تحصیل در خارج از کشور: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه

اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیلات تکمیلی چیست؟ در این مطلب درباره روند اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در خارج از کشور، از جمله شرایط تامین مالی، مهاجرت و تحقیق در مورد یک دوره مطالعه کنید.


گردآورنده: مهدی گلستانی
246
ذخیره سازی
1399/08/28

اگر در فکر ورود به یک دوره‌ی کارشناسی ارشد هستید، بی‌شک فرایند ثبت‌نام دانشگاه را در دوره‌ی کارشناسی خود تجربه کرده‌اید و اگر در حال برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام در همان دانشگاه و همان کشور باشید، از این هم آماده‌تر هستید.
تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد گامی قابل‌توجه در فرایند تحصیلات‌تان است، و تلاش برای پیش رفتن طبق فرایند پذیرش در رشته‌ی انتخابی‌تان مهم است. سعی می‌کنیم در این مطلب فرایند پذیرش در دوره‌ی کارشناسی ارشد را به منظور کمک به شما توضیح دهیم. 

مدرک کارشناسی ارشد چیست؟

حضور در دوره‌ی کارشناسی ارشد به محض پایان دوره‌ی کارشناسی در همان رشته برای‌تان ممکن خواهد شد. مدرک کارشناسی پس از پایان موفقیت‌آمیز یک دوره‌ی تحصیلی سه یا چهار ساله به شما داده می‌شود. در دوره‌ی کارشناسی ارشد یک فارغ‌التحصیل موفق پس از گذراندن یک یا دو سال تحصیلی مدرک کارشناسی ارشد (MA) دریافت می‌کند و می‌تواند مسیرش را برای حضور در دوره‌ی دکترا (PHD) ادامه بدهد که کمی طولانی‌تر است (گزینه‌ی دیگری هم به این صورت وجود دارد که می‌توان با حضور در یک پیشادوره‌ی کارشناسی ارشد برای دوره‌ی کارشناسی ارشد آماده شد، که در این صورت امکان کار پاره‌وقت یا تمام‌وقت هم فراهم می‌شود).
معمولاً دوره‌ی کارشناسی ارشد در همان رشته‌ای است که دانشجو در دوره‌ی کارشناسی آن را انتخاب کرده و آن را به پایان رسانده است. چون دوره‌ی کارشناسی ارشد مطالعات بیشتر درباره‌ی رشته یا موضوعی است که دانشجو اطلاعات زیادی در مورد آن دارد. معمولاً محتوای دوره بر وجوه تخصصی‌تر همان حوزه‌ای متمرکز است که دانشجو در دوره‌‌ی کارشناسی مشغول تحصیل آن بوده است. 

چرا باید در دوره‌ی کارشناسی ارشد تحصیل کرد؟

برای ادامه‌ی تحصیل فارغ‌التحصیلان دانشجویان کارشناسی، علی‌رغم اینکه سه یا چهار سال در تلاش گرفتنِ مدرک کارشناسی بوده‌اند، چند دلیل وجود دارد. معمولاً علتش این است که به رشته‌ای که در دوره‌ی کارشناسی مشغول تحصیل در آن بوده‌اند علاقه‌مند هستند و مایل‌اند در آن حوزه‌ی به صورتی تخصصی‌تر آموزش ببینند. در دوره‌ی کارشناسی حوزه‌های زیادی مورد مطالعه قرار می‌گیرند و یک یا دو حوزه توجه شما را بیشتر جلب می‌کند. یک مدرک کارشناسی ارشد شما را قادر به تمرکز بر یک حوزه‌ی تخصصی و بررسی آن در سطحی عمیق‌تر خواهد کرد.
دوره‌ی کارشناسی ارشد، صرف‌نظر از اینکه بخواهید در سطوحی بالاتر آن را در محیطی آکادمیک تدریس کنید یا نه، می‌تواند بر آینده‌ی شغلی‌تان تأثیر چشمگیری بگذارد. بازار کار برای برخی از فارغ‌التحصیلان دوره‌ی کارشناسی در حوزه‌ی مورد علاقه‌شان بسیار رقابتی است، بنابراین تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد را به منظور متمایز کردنِ خود از فارغ‌التحصیلان دیگر پیش می‌گیرند. تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد می‌تواند آنها را صاحب تخصص در حوزه و موقعیتی خاص هم بکند.
اما بهتر است بدانید که در دوره‌ی کارشناسی ارشد موقعیت‌های کمتری نسبت به دوره‌ی کارشناسی وجود دارد. نکته‌ی مثبت این مطلب این است که دانشجویان در محیطی کوچک‌تر فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط با اساتید و دانشجویان هم‌دوره‌ی خود خواهند داشت که علاقه و اشتیاق‌شان را به اشتراک می‌گذارند. همین موضوع می‌تواند موجب ایجاد موقعیت‌های کاری بیشتری پس از فارغ‌التحصیلی‌ بشود، چون در طول دوره‌ی کارشناسی ارشد شما مشغول تثبیت خود به در جامعه‌ی محلی یا حتی وسیع‌تر آکادمیک بوده‌اید، برای مثال ممکن است از شما برای دستیاری در یک پژوهش دعوت به عمل بیاید.
آنچه باید به خاطر داشته باشید این است که اشتیاق در تحصیلات دوره‌ی کارشناسی ارشد اهمیت بسیاری دارد، حتی بیشتر از دوره‌ی کارشناسی. دوره‌ی کارشناسی ارشد را باید به جای تأخیرانداختن در آغاز یک حرفه به مدت یک سال یا بیشتر، به عنوان تلاشی کاملاً جدی در نظر گرفت. معیارهای پذیرفته‌شدن در دوره‌ای چنین مهم بسیار بالا هستند، و دانشجویان باید هنگام ثبت‌نام و در طول تحصیل این مطلب را به خاطر داشته باشند.

