تحصیل در خارج از کشور: آخرین اخبار - آنچه باید بدانید

معرفی موسسات مجاز اعزام دانشجو

از مهمترین دغدغه‌های مهاجرت، انتخاب موسسه‌ای قابل اعتماد است که بتوان آینده‌ی خود را به آن سپرد. با رشد روز افزون تعداد این موسسات اعزام دانشجو پیدا کردن همچین موسسه‌ای دشوارتر شده است.


گردآورنده: نیلوفر یوسفی
18078
ذخیره سازی
1399/07/08

پیدا کردن کشور، شهر و دانشگاه یا کالج مناسب تصمیمی مهم و آینده ساز به حساب می آید. در این راه، شناختن بهترین موسسات اعزام دانشجو معتبر و به دست آوردن لیست موسسات اعزام دانشجو مجاز اولین قدم برای شروع مراحل مهاجرت تحصیلی است. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب موسسات مجاز اعزام دانشجو می پردازیم تا بتوانید بهترین‌های این مسیر را انتخاب نمایید.

فهرست مطالب

اهمیت بهره ‌گیری از کمک موسسات اعزام دانشجو در مهاجرت تحصیلی

یکی از راه‌های پرطرفدار جهت مهاجرت به خارج از کشور، مهاجرت تحصیلی است. دانشجویان بسیاری هستند که پس از پایان تحصیلات دورۀ دبیرستان، کارشناسی و موارد دیگر، تصمیم به مهاجرت به کشورهای دیگر و تحصیل در دانشگاه‌های آن کشور می‌ گیرند. در هر مقطعی که تصمیم گرفته باشید تا به صورت دانشجویی از کشور خارج شوید، سوالات بسیاری ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد. پس باید شرایط اپلای را بدانید. سؤالاتی از قبیل:

  • با توجه به رشتۀ تحصیلی من، کدام کشور برای من بهترین انتخاب است؟
  • با اقدام برای کدام دانشگاه، بیشترین شانس دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی را خواهم داشت؟
  • کدام شهر، دانشگاه یا رشتۀ تحصیلی برای من کم هزینه‌تر خواهد بود؟
  • آیا به مدرک زبان نیاز خواهم داشت؟
  • به طور کلی، مهاجرت تحصیلی برای من چقدر آب می‌خورد؟

 

country-flags-institutions

پیدا کردن پاسخ سؤالات ذکر شده، می ‌تواند به اندازۀ تمام فرصت شما برای مهاجرت تحصیلی طول بکشد. با توجه به شرایط حساس کنونی، هر قدم اشتباه می ‌تواند شما را برای مدت زمان بسیار زیادی از مسیرتان منحرف کند. حتی اگر ضرر زمانی برایتان نداشته باشد، به احتمال زیاد منجر به ضرر مالی خواهد شد.

اینجاست که اهمیت کمک گرفتن از موسسات اعزام دانشجو معتبر مشخص می ‌شود. یک موسسه معتبر اعزام دانشجو، پس بررسی کامل و دقیق شرایط شما و به کمک اطلاعات کامل و جامعی که در مورد دانشگاه‌ها و کشورهای مقصد در اختیار دارد، سریع ‌ترین، آسان‌ ترین، کم‌ هزینه ‌ترین و در نهایت بهترین راه را برای شما انتخاب می ‌کند. با کمک یک موسسه اعزام دانشجو معتبر، مهاجرت تحصیلی شما تضمینی خواهد بود.

reading-institutions

بررسی موسسات مجاز اعزام دانشجو

شناسایی موسسات اعزام دانشجو 

اگر برای پیدا کردن «لیست موسسات اعزام دانشجو» به گوگل مراجعه کنید، یکی از اولین نتایج سایت سازمان امور دانشجویان است. تمامی موسسات اعزام دانشجو مجاز تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان امور دانشجویی فعالیت می کنند. بنابراین، مطمئن‌ترین راه برای شناسایی موسسات اعزام دانشجو مجاز و غیر مجاز مراجعه به سایت سازمان امور دانشجویان است. 
در همین صفحه، با دو گزینۀ موسسات مجاز اعزام دانشجو و موسسات فاقد اعتبار یا مؤسسات غیرمجاز اعزام دانشجو روبرو می شوید. از مزیتهای مراجعه به سایت سازمان امور دانشجویان، به روز بودن آن نسبت به سایر لیستهای موجود و مشابه در نتایج موتورهای جستجوست. این لیستها به طور معمول در شهریور ماه هر سال به روز رسانی می شوند.

