آمریکا: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه

کالج محلی (Community college) چیست؟

راهنمای ما درباره کالج‌های محلی را بخوانید، تا تفاوت آنها با دانشگاه‌های سنتی، سبک زندگی در کالج‌های محلی و آنچه را که می توانید با تحصیل در مقطع کاردانی به دست آورید را متوجه شوید.


گردآورنده: محمد زرقانی
1061
ذخیره سازی
1399/08/21

What-is-community-college

وقتی به تحصیلات عالی در آمریکا فکر می‌کنیم، بلافاصله یاد یک دوره‌ی تحصیل چهارساله در محیط دانشگاه می‌افتیم. اما گزینه‌های دیگری هم برای کسانی که در فکر ادامه‌ی تحصیل در مقاطع عالی در آمریکا هستند وجود دارند که درست به اندازه‌ی تحصیلات دانشگاهی ارزشمند و پذیرفته‌شده‌اند. مهم‌ترین این گزینه‌ها مدارس عالی هستند. 

کالج‌های محلی چیستند؟

یک کالج محلی مؤسسه‌ی آموزشی کوچک‌تری (کوچک‌تر از دانشگاه) است که معمولاً برای دانشجویانی تعبیه شده که توان نقل مکان از مناطق حومه‌ی شهرها را ندارند، تا به این ترتیب بتوانند تحصیلات خود را پی بگیرند. برای بسیاری از دانشجویان بومی که نمی‌توانند بستگان یا اعضای خردسال خانواده‌ی خود را ترک کنند، این کالج‌ها گزینه‌ای بسیار عالی هستند و این امکان را برای‌شان فراهم می‌آورند که در صورت نیاز در خانه بمانند و فقط برای حضور در کلاس‌ها به محل دانشگاه سفر کنند. به همین علت کالج‌های محلی گزینه‌ی محبوبی برای دانشجویان بزرگسال یا کسانی هستند که بعد از یک وقفه، ادامه‌ی تحصیل را از سر گرفته‌اند. این بدان معناست که در این مدارس باید منتظر برخورد با دانشجویانی با گستره‌ی وسیعی از تفاوت‌ها و شرایط باشید، که همیشه بسیار جذاب است. 
می‌توان کالج محلی را به عنوان گامی بین مدرسه و دانشگاه، یا گزینه‌ای امکان‌پذیر و در دسترس به جای خودِ دانشگاه (مخصوصاً اگر بودجه‌ی محدودی برای تحصیل در اختیار دارید) در نظر گرفت.

در کالج‌های محلی در چه رشته‌هایی می‌توانید به تحصیل بپردازید؟

دانشجویان در کالج‌های محلی می‌توانند از میان گستره‌ی وسیعی از موضوعات، شبیه آنچه که در دبیرستان تجربه کرده‌اند، انتخاب رشته کنند. اما این امکان را در هم اختیار دارند تا در رشته‌ای خاص صاحب تخصص شوند، که می‌تواند بر آنچه می‌خواهند در مراحل تکمیلی بعدی تحصیل کنند تأثیر بگذارد.
دانشجویان در کالج‌های محلی می‌توانند در طول دو سال مدرک فوق دیپلم دریافت کنند. در ادامه اگر دوست داشته باشند مسیر تحصیل‌شان را به دانشگاه منتقل کنند و با دو سال تحصیل دیگر مدرک کارشناسی دریافت کنند. این فرایند را «مسیر 2+2» نامیده‌اند (دو سال تحصیل در کالج محلی به علاوه‌ی دو سال تحصیل در دانشگاه). این فرایند به این صورت اتفاق می‌افتد که محتوای درسی ارائه‌شده به دانشجو در دو سال کالج محلی او را برای پیوستن به یک دوره‌ی کارشناسی در ادامه‌ی راه آماده می‌کنند. البته این موضوع بستگی به این دارد که بخواهید در دانشگاه در چه رشته‌ای تحصیل کنید، و باید در کالج محلی در کلاس‌های خاصی شرکت کنید تا بتوانید در مرحله‌ی بعدی حضور پیدا کنید و مسیر تحصیل‌تان را ادامه بدهید. بنابراین اگر رشته‌ای برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه در ذهن دارید، در انتخاب کلاس‌های‌تان در کالج محلی این رشته را مد نظر داشته باشید. 

