پذیرش تحصیلی کاناداکانادا

تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا

تا قبل از این، حتی فکر کردن به این که تحصیل می تواند به صورت مجازی و آنلاین هم صورت بگیرد دور از تصور بود. ولی با افزایش تکنولوژی، دانشگاه ها، کالج ها و مدارس سیستم ‌هایی را طراحی کردند تا بستری برای تحصیل از راه دور دانشجویان و دانش آموزان ایجاد کنند. آموزش مجازی و آنلاین در سال های اخیر به دلیل برخی اتفاقات به اوج خود رسید و همزمان با آن پیشرفت های چشمگیری نیز در آن ایجاد شد. امروزه بیشتر دانشگاه ها و کالج ها در سراسر جهان این برنامۀ آموزشی از راه دور را برای دانشجویان بین المللی خود ارائه می دهند. کانادا یکی از کشورهای پیشرفته در حوزۀ تحصیل آنلاین به شمار می رود و اکنون حدود سه هزار دانشجو از راه دور، در حال تحصیل در دانشگاه ها و کالج های این کشور هستند. کشور کانادا در ارائۀ دوره های تحصیلی آنلاین بسیار موفق عمل کرده و بیشتر دانشگاه ها به صورت غیر حضوری به دانشجویان خود پذیرش می دهند. در ادامۀ این مطلب به بررسی شرایط تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا و همچنین مزایا و معایب این نوع تحصیل خواهیم پرداخت.

Study-Online-Canada-Universities

شرایط تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا

دولت فدرال کانادا سرمایه ‌گذاری های وسیعی در حوزۀ آموزش های آنلاین برای این کشور انجام داده است و به لطف همین سرمایه ‌گذاری ‌ها تعداد کثیری از دانشجویان و علاقمندان به تحصیل در کانادا می ‌توانند از این فرصت فوق العاده برای کسب مهارت ها و مدارک عالی استفاده کنند. البته برای شرکت در دوره های غیر حضوری و همچنین برای تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا شرایط خاصی وجود دارد. یکی از این شرایط این است که فرد متقاضی حتماً باید به یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی تسلط کامل داشته باشد زیرا بیشتر دوره های این کشور به یکی از این دو زبان ارائه می شوند. البته خبر خوب این است که برای تحصیل غیر حضوری نیازی به ارائۀ مدارک آیلتس و تافل نیست و حتی یک مدرک دولینگو نیز می تواند برای اثبات مهارت ‌های زبانی دانشجو کافی باشد.
یکی دیگر از شرایط استفاده از دوره های غیر حضوری دانشگاه های کانادا این است که فرد باید ۱۶ سال به بالا باشد و سنین زیر ۱۶ سال برای این دوره ها واجد شرایط نخواهند بود. برخی از دوره ها و رشته های آنلاین در کانادا ممکن است واحدهای عملی و کاربردی داشته باشند که دانشجو ملزم به پاس کردن آنها خواهد بود. برای پاس کردن این واحدهای عملی دانشجو باید به یکی از دانشگاه های نزدیک خود که از طرف دولت کانادا معتبر شناخته شده است مراجعه کرده و واحدهای عملی خود را پس از پاس کردن در آن دانشگاه، برای دانشگاه کانادا ارسال کند. نکتۀ قابل توجه در مورد تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا این است که مثل تحصیل حضوری، دانشجو نیازی به ارائۀ معدل بالا ندارد و به عبارت دیگر برای تحصیل در دوره های غیر حضوری کانادا نیاز به شرط معدل نیست. نکتۀ مهم دیگر این است که فرد به هنگام ثبت نام برای تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا نیازی به ارائۀ لیست نمرات و مدارک و سوابق تحصیلی خود ندارد. به عنوان مثال فردی که قصد شرکت در دورۀ کارشناسی کانادا را به صورت غیر حضوری دارد نیازی به ارائۀ ریز نمرات دبیرستان نخواهد داشت.

student-Study-Online-Canada-Universities

هزینۀ تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا

هزینۀ تحصیل در دانشگاه های کانادا به فاکتورها و عوامل زیادی بستگی دارد. از جملۀ این فاکتورها می ‌توان به مقطع تحصیلی، نوع رشته و دانشگاه مورد نظر اشاره کرد. هر کدام از دانشگاه های کانادا هزینۀ متفاوتی را برای تحصیل آنلاین در نظر می گیرند و بنابراین برآورد قیمت تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا عملاً کار دشواری است. البته بسته به اینکه فرد دانشجوی شهروند کانادایی باشد و یا یک دانشجوی بین المللی، هزینۀ متفاوتی را برای تحصیل آنلاین باید پرداخت کند. قطعاً دانشجویان کانادایی هزینۀ بسیار کمتری را برای تحصیل آنلاین پرداخت می کنند که این هزینه برای دانشجویان بین ‌المللی تا دو برابر خواهد بود. البته در بعضی مواقع می‌ تواند بیشتر از آن هم باشد.