اعتبار مجوز موسسات مجاز اعزام دانشجو

world-map-institutions

شاید مشاهدۀ موسسه مورد نظر شما در لیست موسسات مجاز اعزام دانشجو خاطر شما را آسوده می کند. اما دقت به تاریخ اعتبار مجوز هر موسسه امر مهمی است. به طور معمول، مدت اعتبار هر مجوز یک سال است. بنابراین، پیش از مراجعه به موسسات اعزام دانشجو مجاز حتماً به تاریخ اعتبار آن ها دقت کنید. پس از مراجعه هم می توانید از خود موسسه بخواهید تا مجوز و تاریخ اعتبار آن را به شما نشان دهد.

حوزۀ تخصصی فعالیت موسسه اعزام دانشجو

country-symbols-institutions

برخلاف تصور عامه، یک موسسه نمی تواند با یک مجوز برای اعزام دانشجو به تمام کشورهای جهان اقدام کند. هر مجوز به یک موسسه امکان اعزام به دو کشور را میسر می نماید. این موضوع برای موسساتی که تجربۀ بالاتری در دو کشور به خصوص دارند یک مزیت بزرگ محسوب می شود. چرا که با قوانین و تبصره های اعزام دانشجو به آن کشورها تسلط بیشتری پیدا می کنند. 
 
هلدینگ اعزام دانشجو آرمان من از سال 1385 فعالیت خود را در زمینۀ اعزام دانشجو آغاز نمود. آرمان من با اخذ سه مجوز رسمی قادر است نسبت به اعزام دانشجو به کشور های انگلستان، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، ایرلند و مالزی اقدام نماید. آرمان من با آشنایی کامل با جدیدترین قوانین اخذ ویزای این کشورها، مدعی ارائۀ خدمات ویزای صد درصد تضمینی است. در صورت رد درخواست پذیرش تمام وجه دریافتی عودت داده می‌شود.

مزیت های موسسات اعزام دانشجو

   colleagues-institutions

نظارت وزارت علوم

تمامی موسسات مجاز اعزام دانشجو زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان امور دانشجویان فعالیت میکنند. بنابراین تک تک این موسسات در رعایت تمامی قوانین و به دست آوردن رضایت دانشجویان دقت و تلاش می نمایند. 

قرارداد های واضح و قانونی

contract-institutions

قراردادهای موسسات مجاز اعزام دانشجو با ادبیات شفاف و روان نوشته می شوند و جای هیچ شبهه ای باقی نمی گذارند. هر موسسه در بستن قرارداد نهایت دقت را لحاظ می کند. در صورت وجود هرگونه تناقض بین قرارداد و خدمات ارائه شده توسط این موسسات می توانید با مراجعه به سازمان امور دانشجویان شکایات خود را پیگیری کنید. 

هزینه های موسسات مجاز اعزام دانشجو

یکی از مزیت های عقد قرارداد با موسسات مجاز اعزام دانشجو، برخورداری از تعرفه های وزارت علوم یا حتی پایین تر از آن است. موسسات غیرمجاز یا افراد متفرقه برای سوءاستفاده و نفع شخصی همواره تعرفه های بالاتر و غیرواقعی ارائه می دهند. 
موسسه اعزام دانشجو آرمان من به عنوان یکی از موسسات مجاز اعزام دانشجو خدمات متنوع خود را طبق تعرفۀ ابلاغی از سوی وزارت علوم ارائه می دهد. آرمان من جهت حفظ منافع دانشجویان یک گام فراتر گذاشته و هزینۀ خدمات خود را رقابتی تر و به صرفه تر نموده است. 
 

انواع موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو

موسسات غیرمجاز یا فاقد اعتبار اعزام دانشجو به سه دسته تقسیم می شوند.

1- پایان اعتبار مجوز 

موسساتی که اعتبار مجوز آن ها به پایان رسیده است و آن را تمدید نکرده‌اند. این موسسات دیگر تحت نظارت وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان نبوده و ضمانتی برای همکاری با شما نخواهند داشت.

2- لغو مجوز

موسساتی هستند که به دلایلی از جمله شکایت به سازمان امور دانشجویان مجوز آن ها باطل شده است. تا حل مشکل و شکایت پیش آمده و تمدید مجوز، همکاری با چنین موسساتی تنها به ضرر دانشجویان تمام خواهد شد.

