سوئد: از سری مقالات هزینه و بورسیه تحصیلی - آنچه باید بدانید

هزینه های زندگی در سوئد

یکی از سوالات متداول دانشجویان بین المللی رد مورد هزینه‌های زندگی دانشجویی است. در این مقاله با اطلاعات جامعی در مورد هزینه‌های زندگی دانشجویی در سوئد آشنا می‌شوید.


گردآورنده: جابر جعفریان
426
ذخیره سازی
1399/08/01

هزینه های زندگی در سوئد

کشورهای اسکاندیناوی که به خاطر شهرهای زیبا و دشت‌های قطبی‌ معروف‌اند، به شکل بدآوازه‌ای گران هستند. ارزش کرون سوئد نسبتاً پایین است، اما هزینه‌های زندگی در سوئد دانشجویانی را که در حال برنامه‌ریزی برای ادامه‌ی تحصیل در سوئد هستند متعجب می‌کند. اما نگران نباشید: اگر امور مالی‌تان را به درستی تنظیم کنید، خواهید فهمید که نه تنها از پس هزینه‌های سوئد برمی‌آیید، بلکه به راحتی می‌توانید این مسئله را مدیریت کنید.

نکته: 1 کرون سوئد = 0.088 یورو = 0.012 دلار آمریکا (در ماه مارس 2018). 
فراموش نکنید که نرخ‌های ارز همواره در حال تغییر هستند. 

اقامت

دانشگاه‌های سوئد از سوی قانون از فراهم‌کردن امکانات اقامت برای دانشجویانی که شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا هستند منع شده‌اند. اتحادیه‌ی دانشجویی دانشگاه‌تان می‌تواند در برخی موارد کمک‌تان کند، اما در این مورد وظیفه‌ای بر دوشش نیست. یافتن مکان اقامت در شهرهای بزرگ‌تری مثل لوند و استکهلم می‌تواند به شکلی خاص دشوار باشد. به دانشجویان توصیه می‌کنیم در صورتی که می‌توانند یک آپارتمان خصوصی یا اشتراکی اجاره کنند، با آژانس‌های املاک و مسکن تماس بگیرند. بازار املاک در سوئد فوق‌العاده قانونمند است و اجاره‌ها در شهرهای مختلف کمی نسبت به هم فرق دارند. اجاره‌ی یک اتاق در آپارتمان مشترکی با 2 تا 3 اتاق با آشپزخانه و سرویس بهداشتی مشترک به طور میانگین هفته‌ای 710 کرون سوئدی است. اجاره‌ها با توجه به مساحت اتاق و فاصله‌‌ی آن تا مرکز شهر متفاوت هستند: اجاره‌ی‌ ماهانه‌ی خانه‌ای مشترک در حومه‌ی شهر لوند در حدود 2000 تا 4000 کرون سوئد است، اما اجاره‌ی ماهانه‌ی همین خانه در داخل شهر تا 5.2000 کرون سوئد هم بالا می‌رود. 

اگر شهروند کشوری هستید که از اعضای اتحادیه‌ی اروپا نیست، دانشگاه‌تان می‌تواند امکانات اقامتی‌تان را فراهم کند. دانشگاه لوند تعداد محدودی اتاق و آپارتمان اجاره‌ای به مدت یک ترم کامل تحصیلی در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد. اجاره‌ها با توجه به منطقه و نوع اتاق‌ها با هم فرق دارند، اما اجاره‌ی هر ترم بین 13.000 تا 20.000 کرون سوئدی است. دانشجویانی هم که در خوابگاه‌های دانشجویی زندگی می‌کنند، اغلب 200 کرون سوئدی هم برای امکانات مشترک، هزینه‌ای تحت عنوان «هزینه‌ی سالن» می‌پردازند. باید قبل از نقل مکان به این خوابگاه‌ها مبلغی هم به عنوان ودیعه بپردازید که هنگام ترک خوابگاه به شما عودت داده خواهد شد. 

تمام دانشجویانی که از شهروندان عضو اتحادیه‌ی اروپا یا کشورهای عضو اتحادیه‌ی تجارت آزاد اروپا (EEA) نیستند، باید برای ادامه‌ی تحصیل در سوئد اجازه‌ی اقامت داشته باشند که می‌بایست پیش از ورود به سوئد برای اخذ آن درخواست داده‌ باشند. دانشجویانی که مجوز اقامت نیاز دارند باید مدارک اثبات تمکن مالی به مبلغ 3700 کرون سوئدی در ماه به مدت 10 ماه برای تأمین هزینه‌های خود در هنگام تحصیل ارائه بدهند. هزینه‌ی درخواست مجوز اقامت 2000 کرون سوئد است. 

هزینه‌های زندگی

علاوه بر هزینه‌های اجاره، غذا و تجهیزات زمستانی، باید این هزینه‌های غیرقابل‌اجتناب زندگی را هم در نظر بگیرید. در ادامه تلاش کرده‌ایم راهنمای مختصری در خصوص این موارد فراهم کنیم:

•    امکانات اولیه‌ی زندگی (که در اجاره لحاظ نشده‌اند)، ماهانه 812 کرون سوئدی
•    اینترنت، 8 مگابایت، ماهانه 206 کرون سوئدی
•    تعرفه‌ی یک دقیقه مکالمه با خطوط تلفن همراه اعتباری، 1.20 کرون سوئدی

رفت و آمد

تمام شهرهای سوئد مجهز به یک سیستم قابل اعتماد حمل و نقل عمومی هستند. اکثر ترمینال‌های مهم گزینه‌ی کارت سفر را هم پیشنهاد می‌کنند که اجازه‌‌ی سفرهای نامحدودی در بازه‌ای مشخص از زمان را می‌دهد. استکهلم از شبکه‌ی گسترده و کاملی از قطار، مترو، تراموا و اتوبوس بهره‌مند است، که با یک کارت سفر SL می‌توان از همه‌ی آنها استفاده کرد. همچنین در اکثر شهرها می‌توانید با ارائه‌ی کارت دانشجویی (اگر کارت دانشجویی سوئدی در اختیار داشته باشید) از تخفیفات سفر استفاده کنید.

