تحصیل در خارج از کشور : از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

در این مقاله تفاوت‌های دو آزمون سنجش زبان انگلیسی، تافل و آیلتس، شرح داده شده است. شما با آشنایی با نقاط قوت هر یک از این آزمون‌ها خواهید توانست انتخاب بهتری انجام دهید.


گردآورنده: مهدی گلستانی
738
ذخیره سازی
1399/07/11

تافل یا آیلتس

اگر انگلیسی زبان مادری‌تان نیست، برای تحصیل در خارج از کشور در یک دانشگاه انگلیسی‌زبان باید در یک آزمون ارزیابی مهارت‌های زبان به عنوان بخشی از مدارک درخواست پذیرش‌تان شرکت کنید. دو آزمونی که بیش از همه در سطح بین‌الملل مورد پذیرش هستند نظام بین‌المللی ارزیابی زبان انگلیسی (IELTS) و آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TOFEL) هستند. 
درحالی‌که هر دو آزمون سطح زبان شما را به درستی مورد ارزیابی قرار می‌دهند و به صورت گسترده‌ای مورد پذیرش بیش از هزاران مؤسسه در سراسر جهان هستند، رویکرد، ساختار و معیارهای آموزش‌شان متفاوت است؛ بنابراین باید پیش از انتخاب یکی از این دو خوب فکر کنید. 

آیلتس چیست؟

آیلتس یک آزمون زبان انگلیسی است که برای تحصیل، مهاجرت و اهداف شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و از سوی بیش از 10.000 مؤسسه در 140 کشور مورد پذیرش است. آیلتس که به طور مشترک تحت مالکیت شورای بریتیش، IDPT، آیلتس استرالیا و ارزیابی زیان انگلیسیِ کمبریج است، یک آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی است که شما می‌توانید با لهجه‌ی بریتیش یا آمریکایی در آن شرکت کنید. با توجه به شرایط ورودی دوره‌ی تحصیلی‌تان باید در یکی از دو نوع آکادمیک یا جنرال این آزمون شرکت کنید. 

تافل چیست؟

آزمون تافل توانایی شما را در زبان انگلیسی، مخصوصاً در محیط آکادمیک، دانشگاهی و کلاس‌محور مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این آزمون از جانب بیش از 8.500 مؤسسه در 130 کشور از جمله انگلیس، آمریکا و استرالیا در کنار 100 دانشگاه برتر جهان مورد پذیرش است. مدیریت آزمون تافل تحت اختیار سازمان خدمات ارزیابی آموزش آمریکا صورت می‌گیرد و با لهجه‌ی آمریکایی برگزار می‌شود. این آزمون از جانب مؤسسات آمریکایی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. 

تفاوت‌های کلی

گذشته از تفاوت‌های این دو آزمون در مورد سبک و لهجه‌ی زبان انگلیسی، تقریباً تمام سؤالات آزمون تافل چندگزینه‌ای هستند، درحالی‌که در آزمون آیلتس از شما خواسته می‌شود که به انواع متفاوتی از سؤالات پاسخ دهید، مثل پاسخ کوتاه، پر کردنِ جاهای خالی و نوشتن مقالات کوتاه. آزمون آیلتس به شکلی چشمگیر کوتاه‌تر از تافل است و تقریباً 2 ساعت 40 دقیقه به طول می‌انجامد، در‌حالی‌که آزمون تافل چهار ساعت طول می‌کشد.
تنها یک نوع از آزمون تافل تماماً به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود، درحالی‌که دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد که هم به صورت کاغذی و هم به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود. دانشجویانی که از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان درخواست پذیرش می‌کنند باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنند، و آزمون آیلتس جنرال برای اهداف مهاجرتی و شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
آیلتس و تافل گونه‌های مختلفی از تفکر و حل مسئله را مورد توجه قرار می‌دهند. آزمون تافل به صورت چندگزینه‌ای برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در آن باید بتوانند به صورت تحلیلی بیندیشند و تفاوت‌های بین گزینه‌های پیش روی‌شان را بسنجند. آزمون آیلتس نیازمند استفاده‌ی بیشتر از حافظه است و مهارت وسیع‌تری را در زمینه‌ی درک مورد سنجش قرار می‌دهد و شرکت‌کنندگان طی آزمون با سبک‌های مختلفی از سؤالات مواجه می‌شوند.

ساختارهای آزمون

آزمون گفتاری (Speaking)

درحالی‌که هر دو آزمون بخش گفتاری دارند، آزمون گفتاری آیلتس به صورت رودررو با امتحان‌گیرنده برگزار می‌شود. در آزمون تافل شما باید به شش سؤال که از طریق میکروفون ضبط می‌شود و بعداً برای شش نفر به منظور ارزیابی ارسال می‌شود، پاسخ بدهید. نمره‌ی آزمون گفتاری آیلتس فقط توسط یک امتحان‌گیرنده تعیین می‌شود و بین 11 تا 14 دقیقه طول می‌کشد و لزوماً با بقیه‌ی بخش‌های آزمون در یک روز برگزار نمی‌شود، در‌حالی‌که آزمون گفتاری تافل حدود 20 دقیقه طول می‌کشد و همیشه با بخش‌های دیگر آزمون در یک روز برگزار می‌شود. 
آیلتس لهجه‌های انگلیسی متنوعی را پوشش می‌دهد، اما تافل تنها به لهجه‌ی آمریکایی می‌پردازد. 