کنار گذاشتنِ پیش‌فرض‌های منفی در مورد کالج‌های محلی

در گذشته شهرت بدی در مورد کالج‌های محلی شایع شده بود، با این مضمون که کسانی که برای پذیرش در دانشگاه به قدر کافی قوی نیستند، به کالج‌های محلی می‌روند، یا اینکه کالج‌های محلی از تسهیلات کمتری برخوردارند. اما پیش‌فرض‌ها در حال تغییر هستند، به خصوص در آمریکا که برای رسیدن به شغل مورد نظر مسیرهای مختلفی اختیار می‌شوند و دانشجویان با ذهن بازتری با مسائل مواجه می‌شوند. علاوه بر این بسیاری از دانشجویان با توجه به مشکلات اقتصادی نمی‌توانند از خانواده‌شان توقع داشته باشند که هزینه‌ی تحصیل آنها را بپردازند و به همین دلیل به دریافت یک مدرک فوق دیپلم در کالج‌های محلی فکر می‌کنند. تصویر کالج‌های محلی در رسانه‌ها هم با وجود سریال‌هایی مثل Community که دیدگاه‌های تازه‌ای را معرفی و عرضه می‌کند، تغییر پیدا کرده است. 

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

یکی از بزرگ‌ترین مزایای کالج‌های محلی این است که کل دوره فقط دو سال طول می‌کشد. این به معنای شهریه‌ی کمتر و گرفتن مدرک با صرف زمانی نصف چهار سالِ دانشگاه است. اگر دانشجویان بخواهند مدرکی در سطح دانشگاه داشته باشند، می‌توانند مدرک فوق دیپلم خود را با دو سال تحصیل در دانشگاه به مدرک کارشناسی تبدیل کنند. به این ترتیب هزینه‌های اخذ مدرک کارشناسی به نصف تقلیل پیدا می‌کند. دانشجویان با حضور در کالج‌های محلی و دوره‌ی کارشناسی در دانشگاه، هزینه‌ای کمتر از دانشجویی که تمام دوره‌ی کارشناسی را در دانشگاه تحصیل می‌کند، می‌پردازند. 
همچنین کالج‌های محلی گستره‌ی وسیعی از رشته‌های فنی، مهارتی و رسمی را هم ارائه‌ می‌کنند، که دانشگاه‌ها با تمرکز بر حوزه‌ای بنیادین به صورت خاص فاقد این امکان هستند. همین مسئله امکانی برای دانشجویان فراهم می‌آورد که در زمانی کوتاه، با تمرینات زیاد و تجربه‌ی مورد نیاز برای پس از فارغ‌التحصیلی، آماده‌ی ورود به بازار کار شوند. 
گذشته از این موضوع برنامه‌های کلاسی کالج‌های محلی انعطاف‌پذیرند و دانشجویان می‌توانند برای تأمین هزینه‌های اجاره و مخارج زندگی به صورت پاره‌وقت کار کنند. هزینه‌های زندگی در شهرهای کوچک‌تر معمولاً کمتر از هزینه‌های جاری در شهرهای بزرگ است، و بیشتر دانشگاه‌ها هم در شهرهای بزرگ واقع شده‌اند. بسیاری از دانشجویان بومی این گزینه را انتخاب می‌کنند تا همچنان بتوانند در خانه‌ی خودشان زندگی کنند و اجاره‌ی کمتری بپردازند (در صورتی که چنین هزینه‌ای بر دوش‌شان باشد). 