•    کارت سفر SL، استکهلم، 24 ساعته: 115 کرون سوئدی
•    کارت سفر SL، استکهلم، 1 ماهه: 790 کرون سوئدی
•    تخفیفات دانشجویی، کارت سفر، استکهلم، 1 ماهه: 560 کرون سوئدی
•    کارت اسکِین، استان لوند و اسکین، 24 ساعته: 195 کرون سوئدی
•    تخفیفات دانشجویی، کارت اسکِین، استان لوند و اسکین، تمام نواحی، 1 ماهه: 840 کرون سوئدی
•    تعرفه‌ی متداول تاکسی، به ازای هر کیلومتر (بدون احتساب تعرفه‌ی اولیه): 12 کرون سوئدی

غذا

هزینه‌های خود و خوراک در سوئد به طور کلی زیاد است، اما این قیمت‌ها با توجه به منطقه، نوع فروشگاه و حتی بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف، با هم فرق دارند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای Coop و فروشگاه‌های کوچک‌تر ICA برای کسانی که خرید مواد خوراکی و پخت غذا در خانه چندان با طبع‌شان سازگار نیست، از نظر قیمت‌ها گزینه‌هایی میان‌رده به شمار می‌آیند. قیمت‌های برخی از مواد مورد نیاز به صورت میانگین از این قرار هستند: 
•    شیر، یک لیتری: 9.40 کرون سوئدی
•    یک قرص نان ساندویچ سفید، 775 گرمی: 24.90 کرون سوئدی
•    فیله‌ی سینه‌ی مرغ، 800 گرمی: 89 کرون سوئدی
•    اسپاگتی، یک کیلویی: 17.90 کرون سوئدی
•    کوکاکولا، 1.5 لیتری: 17.90 کرون سوئدی
•    برنج سفید، 2 کیویی: 28.90 کرون سوئدی
•    تخم‌مرغ، بسته‌ی دوازده تایی: 40.90 کرون سوئدی
•    روغن زیتون، 500 میلی گرمی: 40.90 کرون سوئدی
•    بیگ مک: 33 کرون سوئدی

سایر هزینه‌ها

راهی واقعی و عملی برای محاسبه‌ی هزینه‌های تفریحات و سرگرمی‌ها در سوئد وجود ندارد، مگر اینکه در مورد بودجه‌‌تان هوشمندانه عمل کنید. به طور میانگین برای پوشش دادن هزینه‌های زندگی اجتماعی یک دانشجو باید موارد زیر را در نظر بگیرید: 

•    یک نوشیدنی سبک (آبجو) در رستوران یا بار: 57 کرون سوئدی
•    کاپوچینو: 34 کرون سوئدی
•    یک بطری آب، 330 میلی لیتری: 17.10 کرون سوئدی
•    صرف غذا در بیرون از خانه، رستوران‌های میان‌رده، سه مرحله (پیش غذا، غذای اصلی، دسر): 600 کرون سوئدی
•    یک بطری شراب در رستورانی میان‌رده، 250 کرون سوئدی
•    بلیت سینما، بدون تخفیف دانشجویی: 107 کرون سوئدی

اکنون که با کشور سوئد و هزینه‌های آن بیشتر آشنا شدید، می توانید رشته مورد نظر خود را از میان رشته‌های دانشگاهی سوئد پبدا و اطلاعاتی در موردشان کسب کنید.

اگر مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت تحصیلی هستید و نیاز به مشاوره دارید با ما تماس بگیرید


آنچه باید بدانید

بورسیه های تحصیلی سوئد

بورسیه های تحصیلی سوئد

در این مقاله به بورسیه‌های تحصیلی موجود در سوئد می پردازیم. با خواندن این مقاله با تعدادی از بورسیه‌های تحصیلی سوئد آشنا خواهید شد تا دغدغه‌های مالی شما تا حد خوبی کاهش پیدا کند.
تأمین هزینه های تحصیلی در سوئد

تأمین هزینه های تحصیلی در سوئد

نکات ما را در مورد تامین هزینه‌های تحصیلی در سوئد دنبال کنید. در این مقاله به طور خلاصه در مورد تامین هزینه‌ها سخن گفتیم و راه‌های تامین هزینه‌های تحصیلی را به شما معرفی کردیم.
سوئد کمک هزینه های دانشجویان بین المللی را افزایش می دهد

سوئد کمک هزینه های دانشجویان بین المللی را افزایش می دهد

سوئد در رقابت جذب دانشجویان بین المللی تصمیم به اقدامات مختلفی گرفته است که یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین آن‌ها افزایش کمک‌هزینه‌های تحصیلی این دانشجویان است.
شهریه دانشگاه ها در سوئد

شهریه دانشگاه ها در سوئد

اطلاع از شهریه ی دانشگاه های کشور مقصد قبل از اقدام و سفر کمک زیادی به تخمین هزینه های تحصیل در آن کشور دارد. در این مقاله شما را در مورد شهریه‌ی دانشگاه‌های سوئد راهنمایی می‌کنیم.
مشاوره رایگان