آزمون نوشتاری (Writing)

بخش نوشتاری آزمون آیلتس بر خلاف تافل که به صورت کاغذی برگزار می‌شود، به شکل تایپی صورت می‌پذیرد. در آزمون نوشتاری تافل شرکت‌کنندگان باید دو تکلیف را به انجام برسانند، اول باید یک مقاله‌ 300 تا 350 کلمه‌ای در پنج پاراگراف بنویسید. برای تکلیف دوم باید از گزیده‌ی یک متن یا یک سخنرانی با همان موضوع یادداشت بردارید و از این یادداشت‌ها برای نوشتن یک پاسخ 150 تا 225 کلمه‌ای استفاده کنید. آزمون نوشتاری تافل هم دو بخش دارد، در بخش اول باید اطلاعات ارائه‌شده در جدول، نمودار یا چارت را خلاصه کنید یا توضیح بدهید. در بخش دوم باید یک متن 200 تا 250 کلمه‌ای در پاسخ یک پیام (تبلیغاتی، اعلان، خبر یا...) که یک نقطه‌نظر و بحث را ارائه می‌کند بنویسید، یا از شما خواسته می‌شود که به سبکی خاص بنویسید. 

آزمون خوانشی (Reading)

آزمون خوانشی در هر دو آزمون کاملاً شبیه هم هستند: آزمون خوانشی تافل از 3 تا 5 بخش خوانشی تشکیل شده که باید طی 20 دقیقه به پایان برسد. هر یک از این بخش‌ها از محتوایی آکادمیک گرفته شده که احتمالاً در کلاس درس با آن برخورد خواهید داشت. شما باید به مجموعه‌ای از سؤالات چندگزینه‌ای هم به منظور سنجش میزان درک‌تان از متن‌های ارائه‌شده پاسخ دهید. 
آزمون خوانشی آیلتس هم سه بخش دارد و طی 20 دقیقه با متون آکادمیک برگزار می‌شود، اما با تنوع سؤالات بیشتری، از پر کردنِ جاهای خالی گرفته تا سؤالاتی با جواب کوتاه. سؤالات طوری طراحی شده‌اند که میزان درک شما از متن را در استفاده‌ی خاص آن از زبان، ایده‌ها و سبک مورد ارزیابی قرار دهند. 

آزمون شنیداری (Listening)

آزمون‌ها به شکلی قابل‌توجه در بخش‌های شنیداری با هم فرق دارند. بخش شنیداری آزمون تافل بین 40 تا 60 دقیقه به طول می‌انجامد و شامل شنیدنِ بخش‌هایی از سخنرانی‌های دانشگاهی یا گفت‌و‌گویی در محوطه‌ی دانشگاه است. شما باید از آنچه می‌شنوید یادداشت بردارید و پس از آن به مجموعه‌ای از سؤالات چندگزینه‌ای پاسخ دهید. در بخش شنیداری آزمون آیلتس شرکت‌کنندگان می‌توانند در حالی که به فایل صوتی گوش می‌کنند سؤالات را پاسخ بدهند، سؤالاتی کوتاه و بلند از گونه‌های متنوع.

نمره‌دهی ‌بخش گفتاری و نوشتاری آزمون تافل با توجه به شکل ارائه‌ی آنها، که شامل وسعت گنجینه‌ی واژگان، سبک نوشتن و گرامر شما می‌شود، صورت می‌گیرد. این دو بخش در آزمون آیلتس بر اساس نمرات مستقلی با معیارهایی متفاوت، از جمله منطق، یکپارچگی، گرامر و روانی متن ارزش‌گذاری می‌شود. برای مثال مقاله‌ای با گسترش منطقی ایده‌ها، که در زمینه‌ی گرامر ضعیف است، در آزمون تافل نمره‌ی بالاتری خواهد گرفت، درحالی‌که مقاله‌ای با گرامر قوی و محدوده‌ی واژگان وسیع‌تر که در بیان ایده ضعیف است، با معیارهای آیلتس نمره‌ی بهتری خواهد گرفت.
نمره‌ی آزمون آیلتس بین 1 تا 9، و نمره‌ی نهایی آن میانگین نمرات تمام بخش‌های چهارگانه‌ی آزمون است. نمره‌ی نهایی شما به سمتِ نزدیک‌ترین نیم‌نمره رُند خواهد شد، برای مثال اگر نمره‌ی نهایی‌تان 6.25 باشد، به سمت نزدیک‌ترین نیم‌نمره میل می‌کند و نمره‌تان 6.5 می‌شود. آزمون تافل یک نمره دارد و این نمره از بین 120 امتیاز حاصل می‌شود.

برای تحصیل در خارج از کشور هیچ وقت دیر نیست.برنامه‌ریزی را از اکنون شروع کنید و با شماره‌گیری ۴۱۲۷۶-۰۲۱ از مشاوره رایگان آرمان‌من برخوردار شوید.


آنچه باید بدانید

راهنمای جامع آزمون IELTS

راهنمای جامع آزمون IELTS

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با هزینه، طریقه‌ی آمادگی، ساختار آزمون و موارد مورد نیازِ داوطلبان آزمون IELTS گردآوری شده است.
نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی از تاثیرگذارترین عوامل در پذیرش دانشگاه هستند که در لیست مدارک مورد نیاز تمام دانشگاه‌ها وجود دارند. در این مقاله نکات مهم نوشتن این نامه‌ها را مرور می‌کنیم.
آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

در این مقاله با آزمون آیلتس، ساختار این آزمون، هزینه‌ها و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید، آشنا خواهید.
راهنمای جامع آزمون TOEFL

راهنمای جامع آزمون TOEFL

آزمون زبان بخش مهمی از فرایند تحصیل در خارج و اخذ پذیرش از دانشگاه است. در این مقاله مفصلا به آزمون تافل و جوانب مهم آن پرداخته شده است.
تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟ در چه رشته‌هایی می‌توان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کرد؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بیاموزید....
تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات کارشناسی چیست؟ در مقطع کارشناسی در چه رشته‌هایی می‌توانید تحصیل کنید؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی بیاموزید ....
مشاوره رایگان