به طور کلی هزینۀ تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا برای شهروندان کانادایی که در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند، چیزی بین ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ دلار کانادا برای هر دوره در نظر گرفته شده است و برای مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی این مبلغ به ۵۵۰۰ دلار کانادا نیز می رسد. مبالغی که گفته شد هزینۀ یک دورۀ کامل بدون هزینه های جانبی هستند. برای درک تأثیر تحصیل آنلاین روی شهریۀ دانشگاه های کانادا کافی است به شهریۀ دانشگاه رویال رودز برای تحصیل حضوری و غیرحضوری نگاهی بیندازیم. این دانشگاه برای مقطع کارشناسی حضوری هزینه ای بین ۵۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ دلار کانادا در نظر گرفته که برای تحصیل آنلاین، این مبلغ تنها 4800 دلار برآورد شده است.

class-Study-Online-Canada-Universities

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل آنلاین در کانادا

تقریباً بیشتر دانشگاه های کانادا تحصیل آنلاین را برای دانشجویان علاقمند در سرتاسر جهان فراهم کرده اند. دانشگاه ‌ها در کنار تحصیل حضوری برنامه ‌هایی هم برای تحصیل آنلاین و تحصیل ترکیبی در نظر گرفته اند. تعدادی از دانشگاه هایی که ارائه دهندۀ این خدمات هستند در ادامه معرفی شده اند.

دانشگاه آتاباسکا

مؤسسۀ آموزش آتاباسکا که در آلبرتا واقع شده است ید طولایی در آموزش های آنلاین دارد. در سال ۱۹۷۳ اولین دورۀ آنلاین آموزشی را در قالب یک پروژه ارائه کرد و پس از آن اولین دانشگاهی بود که دورۀ (MBA)  را در سال ۱۹۹۴ ارائه می داد. بالغ بر پنجاه برنامۀ تحصیل آنلاین در این مؤسسۀ معتبر برای دانشجویان علاقمند در نظر گرفته شده است. رشته هایی همچون کارشناسی اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی، کارشناسی محاسبات بین المللی، کارشناسی مدیریت بهداشت، کارشناسی مدیریت بازرگانی، کارشناسی ارشد پرستاری و دکتری آموزش از راه دور در این دانشگاه به صورت آنلاین در دسترس هستند.

دانشگاه مک گیل

این دانشگاه کانادایی با داشتن سه پردیس فیزیکی نیز به تحصیل آنلاین اهمیت وافری می دهد. انواع برنامه های آموزش مجازی در این دانشگاه ارائه داده می شوند و مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری نیز در دستۀ برنامه های آموزش مجازی قرار دارند. حدود 40 هزار دانشجو به طور آنلاین در دانشگاه مک گیل در پاییز ثبت نام کرده اند که حدود 10 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 27 هزار نفر در مقطع کارشناسی به طور آنلاین در حال تحصیل هستند.

learning-Study-Online-Canada-Universities

دانشگاه رویال رودز

دانشگاه رویال رودز نیز به طور محدود و ترکیبی تحصیلات آنلاین را به دانشجویان ارائه می دهد. منظور از ترکیبی این است که دانشجو در کنار واحد‌های غیر حضوری باید تعدادی واحد حضوری را نیز در دانشگاه سپری کند. اما برنامه های محدودی برای آموزش آنلاین نیز دارد که این برنامه ها شامل: کارشناسی یادگیری و فناوری اطلاعات، کارشناسی ارشد محیط زیست، کارشناسی طراحی صنعتی و کارشناسی ارشد مطالعات بین رشته ای هستند.

دانشگاه لورنشن

یکی دیگر از دانشگاه های کانادا که آموزش های آنلاین را در اختیار علاقمندان قرار می دهد دانشگاه لورنشن در انتاریو است. بیشتر رشته هایی که به صورت آنلاین ارائه می شوند مربوط به رشته های کسب و کار هستند. این دانشگاه جزء رتبه های برتر ارائه دهندۀ آموزش های مجازی در کانادا به شمار می رود. رشته های کارشناسی افتخاری بازرگانی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در این مؤسسه به طور مجازی آموزش داده می شوند.