3- وکیل مهاجرت تحصیلی

عبارت وکیل مهاجرت تحصیلی عبارتی است که به اشتباه در جامعۀ ما رواج پیدا کرده. در اصل، یک وکیل قانونی مهاجرت بهترین فرد برای مراجعه در کشور مقصد به شمار می رود. تخصص چنین فردی در حل مشکلات احتمالی شما پس از رسیدن به کشور مقصد است. به طور معمول، یک وکیل مهاجرتی تخصصی در حوزۀ پذیرش و اخذ ویزای کشورهای مختلف نداشته و تحت نظر وزارت علوم یا سازمان های دولتی مربوطه نیز فعالیت نمی کند. 

معایب همکاری و خطرات موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو

نمایندگی و ارتباط مستقیم با دانشگاه ها

در قیاس با موسسات مجاز اعزام دانشجو، وکیلهای مهاجرتی و موسسات غیرمجاز، ارتباطات مستقیم با دانشگاه نداشته و به همین دلیل بیشتر برای اخذ ویزای کالج ها اقدام می کنند. چنین موسساتی به طور معمول حد صلاحیت شما را پایین تر از واقعیت جلوه میدهند تا شما را به سمت کالج ها سوق دهند. دلیل آن هم پایین تر بودن موارد مورد نیاز و ساده تر بودن مراحل پذیرش کالج هاست. 
موسسه اعزام دانشجو آرمان من نمایندۀ رسمی دانشگاه های معتبر جهان است. آرمان من با به کارگیری از تجربۀ پانزده سالۀ خود بهترین پل ارتباطی شما با دانشگاه های بزرگ جهان به شمار می رود. 

هزینه های خارج از تعرفه های وزارت علوم

money-institutions

 در حالی که تعرفه های موسسات مجاز اعزام دانشجو از سوی وزارت علوم تعریف می گردد، موسسات غیرمجاز به سلیقۀ خود و با سود بسیار بیشتر تعرفه های خود را تعیین می کنند. یک وکیل تحصیل کرده هزینه های بسیار گزافی برای امر اعزام دانشجو از شما می گیرد. در برخی موارد برای انجام امور مراحل مهاجرت تحصیلی بین ده تا پانزده هزار دلار هزینه می گیرند.

قرارداد مبهم و ناعادلانه

bad-contract-institutions

یکی دیگر از خطرات موسسات غیرمجاز و فاقد اعتبار اعزام دانشجو قراردادهای مبهم و ناعادلانه است. در برخی موارد آن ها حتی حق شکایت و اعتراض را نیز از دانشجو گرفته اند تا حتی مراجع قضایی هم نتوانند حق و حقوق شما را به درستی پیگیری کنند.
موسسات مجاز اعزام دانشجو با تنظیم قراردادهای دقیق و شفاف همواره نهایت تلاش خود را برای جلب رضایت دانشجویان انجام میدهند. به دلیل نظارت بالای وزارت علوم، در صورتی که موسسات مجاز حتی یک شاکی خصوصی داشته باشند، مجوز آن ها به حالت تعلیق در خواهد آمد. 

عدم دسترسی مستقیم

بسیاری از موسسات غیر مجاز یا وکیلهای مهاجرتی در خارج از ایران فعالیت میکنند و دسترسی مستقیم به آنها ممکن نیست. این در حالی است که چنین سازمانهایی تحت نظارت وزارت علوم و سازمانهای وابسته نیستند و امکان شکایت و رسیدگی به مشکلات در خصوص آنها وجود ندارد. 

عدم پاسخگویی و آیندۀ نامشخص

bad-support-institutions

 موسسات مجاز که روزانه پاسخگوی شما هستند و آیندۀ همکاری مشخصی را پیش روی شما قرار میدهند. اما موسسات غیرمجاز ممکن است امروز پاسخگوی شما بوده و با برخوردن به اولین مشکل دیگر حتی جواب تلفن شما را هم ندهند. عدم نظارت و تعهد به سازمانهای دولتی می تواند به سادگی منجر به تعطیلی آن ها شود. 

