مالزی: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های مالزی

برای ورود و حتی تصمیم گیری شروع فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مالزی نیاز به مقدمات و آشنایی با فضا و مراحل این کار دارید. در این مقاله برخی از این اطلاعات برای شما جمع‌آوری شده است.


گردآورنده: جابر جعفریان
93
ذخیره سازی
1399/05/11

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مالزی

مالزی با بخش آموزش در حال پیشرفت، فضای دانشجویی منحصربه‌فرد و آب‌و‌هوایی رشک‌برانگیز، مقصد تحصیلی فوق‌العاده‌ محبوبی برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌آید. هزینه‌های پایین زندگی و شهریه‌های نسبتاً پایین انتخاب مالزی را به عنوان مقصد تحصیل در خارج از کشور به کار بسیار ساده‌ای تبدیل کرده است. اما بر خلاف شهرت مالزی به خاطر فضای دوستانه‌ای که برای دانشجویان فراهم می‌آورد، اتخاذ تصمیم درست در مرحله‌ی انتخاب دانشگاه و جدی‌گرفتنِ فرایند پذیرش بسیار مهم است. در این مطلب سعی می‌کنیم فرایند پذیرش در دانشگاه‌های مالزی را برای‌تان روشن کنیم. 

درخواست پذیرش

تحقیق

در جریان روند پذیرش هم مثل هر کاری دیگری، بهتر است تا حد ممکن و در اسرع وقت آماده شویم. دانشجویان باید سعی کنند با نظام آموزش عالی مالزی آشنا شوند و در مورد مؤسسه‌ای که دوست دارند در آنجا ادامه‌ی تحصیل‌ بدهند تصمیم بگیرند. مؤسسات آموزشی مالزی تعدادی از دوره‌ها و مدارک معتبر بین‌المللی را تحت عنوان twinning (دوره‌های مشترک بین دو دانشگاه که معمولاً در دو کشور مختلف واقع شده‌اند) ارائه می‌دهند که پیشنهاد می‌کنیم پیش از درخواست پذیرش برای این دوره‌ها در موردشان به خوبی تحقیق کنید. توصیه می‌کنیم که دانشجویان تحقیق‌شان را دست‌کم یک سال تحصیلی پیش از شروع سال تحصیلی‌ در دانشگاه مورد نظر خود شروع کنند. 
اکثر دانشگاه‌ها دفترچه‌ی راهنمای آنلاین یا راهنمای رشته‌های تحصیلی را در وب‌سایت‌شان در دسترس قرار می‌دهند و دانشجویان باید با استفاده از این منابع به قدر کافی تحقیق کنند تا مطمئن شوند که رشته‌ی تحصیلی مورد نظرشان برای تحصیل در خارج از کشور از اعتبار لازم برخوردار است یا خیر. بازگشت به کشور خودتان و اطلاع از اینکه باید تحصیل‌تان را باز هم ادامه بدهید یا دروسی دیگر را برای رسیدن به اعتبار تعیین‌شده بگذرانید، هم دوره‌ی تحصیل‌تان را طولانی‌تر می‌کند و هم باعث می‌شود شهریه‌های بیشتری بپردازید. 
دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به صورت مستقیم به دانشگاه‌های مالزی درخواست پذیرش بدهند، اما پیش از این کار مطمئن شوید که مؤسسه‌ی آموزشی مورد نظرتان اعتبار کافی را از سازمان اعتبارسنجی مالزی (MQA) دریافت کرده است. 

