تحصیل در خارج از کشور: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

در این مقاله با آزمون آیلتس، ساختار این آزمون، هزینه‌ها و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید، آشنا خواهید.


گردآورنده: مهدی گلستانی
388
ذخیره سازی
1399/07/10

آزمون آیلتس

اگر می‌خواهید در یک کشور انگلیسی‌زبان تحصیل کنید، پیش از شروع تحصیلتان باید اثبات کنید که قابلیت درک انگلیسی و برقراری ارتباط مؤثر با این زبان را دارید. ما در ادامه تمامی جوانب مهم آزمون زبان انگلیسی یا همان آیلتس را سنجیده و هر آنچه لازم است را برایتان شرح خواهیم داد. البته این مطلب یک شرح کوتاه است. شما می‌توانید برای جزئیات بیشتر راهنمای جامع آزمون آیلتس را در سایت ما بخوانید.

آیلتس (IELTS) چیست؟

آیلتس آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی است که در تمامی دنیا به رسمیت شناخته شده است. این آزمون هر چهار مهارت زبان را می‌آزماید و توانایی شما در درک زبان انگلیسی و برقراری ارتباط در یک سطح استاندارد جهت تحصیل و زندگی در یک کشور انگلیسی‌زبان ارزیابی می‌کند. آزمون از چهار بخش تشکیل شده: خوانشی، نوشتاری، گفتاری و شنیداری. آزمون آیلتس به‌طور مشترک در تملک سفارت بریتانیا، IDP و ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج است.
دو نوع آزمون IELTS متفاوت وجود دارد: آزمون آکادمیک (Academic) که برای تحصیل در مقاطع آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی است. و آزمون عمومی (General Training) برای مدرسه، کار یا مهاجرت.

چه مؤسساتی آزمون IELTS را به رسمیت می‌شناسند؟

آزمون IELTS یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در سراسر دنیاست. مؤسسات تحصیلی در انگلستان، آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و هنگ‌کنگ از این آزمون به‌عنوان وسیله‌ای برای تشخیص مهارت دانشجویان بین‌المللی در زبان انگلیسی و توانایی آنها در برقراری ارتباط مفید با دیگران استفاده می‌کنند. بعلاوه تعدادی از نهادهای حرفه‌ای و سازمان‌ها برای استخدام نیروهای متخصص خارجی استفاده می‌کنند. در مجموع بیش از ۹۰۰۰ موسسه از ۱۳۵ کشور مختلف این آزمون را به رسمیت می‌شناسند.

اجزا آزمون آیلتس

آزمون شنیداری
این آزمون دارای ۴ بخش و ۴۰ سؤال است. در این بخش قوه شنیداری و درک شما از زبان انگلیسی، در زمینه‌ها و شکل‌های مختلف سنجیده می‌شود.
مدت‌زمان: ۳۰ دقیقه

آزمون خوانشی
این آزمون دارای سه بخش و ۴۰ سؤال است. در این آزمون شما باید یک متن دارای جزئیات زیاد را درک کرده و با پاسخ دادن به سؤالات نشان دهید که اطلاعات پیچیده درون متن را فهمیده‌اید. این آزمون برای نوع عمومی و آکادمیک متفاوت است.
مدت‌زمان: ۶۰ دقیقه

آزمون نوشتاری
این آزمون دارای دو بخش است. در این آزمون شما باید نشان دهید که می‌توانید درباره موضوعات و عناوین مختلف به زبان انگلیسی بنویسید و متن خود را بر اساس هدف تعیین شده سامان دهید. ساختار عبارات، دامنه لغات، نحوه به‌کارگیری گرامر و سبک نوشته شما ازجمله مواردی است که در این آزمون سنجیده خواهد شد. این آزمون برای نوع عمومی و آکادمیک متفاوت است.
مدت‌زمان: ۶۰ دقیقه

آزمون گفتاری
این آزمون دارای سه بخش است. این آزمون شامل یک مصاحبه رودررو است که می‌تواند عناوین و موضوعات متنوعی را پوشش دهد. در بخش اول شما باید درباره موضوعات شخصی صحبت کنید. در بخش دوم یک موضوع به شما داده می‌شود که باید در مورد آن خیلی کوتاه صحبت کنید. و در بخش سوم شما باید با یک نفر درباره یک مسئله انتزاعی‌تر مکالمه‌ای برقرار کنید. این آزمون برای نوع عمومی و آکادمیک یکسان است.
مدت‌زمان: ۱۱ الی ۱۴ دقیقه

