تحصیل در خارج از کشور: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات کارشناسی چیست؟ در مقطع کارشناسی در چه رشته‌هایی می‌توانید تحصیل کنید؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی بیاموزید ....


گردآورنده: محمد زرقانی
21825
ذخیره سازی
1399/08/29

undergraduate-education

دوره‌ی کارشناسی دوره‌ی تحصیلی بعد از دبیرستان و پیش از دوره‌ی کارشناسی ارشد است. معمولاً دانشجویان در هجده سالگی وارد دوره‌ی کارشناسی می‌شوند، البته این کار در هر سنی امکان‌پذیر است. متداول‌ترین مدرک این دوره مدرک افتخاری (honours degree) است. این اولین مدرکی است که دانشجویان در دوره‌ی کارشناسی برای کسب آن تحصیل می‌کنند و بالاترین مدرکی است که می‌توان در این دوره کسب کرد. 
برای تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد به مدرک این دوره نیاز خواهید داشت.

انواع مدارک دوره‌ی کارشناسی

مدرک لیسانس

books-undergraduate-education

مدرک کارشناسی متداول‌ترین مدرک این دوره است. مدارک افتخاری (honours degree) متفاوت این دوره با توجه به رشته‌ی تحصیلی کارشناسی هنر (B.A) کارشناسی علوم (B.S)، کارشناسی هنرهای زیبا (B.F.A)، کارشناسی کار اجتماعی (B.S.W)، کارشناسی مهندسی (B.Eng)، کارشناسی علوم ارتباطات عمومی (B.S.P.A)، کارشناسی علوم پرستاری (B.S.N) یا کارشناسی فلسفه (B.Phil.) هستند. البته B.A و B.S رایج‌ترین مدارک این دوره هستند.
می‌توانید در دوره‌های مشترک، دوگانه یا ترکیبی هم شرکت کنید، که در این صورت تحصیلات‌تان بین دو موضوع مرتبط تقسیم می‌شود.
علی‌رغم تشابه بسیار زیاد، تفاوت‌های مختصری بین مدارک دوره‌ی کارشناسی در آمریکا و انگلستان وجود دارد. در انگلیس دوره‌ی کارشناسی 3 سال طول می‌کشد و دانشجو در رشته‌ای خاص تحصیل می‌کند. اما در آمریکا دوره‌ی کارشناسی 4 سال طول می‌کشد. در سال اول دانشجویان در آمریکا به تحصیل در گستره‌ی وسیعی از موضوعات شبیه رشته‌ی انتخابی‌شان در دوره‌ی دبیرستان، اما با استانداردهایی بالاتر می‌پردازند و بعد از این یک سال در مورد رشته‌ای که می‌خواهند در سه سال باقی‌مانده از دوره‌ی کارشناسی تحصیل کنند تصمیم می‌گیرند. 
رشته‌ای اصلی (major) شما چیزی است که برمی‌گزینید و تمرکز اصلی‌تان بر روی آن است و 25 تا 50 درصد کل نمرات درس‌های دوره‌ی کارشناسی‌تان را شکل می‌دهد. رشته‌ی فرعی‌تان (minor) دومین کانون تمرکز دروس‌تان است و اغلب نیمی از دروس دوره‌تان را در بر می‌گیرد. دروسی انتخابی (Elective) هم می‌توانند از هر دانشکده‌ای انتخاب شوند که پوشش‌دهنده‌ی درصد باقی‌مانده‌ی دروس دوره‌ی کارشناسی خواهند بود.

مدرک کاردانی

graduation-undergraduate-education

مدرک کاردانی در کالج‌های عمومی در آمریکا پس از دو سال تحصیل به دانشجویان ارائه می‌شود. کسانی که این مدرک را در اختیار دارند، در حالی که برخی از دروسی را که در دو سال اول دوره‌ی کارشناسی ارائه می‌شود گذرانده‌اند، می‌توانند وارد دوره‌ی کارشناسی در دانشگاه شوند.

مدارک میانی (Intermediate qualifications)

دوره‌های پایه (Foundation courses) معمولاً معادل دو سال اول دوره‌ی کارشناسی هستند، و دانشجویان می‌توانند ادامه‌ی تحصیل بدهند و مدرک کامل کارشناسی را کسب کنند. ماهیت مدارک پایه بیشتر شغلی یا فنی هستند و در مسیر دست یافتن به شغلی خاص متمرکزند. تحصیل در این دوره‌ها هم به صورت پاره‌وقت امکان پذیر است و هم تمام‌وقت و گاهی نیز می‌توان در کالجی که با دانشگاه مرتبط است به تحصیل در این دوره‌ها پرداخت. نمونه‌هایی از مدارک این دوره‌ها عبارتند از: FdA (هنر)، FdEd (مهندسی) و FdSc (علوم). 
همچنین می‌توانید بعد از دو سال تحصیل دیپلم‌هایی مثل دیپلم عالی ملی (HND) و دیپلم تحصیلات عالی (DipHe) دریافت کنید. می‌توانید بعد از یک سال تحصیل گواهی تحصیلات عالی (CertHE) را هم کسب کنید. 