انتخاب رشته

دانشجویان زیادی نیستند که دوره‌ی کارشناسی خود را با نیت ادامه‌ی تحصیل شروع کنند، اما هستند دانشجویانی که می‌دانند برای داشتنِ شغلی که در آرزویش هستند داشتن تحصیلات دوره‌ی کارشناسی ارشد حیاتی است. معمولاً این دانشجویان در سال آخر دوره‌ی کارشناسی به بررسی گزینه‌های خود می‌‌پردازند. این بررسی می‌تواند جستجو در مورد چشم‌انداز زمینه‌ی شغلی مورد نظرشان و آنچه تاکنون آموخته‌اند باشد. به همین علت است که –صرف نظر از اینکه سال آخر دوره‌ی کارشناسی تا چه حد می‌تواند پرمشغله و موجب بی‌قراری باشد- صرف زمان کافی برای بررسی حوزه‌ای که تحصیل در آن واقعاً خوشحال‌شان می‌کند ارزشمند است. آیا گونه‌ی خاصی، حوزه‌ای، یا تخصصی وجود دارد که در آن نمره‌های عالی گرفته باشید، و دل‌تان بخواهد خود را واقعاً وقف آن کنید یا آرزو کنید کاش می‌توانستید زمان بیشتری را صرف آن کنید؟

درخواست پذیرش و مهاجرت

درست مثل دوره‌ی کارشناسی، هر چه زودتر، یک سال پیش از تاریخ مورد نظرتان برای ادامه‌ی تحصیل، برای درخواست پذیرش اقدام کنید. ظرفیت دوره‌های کارشناسی ارشد به شکلی قابل‌توجه کمتر است و اقدام سریع، پیش از آنکه ظرفیت تکمیل شود، حیاتی است. امیدواریم که در طول سه سال اول دوره‌ی کارشناسی با اساتید رابطه‌ی خوبی برقرار کرده باشید، تا آنها معرف‌تان باشند. پایان مهلت ثبت‌نام برای دانشجویان بین‌المللی دیرتر از دوره‌ی کارشناسی است، تا نمره‌های دوره‌های کارشناسی در بهار مشخص شود. گاهی آخرین مهلت ثبت‌نام فقط 12 هفته قبل از شروع دوره‌هاست؛ با این‌حال ما همیشه توصیه می‌کنیم که اطلاعات مورد نیاز را از دانشگاه مورد نظر خود بگیرید.
اگر دوره‌ی کارشناسی را در خارج از کشور گذارنده‌اید، فرایند پذیرش برای‌تان تا حدودی ساده‌ خواهد بود، مخصوصاً اگر در حال برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام در همان دانشگاه و همان کشور باشید. باید در مورد مدارک زبان مورد نیاز دانشگاه مورد نظرتان اطلاعات کسب کنید. شاید لازم شود نمرات کافی را در آزمون مورد نظر دانشگاه فراهم کنید. به یاد داشته باشید که سطح شرایط مورد نیاز ممکن است نسبت به شرایط مورد نیاز دوره‌های کارشناسی کمی بالاتر باشد، چون محتوای دوره‌های کارشناسی ارشد و سبک آموزش در این دوره‌ها کمی فشرده‌تر است (بنابراین درطول سال‌های دوره‌ی کارشناسی از هر فرصتی برای ارتقاء مهارت‌های زبانی خود استفاده کنید).
اگر دوره‌ی کارشناسی را در خارج از کشور گذارنده‌اید، احتمالاً با تمام فرایند آشنا هستید. توصیه می‌کنیم تمام مدارک مورد نیاز را که پیش‌تر برای پذیرش در دوره‌ی کارشناسی مورد استفاده قرار گرفته است در جایی امن نگه دارید، چون احتمالاً باز هم به کارتان خواهد آمد. دانشجویان باید به خاطر داشته باشند که اگر تا پایان مهلت ثبت‌نام منتظر ارائه‌ی درخواست خود باشند، ممکن است مجوزهای مهاجرتی مورد نیاز تا هنگام شروع دوره‌ی تحصیلی به دست‌شان نرسد.