دسته‌بندی آزمون آیلتس به چه معناست؟

پس‌ازاینکه آزمون زبان انگلیسی شما تصحیح شد به شما یک نمره داده می‌شود که در ۹ دسته مختلف از ۱ تا ۹ دسته‌بندی‌شده است. این دسته‌بندی به این معناست:
۹- حرفه‌ای
۸- خیلی خوب
۷- خوب
۶- متوسط
۵- نسبتاً کم
۴- کم
۳- خیلی کم
۲- ضعیف
۱- خیلی ضعیف

باید چه نمره‌ای در آیلتس کسب کنیم؟

اگر هدفتان از شرکت در آزمون آیلتس تحصیل در خارج از کشور است باید نمره شما بین ۶ تا ۵/۶ باشد. هرچند در مؤسساتی که سطح بالاتری دارند، یا رشته و دوره‌هایی مثل پزشکی که متقاضی در آن زیاد و رقابتی است و زمینه‌هایی مانند روزنامه‌نگاری که مهارت در زبان انگلیسی بسیار مهم است، نمره بالاتری نیز لازم خواهد بود. همچنین دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا نیز احتمالاً نیازمند نمره بیشتر و در حدود ۷ خواهند بود. بااین‌وجود شما باید از موسسه و دانشکده‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید بپرسید که چه نمره‌ای لازم است. چراکه این موضوع بین مؤسسات و رشته‌های مختلف، متفاوت است.

هزینه آزمون آیلتس چقدر است؟

در حال حاضر هزینه آزمون آیلتس بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار است و این هزینه در هر کشور، بسته به اینکه در کجا آزمون می‌دهید، متغیر است. شما می‌توانید هزینه دقیق را در وب‌سایت آیلتس جستجو کنید.

آزمون تافل (TOEFL) چگونه است؟

تافل نیز یک آزمون دیگر برای زبان انگلیسی است که همانند آزمون آیلتس میزان مهارت فردی در درک و توانایی برقراری ارتباط با زبان انگلیسی را می‌سنجد. آزمون تافل نیز به‌اندازه آیلتس محبوب بوده و مورد تائید بسیاری از مؤسسات می‌باشد. اما تفاوت‌هایی نیز با آیلتس دارد. برای مثال تافل بیشتر تأکید بر انگلیسی آمریکایی دارد درحالی‌که آیلتس انگلیسی بریتیش را مبنای خود قرار می‌دهد. انتخاب بین این آزمون‌ها به مقصد تحصیلی شما هم بستگی دارد.
اگر در انتخاب بین این دو آزمون شک دارید، می‌توانید راهنمای مقایسه‌ای بین این دو آزمون را در سایت آرمان‌من مطالعه کنید. همچنین برای برنامه‌ریزی جهت تحصیل در خارج از کشور می‌توانید با شماره ۴۱۲۷۶-۰۲۱ با مشاوران آرمان‌من در تماس باشید.


آنچه باید بدانید

راهنمای جامع آزمون IELTS

راهنمای جامع آزمون IELTS

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با هزینه، طریقه‌ی آمادگی، ساختار آزمون و موارد مورد نیازِ داوطلبان آزمون IELTS گردآوری شده است.
نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی از تاثیرگذارترین عوامل در پذیرش دانشگاه هستند که در لیست مدارک مورد نیاز تمام دانشگاه‌ها وجود دارند. در این مقاله نکات مهم نوشتن این نامه‌ها را مرور می‌کنیم.
راهنمای جامع آزمون TOEFL

راهنمای جامع آزمون TOEFL

آزمون زبان بخش مهمی از فرایند تحصیل در خارج و اخذ پذیرش از دانشگاه است. در این مقاله مفصلا به آزمون تافل و جوانب مهم آن پرداخته شده است.
آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

در این مقاله تفاوت‌های دو آزمون سنجش زبان انگلیسی، تافل و آیلتس، شرح داده شده است. شما با آشنایی با نقاط قوت هر یک از این آزمون‌ها خواهید توانست انتخاب بهتری انجام دهید.
تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟ در چه رشته‌هایی می‌توان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کرد؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بیاموزید....
تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات کارشناسی چیست؟ در مقطع کارشناسی در چه رشته‌هایی می‌توانید تحصیل کنید؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی بیاموزید ....
مشاوره رایگان