانه (با در نظر داشتن تفاوت رویکرد دولت نسبت به بخش خصوصی) برای تحصیلات دانشگاهی پرداخت می‌کند.

کالج‌ها و کالج‌های دانشگاهی

کالج‌های مالزی به دانشجویان کمک می‌کنند که برای دانشگاه آماده شوند؛ این کار از دو طریق انجام می‌شود: یا از طریق دروسی که آنها را برای حضور در دانشگاه به عنوان یک دانشجوی بالقوه آماده می‌کند یا از طریق مدارکی که مثل پلی عمل می‌کنند و شرایط اولیه‌ی حضور در دانشگاه را برای آنان ایجاد می‌کنند. 
کالج‌های دانشگاهی مؤسسات مستقلی هستند که وضعیت دانشگاه را ندارند، اما قدرت و اجازه‌ی ارائه‌ی مدارک سطح کارشناسی هم‌ارزش با مدارک کارشناسی دانشگاهی را دارند. دوره‌های تحصیلی در اغلب حوزه‌های عمومی ارائه می‌شوند که در وب‌سایت این کالج‌ها قابل پیگیری هستند. 

دانشگاه

هم دانشگاه‌های خصوصی و هم دانشگاه‌های دولتی در مالزی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مختلف به ارائه‌ی دوره‌های تحصیلی به دانشجویان می‌پردازند. همچنین هشت پردیس دانشگاه‌های خارجی در مالزی قرار دارند که کشورهایی مثل انگلیس، استرالیا و ایرلند اقدام به تأسیس آنها کرده‌اند که هر یک از این دانشگاه‌ها مدارکی منحصربه‌فرد و گزینه‌های انتقال اعتبار به دانشجویان ارائه می‌کنند. 

سال تحصیلی در مالزی

روزهای مهم آکادمیک در مالزی در هر دانشگاه نسبت به دیگری فرق دارد. به عنوان مثال دانشگاه فناوری مالزی تاریخ‌های زیر را به عنوان روزهای مهم سال تحصیلی در نظر گرفته است:
هر سال تحصیلی به دو ترم تقسیم می‌شود. ترم اول از سپتامبر(شهریور) تا اواسط ژانویه(دی) طول می‌کشد و ترم دوم از اواخر فوریه(بهمن) تا پایان آگوست/اوایل سپتامبر(شهریور). امتحانات نهایی طی سه هفته و در پایان دسامبر/اواسط ژانویه (دی) و اواسط تا اواخر ژوئن()خرداد برگزار می‌شوند. 

دوره‌های کارشناسی

طول دوره‌های کارشناسی در مالزی معمولاً برای دانشجویان تمام‌وقت بین 3 تا 5 سال است. دریافت یک مدرک کارشناسی در حوزه‌ای عمومی مثل هنر به طور معمول سه سال طول می‌کشد. تدریس اغلب دور‌ه‌های دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد، در حالی که دوره‌های کارشناسی در مؤسسات دولتی، به استثنای دوره‌های علوم یا ریاضیات، در درجه‌ی اول به زبان‌های مالایی یا باشا ملایو (Bahasa Melayu) تدریس می‌شوند.
دانشجویان برای دریافت مدرک کارشناسی باید معادل حداقل 120 واحد اعتبار درسی را بگذرانند. دوره‌های کارشناسی در حوزه‌های عمومی مثل هنر یا در برخی از دانشگاه‌ها علوم ارائه می‌شوند، اما تعدادی رشته‌ی تخصصی هم در اختیار دانشجویان قرار دارد که این امکان را به آنها می‌دهد که بر یک حوزه‌ی خاص تمرکز کنند. گزینه‌های رشته‌ی اصلی و فرعی در دوره‌های مختلف با هم فرق دارند که می‌بایست به صورت مستقیم در همان مؤسسه‌ی آموزشی مورد نظر به پیگیری آن پرداخت. 
رشته‌ی اصلی دانشجو حوزه‌ای تخصصی در دل حوزه‌ی عمومی گسترده‌‌تری است که دانشجو برای تمرکز بیشتر انتخاب کرده است. دانشجویان باید میزان مشخصی از دروس را در این حوزه برای دریافت مدرک خود پوشش بدهند. رشته‌ی فرعی حوزه‌ی دوم تمرکز دانشجو است که دروس کمتری را به عنوان شرط لازم دریافت مدرک بر دانشجو تحمیل می‌کند. 
برخی از دانشگاه‌ها این فرصت را در اختیار دانشجو قرار می‌دهند که یک مدرک افتخاری (Honours) به عنوان بخشی از مدرک کارشناسی خود دریافت کنند. هر دوره‌ی تحصیلی شرایط ورودی خاص خود را برای دریافت مدرک افتخاری دارد، اما همیشه نیازمند استاندارد آکادمیک بالایی است و معمولاً یک سال تحصیلی به طول دوره‌ی کارشناسی دانشجو می‌افزاید. دانشجویان دوره‌های افتخاری اغلب باید یک پژوهش بلندمدت را به عنوان تکلیف سال پایانی تحصیلات خود، مثل یک پایان‌نامه یا پروژه‌ی پژوهشی مستقل به انجام برسانند. دانشجویان باید به صورت جداگانه برای حضور در این دوره‌ها درخواست بدهند و در مورد تاریخ‌های ثبت‌نام و پایان مهلت ثبت‌نام هم به شکل مستقل تحقیق کنند. 

