سوئد: از سری مقالات هزینه و بورسیه تحصیلی - آنچه باید بدانید

شهریه دانشگاه ها در سوئد

اطلاع از شهریه ی دانشگاه های کشور مقصد قبل از اقدام و سفر کمک زیادی به تخمین هزینه های تحصیل در آن کشور دارد. در این مقاله شما را در مورد شهریه‌ی دانشگاه‌های سوئد راهنمایی می‌کنیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
344
ذخیره سازی
1399/08/03

شهریه های دانشگاه های سوئد

تحصیل در خارج از کشور در سوئد، با فرهنگی منحصربه‌فرد و رویکردی گروه‌محور نسبت به آموزش، به پرورش مهارت‌هایی می‌پردازد که در بازار کار به شدت مورد تقاضا هستند. البته نیازی به تکرار نیست که سوئد در رده‌بندی‌های جهانی در پژوهش‌های مربوط به کیفیت زندگی همواره در رده‌های بالای فهرست قرار می‌گیرد و به چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز خود نیز می‌بالد. 

شاید هزینه‌های زندگی در سوئد به شکل بدآوازه‌ای بالا باشند، اما هزینه‌های تحصیل در برخی موارد بر خلاف هزینه‌های زندگی پایین هستند. بخش اعظم این مسئله به این موضوع مربوط است که دانشجو شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا است یا خیر. در اینجا می‌توانید فهرست کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا را ببینید. در این مطلب سعی می‌کنیم هزینه‌های تحصیل در سوئد را برایتان روشن‌تر کنیم. 

قیمت‌هایی که در ادامه می‌آیند فقط یک راهنما هستند؛ همیشه برای اطلاع از میزان دقیق شهریه‌ها و هزینه‌ها با مؤسسه‌ی مورد نظر خود به صورت مستقیم تماس حاصل کنید. 

نکته: 1 کرون سوئد = 0.085 پوند = 0.097 یور (در ماه نوامبر 2018) 

اگر شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا هستید...

دانشجویان EU کسانی هستند که از یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا وارد سوئد می‌شوند. اغلب اوقات به علت نزدیکی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا به این دسته از دانشجویان حتی عبارت «دانشجوی بین‌المللی» نیز اطلاق نمی‌شود. این دسته از دانشجویان برای تحصیل در سوئد نیازی به ویزا ندارند و از پرداخت شهریه‌های تحصیلی دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و هزینه‌های درخواست پذیرش نیز معاف‌اند. البته ممکن است لازم شود که هر ترم مبلغ 50 تا 350 کرون سوئدی به اتحادیه‌ی دانشجویی بپردازند. 

اگر شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستید...

این دسته از دانشجویان کسانی هستند که از کشوری به جز کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا وارد سوئد می‌شوند.

دوره‌های کارشناسی

این دسته از دانشجویان (شهروندان کشورهایی که عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند) باید علاوه بر پرداخت هزینه‌های پذیرش مطابق با آنچه مؤسسه‌ی مورد نظر اعلام کرده، هزینه‌های درخواست (900 کرون سوئدی) را هم بپردازند. این هزینه‌ را می‌توان صرف نظر از رشته‌ی انتخابی به صورت ترمی به سیستم مرکز درخواست‌های پذیرش دانشگاه‌های سوئد پرداخت کرد. دانشجویانی هم که موفق به دریافت کمک‌هزینه‌ی تحصیلی شده‌اند، باید این هزینه را بپردازند. 

شهریه‌ها توسط دانشگاه تنظیم می‌شوند و به صورت مستقیم به خود دانشگاه پرداخت می‌شوند. شهریه‌ها معمولاً بین 80.000 کرون سوئدی تا 140.000 کرون سوئدی در سال در نوسان هستند. برای مثال شهریه‌ی دوره‌های کارشناسی در دانشگاه لوند در سال 2014/2015، بدون احتساب هزینه‌ی درخواست، سالانه به طور میانگین 140.000 کرون سوئدی بوده‌اند. 

دانشگاه استکهلم برای دوره‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و حقوق سالانه 90.000 کرون سوئدی، و برای تمام دوره‌های علوم سالانه 140.000 کرون سوئدی از دانشجویان شهریه گرفته است. مدارک دوره‌های آموزش دبیر، امور اجتماعی، روانشناسی، ژورنالیسم، رسانه و ارتباطات از سیستم خاص قیمت‌گذاری خود تبعیت می‌کنند.

