تحصیل در خارج از کشور : از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه

تافل: آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

در این مطلب به تمام آنچه باید درباره آزمون تافل بدانید از انواع مختلف تافل تا ساختار آن و ... اشاره شده است.


گردآورنده: مهدی گلستانی
147
ذخیره سازی
1399/07/10

آزمون تافل

اگر قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی و یا بالاتر در خارج از کشور و به زبان انگلیسی را دارید، از شما خواسته خواهد شد که در یک آزمون سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی شرکت کنید. نمره شما در این آزمون نشان خواهد داد که شما مهارت‌های لازم برای شرکت در دوره را دارید یا خیر. آزمون تافل یکی از مهم‌ترین و استانداردترین آزمون‌های زبان انگلیسی در دنیا می‌باشد.

نکته: این مطلب تنها یک راهنمای مختصر است، برای آشنایی بیشتر با آزمون تافل می‌توانید راهنمای جامع ما را مطالعه کنید.

تافل چیست؟

TOEFL به اختصار نشان‌دهنده عبارت Test of English as a Foreign Language است. این آزمون در دو شکل آنلاین (iBT) و بر روی کاغذ (PBT) برگزار می‌شود. و هدف اصلی آن سنجش میزان مهارت و توانایی شما در درک گفتار و متن به زبان انگلیسی و شناخت شما از ساختار مناسب زبان انگلیسی در سطح دانشگاهی است.

چه موسساتی آزمون تافل را به رسمیت می‌شناسند؟

بیش از ۷۵۰۰ موسسه و کالج در ۱۳۰ کشور مختلف دنیا این آزمون را به رسمیت می‌شناسند. آزمون تافل در ابتدا برای سنجش مهارت دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا را دارند، بوجود آمد. بنابر این روش‌های این آزمون قابلیت انتخابی دارد و بسیار مناسب سیستم دانشگاهی آمریکا است. هرچند امروزه بسیاری از دانشگاه‌های انگلستان نیز این آزمون را می‌پذیرند. شرکت‌کنندگان نیز می‌دانند که این آزمون بیشتر به انگلیسی آمریکا نزدیک است تا انگلیسی بریتانیا، و به همین دلیل این آزمون بیشتر مناسب دانشجویانی است که مقصدشان دانشگاه‌های آمریکا است.

اگر در انتخاب بین دو آزمون تافل و آیلتس شک دارید، راهنمای مقایسه‌ای ما در این باره می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

اجزای آزمون تافل

همانطور که پیشتر گفته شد آزمون تافل به دو گونه PBT و iBT برگزار می‌شود، البته این دو نوع تفاوت‌های بسیار جزیی دارند. و هر دو از ۴ بخش اصلی تشکیل شده‌اند.

بخش خوانشی
در این بخش از شما خواسته می‌شود که چند متن، که پاره‌هایی از مقالات دانشگاهی هستند، را بخوانید و به تعدادی سوالات چندگزینه‌ای پاسخ دهید. این سوالات به منظور سنجش درک شما از موضوع اصلی، واژگان و سبک متن طراحی شده است.

بخش شنیداری
در این بخش شما به بخش‌هایی از مکالمات یا سخنرانی‌ها گوش می‌دهید. تمامی این‌ها مربوط به زندگی دانشگاهی می‌شود. مثل مکالمه بین یک دانشجو و یک استاد، یا یک سخنرانی سر کلاس. این گفتگوها بسیار طبیعی و غیررسمی است، حتی ممکن است آواهایی مثل «همم» هم در بین مکالمات شنیده شود. سوالات این بخش نیز به‌صورت چندگزینه‌ای است و جزییات، موضوع اصلی و واژگان مهم را مورد سوال قرار می‌دهد.