از دست دادن زمان

   passports-institutions
به طور حتم، مهمترین سرمایۀ هر انسانی زمان اوست. جوانان و دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج را دارند، از زمان محدودی برخوردارند. همکاری با موسسات غیرمجاز خطر عدم پذیرش و رد ویزای شما را در پی خواهد داشت. بدین ترتیب چندین ماه از برنامۀ تحصیلی خود عقب افتاده و زمان ارزشمند خود را از دست می دهید.
موسسه اعزام دانشجو آرمان من به واسطۀ تجربۀ بیش از یک دهه دریافت ویزا و پذیرش شما را تضمین می کند. بدین معنی که در صورت رد درخواست پذیرش یا ویزا تمام وجه دریافتی از شما را باز می گرداند.

 

سخن آخر
دانشجویان برای رسیدن به آیندهای بهتر برای اعزام به کشورهای دیگر اقدام می کنند. مواردی از جمله سردرگمی در انتخاب کشور و دانشگاه، عدم آگاهی به قوانین و تبصره های به روز کشورهای مختلف و عدم ارتباط مستقیم با دانشگاه ها دانشجویان را تشویق به استفاده از خدمات موسسات مجاز اعزام دانشجو نموده است. شناسایی و انتخاب یک موسسه مجاز اعزام دانشجو اولین و مهم ترین گام در این مسیر به شمار میرود. همانطور که اشاره شد، استفاده از موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو و افراد سود جو منجر به ضرر های مادی و اتلاف وقت دانشجویان می شوند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مای آرمان به عنوان موسسه مهاجرت تحصیلی تماس بگیرید.


سؤالات متداول

1- بهترین موسسات اعزام دانشجو به خارج کدامند؟

بهترین موسسات اعزام دانشجو، موسسات مجازی هستند که تحت نظر وزارت علوم و سازمان امور دانشجویی فعالیت می کنند. مطمئن ترین راه برای شناسایی موسسات اعزام دانشجو مجاز و غیر مجاز مراجعه به سایت سازمان امور دانشجویان است.

2- کدام موسسات اعزام دانشجو مجاز هستند؟

موسساتی مجاز هستند که از وزرات علوم و سازمان امور دانشجویی مجوز اعزام دانشجو کسب کرده باشند. موسسات مجاز اعزام دانشجو با در دست داشتن مجوز می توانند به دو کشور دانشجو اعزام کنند.

3- موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو چه خطراتی دارند؟

عدم ارتباط مستقیم با دانشگاه ها و کالج ها، هزینه های خارج از تعرفه های وزارت علوم، قرارداد مبهم و ناعادلانه، عدم دسترسی مستقیم به این موسسات، امکان عدم پاسخگویی و آیندۀ نامشخص و از دست رفتن زمان مهمترین خطرات همکاری با موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو هستند. 

4- موسساتی مجاز اعزام دانشجو چه مزیتی دارند؟

نظارت مستقیم وزارت علوم، قرارداد های واضح و قانونی، هزینه های منصفانه و پاسخگویی از مهم ترین مزیت های موسسات مجاز اعزام دانشجو هستند. 

 


آنچه باید بدانید

راهنمای جامع آزمون IELTS

راهنمای جامع آزمون IELTS

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با هزینه، طریقه‌ی آمادگی، ساختار آزمون و موارد مورد نیازِ داوطلبان آزمون IELTS گردآوری شده است.
نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی از تاثیرگذارترین عوامل در پذیرش دانشگاه هستند که در لیست مدارک مورد نیاز تمام دانشگاه‌ها وجود دارند. در این مقاله نکات مهم نوشتن این نامه‌ها را مرور می‌کنیم.
آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

در این مقاله با آزمون آیلتس، ساختار این آزمون، هزینه‌ها و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید، آشنا خواهید.
راهنمای جامع آزمون TOEFL

راهنمای جامع آزمون TOEFL

آزمون زبان بخش مهمی از فرایند تحصیل در خارج و اخذ پذیرش از دانشگاه است. در این مقاله مفصلا به آزمون تافل و جوانب مهم آن پرداخته شده است.
آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

در این مقاله تفاوت‌های دو آزمون سنجش زبان انگلیسی، تافل و آیلتس، شرح داده شده است. شما با آشنایی با نقاط قوت هر یک از این آزمون‌ها خواهید توانست انتخاب بهتری انجام دهید.
تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟ در چه رشته‌هایی می‌توان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کرد؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بیاموزید....
تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات کارشناسی چیست؟ در مقطع کارشناسی در چه رشته‌هایی می‌توانید تحصیل کنید؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی بیاموزید ....
مشاوره رایگان