تحصیلات تکمیلی

شرایط اولیه‌ی ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی با توجه به رشته‌ی تحصیلی و مؤسسه‌ی آموزشی مورد نظر با هم فرق دارند و باید مستقیماً به تأیید مؤسسه‌ی میزبان برسند. اما به شکلی خیلی گسترده می‌توان گفت که برای اغلب دوره‌های تحصیلی داشتن حداقل یک مدرک کارشناسی معتبر الزامی است.
برنامه‌های این مقطع تحصیلی هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع دکترا ارائه می‌شوند، و آموزش در این دوره‌ها از طریق دروس کلاسی، پایان‌نامه‌ یا پروژه‌ی پژوهشی انجام می‌پذیرد. دروس کلاسی بخش اعظم درس‌های مقطع تحصیلات تکمیلی را تشکیل می‌دهند و ساختاری شبیه آنچه در استرالیا و انگلیس جاری است دارند. دانشجویان باید در کلاس‌های اساتید، سمینارها، کلاس‌های آموزشی یا کارگاه‌ها شرکت کنند و تکالیف مربوط به ارزیابی دروس را شبیه دوره‌ی کارشناسی به انجام برسانند. 
طول دوره‌های کارشناسی ارشد در مالزی، با توجه به واحدهای مورد نیاز هر دوره‌ی تحصیلی، برای دانشجویان تمام‌وقت بین 1 تا 5 سال است. دوره‌های PhD ممکن است تا 4 سال طول بکشند. اغلب دوره‌های تحصیلات تکمیلی در تمام مؤسسات به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. 

دوره‌های مشترک

دانشگاه‌های مالزی فرصت منحصربه‌فردی را برای تکمیل دوره‌ی کارشناسی خود در دانشگاه‌های همکار در کشورهای مختلف در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. در برنامه‌ی مشترک 1+2، دانشجویان می‌توانند برای گذراندن برخی از دروس خود در دانشگاه‌های صاحب‌نام در کشورهایی مثل استرالیا، انگلیس، کانادا، نیزولند، فرانسه و آلمان اقدام کنند. دانشجویانی که دوست دارند دوره‌ی تحصیلی خود را از طریق دوره‌های مشترک در آمریکا به پایان برسانند، می‌توانند در برنامه‌ی 2+2 شرکت کنند که طی آن دروس قابل‌انتقال ابتدا در مالزی و پیش از سفر به آمریکا به قصد پایان تحصیلات پوشش داده می‌شوند. همچنین دانشجویان این گزینه را هم در اختیار دارند که در دوره‌ی 0+3 ویژه‌ی دوره‌ی کارشناسی دانشجویان خارجی شرکت کنند، که در آن دوره‌های تحصیلی خارجی توسط مؤسسات مالزیایی در مالزی برگزار می‌شوند. 
دانشجویان این دوره‌ها در تمام دوره‌ی تحصیلی خود، صرف نظر از کشور میزبان یا ماهیت دوره‌ی مشترک شهریه‌های مؤسسات مالزیایی را پرداخت خواهند کرد. 

اطلاعات بیشتر در مورد این دوره‌ها (twining)

فرهنگ آکادمیک

فضای بخش آموزش عالی مالزی فوق‌العاده بین‌المللی است و با توجه به مؤسسه‌ای که دانشجویان در آن مشغول تحصیل می‌شوند، احتمالاً با سبک‌های تدریس و محیط آکادمیکی مواجه خواهند شد که از چند فرهنگ مختلف تأثیر پذیرفته است (که یکی دیگر از مزایای ادامه‌ی تحصیل در مالزی است). اما به طور کلی فرهنگ آکادمیک مالزی تحت تأثیر فضای آکادمیک انگلیس است: از دانشجویان انتظار می‌رود که به طور مستقل پیگیر دروس باشند و پیشرفت تحصیلی خود را مدیریت کنند. 
برقراری ارتباط در مالزی به شکلی ظریف صورت می‌گیرد و به شدت به ادب و دیپلماسی وابسته است. ممکن است در موقعیتی خاص دانشجو در کلاس فقط بخواهد به منظور نشان‌دادن حضور و مشارکتش در مباحث کلاسی به بیان عقیده‌ی خود بپردازد، اما در مالزی این کار می‌تواند گستاخانه و حتی بی‌ادبانه تلقی شود. از دانشجویان انتظار می‌رود که به طور مستقل موقعیت آکادمیک مؤثری برای خود ایجاد کنند، چیزی که در نمرات‌شان بازتاب خواهد داشت. ماهیت ارزیابی بستگی به دوره‌ و رشته‌ی تحصیلی دارد و اطلاعات خاص این موضوع می‌بایست مستقیماً مورد تأیید خود مؤسسه قرار بگیرد.

برای آغاز تحصیل در مالزی دوره مورد نظر خود را از میان دوره‌های دانشگاهای مالزی بیابید.

هرگونه سوال یا ابهامی در مورد تحصیلات بین‌المللی و مهاجرت تحصیلی را از ما بپرسید.


آنچه باید بدانید

راهنمای آزمون MUET

راهنمای آزمون MUET

برای ورود به دانشگاه‌های مالزی باید آزمون زبان انگلیسی MUET را بگذرانید. در این مقاله به معرفی جامع این آزمون و برخی نکات برای موفقیت در این آزمون می‌پردازیم.
اخذ پذیرش از دانشگاه های مالزی

اخذ پذیرش از دانشگاه های مالزی

برای ورود و حتی تصمیم گیری شروع فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مالزی نیاز به مقدمات و آشنایی با فضا و مراحل این کار دارید. در این مقاله برخی از این اطلاعات برای شما جمع‌آوری شده است.
مشاوره رایگان