بخش گفتاری
در این بخش صحبت‌های شما توسط یک میکروفون ضبط خواهد شد و بعدا یک ممتحن به پاسخ‌های شما گوش خواهد داد و بر همین اساس به شما نمره خواهد داد. دو سوال اول بیشتر جنبه شخصی دارند مثل پرسیدن از شهرتان یا معلم مورد علاقه‌تان. در دو سوال بعد از شما خواسته می‌شود که اطلاعات موجود در یک متن یا گفتگو را به‌طور خلاصه به همراه نظرات خودتان بیان کنید. در سوالات بعدی هم فقط باید یک مکالمه کوتاه را خلاصه کنید.

بخش نوشتاری
در آخرین بخش آزمون تافل شما باید دو متن مشابه مقاله بنویسید. برای مقاله اول به شما موضوعات عمومی می‌دهند مثل «چگونه اینترنت زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است؟» یا «اگر بخواهید یک چیز را در کشورتان تغییر دهید، آن چیست؟». برای مقاله دوم شما باید مواد و مصالحی که از طریق یک متن یا سخنرانی به شما داده شده را در یک مقاله استدلالی تحلیل کنید.

باید چه نمره‌ای در آزمون تافل کسب کنیم؟

بخش خوانشی و شنیداری توسط کامپیوتر تصحیح شده و از صفر تا ۳۰ نمره داده می‌شود. بخش خوانشی شامل ۳۶ تا ۵۶ سوال از متنی که از متون دانشگاهی استخراج شده است. بخش شنیداری نیز شامل ۳۴ تا ۵۱ سوال بر مبنای چیزهایی که شنیده‌اید، سخنرانی، بحث‌‌های کلاسی، مکالمات است.
در اینجا می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره آزمون تافل بدست آورید.

هزینه آزمون تافل چقدر است؟

هزینه آزمون تافل بسته به اینکه اهل کجا هستید و در چه کشوری در آزمون شرکت می‌کنید، حدوداً بین ۱۶۰ تا ۲۵۰ دلار متفاوت است. مهم‌ترین عاملی که در میزان هزینه آزمون تافل موثر است کشوری که در آن آزمون خواهید داد است. در اینجا می‌توانید هزینه آزمون تافل در کشورهای مختلف را ببینید.

برای برنامه‌ریزی جهت تحصیل در خارج از کشور، می‌توانید در تمام مراحل پذیرش با شماره ۴۱۲۷۶-۰۲۱ تماس گرفته و از راهنمایی‌های مشاوران آرمان‌من استفاده کنید.


آنچه باید بدانید

راهنمای جامع آزمون IELTS

راهنمای جامع آزمون IELTS

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با هزینه، طریقه‌ی آمادگی، ساختار آزمون و موارد مورد نیازِ داوطلبان آزمون IELTS گردآوری شده است.
نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی از تاثیرگذارترین عوامل در پذیرش دانشگاه هستند که در لیست مدارک مورد نیاز تمام دانشگاه‌ها وجود دارند. در این مقاله نکات مهم نوشتن این نامه‌ها را مرور می‌کنیم.
آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

در این مقاله با آزمون آیلتس، ساختار این آزمون، هزینه‌ها و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید، آشنا خواهید.
راهنمای جامع آزمون TOEFL

راهنمای جامع آزمون TOEFL

آزمون زبان بخش مهمی از فرایند تحصیل در خارج و اخذ پذیرش از دانشگاه است. در این مقاله مفصلا به آزمون تافل و جوانب مهم آن پرداخته شده است.
آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

در این مقاله تفاوت‌های دو آزمون سنجش زبان انگلیسی، تافل و آیلتس، شرح داده شده است. شما با آشنایی با نقاط قوت هر یک از این آزمون‌ها خواهید توانست انتخاب بهتری انجام دهید.
تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟ در چه رشته‌هایی می‌توان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کرد؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بیاموزید....
تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات کارشناسی چیست؟ در مقطع کارشناسی در چه رشته‌هایی می‌توانید تحصیل کنید؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی بیاموزید ....
مشاوره رایگان