وجوه اجتماعی

کالج‌های محلی لزوماً همراه با تجربه‌های سنتی خاص دانشگاه از قبیل زندگی در خوابگاه، بازی‌های فوتبال یا باشگاه‌های دخترانه و پسرانه نیست، اما در عوض محیط آکادمیک کوچک‌تری می‌سازد که بعضی‌ها بیشتر خوش‌شان می‌آید. بنابراین اگر به دلیل صرفه‌ی اقتصادی چشم‌پوشی از چنین تجاربی ناراحت‌تان نمی‌کند، کالج‌های محلی همان گزینه‌ی مناسب برای شماست. 
کالج‌های محلی تا حد قابل توجهی به دانشجویانی که ساکت‌تر و خجالتی‌تر از بقیه هستند (مخصوصاً اگر از کشوری دیگر با مهارت‌های محدودی در زبان انگلیسی آمده باشند) فشار کمتری وارد می‌کند. در صورتی که دانشجو مسیر 2+2 را انتخاب کند، کالج‌های محلی می‌توانند پله‌ی خوبی برای ورود به فضای دانشگاه باشند.
فضای کوچک‌تر و جمع‌و‌جورترِ کالج‌های محلی، با کارکنان بیشتری برای پشتیبانی و تعداد کمترِ دانشجویان، می‌توانند برای دانشجویان بین‌المللی خوشایندتر باشند. دانشجویان کالج‌های محلی هم می‌توانند در باشگاه‌ها، فعالیت‌ها و کار در محوطه‌ی کالج حضور داشته باشند و حتی تحصیل خود را در خارج از کشور ادامه بدهند. کالج‌های محلی به شکلی فزاینده در تلاش هستند هر چه می‌توانند مؤلفه‌های بیشتری از دانشگاه را در مقیاس کوچک‌تر در خود جای بدهند. 
علاوه بر اینها، کالج‌های محلی دانشجویان بومی را با گستره‌ی وسیع‌تری از پس‌زمینه‌ها و تجارب به خود جذب می‌کند (بر خلاف دانشگاه که در آن اکثر دانشجویان به صورت مستقیم از مدرسه وارد دانشگاه می‌شوند). بنابراین قصه‌ها، ایده‌ها و رویکردهایی که ممکن است با آنها مواجه شوید جذاب‌تر خواهند بود (مخصوصاً به این دلیل که دانشجویان بین‌المللی به شکلی روزافزون کالج‌های محلی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند). 

اقامت در کالج‌های محلی

معمولاً کالج‌های محلی امکانات اقامت در محوطه‌ی کالج را فراهم نمی‌کنند، یعنی دانشجویان بومی می‌توانند با اقامت در خانه‌ی خود هزینه‌ی اجاره را ذخیره کنند. همچنین دانشجویان بزرگسال هم مجبور نخواهند بود شرایط زندگی خود را تغییر بدهند و دیگر اعضای خانواده را با غیبت خود متأثر کنند. اما دانشجویان بین‌المللی باید هزینه‌ی اقامت را در نظر داشته باشند. هزینه‌های زندگی با توجه به منطقه‌ای که کالج‌های محلی در آن واقع شده‌اند، می‌تواند کمتر یا بیشتر از هزینه‌های حضور چهارساله در دانشگاه برای دوره‌ی کارشناسی در آمریکا باشد. در برخی موارد امکان اقامت در محوطه‌ی کالج هم فراهم است، اما این امکانات بسیار محدود خواهند بود و دانشجویانی که دوست دارند زودتر به کلاس‌های‌شان برسند، یا می‌خواهد در تعطیلات در محوطه‌ی کالج بمانند، باید هزینه‌ی این تسهیلات را بپردازند. 
علاوه بر این شاید مزایای اجتماعی را هم مد نظر داشته باشید. وقتی دانشجویان خارج از محوطه‌ی کالج زندگی می‌کنند و پراکنده هستند، فضای خاص اجتماعی حاکم بر محوطه‌ی دانشگاه، که تقریباً همه (لااقل در سال اول) در آنجا زندگی می‌کنند، و درس می‌خوانند و در یک جای مشترک با هم زندگی اجتماعی دارند، برقرار نخواهد بود. 