تعدای کمک‌هزینه‌ی تحصیلی (هم از طرف سازمان‌های دولتی، هم از سوی مؤسسه‌ی سوئدی و هم به صورت مستقیم توسط خود دانشگاه) هم برای دانشجویان کشورهایی که عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند، در دسترس است. دانشجویان باید هزینه‌های مربوط به درخواست این کمک‌هزینه‌ها را هم پرداخت کنند. 

دوره‌های کارشناسی ارشد

درست مثل دوره‌های کارشناسی، دانشجویان کشورهایی که عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند باید هم شهریه‌‌ی تحصیلی و هم هزینه‌ی درخواست را بپردازند. دوره‌های PhD از پرداخت شهریه معاف‌اند. 

شهریه‌ها توسط خود مؤسسات تعیین می‌شوند، اما درست مثل دوره‌های کارشناسی در محدوده‌ای نزدیک هم در نوسان هستند و این مبلغ بدون احتساب هزینه‌های درخواست چیزی بین 80.000 تا 140.000 کرون سوئدی است. دانشگاه استکهلم برای دوره‌های کارشناسی ارشد هم از دانشجویان شهریه‌ای معادل دوره‌های کارشناسی می‌گیرد، اما دانشگاه لوند نظام قیمت‌گذاری خاص خود را دارد. هزینه‌ی دوره‌های کارشناسی ارشد در سال 2014/2015 با توجه به رشته‌های مختلف به قرار زیر بوده است: 

•    شیمی: 140.000 کرون سوئدی
•    اقتصاد: 110.000 کرون سوئدی
•    امور مالی (دوره‌ی دوساله): 110.000 کرون سوئدی
•    ریاضیات: 140.000 کرون سوئدی
•    ادبیات: 100.000 کرون سوئدی

گزینه‌هایی مشابه کمک‌هزینه‌های تحصیلی دوره‌های کارشناسی برای دوره‌های کارشناسی ارشد، هم از طریق مؤسسه‌ی سوئدی و هم از طریق دانشگاه میزبان در دسترس‌اند. به دانشجویان توصیه می‌کنیم که برای کسب اطلاعات خاص هر کمک‌هزینه به وب‌سایت دانشگاه خود مراجعه کنند. 

باز هم تأکید می‌کنیم که برای تأیید میزان دقیق هزینه‌های هر دوره با مؤسسه یا دانشکده‌ی مورد نظر تماس بگیرید. این اطلاعات در وب‌سایت مؤسسات آموزشی هم در دسترس هستند.

اکنون که بیشتر در مورد هزینه‌های تحصیلی سوئد می دانید، رشته مورد علاقه خود را از میان رشته‌های تحصیلی سوئد انتخاب کنید.

در هر مرحله از مهاجرت تحصیلی هستید می توانید از مشاوره رایگان آرمان من استفاده کنید و با ما تماس بگیرید


آنچه باید بدانید

بورسیه های تحصیلی سوئد

بورسیه های تحصیلی سوئد

در این مقاله به بورسیه‌های تحصیلی موجود در سوئد می پردازیم. با خواندن این مقاله با تعدادی از بورسیه‌های تحصیلی سوئد آشنا خواهید شد تا دغدغه‌های مالی شما تا حد خوبی کاهش پیدا کند.
تأمین هزینه های تحصیلی در سوئد

تأمین هزینه های تحصیلی در سوئد

نکات ما را در مورد تامین هزینه‌های تحصیلی در سوئد دنبال کنید. در این مقاله به طور خلاصه در مورد تامین هزینه‌ها سخن گفتیم و راه‌های تامین هزینه‌های تحصیلی را به شما معرفی کردیم.
هزینه های زندگی در سوئد

هزینه های زندگی در سوئد

یکی از سوالات متداول دانشجویان بین المللی رد مورد هزینه‌های زندگی دانشجویی است. در این مقاله با اطلاعات جامعی در مورد هزینه‌های زندگی دانشجویی در سوئد آشنا می‌شوید.
سوئد کمک هزینه های دانشجویان بین المللی را افزایش می دهد

سوئد کمک هزینه های دانشجویان بین المللی را افزایش می دهد

سوئد در رقابت جذب دانشجویان بین المللی تصمیم به اقدامات مختلفی گرفته است که یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین آن‌ها افزایش کمک‌هزینه‌های تحصیلی این دانشجویان است.
مشاوره رایگان