اطلاعات بیشتر در مورد twining

ورود به دانشگاه

تاریخ ورود به دانشگاه در هر مؤسسه نسبت به دیگری، و با توجه به مقطع و رشته‌ی تحصیلی فرق دارد. تاریخ‌های ورود برای بیشتر دانشگاه‌ها در هر دو مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی اواخر فوریه(اسفند) (ترم اول) و اواسط جولای (تیر) (ترم دوم) است. بسیاری از دانشگاه‌ها معمولاً دور دوم و سوم ورودی، یا ورودهای جزئی برای رشته‌های خاص تحصیلی در طول سال هم دارند. برای مثال، دانشگاه موناش مالزی ورودی جزئیِ ویژه‌ای در میانه‌ی اکتبر(مهر) برای دانشجویانی که با شرایط خاص ثبت‌نام کرده‌اند دارد. 
پایان مهلت ثبت درخواست‌ها به شکلی بسیار کلی حدود دو تا سه ماه قبل از شروع ترم بعد است. 
برخی از دانشگاه‌ها تاریخ‌های جداگانه‌ای برای دانشجویان بین‌المللی دارند، بنابراین خیلی مهم است که تمام دانشجویان آتی تاریخ‌های مورد نظر را به طور مستقیم هم به تأیید دانشگاه میزبان و هم مؤسسات آموزشی داخل کشور خود برسانند. فرم درخواست پذیرش اکثر دانشگاه‌ها را می‌توان به صورت مستقیم از وب‌سایت همان مؤسسه دانلود کرد. 

به چه مدارکی نیاز خواهید داشت؟

مدارک خاص هر دانشگاه و دوره‌ی تحصیلی ممکن است با دیگری فرق داشته باشد، اما به طور معمول باید فتوکپی تأیید‌شده‌ی ریزنمرات دانشگاهی، فتوکپی پاسپورت (تمام صفحات)، یک فتوکپی از کارت شناسایی (مثل یک گواهینامه‌ی رانندگی معتبر)، یک عکس رنگی با اندازه‌ی مناسب پاسپورت که به تازگی گرفته شده باشد، گواهی تأیید سلامت و هزینه‌های مربوط به درخواست پذیرش، به همراه فرم درخواست پذیرش دانشگاه مورد نظر را به دانشگاه ارائه کنید. شاید لازم شود که سطح مهارت زبان انگلیسی خود را هم به اثبات برسانید. نتایج آزمون آیلتس از تاریخ برگزاری آزمون تا سه سال اعتبار دارند. دانشجویان باید از این موضوع اطمینان حاصل کنند که نتایج آزمون آیلتس‌شان در زمان درخواست پذیرش معتبر است یا نه. در غیر این صورت باید پیش از پایان مهلت ارائه‌ی درخواست پذیرش یک بار دیگر در آزمون آیلتس شرکت کنند. 
دانشجویانی که برای دوره‌های کارشناسی ارشد درخواست پذیرش می‌دهند باید پژوهش یا پروپوزال پایان‌نامه‌شان را هم به دانشگاه ارائه دهند. 
معمولاً مؤسسات آموزشی پنج روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام را صرف بررسی درخواست‌ها می‌کنند. پس از این تاریخ باید منتظر نامه‌ی تأیید پذیرش باشید که جزئیات رشته، هزینه‌ها و تاریخ‌های مرتبط را به اطلاع شما می‌رساند. به محض اینکه وارد مالزی شوید، برای درخواست ویزای دانشجویی از اداره‌ی مهاجرت مالزی هم به این نامه نیاز خواهید داشت. 

درخواست پذیرش

از آنجا که خدمات پذیرش متمرکزی در مالزی برای دانشجویان بین‌المللی وجود ندارد، می‌توانید مستقیماً از طریق وب‌سایت دانشگاه مورد نظر با آنها تماس برقرار کنید و درخواست پذیرش خود را ارائه بدهید.