سایر دانشگاه های کانادا که تحصیل به صورت آنلاین را ارائه می دهند شامل دانشگاه تامپسون ریورز، دانشگاه فردریکتون، دانشگاه یورکویل، کالج مانیتوبا و دانشگاه کانادا وست است.

laptop-Study-Online-Canada-Universities

ارزان ترین دانشگاه ها برای تحصیل آنلاین در کانادا

با وجود اینکه تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا بسیار مقرون به صرفه تر از تحصیل حضوری است اما باز هم برخی دانشجویان علاقمند توان پرداخت هزینه های تحصیل آنلاین را هم ندارند. بنابراین برخی از دانشگاه‌ ها این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده اند که با هزینۀ بسیار ناچیز در دوره ‌های این دانشگاه ها شرکت کنند که از جملۀ این دانشگاه ها می توان به دانشگاه فردریکتون و دانشگاه کویینز اشاره کرد.

مزایای تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا

برای بسیاری از افراد تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا شبیه به معجزه می ماند. دلیل آن هم مزایای بی ‌شماری است که این روش آموزشی در اختیار دانشجویان قرار می دهد. ضمن اینکه تحصیل به این روش بسیار آسان تر از روش حضوری است ولی از نظر مدرک هیچ تفاوتی با هم ندارند. در اینجا به بررسی مزایای مختلف این تحصیل متفاوت پرداخته شده است.

شهریه

اولین و مهم ترین مزیتی که تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا دارد، کم بودن شهریه است. مبلغ شهریه برای تحصیل آنلاین از حداقل شهریه ای که باید به صورت حضوری پرداخته شود نیز کمتر است. دانشجو می ‌تواند در دانشگاه‌ های مختلف کانادا که سیستم آموزش از راه دور را ارائه می دهند، درخواست پذیرش تحصیلی بدهد و از این طریق با شهریۀ بسیار کمتر در رشتۀ مورد نظر خود آن هم از راه دور تحصیل کند.

رفت و آمد

یکی از چالش های مهم دانشجویان مقیم کانادا مسئلۀ رفت و آمد است که خود به تنهایی دانشجویان را متحمل هزینۀ جداگانه می کند. فرد برای رفت و آمد بین مسکن و دانشگاه می بایست هر روز در صف ‌های طولانی مترو منتظر بماند و یا هزینه های گزافی را بابت استفاده از سرویس های تاکسی و سرویس های شخصی بپردازد‌. یکی از مزایای تحصیل آنلاین این است که این معضل برای دانشجویان کاملاً حل شده است و آنها نیازی به رفت و آمد و پرداخت هزینۀ اضافی نخواهند بود. تنها هزینه ای که دانشجویان باید پرداخت کنند، حق اینترنت و وای فای است که با توجه به مدرکی که قرار است از دانشگاه دریافت کنند این هزینه نباید زیاد چشمگیر باشد.

learn-Study-Online-Canada-Universities

رهایی از زندگی چند فرهنگی

دانشجویانی که به هدف تحصیل به کشور کانادا می روند و در آنجا برای مدتی اقامت می‌ کنند، با مشکل چند فرهنگی بودن این کشور مواجه می ‌شوند. این افراد تا مدت ها ممکن است نحوۀ برخورد و ارتباط برقرار کردن با دانشجویان دیگر را نداشته باشند و این می تواند بر تنهایی و دلتنگی آنها بیفزاید. مدت زمان زیادی طول می ‌کشد تا دانشجو بتواند با محیط متفاوتی که به آن وارد شده عادت کند و با آن انس بگیرد. خوشبختانه با تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا این مشکل عدم توانایی ارتباط برقرار کردن به دلیل فرهنگ های متنوع نیز رفع شده است. دانشجو می‌ تواند همان‌ طور که در منزل خود نشسته است، با دانشجویان دیگر حتی اگر دارای فرهنگ متفاوتی باشند ارتباط دوستانه برقرار کند.

تحصیل کنار خانواده

فردی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی کانادا می‌ شود و مجبور است به این کشور سفر کند، باید این کار را به تنهایی انجام دهد. قطعاً این مشکل برای دانشجویانی که وابستگی بیشتری به خانوادۀ خود دارند، بسیار سخت تر خواهد بود. مشکلات دیگری نظیر نیاز به بردن همراه نیز می تواند به مشکلات دانشجویان و خانوادۀ آنها اضافه کند زیرا ملزم به پرداخت هزینۀ دو برابر برای گرفتن ویزای همراه می شوند. یکی از مزایای تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا این است که فرد نیازی به رفت و آمد حضوری در کشور کانادا ندارد و می تواند به راحتی در خانه و در کنار خانوادۀ خود به تحصیل بپردازد. تحصیل در کنار خانواده به همراه گرفتن مدرک معتبر از دانشگاه های کانادا می تواند بسیار دلچسب و امیدوار کننده باشد.