مدارک ضروری

•    گواهی‌های دانشگاهی: کپی‌های تأییده‌شده از نسخ اصلی دیپلم‌ها، مدارک و دوره‌های حرفه‌ای و ریزنمرات دانشگاهی
•    بیانیه‌ی شخصی، که در آن باید به وضوح اهداف آکادمیک و موفقیت‌های خود را شرح دهید.
•    اگر در حال گرفتن یک مدرک پژوهشی هستید، ممکن است لازم باشد که چهارچوب پژوهش خود را شرح دهید.
•    توصیه‌نامه‌ها، که معمولاً از اساتید یا کارفرمایان در آن درباره‌ی کار و قابلیت‌های شما می‌نویسند. 
•    کمیته‌ی انتخاب هنگام بررسی درخواست کمک‌هزینه‌ی تحصیلی‌تان برای داشتنِ شناختی شخصی از شما یک معرفی‌نامه هم می‌خواهند.
•    بعضی دانشگاه‌ها یک نامه‌ی تأیید تمکن مالی هم برای اثبات تواناییِ تأمین هزینه‌های دوره‌ی کارشناسی از شما خواهند خواست.
•    بعضی دانشگاه‌ها درخواست مصاحبه با دانشجویان را خواهند داشت. کارکنان دانشگاه یا اعضای هیئت علمی این مصاحبه‌ها را معمولاً از طریق تلفن انجام می‌دهند. 

تأمین هزینه‌های تحصیل

یکی از علت‌های اینکه دانشجویان کمی وارد دوره‌های کارشناسی ارشد می‌‌شوند این است که اگر نتوانند هزینه‌های تحصیل خود را تأمین کنند، کمک‌هزینه‌های کمی برای دوره‌ی کارشناسی ارشد وجود دارد. درست مثل دوره‌های کارشناسی بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌هایی هم برای کارشناسی ارشد وجود دارد، اما همانطور که رشته‌های دوره‌ی کارشناسی ارشد خاص‌تر می‌شوند، دانشجویان باید معیارهای خاص‌تری را برای دریافت این کمک‌هزینه‌ها داشته باشند. کمک‌هزینه‌های دوره‌های کارشناسی ارشد هم بسیار رقابتی هستند.
ممکن است بتوانید دستیاری یا همکاری با حقوق در یک پژوهش را در کنار یک استاد به دست بیاورید تا تمام هزینه‌ها یا بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را پوشش دهید. این موقعیت‌ها امکان کسب مهارت‌های کابردی و حرفه‌ای را هم در طول تحصیل برای دانشجویان در زمینه‌ی تخصصی خودشان فراهم می‌کنند. جزئیات دوره‌ها و شرایط مورد نیاز مؤسسات با هم فرق دارند، و بهتر است دانشجویان این اطلاعات را به صورت مستقیم از وب‌سایت خود دانشگاه کسب کنند. 
دانشجویان باید جستجوی گزینه‌های تأمین مالی هزینه‌های تحصیلی‌شان را هر چه زودتر شروع کنند تا شانس حضور در دوره‌ی تحصیلی مورد نظرشان را از دست ندهند. پایان مهلت درخواست کمک‌هزینه‌ی تحصیلی هم دیرتر از مهلت متداول در دوره‌های کارشناسی است و شما وقتی به پایان آخرین سال دوره‌ی کارشناسی‌تان نزدیک می‌شوید زمان کافی برای ارزیابی شرایط در اختیار خواهید داشت.

در پایگاه داده آرمان‌من دوره‌های کارشناسی ارشد را جستجو کنید. برای شروع تحصیل در خارج از کشور هیچ وقت دیر نیست. با ما تماس بگیرید و از مشاوره تحصیلی رایگان آرمان‌من استفاده کنید.


آنچه باید بدانید

راهنمای جامع آزمون IELTS

راهنمای جامع آزمون IELTS

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با هزینه، طریقه‌ی آمادگی، ساختار آزمون و موارد مورد نیازِ داوطلبان آزمون IELTS گردآوری شده است.
نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی از تاثیرگذارترین عوامل در پذیرش دانشگاه هستند که در لیست مدارک مورد نیاز تمام دانشگاه‌ها وجود دارند. در این مقاله نکات مهم نوشتن این نامه‌ها را مرور می‌کنیم.
آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

در این مقاله با آزمون آیلتس، ساختار این آزمون، هزینه‌ها و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید، آشنا خواهید.
راهنمای جامع آزمون TOEFL

راهنمای جامع آزمون TOEFL

آزمون زبان بخش مهمی از فرایند تحصیل در خارج و اخذ پذیرش از دانشگاه است. در این مقاله مفصلا به آزمون تافل و جوانب مهم آن پرداخته شده است.
آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

در این مقاله تفاوت‌های دو آزمون سنجش زبان انگلیسی، تافل و آیلتس، شرح داده شده است. شما با آشنایی با نقاط قوت هر یک از این آزمون‌ها خواهید توانست انتخاب بهتری انجام دهید.
تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟ در چه رشته‌هایی می‌توان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کرد؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بیاموزید....
تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات کارشناسی چیست؟ در مقطع کارشناسی در چه رشته‌هایی می‌توانید تحصیل کنید؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی بیاموزید ....
مشاوره رایگان