فرهنگ آکادمیک مالزی

تحصیلات عالی در مالزی به شکلی باورنکردنی بین‌المللی است، و تجربه‌ی تحصیلی شما با توجه به هر مؤسسه، رشته یا پس‌زمینه‌ی فرهنگی اساتیدتان می‌تواند متفاوت باشد. اما فرهنگ مالزی نهایت ادب و درایت را پسندیده می‌داند، به همین دلیل دانشجویان به محیط آکادمیکی عادت دارند که در آن دانشجویان به صراحت و رُک‌گویی با رعایت احتیاط تشویق می‌شوند. برخی از کلاس‌ها دانشجویان را به مباحثه ترغیب می‌کنند، اما بیان عقایدتان در کلاس لزوماً نشانه‌ای از حضور و شرکت شما در مباحث کلاسی نیست، و ممکن است تحت عنوان بی‌احترامی یا گستاخی تعبیر شود. 
از دانشجویان انتظار می‌رود که در دنبال‌کردن محتوای دروس ابتکار عمل به خرج دهند و بر پیشرفت آکادمیک خود نظارت داشته باشند. ارزیابی دروس نیز با توجه به ماهیت مقطع و رشته‌ی تحصیلی فرق دارد، اما معمولاً این توقع از دانشجویان وجود دارد که در مورد حضور در کلاس مسئولیت‌پذیر باشند، تکالیف خود را به موقع به انجام برسانند و خارج از محیط کلاس مشغول پژوهش‌های مستقل شوند. 

نکات راهنمایی در مورد درخواست پذیرش

سالانه هزاران دانشجوی بین‌المللی از دانشگاه‌های مالزی درخواست پذیرش می‌کنند و پذیرفته می‌شوند، بنابراین اگر در وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها، تالارهای (Forum) گفت‌و‌گوی دانشجویی و منابع چاپی جستجو کنید، نکات راهنمای بسیاری را خواهید یافت که فرایند گرفتن پذیرش را برای‌تان ساده‌تر می‌کند. دانشگاه ناتینگهام یک راهنمای گام‌به‌گام قابل‌دانلود در مورد مراحل گرفتن پذیرش در اختیار دانشجویان قرار داده است. اگر در یکی از درخواست‌هایتان لازم بود که بیانیه‌ی شخصی‌تان را نیز همراه با بقیه‌ی موارد مورد نیاز ارسال کنید، به یاد داشته باشید استادی که بیانیه‌تان را خواهد خواند آن موضوع مورد بحث‌ را زیسته و با آن به خوبی آشناست. از اینکه درباره‌ی رشته‌ی تحصیلی‌تان مشتاق و هیجان‌زده به چشم بیایید خجالت نکشید، اما زیاده‌روی هم نکنید. فرهنگ آکادمیک مالزی بر اساس فضای آکادمیک انگلیس و استرالیا شکل گرفته، به همین دلیل صراحت را ارج می‌نهد، و به حرافی و لفاظی روی خوش نشان نمی‌دهد. البته شیوه‌ی برقراری ارتباط در مالزی بسیار ظریف است و کاری است که بر مبنای احترام متقابل صورت می‌گیرد، بنابراین برخورد به شیوه‌ای که خودبزرگ‌بینی در آن حس شود می‌تواند باعث کاهش قدرت و تأثیرگذاریِ درخواست‌تان شود. اهمیت دستاوردها و علاقه‌مندیهای شما باید بدون نیاز به توضیح اینکه خودتان چه آدم مهمی هستید به چشم بیایند. 

اگر به تحصیل در مالزی علاقه‌مندید و سوالی در این مورد دارید با ما تماس بگیرید.

برای شروع تحصیل در مالزی، دوره تحصیلی مورد علاقه خود را از میان دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌های مالزی بیابید.


آنچه باید بدانید

راهنمای آزمون MUET

راهنمای آزمون MUET

برای ورود به دانشگاه‌های مالزی باید آزمون زبان انگلیسی MUET را بگذرانید. در این مقاله به معرفی جامع این آزمون و برخی نکات برای موفقیت در این آزمون می‌پردازیم.
ساختار آموزش عالی مالزی به زبان ساده

ساختار آموزش عالی مالزی به زبان ساده

بی شک شناخت ساختار نظام آموزش عالی از مهم‌ترین ارکان موفقیت در دانشگاه و هر نظام آموزشی‌ است. در این مقاله به توصیف نظام آموزشی مالزی خواهیم پرداخت.
مشاوره رایگان