تحصیل در خارج از کشور : از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

راهنمای جامع آزمون TOEFL

آزمون زبان بخش مهمی از فرایند تحصیل در خارج و اخذ پذیرش از دانشگاه است. در این مقاله مفصلا به آزمون تافل و جوانب مهم آن پرداخته شده است.


گردآورنده: مهدی گلستانی
415
ذخیره سازی
1399/07/10

راهنمای آزمون تافل

به‌منظور ثبت‌نام در دانشگاه‌های خارج از کشور شما باید نشان دهید که سطح مهارت شما در زبان انگلیسی به‌اندازه کافی بالا هست و قادر به شرکت در دوره و گذراندن آن هستید. برای سنجش زبان انگلیسی، شما می‌توانید در یکی از چند آزمونی که برای این منظور به وجود آمده شرکت کنید. دراین‌بین دو آزمون بیش از سایرین معتبر است: آیلتس و تافل. بااینکه آیلتس هم بسیار مهم است اما در این مطلب ما فقط به آزمون تافل خواهیم پرداخت.

آزمون تافل چیست؟

همان‌طور که دیدید آزمون تافل یکی از دو آزمون سنجش زبان انگلیسی برای مقاصد دانشگاهی است. اما به همان میزان که برای تحصیلات آکادمیک کاربرد دارد، می‌تواند برای یافتن شغل نیز کارآمد باشد، علی‌الخصوص در شرکتی که در یک کشور انگلیسی‌زبان است. داشتن نتیجه آزمون زبان (تافل یا آیلتس) برای اخذ پذیرش از یک دانشگاه الزامی است. این نمره معمولاً بخشی از درخواست پذیرش شما محسوب می‌شود. البته پیش از هر چیز شما باید بدانید که کدام آزمون موردقبول دانشگاه شما است، و حداقل نمره لازم برای پذیرش موفق چند است.
آزمون تافل توسط ETS برگزار می‌شود و توسط دانشگاه‌های ۱۳۰ کشور دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. درواقع بر اساس گفته وب‌سایت ETS‌ «از هر ۵ مسئول پذیرش، ۴ نفر گفته‌اند که تافل را می‌پذیرند.» بااین‌وجود همواره توصیه می‌شود که شما از آزمون زبان موردقبول دانشگاه خود اطمینان حاصل کنید. شما می‌توانید در این وب‌سایت مشاهده کنید که آیا دانشگاه مورد نظر شما آزمون تافل را قبول می‌کند؟

چگونه برای آزمون تافل ثبت‌نام کنم؟

اگر دانشگاه شما آزمون تافل را قبول می‌کند. شما باید نزدیک‌ترین مرکز برگزاری آزمون را پیدا کرده و به‌صورت آنلاین از طریق وب‌سایت رسمی تافل برای آزمون ثبت‌نام کنید.

روز آزمون

آزمون تافل از نظر برگزاری تفاوت خاصی با امتحان مدرسه نخواهد داشت. در روز آزمون باید موارد زیر را به همراه خود بیاورید:
شماره ثبت‌نام
کارت شناسایی (مثل پاسپورت یا کارت ملی)
بطری آب شفاف (داخل آن قابل‌مشاهده باشد)
مداد (بیش از یکی) و پاک‌کن
درباره چیزهایی که روز آزمون باید به همراه داشته باشید، مخصوصاً مدارک موردنیاز، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

ساختار آزمون

بخش خوانشی
مدت‌زمان بخش خوانشی ۶۰ الی ۸۰ دقیقه است. داوطلب می‌باید به ۳۶ الی ۵۶ سؤال چندگزینه‌ای که درباره ۳ یا ۴ پاره متن طرح‌شده پاسخ دهد. متن‌هایی که به شما داده می‌شود از جنس متون دانشگاهی بوده و ازنظر ساختار مشابه چیزهایی است که در طول دوره تحصیلی با آن مواجه خواهید شد. مهم نیست که زمینه تحصیلی شما چه باشد چراکه متن‌های آزمون تافل، تخصصی نیستند و بالطبع نیازمند دانش زیادی نخواهند بود.

بخش شنیداری
مدت‌زمان بخش شنیداری ۶۰ الی ۹۰ دقیقه است. داوطلب باید به ۴ الی ۶ مبحث علمی کوتاه و ۲ تا ۳  مکالمه گوش بدهد. سپس باید به سؤالاتی در مورد محتوای چیزهایی که شنیده، پاسخ دهد. کسانی که در فایل صوتی حضور دارند، با لحنی کاملاً طبیعی صحبت می‌کنند. این نمونه‌ای از فایل صوتی که در امتحان به شما داده می‌شود، است.

