تحصیل در خارج از کشور: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟ در چه رشته‌هایی می‌توان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کرد؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بیاموزید....


گردآورنده: محمد زرقانی
7308
ذخیره سازی
1399/08/29

postgraduate-education

دوره‌ی کارشناسی ارشد دوره‌ای در تحصیلات عالی است که در ادامه‌ی دوره‌ی کارشناسی می‌آید. پایان دوره‌ی کارشناسی یکی از شروطِ ورود به دوره‌ی کارشناسی ارشد است. این دوره‌ گامی بلندتر از دوره‌ی کارشناسی است و فرصتی برای تمرکز بر یک حوزه‌ی مشخص است.
در فضای رقابتی پس از پایان تحصیلات دوره‌ی کارشناسی، داشتن مدرک دوره‌ی کارشناسی ارشد می‌تواند شما را برای داشتنِ شغلی که دیگران هم دنبالش هستند متمایز کند.
در آمریکا از تحصیلات تکمیلی با عنوان «graduate education» یاد می‌کنند که فارغ‌التحصیلان دبیرستان در آن شرکت می‌کنند. این دسته از دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی وارد مدارس پزشکی، کسب‌و‌کار یا حقوق می‌شوند تا تحصیل در این حوزه‌های تخصصی را ادامه بدهند. 

تفاوت دوره‌های آموزشی و دوره‌های پژوهشی چیست؟

دوره‌ی آموزشی شبیه دوره‌های کارشناسی است که در آن یک استاد درس می‌دهد و شما در آن زمینه‌ی درسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرید.

دوره‌های پژوهشی مستقل‌تر هستند و بر فعالیت دانشجویان بر مقالاتِ پژوهشی خود متمرکزند. در هر دو نوعِ این آموزش‌ها شما باید در کلاس‌های خاصی شرکت کنید، تفاوت دوره‌های پژوهشی در این است که حضور در کلاس و هر نوع ارزیابی مرتبط با دروس دوره تعیین‌کننده‌ی نمره‌ی نهایی شما نخواهد بود، بلکه مقاله‌ی پژوهشی‌تان تعیین‌کننده‌ نمره‌تان است. 

انواع مدارک دوره‌های پس از کارشناسی

گواهی‌ها (postgraduate certificates) و دیپلم‌های دوره‌ی پس از کارشناسی (postgraduate diploma)

گواهی‌ها و دیپلم‌های دوره‌ی پس از کارشناسی معمولاً ماهیت شغلیِ بیشتری دارند و به یک زمینه‌ی شغلی تخصصی منتهی می‌شوند. این دوره‌ها کوتاه‌تر هستند و به دشواریِ دوره‌ی کارشناسی ارشد نیستند. دانشجویان برای دریافت گواهی پس از کارشناسی باید 15 هفته در دوره شرکت کنند و برای دریافت دیپلم دوره‌ی پس از کارشناسی بین 6 تا 12 ماه (در صورتی که در هر دو دوره به صورت تمام‌وقت شرکت کنند). 

class-postgraduate-education

مدرک دوره‌ی کارشناسی ارشد

این مدرک متداول‌ترین مدرک دوره‌ی پس از کارشناسی است و معمولاً در آمریکا با عنوان مدرک دوره‌ی کارشناسی از آن یاد می‌شود. این دوره هم می‌تواند پژوهش‌محور باشد و هم آموزشی و یا ترکیبی از هر دو. دوره‌های کارشناسی ارشد رشته‌های هنر و علوم دوره‌هایی با رویکرد آموزشی هستند، اما این دوره در رشته‌های فلسفه دوره‌ای پژوهش‌محور است (البته این دوره برای رشته‌ی علوم هم می‌تواند به صورت پژوهش‌محور برگزار شود). کارشناسی ارشد کسب‌و‌کار هم با عنوان MBA شناخته می‌شود. 
دوره‌ی کارشناسی ارشد معمولاً 1 تا 2 سال به صورت تمام‌وقت طول می‌کشد. اگر این دوره آموزش‌محور باشد شبیه دوره‌ی کارشناسی و شامل چیزهایی مثل جلسات سخنرانی، سمینار و کلاس‌های آموزشی خواهد بود. دوره‌ی کارشناسی ارشد با یک پایان‌نامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد (البته این پایان‌نامه حیلی کوتاه‌تر از پایان‌نامه‌ی دوره‌ی دکتری خواهد بود).

دوره‌ی دکتری (PHD)

دوره‌ی دکتری دوره‌ای پژوهش‌محور است که پس از پایان دوره‌ی کارشناسی ارشد می‌‌آید. دوره‌ی دکتری 3 تا 4 سال طول می‌کشد و حولِ یک پژوهشِ جدی‌تر توسط دانشجو شکل می‌گیرد. برخلاف دوره‌ی کارشناسی که تمایز بیشتری بین استاد و دانشجو وجود دارد، در دوره‌ی دکتری دانشجویان در کنار اساتید راهنمای خود بر روی پژوهشی کار می‌کنند که تمرکزِ اصلی دانشکده در آن بازه‌ی زمانی است. دانشجویان دوره‌ی دکترا می‌توانند به عنوان دستیار آموزش، به تدریسِ دانشجویان دوره‌ی کارشناسی بپردازند.

دروس دوره‌ی کارشناسی ارشد چگونه آموزش داده می‌شوند و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؟

همانطور که پیشتر گفته شد ساختار دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد با هم فرق دارند. شباهت‌هایی بین دوره‌ی کارشناسی و دوره‌های کارشناسی ارشدِ آموزشی وجود دارد، اما در دوره‌های کارشناسی ارشد تأکید بیشتری بر دانشجویان برای جدی گرفتن وجوه آکادمیک و کار بر روی پژوهش‌شان وجود دارد. این مسئله با امکان فعالیت آنها به عنوان دستیار آموزشی، حضور در کنفرانس‌ها به عنوان سخنران و برقراری ارتباط با استاد راهنمای‌شان قوت بیشتری می‌گیرد. 

graduation-postgraduate-education
دوره‌های کارشناسی ارشد آموزشی از طریق آزمون‌ها و ارائه‌های شفاهی به علاوه‌ی پایان‌نامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اما نمره‌ی نهایی دانشجویان دوره‌ی PHD حولِ پایان‌نامه‌ای نسبتاً طولانی‌تر متمرکز خواهند بود. 

معیارهای احراز شرایط برای حضور در دوره‌ی کارشناسی ارشد

در بیشتر موارد دانشجویان برای حضور در دوره‌های کارشناسی ارشد به یک مدرک کارشناسی در رشته‌ای مرتبط (از یک مؤسسه‌‌ی آموزش عالی معتبر) نیاز خواهند داشت. اگر فاقد برخی مهارت‌ها و معلومات مورد نیاز باشید می‌توانید در دوره‌های پیشاارشد (pre-masters) شرکت کنید.
ممکن است برخی دوره‌های تبدیلی هم برای تغییر مسیر تحصیلات‌تان وجود داشته باشد. اگر یک مدرک کارشناسی داشته باشید و ثابت کرده باشید که شرایط اصلی را برای تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد دارید، یک دوره‌ی تبدیلی می‌تواند شرایط مورد نیاز را برای تحصیل شما در یک رشته‌ی جدید در دوره‌ی کارشناسی ارشد ایجاد کند. 
اگر زبان انگلیسی زبان مادری‌تان نیست، باید مدرک احراز مهارت‌های زبانی برای تحصیل در دوره‌ی مورد نظرتان را هم فراهم کنید. 
به یاد داشته باشید که برای تحصلیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد درخواست سطوحِ بالاتر مهارت‌های زبانی نسبت به دوره‌ی کارشناسی در همان دانشگاه معمول است. 
شاید لازم باشد برخی از دانشجویان بین‌المللی با توجه به رشته‌ی تحصیلی و دانشگاه مورد نظرشان برخی آزمون‌های اضافه را هم پشت سر بگذارند.
ممکن است هنگام درخواست پذیرش از شما خواسته شود که در مصاحبه‌ای شرکت کنید و تمکن مالی‌تان را برای تأمین هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور و اخذ ویزای مناسب به اثبات برسانید. 

فرایند درخواست پذیرش برای دوره‌ی کارشناسی ارشد

مهلت پایان درخواست پذیرش در دوره‌های کارشناسی ارشد نسبت به دوره‌های کارشناسی در بسیاری از کشورها از محدودیت کمتری برخوردار است. علت این امر این است که دانشجویان کمتری برای دوره‌های کارشناسی ارشد تقاضای پذیرش می‌کنند. برخی از مهلت‌های ثبت‌نام فقط چند ماه پیش از شروع دوره است. اما گاهی فرایند پذیرش برای دوره‌های کارشناسی ارشد می‌تواند طولانی‌تر از زمانِ معمول برای دوره‌های کارشناسی شود. بنابراین باید مدت بیشتری منتظر بمانید تا بفهمید که درخواست‌تان مورد پذیرش قرار گرفته یا نه. همیشه باید اطلاعات صحیح را در مورد این مهلت‌های ثبت‌نام از مؤسسه‌ی مورد نظرتان بگیرید.
به یاد داشته باشید که همیشه ثبت درخواست‌تان در سریع‌ترین زمان ممکن تصمیم درستی است، چون ممکن است ظرفیت پذیرش در رشته و دانشگاه مورد نظرتان پیش از پایان مهلت ثبت‌نام تکمیل شود. 

در پایگاه داده مای‌آرمان دوره‌های تحصیلی خارج از کشور را جستجو کنید. در هر مرحله از اخذ پذیرش که باشید با ما تماس بگیرید و از مشاوره تحصیلی رایگان مای‌آرمان استفاده کنید.


آنچه باید بدانید

راهنمای جامع آزمون IELTS

راهنمای جامع آزمون IELTS

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با هزینه، طریقه‌ی آمادگی، ساختار آزمون و موارد مورد نیازِ داوطلبان آزمون IELTS گردآوری شده است.
نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی از تاثیرگذارترین عوامل در پذیرش دانشگاه هستند که در لیست مدارک مورد نیاز تمام دانشگاه‌ها وجود دارند. در این مقاله نکات مهم نوشتن این نامه‌ها را مرور می‌کنیم.
آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

در این مقاله با آزمون آیلتس، ساختار این آزمون، هزینه‌ها و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید، آشنا خواهید.
راهنمای جامع آزمون TOEFL

راهنمای جامع آزمون TOEFL

آزمون زبان بخش مهمی از فرایند تحصیل در خارج و اخذ پذیرش از دانشگاه است. در این مقاله مفصلا به آزمون تافل و جوانب مهم آن پرداخته شده است.
آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

در این مقاله تفاوت‌های دو آزمون سنجش زبان انگلیسی، تافل و آیلتس، شرح داده شده است. شما با آشنایی با نقاط قوت هر یک از این آزمون‌ها خواهید توانست انتخاب بهتری انجام دهید.
تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات کارشناسی چیست؟ در مقطع کارشناسی در چه رشته‌هایی می‌توانید تحصیل کنید؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی بیاموزید ....
مشاوره رایگان