یافتن کالج‌های محلی مناسب

می‌توانید به صورت آنلاین کالج‌های محلی را بیابید و ببینید که دانشجویان دیگر در مورد این کالج‌ها چه گفته‌اند، یا وارد وب‌سایت‌شان شوید و با آنها تماس بگیرید و اطلاعات مورد نظر را مستقیماً از خودشان بگیرید. 
وقتی حرف از جستجوی بیشتر به میان می‌آید، می‌توانید سری به AACC (انجمن کالج‌های محلی آمریکا) بزنید یا جدول رده‌بندی کالج‌ها را که توسط سنجش کالج‌ها و CNN تهیه شده بررسی کنید. 

درخواست پذیرش در کالج‌های محلی

درخواست پذیرش کالج‌های محلی برای دانشجویان بین‌المللی تفاوت چشمگیری ندارد و داشتنِ یک مدرک فوق دیپلم می‌تواند در پذیرش برای دوره‌ی کارشناسی مؤثر واقع شود. در واقع این روش خوبی برای ورود به دانشگاه است. داشتنِ مدرکی دال بر دو سال تحصیل در آمریکا مقدمه‌ی بسیار خوبی برای ورود به دانشگاه و پشتیبانی برای درخواست پذیرش‌تان خواهد بود (برای مثال می‌توانید به تجارب زندگی و تحصیل در آمریکا اشاره کنید و به درستی ادعا کنید که توانسته‌اید تا اینجا پیش بیایید). در نهایت این موضوع به خود دانشجو و گزینه‌ی انتخابی‌اش پس از اخذ مدرک از کالج محلی بستگی دارد. کالج‌های محلی انتخاب بسیار خوبی برای ورود به مقاطع بالاتر برای اخذ مدرک دانشگاهی در آمریکا هستند، و فرصت‌ها و تجارب منحصر‌به‌فردی برای دانشجویان بین‌المللی فراهم خواهند آورد.

دوره‌های تحصیلی آمریکا را جستجو کنید. با تماس با شماره تلفن ۴۱۲۷۶-۰۲۱ از مشاوره تحصیلی رایگان موسسه آرمان‌من استفاده کنید. و از آخرین اخبار و اطلاعات دوره‌های تحصیلی آمریکا مطلع شوید.


آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

فرآیند پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا کمی پیچیده‌تر از سایر کشورهاست، به همین منظور در این مقاله فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکا شرح داده شده است.
ساختار آموزش عالی آمریکا به زبانی ساده

ساختار آموزش عالی آمریکا به زبانی ساده

اگر به تحصیل در آمریکا علاقه دارید، کسب شناخت از سیستم آموزش عالی این کشور جزو ضروری‌ترین مطالب است. در این مقاله سعی شده تا به زبانی ساده، ساختار آموزش عالی در آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی شرح داده شده است.
نکاتی کلیدی درخواست پذیرش از دانشگاه های آمریکا

نکاتی کلیدی درخواست پذیرش از دانشگاه های آمریکا

اگر برای درخواست پذیرش در مؤسسات آمریکا نیاز به کمک دارید؛ در این مقاله راهنمایی‌هایی توسط متخصصان شاغل در سیستم پذیرش دانشگاه‌های آمریکا ارائه شده است.
سه نکته مهم در مورد درخواست پذیرش تحصیلی در آمریکا

سه نکته مهم در مورد درخواست پذیرش تحصیلی در آمریکا

در این مقاله نکاتی درباره اینکه چگونه می‌توانید درخواست پذیرش دانشگاه خود را به شکلی مثبت برجسته سازید، خواهید خواند.
GRE یا GMAT در کدام آزمون باید شرکت کنیم؟

GRE یا GMAT در کدام آزمون باید شرکت کنیم؟

اگر نمی‌دانید که برای پذیرش تحصیلات تکمیلی در آمریکا، بین GRE و GMAT کدام آزمون را بگذرانید؟ مقایسه ما در این رابطه را بخوانید تا آزمون مناسب برای خود را پیدا کنید.
مشاوره رایگان