رهایی از چالش های زندگی در کانادا

دانشجوی بین المللی اغلب در کشور خارجی مانند کانادا با چالش‌ های زیادی در زندگی روزمره مواجه می‌ شود. یکی از این چالش‌ ها تنها زندگی کردن و مدیریت مخارج است که فرد باید تمرکز خاصی روی آن داشته باشد. معمولاً برای جوانانی که به تازگی از خانوادۀ خود به هدف تحصیل جدا شده اند، سخت است که بتوانند مخارج زندگی خود را مدیریت کنند. یکی دیگر از چالش هایی که اغلب دانشجویان با آن مواجه می شوند دوری از خانواده و دلتنگی است. بسیار پیش آمده که دانشجویان به دلیل حس دلتنگی شدید، صدمات روحی جبران ‌ناپذیری دیده اند و در نهایت بدون گرفتن مدرک مجبور به ترک کشور مزبور شده اند. تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا همۀ این چالش ها را برای دانشجویان علاقمند به تحصیل هموار کرده است.

هزینه های زندگی

دانشجوی بین المللی که به صورت حضوری در کشور کانادا زندگی می کند، در کنار هزینۀ شهریه می بایست به دیگر هزینه‌ های زندگی نیز توجه داشته باشد. به همین دلیل است که تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان و خانوادۀ آنها بسیار گران است. دانشجوی در حال تحصیل در کشور کانادا باید به هزینه های مختلفی مثل اجاره‌ بهای مسکن، خورد و خوراک، پوشاک، هزینۀ ایاب و ذهاب، هزینۀ بیمه درمانی، هزینۀ سفر و تفریح، هزینۀ خرید کتاب و لوازم التحریر، خرید اینترنت، استفاده از تلفن ثابت برای تماس گرفتن با خانواده و بسیاری هزینه های دیگر فکر کند. تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا این امکان را برای دانشجویانی که علاقمند به تحصیل در کشورهای خارجی هستند فراهم کرده که بدون پرداخت هزینه های گزاف زندگی در یک کشور دیگر به تحصیل بپردازند و این یکی دیگر از مزیت های تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا به شمار می رود.

شرایط پذیرش آسان تر

همۀ دانشجویانی که از دانشگاه های کانادا پذیرش تحصیلی گرفته اند به خوبی می ‌دانند که فرایند اپلای چقدر می تواند پیچیده، زمان بر، مشکل و به همراه پرداخت هزینه های بسیار زیاد باشد. از مزایای بسیار مهم تحصیل آنلاین این است که فرآیند گرفتن پذیرش تحصیلی بسیار کوتاه تر و کم هزینه تر می شود. به عنوان مثال فرد متقاضی نیازی به ترجمه کردن مدارک و یا ریز نمرات و ارسال آنها به دانشگاه مورد نظر ندارد.

عدم نیاز به مدرک معتبر زبان

برای تحصیل حضوری در کشور کانادا یکی از مهم ترین شرایط داشتن مدرک معتبر آیلتس یا تافل و یا معادل آنهاست. دریافت هر کدام از این مدارک هزینه ‌های زیادی را برای دانشجو تحمیل می کند زیرا فرد باید ابتدا دوره های تقویت زبان را بگذراند و پس از آن، ثبت نام کرده و در آزمون شرکت کند. در صورتی که فرد در آزمون نمرۀ قابل قبولی دریافت نکند، می ‌بایست کل پروسه را دوباره تکرار کرده و هزینه ها را مجدداً پرداخت نماید. برای تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا مدرک بین المللی دولینگو کفایت می کند. اخذ این مدرک بسیار راحت تر بوده و نسبت به مدارک آیلتس و تافل کم هزینه تر است. برای ثبت نام متقاضی کافی است فقط ۵۰ دلار پرداخت کند تا بتواند در آزمون آنلاین در خانه شرکت کند. دانشجو برای این آزمون نیازی به بیرون رفتن ندارد و با یک لپتاپ و میکروفون می تواند امتحان خود را پاس کند.

meeting-Study-Online-Canada-Universities

معایب تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا

تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا در کنار مزایای بی شماری که دارد، قطعاً معایبی هم به همراه خواهد داشت که برای دانشجو آزار دهنده تلقی می شوند.