بخش نوشتاری
مدت‌زمان بخش نوشتاری ۵۰ دقیقه است. در این بخش داوطلب باید دو متن بنویسد؛ یک مقاله استدلالی و یک متن مستقل. برای مقاله استدلالی به داوطلب یک متن کوتاه و یک فایل صوتی داده می‌شود که بخواند و بشنود و سپس در واکنش به آنها مقاله‌ای بنویسد. برای مثال در مورد تقابل نکاتی که در متن خوانده و مسائلی که در فایل صوتی مطرح‌شده است. مدت‌زمان این بخش ۲۰ دقیقه است.
در متن مستقل که ۳۰ دقیقه زمان دارد، داوطلب باید درباره یک موضوع مشخص یک مقاله با نوع نگاه خودش بنویسد. سؤال این بخش بسیار گسترده انتخاب‌شده تا به داوطلب اجازه دهد تمام مهارت‌های خود در زبان انگلیسی را به کار گیرد. یک مثال برای این نوع سؤال به شکل زیر است:
« آیا شما با این عبارات موافقید؟ « مهم‌ترین چیزی که در هر رابطه‌ای باید در نظر داشت این است که همیشه باید حقیقت را گفت. » با استفاده از ادله و مثال‌های متنوع و جواب خود را شرح دهید. »

بخش گفتاری
این بخش تنها ۲۰ دقیقه زمان دارد اما در بسیار اوقات به‌عنوان سخت‌ترین بخش آزمون شناخته می‌شود. چراکه از داوطلب سؤالاتی پرسیده می‌شود اما فرصت کافی برای فکر کردن به پاسخ‌ها وجود ندارد. هرچند در پاسخ به هر سؤال شما تنها باید ۴۵ ثانیه صحبت کنید. پس نیاز چندانی هم برای آمادگی از پیش نخواهید داشت. شما باید به‌گونه‌ای صحبت کنید که پاسخ‌های شما بسیار خودانگیخته و غیرارادی به نظر برسد و همچنین دایره واژگان شما باید مناسب با موضوع صحبت باشد و لغات غیرضروری و پیچیده به کار نبرید. دو سؤال اول بسیار خودمانی است و بقیه سؤالات درباره یک متن یا مکالمه کوتاه است.

هزینه آزمون تافل چقدر است؟

هزینه آزمون تافل تا حدی بستگی به محل مرکز آزمون دارد اما در حدود بین ۱۶۰ تا ۲۵۰ دلار آمریکا است. در خاطر داشته باشید که آزمون بر روی کاغذ معمولاً کمی ارزان‌تر از آزمون آنلاین است. می‌توان در وب‌سایت رسمی تافل هزینه آزمون را در کشورهای مختلف مشاهده کنید.

نمره آزمون تافل چگونه داده می‌شود؟

برای هر بخش از آزمون تافل یک نمره مجزا از ۳۰ نمره داده می‌شود. علاوه بر این چهار نمره یک نمره کلی از ۱۲۰ نمره داده می‌شود. همچنین داوطلبان بازخوردی از عملکردشان دریافت خواهند کرد که نشان می‌دهد چه‌کارهایی می‌توانند انجام دهند.
اگر در مورد انتخاب آزمون تافل مطمئن نیستید با خواندن راهنمای مقایسه‌ای بین آزمون تافل و آزمون آیلتس می‌توانید از انتخاب خود مطمئن‌تر شوید.

برای برنامه‌ریزی جهت تحصیل در خارج از کشور، می‌توانید در تمام مراحل پذیرش با شماره ۴۱۲۷۶-۰۲۱ تماس گرفته و از مشاوران آرمان‌من کمک بگیرید.


آنچه باید بدانید

راهنمای جامع آزمون IELTS

راهنمای جامع آزمون IELTS

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با هزینه، طریقه‌ی آمادگی، ساختار آزمون و موارد مورد نیازِ داوطلبان آزمون IELTS گردآوری شده است.
نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی از تاثیرگذارترین عوامل در پذیرش دانشگاه هستند که در لیست مدارک مورد نیاز تمام دانشگاه‌ها وجود دارند. در این مقاله نکات مهم نوشتن این نامه‌ها را مرور می‌کنیم.
آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

در این مقاله با آزمون آیلتس، ساختار این آزمون، هزینه‌ها و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید، آشنا خواهید.
آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

در این مقاله تفاوت‌های دو آزمون سنجش زبان انگلیسی، تافل و آیلتس، شرح داده شده است. شما با آشنایی با نقاط قوت هر یک از این آزمون‌ها خواهید توانست انتخاب بهتری انجام دهید.
تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟ در چه رشته‌هایی می‌توان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کرد؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بیاموزید....
تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات کارشناسی چیست؟ در مقطع کارشناسی در چه رشته‌هایی می‌توانید تحصیل کنید؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی بیاموزید ....
مشاوره رایگان