دروس دوره‌ی کارشناسی چگونه آموزش داده می‌شوند و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؟

hats-undergraduate-education

دروس دوره‌ی کارشناسی معمولاً به صورت کلاسی، سخنرانی و ترکیب‌شده با مطالعات مستقل ارائه می‌شوند. برخی از دروس را هم می‌توان به مدت یک سال به شکل مشترک یا در خارج از کشور یا به صورت کار در یک شرکت واقعی برای کسب تجربه‌ی کار گذراند. دروس دوره‌ی کارشناسی از طریق تکالیفی در قالب مقالات، پایان‌نامه، پروژه‌ها، پورتفولیو، ارائه‌ها و امتحانات مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

معیارهای احراز شرایط

دانشجویان بین‌المللی معمولاً باید 12 سال تحصیلات دوره‌ی ابتدایی و متوسطه را پشت سر گذاشته باشند و مدارک سطح A و مدرک بین‌المللی Baccalaureate یا معادل آن در کشور خود را داشته باشند. 
همچنین اگر انگلیسی زبان مادری‌تان نیست، باید شرایط زبانی رشته‌ی مورد نظر خود را برآورده کنید. 
ممکن است بعضی از دانشجویان بین‌المللی نیاز به شرکت در آزمون‌های اضافه‌ی دیگری هم با توجه به رشته یا دانشگاه انتخابی‌شان داشته باشند. برای مثال مؤسسات آمریکایی ممکن است از شما بخواهند تا در آزمون SAT یا ACT شرکت کنید. اما باید اطلاعات لازم را در این مورد از مؤسسه‌ی مورد نظر خود بگیرید تا بدانید دقیقاً باید چه شرایطی را برای ورود به دانشگاه و رشته‌ی مورد نظرتان برآورده کنید. 
شاید لازم باشد برای اثبات تمکن مالی تأمین هزینه‌های تحصیل‌تان در خارج از کشور در یک مصاحبه‌ هم شرکت کنید. در ادامه باید ویزای دانشجویی مناسب را هم بگیرید. 

فرایند درخواست پذیرش دوره‌ی کارشناسی

ceremony-undergraduate-education

فرایند درخواست پذیرش‌تان را باید 12 تا 18 ماه پیش از شروع دوره‌ی مورد نظرتان شروع کنید تا فرصت کافی برای یافتنِ مؤسسه‌ای دیگر یا شرکت در آزمون‌های مورد نیاز داشته باشید. به محض اینکه فهرست مؤسسات مورد نظرتان تکمیل شد باید مدارک درخواست پذیرش را آماده کنید. 
هر مؤسسه‌ای پایان مهلت درخواست پذیرشِ خود را تعیین می‌کند، به همین دلیل بهتر اطلاعات دقیق را در این مورد از مؤسسه‌ی انتخابی‌تان بگیرید. همیشه بهتر است فرایند درخواست پذیرش را هر چه زودتر به جریان بیندازید. 
 

در پایگاه داده آرمان‌من دوره‌های تحصیلی خارج از کشور را جستجو کنید. در هر مرحله از اخذ پذیرش که باشید با ما تماس بگیرید و از مشاوره تحصیلی رایگان مای آرمان استفاده کنید.


آنچه باید بدانید

راهنمای جامع آزمون IELTS

راهنمای جامع آزمون IELTS

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با هزینه، طریقه‌ی آمادگی، ساختار آزمون و موارد مورد نیازِ داوطلبان آزمون IELTS گردآوری شده است.
نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی از تاثیرگذارترین عوامل در پذیرش دانشگاه هستند که در لیست مدارک مورد نیاز تمام دانشگاه‌ها وجود دارند. در این مقاله نکات مهم نوشتن این نامه‌ها را مرور می‌کنیم.
آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

در این مقاله با آزمون آیلتس، ساختار این آزمون، هزینه‌ها و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید، آشنا خواهید.
راهنمای جامع آزمون TOEFL

راهنمای جامع آزمون TOEFL

آزمون زبان بخش مهمی از فرایند تحصیل در خارج و اخذ پذیرش از دانشگاه است. در این مقاله مفصلا به آزمون تافل و جوانب مهم آن پرداخته شده است.
آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

در این مقاله تفاوت‌های دو آزمون سنجش زبان انگلیسی، تافل و آیلتس، شرح داده شده است. شما با آشنایی با نقاط قوت هر یک از این آزمون‌ها خواهید توانست انتخاب بهتری انجام دهید.
تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟ در چه رشته‌هایی می‌توان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کرد؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بیاموزید....
مشاوره رایگان