عدم تعامل دانشجو و استاد

یکی از معایب تحصیل آنلاین این است که دانشجو نمی تواند به صورت مستقیم با استاد ارتباط برقرار کند. بنابراین پرسش و پاسخ کلاسی با این روش منسوخ می شود.

قطع شدن اینترنت

یکی دیگر از نقطه ضعف های تحصیل آنلاین، وابستگی شدید به فناوری اینترنت و شبکه های وای فای است. در صورتی که در هر لحظه این فناوری قطع شود، ارتباط دانشجو با دانشگاه و کلاس نیز قطع شده و ممکن است دانشجو کلاس و یا آزمون مهمی را از دست بدهد. به دلیل اینکه نقطۀ ضعف قطعی اینترنت یک اتفاق کاملا شخصی است دانشگاه و اساتید هیچگونه مسئولیتی را در قبال دانشجو تقبل نمی کنند.

typing-Study-Online-Canada-Universities

خرابی دستگاه

خرابی دستگاه که دانشجو از آن برای تحصیل استفاده می کند یکی دیگر از نقطه ضعف های تحصیل آنلاین به شمار می رود. این مورد نیز مثل مورد قبل به عهدۀ دانشجو بوده و خود، مسئولیت آن را باید به عهده بگیرد.

عدم توانایی در ارائۀ واحد‌های عملی

به دلیل اینکه بیشتر رشته ها نیازمند ارائۀ دوره‌ های عملی هستند، با تحصیل آنلاین امکانی برای دانشجو جهت شرکت در دوره های کاربردی و همچنین پاس کردن واحد‌های عملی باقی نمی ماند. به همین جهت رشته هایی که برای تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا در دسترس هستند، اغلب دارای دروس تئوری بوده و واحد عملی هم اگر داشته باشند، دانشجو باید آن را در نزدیک ترین دانشگاه که با استانداردهای کانادا هماهنگ باشد، گذرانده و بعد به دانشگاه کانادا ارسال کند.

بهترین رشته های کارشناسی جهت تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا

در ادامه تعدادی از رشته هایی که در مقطع کارشناسی برای تحصیل آنلاین در دسترس هستند معرفی شده اند. این رشته ها شامل: حسابداری، امور دفترداری، هتلداری، علوم کشاورزی، مدیریت بازرگانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، علوم تغذیه، انرژی، طراحی داخلی، مطالعات مهندسی، مطالعات گردشگری، عکاسی، طراحی صنعتی، هنرهای بصری، زیبایی شناسی، مدیریت محیط زیست، مطالعات بازاریابی و بازرگانی الکترونیکی هستند که در دانشگاه های کانادا در دسترس اند.

بهترین رشته های کارشناسی ارشد جهت تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا

رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد از تنوع خوبی در کانادا برخوردار هستند و بیشتر آنها هم به صورت آنلاین در دسترس علاقمندان به تحصیلات تکمیلی قرار داده شده اند. این رشته ها شامل مطالعات الهیات، آموزش، فناوری دیجیتال، کار درمانی، علوم روانشناسی، توسعۀ بین الملل، بازرگانی بین الملل، روانشناسی کار، زبان شناسی کاربردی، علوم کامپیوتر، مدیریت استراتژیک مالی، آموزش بین الملل، بازاریابی، امور مالی، مدیریت انرژی، مدیریت محیط زیست، مدیریت کار آفرینی و نوآوری، مدیریت رسانه، روابط عمومی، مدیریت بحران، باستان شناسی، گردشگری و مدیریت منابع انسانی هستند.

education-Study-Online-Canada-Universities

جمع بندی

به طور کلی تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا را می توان یک سکوی پرتاب برای بیشتر علاقمندان به تحصیل دانست که امکان سفر به کشورهای خارجی برای ادامۀ تحصیل را ندارند. این افراد به راحتی می ‌توانند در منزل، طبق استانداردهای بین المللی تحصیل کرده و یک مدرک معتبر دریافت کنند. با وجود معایبی که تحصیل آنلاین دارد، دانشگاه ها روز به روز به فکر توسعه دادن این فناوری هستند به طوری که معایب آن را هم بتوانند پوشش دهند. با این وجود، مزایای این نوع تحصیل آن قدر زیاد است که بتوان از معایب آن چشم پوشی کرد. اگر به دنبال تحصیل آنلاین در دانشگاه های کانادا هستید کافی است با شماره تلفن 02141276 تماس گرفته و یا فرم مشاوره رایگان را پر کنید تا کارشناسان مؤسسۀ آرمان من بهترین گزینه ها را در اختیار شما بگذارند.

به این مقاله رتبه دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا